Gravid iFokus

Gravid

Etikett: förlossningen
Läst 155 ggr
pernillaa
0

Pappans bröst på förlossningen

Hej

Bf i januari. Mitt femte barn med en ny pappa. Hans första. Det blir min sista förlossning och jag vill verkligen ta mig tid till mig själv och min egen och kroppens process efter barnet är ute. Det naturliga är ju att barnet läggs på mammans bröst direkt. Men jag skulle vilja att pappan tar bebisen så att jag får fokusera på efterbörden och verkligen får utforska moderkakan och navelsträngen och får se barnet riktigt. Det vore häftigt för pappan också att få uppleva barnet på bröstet. Jag kommer inte amma utan pumpa. Både jag och pappan är sjukpensionärer så han kommer vara lika delaktig i barnet som jag med matning och på nätter.
Om vi lyckas lösa det så att han kommer så nära att han kan ta emot barnet trots navelsträngen, finns det något som talar emot att göra så? Kan det påverka barnet negativt?

Ha en bra dag! // Pernilla

Emzor
0

#0: Hej! Jag ville att pappan skulle ha barnet på bröstet för att vår son kom ut när jag varit 48h utan sömn, sköterskorna sa att tyvärr MÅSTE sonen vara på mitt bröst direkt efter förlossning i några timmar för att dels få bakteriefloran från mig, då han legat i min mage, men också för att kunna hitta bröstet. Jag, likt du, sa att jag inte ville amma utan skulle pumpa. Fick till svar att barnet stimulerar oxytocin vilken stimulerar bröstmjölken, även att barnet hittar bröstvårtan startar sugreflexen vilken behövs oavsett om du vill mata via flaska eller amma.. även att det är viktigt för anknytningen ❤️

Med det sagt - det var vad vår förlossningsavdelning sa till oss, jag tror det kan skilja sig drastiskt från personal till personal, sjukhus till sjukhus osv. Men hör med din bm vad hon säger🥰