Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: hälsaplanerar-barnbarnlängtanråd
Läst 120 ggr
[Freyaaa]
0

Konsekvenser av att ta bort en äggstock?

Hej,

Jag är planerad för operation där de ska ta bort en cysta på min ena äggstock. Risken finns att de också kommer att behöva ta bort delar eller hela min ena äggstock.

Jag undrar om någon har gjort det samma? Alltså blivit av med en äggstock.
Hur mycket har hormonbalansen påverkats och hur lång tid tog det innan allt fungerade som vanligt igen?

Jag har förstått att det kan fungera med bara en äggstock, men är rädd att kroppen ska hamna i obalans.

Överväger att inte göra operationen då vi inte har några barn sen innan och jag fyller 31 i år. Vi vill inte att tiden ska dra iväg ytterligare, vi har redan försökt snart ett år, där vi fick till en graviditet som vi tyvärr förlorade i v 12.

När jag fick beskedet för en vecka sen var jag väldigt omtöcknad och inte i läge att diskutera med läkaren, men givetvis ska jag rådgöra med läkaren innan beslut om operation / inte operation.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med erfarenheter eller svar 🙏

cashili
0

#0: hej fina 🩷 Är det ett alternativ då att inte operera ? Jag tänker om det påverkar din äggstock / chans att få barn om du inte tar bort den ?

Finns det god chans att bli gravid trots cystan och möjlighet att operera den om några år så kanske det är ett alternativ.

Men det kan ju bara läkare bestämma

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av cystor så jag vet inte hur kroppen påverkad av ev operation

Lycka till oavsett vad 🥰

[Freyaaa]
0

#1: tack!
Jag vet inte om det påverkar negativt egentligen att ha den, mer att det kan göra ont och i värsta fall vrida sig och förstöra vävnad i äggstocken.

Jag ska prata med läkaren i veckan, så vi alla fall kan diskutera för- och nackdelar med att operera eller inte.

Nu läser jag bara allt jag hittar, och hittar skrämmande saker ibland, som att det kan ta över ett år innan hormonerna är på plats igen.

Tack ❤️

cashili
1

#2: ja gör så! Väg alls för- och nackdelar mot varandra. Men äventyra inte din egen hälsa 🩷

[Freyaaa]
0

Pratade med läkaren idag, som starkt råder mig att genomföra operationen.
Risken är att cystan och äggstocken vrider sig och att äggstocken skadas eller förstörs. Samt att den riskerar att göra ont vid längre gången graviditet.

Enligt läkaren bör inte hormoner ställas i obalans allt för mycket om de nu skulle vara tvungna att ta äggstocken. Läkaren menade också att det inte behöver betyda att klimakteriet kommer tidigare eller. Eftersom att äggens kvalitet snarare än mängden ägg påverkade när man kom i klimakteriet.

Jag är ändå tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter av att bli av med en äggstock.

Anna9819
0

#4: ❤️
Tänker på dig!
Hoppas att allt går bra med op 💪🏻🙏❤️
Har tyvärr ingen erfarenhet av den op, men läst om de som tagit bort en äggstock och inte haft något problem att bli gravida.
Skönt att de kolade dig igen innan graviditet ! Jobbigt att behöva op under en graviditet eller ha ont en längre tid.

Skickar styrkekramar till dig ❤️

cashili
0

#5: skickar styrkekram