Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: allmänthälsarådtipsgraviditetgravidhjälp
Läst 114 ggr
Blomman57
0

Cysta/sprucken äggblåsa

Någon här som har haft problem med spruckna äggblåsor/cystor när man försöker bli gravid. Att de försvårar att bli gravid då ägglossningen uteblir, har ni några tips/råd hur ska man tänka, försvårar de chanserna till graviditet?

• Redigerat 2023-05-02 22:12 av Blomman57
[Freyaaa]
0

Osäker än vad det är jag har, någon form av cysta. Ska på ul igen om två veckor. Däremot verkar det inte som att jag har någon ägglossning efter missfall i februari. Jag tempar sen mars men appen hittar ingen ägglossning även om jag får positiva äl-test dagarna innan. Tempen går inte upp.
Har du fått bekräftat att du har cystor på ultraljud?

Blomman57
0

#1: har fått bekräftat att jag har cystor, jag fick också ett missfall för några månder sen efter dess har jag haft problem med cystor och samma där med att ägglossning inte kommer.. så börjar undra lite men allt såg bra ut sist jag va på ul.

Aspi
1

vet inte om detta kanske kan ge lite svar

https://svenska.yle.fi/a/7-606233

själv har jag pcos och fick vänta 13år på min första (fylde 6år nyss)
har efter den tösen fått ytterligare 2 tjejer (missfall och oregelbundna blödningar där imella) och har nu ytterligare 1 (vet ej kön) påväg.

önskar dig/er lycka till

mvh

Betyder att det i äggstockarna finns en mängd små cystor.
[Freyaaa]
0

#2: beklagar, det är fruktansvärt att gå igenom.
Har du flera cystor? Vad ger de för svar att det är för cystor och går de vidare med dig?
Jag ska in om en vecka på ultraljud för att följa upp min cysta. Aldrig varit på ultraljud innan vårt missfall så jag har ingen aning om hur länge den varit där.

[Freyaaa]
0

#3: skönt att höra att du fått det att funka, men tråkigt att du fått gå igenom missfall på vägen!
Hur utreder de om man har pcos? Har du flera cystor?
Ska träffa en läkare om en vecka för uppföljning av cysta.

Aspi
1

du kan prata med din gynekolog om att du har misstankar om att du har pco/pcos. Dem kollar äggstockar med u-ljud och sen kan man ta massa olika prover, vet dock inte vilka dessa är men vet att ett av dem kollar olika hormonnivåer