Vändningsförsök v. 38/39?
Hej!
Idag fick jag (via ett rutinbesök hos bm i v. 38, snart 39) reda på att min bebis plötsligt har vänt sig och ligger i någon typ av sätesbjudning. Barnmorskan ringde direkt till förlossningen och jag fick inbokat vändningsförsök redan imorgon bitti då hon ansåg att det var akut.
Nu till min fråga: Kan de tvinga mig att genomgå vändningsförsök först eller kan man önska ett planerat snitt direkt? Känner mig otroligt ledsen, besviken och orolig då detta inte alls var det jag förväntade mig, speciellt inte så här sent i graviditeten. Ska tilläggas att jag har moderkakan i framvägg också, vet inte hur mycket det påverkar ett eventuellt vändningsförsök?
Någon som har varit med om liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? 🫶
#0: Ja jag har varit med om liknande, min låg dock med rumpan hela tiden…
Men de lyckades inte vända.
Vet inte om man kan neka vändnings försök.
Mitt gjorde väldigt ont så de avbröt försöket.
#1: Fick samma utfall, gjorde vändningsförsöket men det gick inte att vända på bebis då hon hade kilat ner rumpan ordentligt redan. Själva vändningsförsöket i sig var inte så illa som jag tänkte att det skulle vara efter att ha läst på, så glad att jag vågade testa iallafall! 🥰