Gravid iFokus

Gravid

LĂ€st 436 ggr
D.A09
0

Att bli gravid igen efter missfall..

Hej allihopa 💕
Jag tÀnkte höra med er som ocksÄ gÄtt igenom missfall. Hur lÄng tid tog det för er att bli gravida igen efterÄt?

Lite kort om vĂ„r resa: vi har kĂ€mpat i ca 3 Ă„r nu. Första 1,5 Ă„ren försökte vi sjĂ€lva, sen fick vi hjĂ€lp med utredningar, spolning osv. Allt sĂ„g bra ut bĂ„de hos mig och min man. Vi stĂ€lldes i kö för IVF, men i Ă„r efter ca 2,5–3 Ă„r blev vi faktiskt gravida helt naturligt. TyvĂ€rr slutade det i missfall 💔 (jag skrev om det hĂ€r i gruppen dĂ„).

Cirka 3 mÄnader efter missfallet fick vi möjlighet att börja IVF, dÄ hade det gÄtt ca 8-9 mÄnader pÄ vÀntetiden, men jag valde att pausa för att se om det kunde gÄ naturligt igen. Nu har det gÄtt 6 mÄnader sedan missfallet och tyvÀrr har det inte hÀnt nÄgot. Jag stÄr fortfarande kvar i kön och vi funderar pÄ att snart börja IVF.

Jag Àr 30 Är, tar folsyra hela tiden plus lite annat. Försöker Àta bra kost, trÀna och ta hand om mig, stressa mindre Àven fast jag har ett tufft jobb(inom skola) SÄ min frÄga till er Àr: hur lÄng tid tog det för er att bli gravida igen efter missfall? Gjorde ni nÄgot annorlunda som ni tror hjÀlpte?

Kram till er alla och tack för att ni delar med er🌾

• Redigerat 2025-09-10 21:51 av D.A09
Ffreya
1

För oss tog det ett Ă„r efter ma och ungefĂ€r lika lĂ„ng tid som det tagit att bli gravid innan. Grejen Ă€r att oavsett sĂ„ vet man aldrig hur lĂ„ng tid det tar. Hade den gĂ„ngen vi blev gravida varit vĂ„rt första försök hade det ju tagit sig pĂ„ första försöket 🙃
Det Àr nog klokt att gÄ vidare med ivf för er del nÀr ni redan kommit sÄ lÄngt k processen.
Kan tipsa om boken it starts with the egg som Àr skriven i syftet att förberedda kroppen inför ivf och graviditet.
Lycka till

D.A09
0

#1: Hej du🌾 Hur vanligt tror du att det Ă€r med bruna flytingar i vecka 4? Jag fick ett positivt test igĂ„r pĂ„ mens dagen, men fick Ă€ven eftermiddag en kraftig brun flytning och molande mensvĂ€rk. Inga mer kraftiga idag Ă€n smĂ„ flĂ€ckar nĂ€r jag torkar samt mensvĂ€rk pĂ„ det dĂ„ och dĂ„. Mitt första MF började ju sĂ„, sen för varje dag blev de mer och mer. Men hĂ€r avtar det en stund med smĂ€rta och flytning sen kommer de flĂ€ckar igen. Jag kĂ€nner ju pĂ„ mig att det Ă€r ett till missfall pĂ„ gĂ„ng, att det förbereder? Men BVC, gyn och 1177 kunde inte hjĂ€lpa mig mer Ă€n att "avvakta" ifall det blir mer rödare och ta det lugnt. 😔 Jag vet att det Ă€r vanligt med bruna blödningar i tidig graviditet men detta kĂ€nns inte bra, har ont i underlivet med..

• Redigerat 2025-09-17 19:46 av D.A09
Ffreya
0

#2: Är det v 3+dag sĂ„ kan det fortfarande vara rester frĂ„n implantation đŸ«¶đŸŒ TyvĂ€rr har de rĂ€tt i att det bara Ă€r att avvakta, Ă€ven om det skulle bli rött sĂ„ kan de inte göra nĂ„got för att hindra det ❀ Hoppas pĂ„ det bĂ€sta 🙏

D.A09
0

#3: Idag ska vara 4+0 har jag för mig. 🌾

Är det vanlig med mensvĂ€rk och fĂ„ lite smĂ„ flĂ€ckar nĂ€r man torkar?

Jag vĂ€ntar.. Men jag kĂ€nner ju min kropp. Mitt missfall det ökade ju för varje dag men detta Ă€r sĂ„ konstigt. Ibland sĂ„ kommer de ibland inte.. 😔🌾

Ffreya
1

#4: Det finns ju absolut de som har det, och det gÄr bra och nÀr det inte gör. Absolut lugnast Àr det för ens egen del om man slipper blödningar som skapar oro. Som mensvÀrk kan man ocksÄ ha.
HĂ„ller tummarna att det inte Ă€r nĂ„gon fara för er del och det slutar ❀

D.A09
0

#5: Jag förstĂ„r inte.. Ingen vill ta emot mig för blodprov, helt sjukt! "Du Ă€r för tidig" jag Ă€r i vecka 5 nu. (4+2) tror jag det blir. Jag har fortfarande bruna flytningar sen tisdagen 16/9 speciellt nĂ€r jag torkar sĂ„ kommer det sen slutar det sen kommer igen. Inget rött Ă€nnu men det gör ju ont med. LĂ€tt mensvĂ€rk. FörstĂ„r inte vad som pĂ„gĂ„r.. Är sĂ„ rĂ€dd! Mitt förra missfall kördes Ă€ndĂ„ rejĂ€lt för varje dag var i vecka 6-7 dĂ„. Är det en missed abortion pĂ„ gĂ„ng? Är detta normalt.. jag skulle ta ett nytt graviditet test nu pĂ„ tisdag sa BVC dĂ„ de hade gĂ„tt 1 vecka emellan nĂ€r jag tog mitt första.. 😔

• Redigerat 2025-09-21 09:33 av D.A09
Ffreya
0

#6: Du fÄr bestÀlla sjÀlv pÄ testmottagningen eller werlabs. Det Àr vÀldigt ovanligt att fÄ blodprov via vÄrden om man inte misstÀnker utomhavandeskap. Vanliga missfall Àr inget farligt och dÀrför inget de kan lÀgga resurser pÄ. Men boka sjÀlv sÄ finns ofta tider fort. VÀnta inte för lÀnge om du bokar sjÀlv för nÀr det gÄr över 1200 och senare 6000 sÄ blir fördubblingstiden lÀngre och svÄrare att utvÀrdera sjÀlv.
Kolla bara att den mottagning som tar sjĂ€lva blodprovet har öppet alla dagar i veckan och har tider innan du vĂ€ljer provtagningsplats đŸ„°

D.A09
0

#7: Okej, jag tog ett nytt test nu en sticka och det var tvÄ starka streck.. pÄ tisdag blir det 1 vecka sen jag fick positivt. Vet inte hur jag ska tolka mina starka streck med tanke pÄ att de fortfarande kommer lite nÀr jag torkar.. Brunt alltsÄ.. Jag skulle ringa imorgon eller tisdag om jag inte blöder rött och fortfarande har positivt sa de..

Det finns kliniker hĂ€r som Ă€r privata för att ta blodprov hcg sĂ„ det kan jag göra i sĂ„dan fall 🌾 KĂ€nner mig konstant rĂ€dd hela tiden.. Vill sĂ„ gĂ€rna att detta ska hĂ„lla. Jag har heller inga inga symtom heller, vilket jag hade pĂ„ min förra.

• Redigerat 2025-09-21 14:43 av D.A09
Ffreya
1

#8: Vet inte heller mer jag har varit symptomfri mina lyckade graviditeter och mer symptom nÀr det slutade i ma, sÄ man kan inte gÄ pÄ symptom.
HĂ„ller tummarna đŸ€ž

Ffreya
0

#8: Har du varit k kontakt med dem idag ?

D.A09
0

#10: Hej, ja igĂ„r. De sĂ€ger sĂ„ lĂ€nge du inte fĂ„r rött blod sĂ„ Ă€r det "ok" men det kan ocksĂ„ vara ett pĂ„gĂ„ende missfall.. Hon var ocksĂ„ sĂ„ osĂ€ker och ville liksom inte ge mig "ngt Ă€rligt svar". Men hon lĂ€t mer Ă„t de positiva pga mitt starka test med. Jag ska boka ett tidigt ultraljud/privat. HĂ„ller tummarna.. đŸ˜”đŸ™đŸŒ

Ffreya
0

#11: HĂ„ller tummarna đŸ€ž det Ă€r ju sĂ„ svĂ„rt med blödningar i graviditet, det kan vara hur bra som helst med graviditeten eller en förvaring om mf.
HĂ„ller alla tummar att det visar sig vara bra ❀

D.A09
0

#12: Blev tyvĂ€rr ett missfall igen.. 💔😭

Ffreya
0

#13: Beklagar ❀ hoppas det gĂ„r minst lika fort till ett nytt plus och det fĂ„r gĂ„ hela vĂ€gen 🙏