Gravidresa 2022/2023
Hej allihopa! đ
Vet inte om det finns en sÄhÀr trÄd redan, men nu skapar vi en. Jag tÀnkte alla vi som vÀntar barn (oavsett hur lÄngt gÄngna vi Àr, oavsett om det Àr första barnet eller inte) kan samlas hÀr och prata av oss.
Jag vĂ€ntar nu andra barnet. Ăr i gravid vecka 8 (7+0), knappt nĂ„gra symptom, ibland smĂ„tt illamĂ„ende, yber trött alltid, men det Ă€r nog allt. Ăr pirrig och ivrig pĂ„ första ultraljud som Ă€r om 3 veckor.
Jag vÀntar mitt andra barn, första Àr född oktober-21.
Blev gravid trots skydd och vi vet dÀrför inte helt 100% vilken vecka jag Àr i, enligt sista mensen som var i januari Àr jag i vecka 19 (18+5) men vi kommer fÄ veta mer bestÀmt pÄ RUL om ett par veckor. LÀngtar!
Ăr extremt illamĂ„ende, precis som förra graviditeten, och det var det Ă„terkommande illamĂ„endet som fick mig att ta ett test. BĂ„de jag och sambon tĂ€nkte att testet skulle utesluta graviditet dĂ„ jag var sjuk i samma svĂ€ng som illamĂ„endet kom, men dĂ€r var ett plus! đ
Teststrecket var starkare Ă€n kontrollstrecket đ
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Men oj vad spĂ€nnande!! đ€© Ăr det kö pĂ„ RUL sĂ„ ni inte kan fĂ„ tidigare nĂ€r ni Ă€ndĂ„ misstĂ€nker att du redan Ă€r i v 19 redan?
Ibland har kroppen andra planer för en allt! đđ„° Har du mĂ„tt illa lĂ€nge dĂ„? Eller började det vĂ€rre nu det senaste sĂ„ det var dĂ€rför du tog test?
#2 Antagligen Àr det kö, vet att det brukar vara högt tryck pÄ sjukhuset dÀr det görs. Jag Àr glad att vi fick en tid sÄ snabbt, men vi fick antagligen gÄ lite före i kön sÄ kontrollen görs inom tidsramen för RUL.
Jag började mÄ lite illa i vecka 11 och jag tog sedan testet en vecka senare, sÄ jag hann mÄ illa i cirka en vecka innan jag ville ta ett test bara för att se. Hade det visat negativt hade jag tÀnkt boka tid till lÀkare.
#1: stort grattis đđ
#3: jaa dÄ förstÄr jag! Vad kul! Hur kÀnns det nu? Har det börjat sjunka in?
Jag som hoppades att jag var förbi mÄ illa veckorna, men mÄtt jÀtteilla sedan igÄr. Inte spytt. Men jag har mycket pÄ jobbet nu och trÀffa mÀnniskor sÄ kÀnns ju sisÄdÀr⊠Vill inte berÀtta för kollegor förens efter ultraljud helst.
#4 Tack! đđ
#5 Det tog inte lÄng tid innan det kÀndes rÀtt sjÀlvklart att vara gravid haha! SÄ det har helt klart sjunkit in.
IllamÄendet har klingat av till stor del hÀr, Àr mest kylskÄpet och vissa specifika lukter sÄsom rosmarin och vitlök som inte riktigt ger med sig.
Ăr i spökveckor, kĂ€nner knappt nĂ„gra symptom och inte heller bebis. KĂ€nner en liten svag kĂ€nsla att nĂ„got inte Ă€r helt rĂ€tt dĂ€r inne men vi fĂ„r se pĂ„ tisdag dĂ„ vi har RUL dĂ„.
#6: Skönt att illamÄendet avtagit! KÀnner igen det du sÀger, kylskÄpet Àr lite lÀskigt för man vet inte om man ska gilla dofterna eller mÄ illa av dem haha.
FĂ„r verkligen hoppas att allt Ă€r som det ska och lillen dĂ€r inne bara Ă€r lite lugnare. Det var min son i första graviditeten, han rörde sig inte massor, sparkade aldrig sĂ„ att jag fick ont som man hört andra sĂ€ga. Hoppas att det Ă€r sĂ„hĂ€r i ditt fall đ
Jag Ă€r nu snart i v.10, och runt v.11,5 Ă€r det dags för mitt tidiga ultraljud, sĂ„ börjar bli pirrig. Haft smĂ„ illamĂ„ende fram och tillbaka och rejĂ€l vĂ€xtvĂ€rk. Men nu börjar det lugna sig och Ă€r typ symptomfri. SĂ„ man vill ju pĂ„ det dĂ€r ultraljudet för att se sĂ„ allt Ă€r som det skaâŠ
Ska hÄlla tummarna inför tisdag för dig!
#7 SpĂ€nnande med första ultraljud för dig ocksĂ„ đ Nu Ă€r jag lite dĂ„lig insatt i hur det Ă€r i Sverige eftersom jag bara varit gravid i Norge, brukar alla fĂ„ tidigt ultraljud?
#8: Jag tror det beror lite pĂ„ kommun/region, men inte helt sĂ€ker? DĂ€r jag bor ska alla fĂ„ tidigt ultraljud runt v9-11 + RUL runt v 19-21. đ
Dock sĂ„ pga att jag blev gravid nu innan sommaren sĂ„ hade de "inte resurser" till att göra tidigt ultraljud pga semestertider. SĂ„ jag och min man var överens att dĂ„ boka vi tidigt ultraljud hos privat lĂ€kare för 900kr för att slippa onödig oro/stress. Men vi ville ocksĂ„ boka efter v10 för dĂ„ sĂ€gs missfalls risken ha minskat avsevĂ€rt om allt ser bra ut. đ
Hoppar in hĂ€r! Ăr i vecka 9 :)
Var pĂ„ mitt första ul igĂ„r och fick veta att jag vĂ€ntar tvillingar âșïž Inga symtom alls, var otroligt trött i vecka 6-7 sen försvann det!
#10: VĂ€lkommen! đ
Ă
h vad roligt! Skönt med sÄ lugn start med! Tror vi Àr ganska nÀra i veckor dÄ, Àr idag 8+6 (vecka 9), sÄ imorgon 9+0 (vecka 10).
Jag kan fortfarande vara otroligt trött đ
Blev Ă€ndringar pga omstĂ€ndigheter hos lĂ€karen sĂ„ ska pĂ„ ultraljud ikvĂ€ll redan đ
Àr sÄ nervös speciellt pga den plötsliga Àndringen haha
#11: ja det kĂ€nns skönt, Ă€r ju lite smĂ„tt illamĂ„ende hela tiden men inget som Ă€r jobbigt mer Ă€n att jag inte Ă€r sugen pĂ„ all mat, men mĂ„r oförskĂ€mt bra hittills! Ja dĂ„ skiljer det 4 dagar, Ă€r 8+2 idag, kul! âșïž
IkvĂ€ll? PĂ„ en söndag? Varför blev det Ă€ndringar? Men det kommer gĂ„ sĂ„ bra sĂ„, Ă€r det ditt första ultraljud? âșïž Lycka till!!
#12: Vad skönt!
Men vad roligt att vi har sĂ„ nĂ€ra Ă€ndĂ„ đ Ăr det första barnen för dig/er? đ
Japp haha privat kliniken har tydligen öppet söndagar med đ
Tror det hade blivit dubbelbokning, och sĂ„ hade de fĂ„tt en lucka nu istĂ€llet. Detta var mitt första ultraljud pĂ„ denna bebisen (vĂ€ntar 2a barnet). HjĂ€rtat slog fint och var ett foster dĂ€r inne. đ
KÀndes som en sten lyfte frÄn axlarna nÀr man fick se det. Man Àr ju alltid orolig första tiden hehe.
#13: ja verkligen âșïž Ja det Ă€r det, försökt i fyra Ă„r med ivf och inseminationer dĂ„ jag har tjej! Har tagit tid men nu hoppas jag verkligen att dom smĂ„ stannar kvar!
Men gud sĂ„ skönt att allting sĂ„g bra ut! âșïž
Jag kan inte slappna av alls Ă€ven om allting sĂ„g bra ut pĂ„ ulj, Ă€r sĂ„ orolig Ă€ndĂ„, hela tiden. đ©
#14: Oj, dĂ„ har ni försökt lĂ€nge! đź DĂ„ förstĂ„r jag att det Ă€r en enormt efterlĂ€ngtad graviditet! FörstĂ„r din oro, men man sĂ€ger ju att nĂ€r man sett hjĂ€rtat slĂ„ sĂ„ Ă€r missfallsrisken mindre Ă€n 5% tror jag? SĂ„ försök slĂ€ppa oron och njut av graviditeten đ€©
Min man Ă€r lite smĂ„ orolig, just för vi missar TUL, första gĂ„ngen man kolla organ och allt. Men det kollar man ju sen i RUL runt v19-21 ocksĂ„. SĂ„ jag kĂ€nner att det kommer och det ordnar sig, optimistiskt nog đ
#15: ja vi har försökt otroligt lÀnge & fick tvÄ missfall i början av Äret, första gÄngen jag plussade!
Ja jag hoppas det stÀmmer för har inga symtom alls, det gör mig orolig!
Ja men det kommer ordna sig, tror det ligger i naturen att man Ă€r orolig för jag kan inte alls slappna av âșïž
Ăr just nu gravid i v5 sĂ„ vĂ€ldigt tidigt Ă€nnu, vi har en del i slĂ€kten som haft missfall sĂ„ vĂ„gar inte hoppas för mycket Ă€nnu đ men oj vilken hĂ€ftig kĂ€nsla att plussa pĂ„ stickan â€ïž
Hello! Jag Àr ocksÄ gravid, gÄr in i v6 om tvÄ dagar. Har inga symtom direkt, inte klassiska iallafall. Lite svullen i magen men det kan man ju vara ÀndÄ. Vaknade i natt av lite vÀrk i lÀndryggen sÄ fick smÄtt panik men har inte ont nu. Haft missfall tidigare sÄ Àr sÄklart orolig. Har fÄtt ett tidigt UL den 4/7 sÄ hoppas att det finns nÄgot dÀr inne!
Ultraljud idag klockan 15 .. nervös deluxe đ©đ©
#19:
Oj vad spÀnnande! HÄller tummarna att allt gÄr bra!
#19: lycka till! Kommer gÄ superbra!
#17: Grattis! đ€© FörstĂ„r oron, men det kommer gĂ„ bra! HĂ„ller med, sĂ„ hĂ€ftigt att plussa, man vĂ„gar knappt tro sina ögon första gĂ„ngen haha đ
#18 Grattis! đ€© Det Ă€r nog ingen fara, men jag var likadan nĂ€r jag var i den veckan, och sĂ„ fick jag ibland "hugg" kĂ€nslor o tĂ€nkte nej nu Ă€r det kört. Men det Ă€r ju oftast att livmodern töjer sig som spökar. Det Ă€r ju inte lĂ„ngt till ditt ultraljud dĂ„, hĂ„ller tummarna đ€©
#19 Ă Ă„h vad spĂ€nnande! HĂ„ller tummarna att allt har gĂ„tt bra för dig đ
#16: Jag hade typ inga symptom alls under hela graviditeten medan jag vĂ€ntade sonen, sĂ„ det behöver inte vara nĂ„gon fara đ Denna gĂ„ngen har jag ju iaf kĂ€nt att jag Ă€r gravid genom att ha lite illamĂ„ende och trötthet haha đ
Ultraljudet idag gick superbra! đ€©
Jag som varit sÄ orolig över att jag inte kÀnt nÄgot och sista mensen menade ju att jag skulle vara i vecka 21, nÄgot som inte jag tyckte stÀmde överens med att illamÄendet försvann för nÄgon vecka sedan, huvudvÀrken som kommit och att jag inte kÀnt nÄgra rörelser Àn.
Visade sig idag att jag Àr snarare i vecka 17 och det stÀmde bÀttre överens med allt sÄ det var skönt att fÄ det bekrÀftat.
SÄ jag kommer fÄ komma tillbaka om 3 veckor för ett nytt rutinultraljud för att faststÀlla datum för födsel lite mer exakt, men bm trodde i början pÄ december Àr ett bra riktmÀrke.
Lillknodden dĂ€r inne mĂ„r bra och hjĂ€rtat slog superfint. Allt som gick att mĂ€ta sĂ„g bra ut och bm var vĂ€ldigt nöjd med ultraljudet. đ„°
#23: men vad skönt Ă€ndĂ„! Hoppas det Ă€r samma för mig âșïž Skönt utan symtom men samtidigt blir man mer nervös för att man tror att det Ă€r kört hela tiden. Vet inte nĂ€r man kan börja slappna av riktigt đź
#24: gud vad hĂ€rligt att allting sĂ„g bra ut! âșïž Ska du ta reda pĂ„ kön om 3 veckor ocksĂ„ dĂ„? SpĂ€nnande đ
#25 Ja jag höll andan tills bm sa att hjÀrtat slog!
Jag började slappna av lite nÀr rörelserna kom förra graviditeten.
#26 Ja, vi hoppas att vi fÄr veta nÀsta gÄng.
#24: Men gud vad roligt!! Det förklarar ju en hel del med som du sa. Vad skönt att kunna slappna av och njuta av graviditeten nu dĂ„? đ
PĂ„ tisdag ska jag Ă„ka o ta prover för kolla jĂ€rnvĂ€rden, sköldkörteln, osv för graviditeten. Kommer ocksĂ„ fĂ„ tider för alla mina kommande besök dĂ„ sĂ„ man kan börja rĂ€kna ner till RUL tiden đ€© vi vill ocksĂ„ veta kön, inte för det spelar roll men vi Ă€r för nyfikna haha đ
#25 man Ă€r nog alltid lite pirrig under graviditeten, men för mig slĂ€ppte det nĂ€r man sett hjĂ€rtat slĂ„, sen blev man mindre orolig nĂ€r man kĂ€nde rörelser med đ
#28: har ju sett hjĂ€rtan slĂ„ men orolig Ă€ndĂ„. Ska kolla pĂ„ tisdag igen och efter det hoppas jag fĂ„ slappna av âșïž MĂ„tt lite illa idag för första gĂ„ngen!
#28 Ja efter ultraljudet kĂ€nner jag mig mycket lugnare och med vetskapen om att jag har möte hos bm den 8/7 och sedan RUL 10/7 gör det hela Ă€nnu bĂ€ttre. DĂ„ fĂ„r jag lyssna pĂ„ hjĂ€rtat och sen se lillbebisen igen đ
#30: tror jag Ă€r orolig för att jag lĂ€ser överallt att det Ă€r sĂ„ vanligt att förlora ena tvillingen i typ dessa veckorna hĂ€r nu & jag har ju inga symtom sĂ„ kĂ€nner ju ingenting alls đ men efter tisdag nu sĂ„ har jag sett dem tvĂ„ gĂ„nger och dĂ„ kan jag kanske slappna av, sen vill jag ju göra KUB och det borde bli om 2-4 veckor! Sen fĂ„r jag ju lite tĂ€tare kontroller sĂ„ hoppas jag fĂ„r tĂ€tare ulj ocksĂ„ âșïž
Ă
h 10/7 Ă€r ju Ă€ndĂ„ snartđ
Tror det kommer gĂ„ jĂ€ttebra för oss alla đ
Jag har nu berÀttat för min nÀrmsta familj, nÀrmsta kollegor som jag ser varje dag, och kÀnns sÄ mycket mer verkligt och hÀftigt nu haha. Vet inte om vi ska gÄ ut för alla Àn eller inte, lÄter min man bestÀmma det dÄ han kan vara mer orolig Àn mig.
Men nu efter det dĂ€r tidiga ultraljudet kĂ€nns det som veckorna gĂ„tt sĂ„ mycket snabbare đ Eller Ă€r det för det Ă€ntligen Ă€r hĂ€rligt sommarvĂ€der? NĂ„got av det haha. KĂ€nner inga symptom alls nu heller, möjligen mer hunger Ă€n vanligt dĂ„ jag brukar tappa aptiten runt sommartid. Men kĂ€nner mig rĂ€tt lugn đ
IgÄr vaknade jag och kÀnde mig plötsligt jÀttegravid. Magen har svullnat upp ganska ordentligt pÄ bara nÄgon dag, nu börjar det kÀnnas verkligt!
Och dĂ€r kom illamĂ„endet. Tips pĂ„ nĂ„got som hjĂ€lper? đ„Č
#34 Jag kan rekommendera Postafen, det hjÀlpte mig en del. SÄg Àven till att ha Äksjukearmband pÄ mig vid behov.
Annars brukar man sÀga att man ska Àta innan man kliver upp, sÄ ha gÀrna salta kex eller liknande vid sÀngen sÄ du kan Àta direkt. Piggelin brukar ocksÄ kunna hjÀlpa.
Inget hjĂ€lpte helt och hĂ„llet för mig, inte ens att Ă€ta lite men ofta. Men jag var rĂ€tt extrem i mitt illamĂ„ende. đ
#35: Tack för tips! Blev bĂ€ttre efter frukost och klarat mig bra under dagen! FĂ„r hoppas de bara kommer under morgonen đŹ
Inskrivning idag sĂ„ det kĂ€nns betydligt mycket mer verkligt nu! Ser fram emot mĂ„ndag dĂ„ jag har tidigt ul! đ€đŒ
Ă h trĂ„kigt med illamĂ„endet! Hoppas det bara Ă€r tillfĂ€lligt! Jag har varit sĂ„ dödens trött nu under vĂ€rmen, och hungrig JĂMT fastĂ€n jag inte brukar ha aptit nĂ€r det Ă€r varmt.
Imorgon Ă€r mitt besök hos barnmorska dĂ€r vi tar alla prover, bokar in alla besök osv sĂ„ jag Ă€r sjukt taggad! đ
#37:
Ăr ocksĂ„ fruktansvĂ€rt trött nu och vĂ€rmen gör det definitivt inte lĂ€ttare, hoppas verkligen att det blir svalare nĂ€sta vecka sĂ„ man förhoppningsvis kan sova bĂ€ttre pĂ„ nĂ€tterna!
Hej đđ» nĂ„gra namn hĂ€r kĂ€nner man igen frĂ„n försöka bli gravid sidor đâ€ïž
VĂ€ntar andra barnet efter att ha försökt i 2 Ă„r och nu Ă€r vi Ă€ntligen gravida â€ïž
Vecka 9+6 idag eller 10+0 de Ă€r lite osĂ€kert dĂ„ tidig ultraljud sĂ€ger en sak och min Ă€gglossning med hjĂ€lp av tabletter sĂ€ger en sak đ
Grattis alla ni som Ă€r gravida !đâ€ïž
#38: Jag lider med dig! SÄÄÄ vaaaarmt..
#39 Stoort grattis!! đ Vad kul! Jag vĂ€ntar ocksĂ„ andra barnet och Ă€r idag 10+3 (vecka 11) sĂ„ inte sĂ„ lĂ„ngt mellan oss! đ Hur mĂ„r du? Kul att ni varit pĂ„ tidigt ultraljud med, man blir sĂ„ mycket lugnare av det tycker jag!
Mitt besök hos barnmorskan i tisdags gick bra, förutom att hon inte visste hur man tog blodprov pĂ„ mig, o stack fel massor (aj đ„). FĂ„tt RUL tid den 22 augusti sĂ„ lÀÀÀngtar! Men kĂ€nns som man Ă€r i den fasen nu att man kommit in i det mer o dagarna börjar gĂ„ fort đ
Inte varit aktiv pĂ„ ett par dagar hĂ€r men fĂ„tt se tvillingarna en gĂ„ng till, dom vĂ€xer och har fortfarande starka hjĂ€rtan! Gick in i vecka 11 idag âșïž Börjar kĂ€nna mig lite lugnare men har fortfarande inga symtom alls, mer Ă€n att jag gĂ„r pĂ„ toa flera gĂ„nger pĂ„ natten!
Hur mĂ„r ni andra nu? âșïž
#41: Ă
h vad kul! Jag har fortfarande knappt symptom. Börjat kĂ€nna lite vĂ€rkar i magen emellanĂ„t igen, men inte ofta. Magen har börjat sticka ut liiiiite grann tycker jag sjĂ€lv iallafall đđ
Kommer inte i mina tighta ostrechiga jeans mer iaf⊠đ
Jag vÀntar fortfarande (mycket otÄligt) pÄ att fÄ kÀnna bebis i magen.
MÄr bra för det mesta, kan bli lite illamÄende av plötsliga starka lukter eller nÀr jag stÀdar upp i köket bland matrester och annat. Diskmaskinen Àr verkligen urk!
RUL 11/7 sĂ„ jag sitter mest och vĂ€ntar đ
#41:
Vad roligt att du har fĂ„tt se tvillingarna igen! đ
SjĂ€lv har det varit en tuff vecka. De har varit otroligt varmt bĂ„de ute och inne. Jag kĂ€nner mig konstant trött och de senaste tre dagarna har jag haft en huvudvĂ€rk som inte velat ge sig. Men som tur Ă€r det svalare pĂ„ utsidan nu! đđŒ Ăven bokat första besöket till barnmorskan, det ska bli spĂ€nnande đ
- Redigerat 2022-07-03 11:48 av Cilla.H
#42: ja det Àr samma hÀr, lite som mensvÀrk som kommer och gÄr!
Haha nej samma hĂ€t, kommer inte i nĂ„gra klĂ€der sĂ„ fick Ă„ka och köpa lite nytt igĂ„r đ
Àr vÀldigt svullen!
#44: ja man blir lugnare utav det! âșïž
Usch ja, vÀrmen Àr inte kul! Jag tÄl inte vÀrmen pÄ samma sÀtt som jag brukar kÀnner jag, samma för dig dÄ förstÄr jag?
Oj spĂ€nnande, nĂ€r skall du dit? đ
#44 Hade nÀstan konstant huvudvÀrk för nÄgra veckor sedan, hade samma sak förra graviditeten. Hormonell huvudvÀrk Àr nog en av dom vÀrsta jag varit med om.
#45: Kul att shoppa lite nytt! đ
#47 Ja fick idag huvudvĂ€rk som bara den 11+0 (vecka 12), har svaag feber med och trött sĂ„ trött. Vet inte om man lyckats bli sjuk eller om kroppen Ă€r pĂ„ högvarv đźâđš
Var idag och kikade om det fanns nĂ„got dĂ€r inne eller inte. Otroligt nervös men försökte inte ha höga förhoppningar att se nĂ„got sĂ„ tidigt MEN dĂ€r inne var det en liten Ă€rta med ett starkt hjĂ€rta! Ăven om saker kan hĂ€nda sĂ„ kĂ€nns det sĂ„ otroligt lugnande att vi fick se! MĂ€tte 6+5 och enligt appen var jag samma dag sĂ„ det var bra! đ
Jag hoppar in hÀr vÀldigt sent efter att ha lÀst allt ni har skrivit,
Till att börja med - stort grattis till era fina graviditeter đ
Jag sjĂ€lv gĂ„r in i v.13 pĂ„ fredag och har kub 12 juli, har inte varit pĂ„ ultraljud sĂ„ jag vet ju faktiskt inte hur det ser ut för oss Ă€nđ€· har haft turen med en relativt mild graviditet, spytt en gĂ„ng och kĂ€nt mig vĂ€ldigt bakfull v.8-10 men nu Ă€r det bara vissa dagar ibland som jag mĂ„r lite annorlundađ
Det Ă€r vĂ„rt första barn, eller vi fick tidigt missfall innan den hĂ€r graviditeten sĂ„ jag Ă€r lite nervös inför kub att det ska vara nĂ„got fel men det fĂ„r tiden utvisa âșïž
#50 VĂ€lkommen hit och grattis đ
Vilken lyx att inte mĂ„ sĂ„ extremt illa, jag har haft oturen att mĂ„ skit bĂ„da graviditeterna. Hade hoppats att den hĂ€r skulle bli annorlunda men nix đ© Nu mĂ„r jag bĂ€ttre i alla fall sĂ„ det Ă€r vĂ€l först nu man vĂ„gat njuta lite.
Inte lĂ€nge kvar till kub, du har det dagen efter jag har RUL đ SpĂ€nnande!
Ska ni ta reda pÄ kön (om möjligt) eller blir det överraskning pÄ förlossningen?
#51: tack sĂ„ hemskt mycket!đ„°
Fy vad jobbigt för dig med illamĂ„endet, men skönt att det Ă€ntligen har börjat lĂ€gga sig för dig! Har det börjat sjunka in för dig att du Ă€r gravid Ă€n?âșïž
Nej det Ă€r inte lĂ„ngt kvar men tiden gĂ„r bara lĂ„ngsammare ju nĂ€rmare kub vi kommer đ Vi ska ta reda pĂ„ kön, min magkĂ€nsla har sagt tjej frĂ„n början men min magkĂ€nsla har haft fel förrđ ska ni ta reda pĂ„ kön? Gud sĂ„ spĂ€nnande med RUL! Det mĂ„ste ni se fram emot? đ
#51 Första gĂ„ngen vi fick lyssna pĂ„ bebisens hjĂ€rta sĂ„ sjönk det verkligen in att vi ska ha ett till barn. Innan dess sĂ„ hade jag nog inte riktigt fattat att jag plussat đ
Vi ska ocksĂ„ ta reda pĂ„ kön, inte för att det spelar nĂ„gon roll mer Ă€n rent praktiskt. Jag vill veta om jag ska spara alla sonens klĂ€der eller om jag mĂ„ste köpa in nytt đ
Ser verkligen fram emot RUL, vi fick ju en smygtitt för nÄgra veckor sedan dÄ vi var pÄ "rul" men dÄ insÄg bm att jag inte var sÄ lÄngt gÄngen och fick ny tid för riktiga RUL.
#53: jag förstĂ„r, vad hĂ€ftigt att du hann gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt innan ni insĂ„g att du nog Ă€r gravid âșïž kan tĂ€nka mig att det kĂ€nns mer pĂ„ riktigt nĂ€r man sett det lilla hjĂ€rtat slĂ„!
Det Ă€r samma hĂ€r samt att vi Ă€r sĂ„ nyfikna haha, sen har vi inte riktigt samma idĂ©er gĂ€llande namn sĂ„ vi hade behövt lite extra tid pĂ„ oss att komma överens đ
#50 Grattis och vĂ€lkommen! đ
Jag mĂ„r bĂ€ttre igen sĂ„ anar att jag hade nĂ„gon mysko sjukdom.. Vissa dagar kĂ€nns magen jĂ€ttestor, och andra kĂ€nns det som magen Ă€r helt borta? Ăr detta normalt? đ
Har sĂ„ lĂ„ngt till min RUL, hela 45 dagar kvar đźâđš Men dĂ„ ska vi ocksĂ„ ta reda pĂ„ kön, mest för nyfikenheten, inte för det spelar roll đ
- Redigerat 2022-07-08 10:02 av Hanna4
#55: tack sĂ„ mycket! âșïž
Min syster hade med sĂ„ och funderade pĂ„ varför det var sĂ„, hon fick till svar att det dels kan bero pĂ„ vad du Ă€tit/hur svullen du Ă€r - samt senare i graviditeten hur barnet ligger/rör sigâșïž
#55 Helt normalt!
Skönt att det Ă€r vanligt, jag kan inte minnas att jag hade sĂ„ förra gĂ„ngen đ
Ena dagen sÄ ser magen stor ut sÄ tÀnker man "yes nu syns det, jag Àr gravid allt!"
Sen nĂ€r magen försvinner man ba "vĂ€nta lite nu va? Jag Ă€r ju gravid? Eller?" đđ
Har ni fĂ„tt nĂ„gra cravings Ă€nnu? Jag har nog inte fĂ„tt ett enda hittills đ€
#58: inte Ă€n, kan knappt titta pĂ„ mat eller liknande đ Ăter Marie kex som om det vore mat men bĂ€ttre Ă€n inget.
7+2 idag och testade positivt för covid. Ăr lite orolig sĂ„klart men mĂ„r ok Ă€n sĂ„ lĂ€nge och hoppas inte det pĂ„verkar nĂ„got.
NÄgon av er som haft covid under graviditet?
#59: Haha definitivt bĂ€ttre Ă€n inget đ
Oj vad trĂ„kigt, hoppas du blir bĂ€ttre snart! Jag kan ha haft det precis đ, mina svĂ€rförĂ€ldrarna var hĂ€r förra lördagen och ena mĂ„dde dĂ„ sisĂ„dĂ€r. Efter det hade de fĂ„tt positivt covid test. Jag var hemma med hemsk huvudvĂ€rk o kĂ€nde mig svimfĂ€rdig under veckan, men har inte testat mig. MĂ„r bra nu igen, sĂ„ man vet ju aldrig đ
Hur mÄr du?
#60:
Okej va skönt att du inte blev sĂ„ dĂ„lig. KĂ€nns ju som att det kunde varit det. Jag har ju ibland huvudvĂ€rk men det kĂ€ndes annorlunda igĂ„r. Piggare idag men Ă€r mest förkyld. Man fĂ„r vara tacksam att det blir sĂ„ milt đ
bara trĂ„kigt att det kom första semesterdagen..đ
Jag har Ă€ntligen börjat kĂ€nna smĂ„ puffar frĂ„n bebis đ Dom senaste dagarna har bebis vart rĂ€tt aktiv sĂ„ har kĂ€nt ordentliga rörelser nĂ„gra gĂ„nger, Ă€ntligen! đ„°
AngĂ„ende cravings: jag fick en ordentlig dille pĂ„ vinĂ€gersallad, Ă„t det till lunch, middag och kvĂ€llsmat i en vecka men började sedan fĂ„ ont i tĂ€nderna sĂ„ jag fick motvilligt lĂ€gga ifrĂ„n mig vinĂ€gern đ annars har jag inte haft nĂ„gra direkta cravings, men tycker kaffe smakar Ă€ckligt âșïž
AngĂ„ende covid: fy vad jobbigt, jag hoppas du mĂ„r bĂ€ttre snart! Kan ingenting om hur det pĂ„verkar en graviditet men kroppen Ă€r ju fantastisk och skyddar sĂ€kert barnet pĂ„ bĂ€sta möjliga sĂ€tt â€ïž
AngĂ„ende puffarna frĂ„n bebis: gud vad hĂ€ftigt! LĂ€ngtar tills jag fĂ„r kĂ€nna det sjĂ€lv đ
#61: Skönt att det redan ger med sig! đ€© Oj ja ingen rolig timing dĂ„, jag Ă€r glad att jag alltid har sen semester đ
#62 Men vad roligt och spĂ€nnande!! đ
#63 haha jag tycker det Ă€r sĂ„ spĂ€nnande vad olika saker man kan fĂ„ cravings pĂ„! Förra graviditeten Ă„t jag leverpastej med salt gurka till frukost och kvĂ€llsmat i sĂ€kert en mĂ„nad i strĂ€ck (tillĂ€gga att jag i vanliga fall inte gillar gurka alls)âŠ. Men inga cravings Ă€n i denna graviditeten konstigt nog đ
#63 Haha jag Ă„t pizzasallad som en galning tills sambon fick stoppa mig đ
Jag fĂ„r ofta smĂ„ "infall" av att vilja ha saker men inget som jag mĂ„ste ha hela tiden, eller ja i början var det saltgurka men annars har den hĂ€r graviditeten inte haft nĂ„gra direkta cravings. Förra gĂ„ngen var det apelsin, lakrits, iste, paprika, saltgurka och lite annat mellan varven đ
Idag gick jag runt pĂ„ frukt- och grönsaksavdelningen i sĂ€kert 20 minuter för att hitta nĂ„got "frĂ€scht" som jag var sugen pĂ„ - saken var ju bara den att jag inte visste exakt vad detta frĂ€scha skulle vara. Inget föll i smaken sĂ„ jag gick hem med hasselnötskrĂ€m istĂ€llet. SĂ„ gick det med det đ
Haha spĂ€nnande hur den gravida kroppen fungerar đ
Jag har ju inte gjort ultraljud Ă€n sĂ„ vet inte hur det ser ut, men har en sak som oroar mig lite och som jag inte riktigt hört nĂ„gon annan ha problem med? Har ni fĂ„tt som magknip i nedre delen av magen och varit dĂ„liga i magen, inte förstoppade eller diarrĂ© (ursĂ€kta informationen) men lösa? Har behövt gĂ„ pĂ„ toa sĂ€kert 4ggr om dagen de senaste 2-3 dagarna dĂ„ jag fĂ„r som plötsligt magknip och kĂ€nner att jag mĂ„ste gĂ„ NU.. lĂ€ser frĂ€mst om hur vanligt det Ă€r med förstoppning men inget om magknip/kramp och lös i magenâčïž
#66: TyvÀrr inget jag upplevt Ànnu. Hoppas det gÄr över!!
NÄgon som fÄr stickningar i ben eller fötter?
Varje kvĂ€ll nu sĂ„ kan jag knappt sitta still med foten, sjukt störande đ
#66 #67 Oj nej har inte kĂ€nt nĂ„got sĂ„dant, Ă€nsĂ„lĂ€nge fĂ„r man vĂ€l sĂ€ga đ
Mitt enda symptom Ă€r att jag kan bli utmattad/svimfĂ€rdig pĂ„ eftermiddagen ibland, men kan ju vara att man behöver sin efterlĂ€ngtade semester ocksĂ„ kanske đ
Ja okej, kanske inte alls hör samman med graviditeten dĂ„ utan att jag Ă€tit nĂ„got dĂ„ligtđ€ tack för era svar!
Det med svimfĂ€rdighet kĂ€nner jag igen, men jag har alltid haft extremt lĂ„gt blodtryck (82/52) sĂ„ jag svimmar ju för allt đ
Idag fick vi veta att det Ă€r en lillasyster som ligger dĂ€r i magen och mĂ„r bra â€ïž
#69 Oj, det lĂ„ter ju inte kul alls att ha det annars ocksĂ„! :( Ăr det lika illa eller vĂ€rre nu under graviditeten dĂ„?
#70 men vad roooligt đđ Stort Grattis! đđ
#70: grattis đ„°
#69 det har blivit lite bĂ€ttre under graviditeten men jag blir fortfarande yr, har bara svimmat en gĂ„ng đ„°
#70: stort grattis! đ Jag var helt hundra pĂ„ att vĂ„r var en tjej men enligt nub teorin sĂ„ Ă€r det en liten pojke som ligger och vĂ€xer hĂ€r âșïž
#73: Oj ÀndÄ sÄ att du svimmat, stackarn! :(
#74: Ă„h hoppas allting gick bra! Ska ocksĂ„ göra TUL nĂ€sta onsdag dĂ„ jag Ă€r i vecka 12+4 âșïž
#74: Hur gick det?
LĂ€ngtar tills det Ă€r min tur, 9+1 idag och mĂ„r sĂ„ dĂ„ligt stundtals under dagarna, haha jag som var sĂ„ orolig ang symtom för tvĂ„ veckor sen, tji fick jag! đ
#74: hoppas det gick bra! â€ïž
#79: Skönt att allt gick bra! đ
Jag mĂ„ste varit helt snurrig igĂ„r nĂ€r jag skrev 9+1, Ă€r ju bara 8+2 idag.. önsketĂ€nkande att man gĂ„tt lĂ€ngre đ
#79: Ă„h vad skönt att allting sĂ„g bra ut! âșïž
Kan man ens se kön pÄ nÄgon sÄhÀr tidigt? Jag sjÀlv har ingen aning om nÀr man kan börja se sÄdant :)
#82: dĂ„ kan jag inte rĂ€kna med att se nĂ„got pĂ„ onsdag dĂ„, sen har jag fĂ„tt tid för RUL vecka 20 sĂ„ dĂ„ lĂ€r man ju kunna se âșïž
#79 vad roligt att allt sĂ„g bra ut! Vi skickade in till Facebook gruppen "nub theory Queens", om du kĂ€nner till nub teorin? DĂ„ fick vi höra att det var en pojke vi vĂ€ntade âșïž fick höra att man pĂ„ kub (i v.12 isch) inte avslöjar kön pga. Att det finns dem som gör abort pga. Fel kön..
#84: SpĂ€nnande! Ja, jag försökte undersöka det sjĂ€lv, men tyckte det kunde vara bĂ„de och beroende pĂ„ hur man tittade haha đ
För mig Ă€r jag mest nyfiken vad det blir för kön, men spelar egentligen ingen roll vilket det blir. đ
Hemskt om folk faktiskt gör abort pga "fel kön"âŠ.
Har nĂ„gon testat earlyglimpse.com? Om den Ă€r pĂ„litlig? Man blir ju lite nyfiken pĂ„ att testa för att sen jĂ€mföra vad det faktiskt blir đ
#86: jag skickade till Early glimpse đ rekommenderar att köra 12h (fick svar inom 3h Ă€ndĂ„) för en mindre peng âșïž fick 95% sĂ€kerhet pĂ„ pojke Ă€ven dĂ€r, har ultraljud 25 augusti dĂ„ vi fĂ„r reda pĂ„ könet om det gĂ„r att se đ€ kan inte svara pĂ„ om det stĂ€mmer Ă€nđ
#87: Ă h vad kul! đ Jag skickade dit med nu đ Fick 95% sĂ€kerhet en flicka! đ Men nĂ€r jag la ut i "nub theory queens" som du föreslog fick jag blandade svar. SĂ„ Ă€r pirrig, vill veta nu för jag Ă€r sĂ„ nyfiken haha, men har mitt RUL först om 4 veckor! đđ
Har börjat kÀnna mer nu, magen kan ha vÀxtvÀrk en del dagar, trött o krÀver mer sömn kÀnns det som, dricker vatten som om jag vore en fisk och gör jag inte det har jag huvudvÀrk..
- Redigerat 2022-07-25 09:43 av Hanna4
#88: Ja det fick jag med, jag har stĂ€llt in mig pĂ„ en pojke nu sĂ„ jag kommer bli sĂ„ chockad om de sĂ€ger tjej pĂ„ RUL đ Dock tyckte min man att Early glimpse har mĂ„lat med foten lite som nub? Och nĂ€r jag tittar sjĂ€lv sĂ„ mĂ„ste jag medge att jag kan förstĂ„ vad han menar⊠Kan bifoga bilden, den övre delen som de har ritat som penis tycker han ser ut att tillhöra hĂ€len pĂ„ foten?đ€
JÀttedÄlig kvalité pÄ bilen men hoppas du ser!
Har ni börjat fundera pĂ„ namn Ă€n? NĂ€r Ă€r ditt RUL?đ„°
#89: Jag Ă€r jĂ€ttedĂ„lig pĂ„ att lĂ€sa av sĂ„nt, sĂ„ som det Ă€r ritat kĂ€nns det ju rimligt, men vet ju ej om de tagit med foten dĂ€r som du sĂ€ger, eller om de bara överlappade varandra lite? đ€
Jag har RUL den 22 augusti! LĂ€ngtar massor!
Jag Ă€r sĂ„ nojig över vikt under denna graviditeten dock⊠Var inte alls det i första, men Ă€r det nu av nĂ„gon anledning. Min mage syns rĂ€tt tydligt redan, inte stor kanske men det syns ju en bula sĂ„ att sĂ€ga, tycker lĂ„r och rumpa vĂ€xt denna gĂ„ng med đ
#90: Jag har stĂ€llt in mig pĂ„ pojke sĂ„ hade blivit lite förvirrad om det visade sig vara motsatsen, vill bara veta sĂ„ att man kan börja fantisera lite mer om hur den lilla kommer se ut osv đ
Ă h vad spĂ€nnande! Jag har 25e âșïž Jag Ă€r ocksĂ„ nojjig över vikt, har visserligen aldrig varit gravid tidigare men svullnade vĂ€ldigt fort, redan frĂ„n v.10 började min mamma och svĂ€rförĂ€ldrar pĂ„peka att jag fĂ„tt mage..
Kan det inte vara vĂ€rmen dĂ„? Att du blir vĂ€tskefylld och ser större ut men nödvĂ€ndigtvis inte behöver vara det? Det klart att det Ă€r det jobbigt att se kroppen förĂ€ndras oavsett, kanske kan vara vĂ€rt att prata med nĂ„gon om det kĂ€nns vĂ€ldigt tufft?â€ïž
#91: VĂ„gar inte stĂ€lla in mig pĂ„ flicka fastĂ€n early glimpse och andra gissar det đ men som du sĂ€ger man vill ju veta mest för att kunna förbereda sig mer đ
Inte sĂ„ lĂ„ngt emellan vĂ„ra RUL dĂ„! đ
Man Ă€r ju snart i gravid v 16 och vad jag hört sĂ„ vĂ€xer magen ofta snabbare andra gĂ„ngen sĂ„ kanske förklarar en del Ă€ndĂ„ đ
KĂ€nns inte tufft pĂ„ det sĂ€ttet, mest att man vill trĂ€na mer o mer för o typ hĂ„lla viktökning till ett minimum denna gĂ„ngen đđ
#92: jag förstĂ„r dig, lĂ€ste att pojkar har en högre procent att stĂ€mma i och med att nuben kan resa sig sent, dock fick min kompis barn igĂ„r och fick höra pĂ„ ultraljud v.19 att hon vĂ€ntade en pojke - men igĂ„r kom det ut en tjej đ
Nej bara nĂ„gra fĂ„ dagar! Jag Ă€r i v.16 idag, har fĂ„tt lite mage men Ă€r osĂ€ker pĂ„ om jag Ă€r svullen eller om det Ă€r graviditetsmageđ promenerar varje dag och försöker göra lite basövningar innan jag sover, typ plankan och lite benböj - inte för att det gör sĂ„ mycket för kroppen kanske men för psyket âșïž
Som du sĂ€ger blir magen nog större snabbare andra gĂ„ngen, min syster fick mage först v.18 första graviditeten men redan v.14 under andra! Tycker det Ă€r sĂ„ fint nĂ€r magen verkligen syns, det jobbiga Ă€r nu nĂ€r vi Ă€r i mellanstadiet och man bara ser pluffsig utđ
#93: Men oj! Jag kommer tvinga lĂ€karna vara 100% sĂ€kra o kolla "potty bild" innan jag gĂ„r hem frĂ„n RUL nu kĂ€nner jag đ
Samma hĂ€r! Kör crosstrainer och springer en runda lite oftare nu med đ
Men som du sĂ€ger, kanske kĂ€nns sĂ„ för oss mest för man Ă€r i det pluffsiga stadiet, kanske Ă€ndras nĂ€r det faktiskt blir tydligt att det Ă€r just gravidmage đ
#94: haha jag med đ jag Ă€r visserligen mer för neutrala klĂ€der, men man fĂ„r ju sig en redig chock om man bestĂ€mt namn, börjat fantisera om barnet sĂ„ kommer det ut motsatsen - Ă€ven fast det givetvis Ă€r lika vĂ€lkommet oavsett!
Det Ă€r ju jĂ€ttebra att du orkar hĂ„lla igĂ„ng! Ja men precis, nĂ€r magen tydligt Ă€r en gravidmage sĂ„ kĂ€nner man sig nog mer "fin", nu kĂ€nner jag mig bara obekvĂ€m đ
Har lÀst vad ni skriver s0 mÄste kommentera!
Jag va sÄ stensÀker frÄn plusset att det va en flicka, det fanns inget annat och pÄ RUL kunde dom inte se sÄ jag bokade ett privat svindyrt ultraljud för jag hade fÄtt kortslutning om det kommit ut en pojke dÄ min kÀnsla va sÄ otroligt stark, det hade inte gjort nÄgot om det va en pojke men jag hade behövt omprogramera mig dÄ jag kÀnde i varenda cell i kroppen att det va en flicka.
#96: hade du rĂ€tt dĂ„?âșïž Jag var ocksĂ„ stensĂ€ker pĂ„ tjej men efter att Early glimpse m.m. sagt pojke sĂ„ har jag börjat fĂ„ stĂ€lla omđ
Jag hade rĂ€tt :) har haft rĂ€tt i 20 Ă„r đ alltid sagt att mitt första barn blir en flicka som ska heta Lilly efter min mormor och sĂ„ blev det.
#97 lĂ€ste era kommentarer o det Ă€r sĂ„ spĂ€nnande o vĂ€nta pĂ„ kön för att kunna börja fundera pĂ„ namn o allt. Men vĂ€nta med att stĂ€lla in er till efter RULđ nĂ€r jag vĂ€ntade mitt tredje barn förra Ă„ret sa barnmorskan pĂ„ kub att hon trodde pojke. Sedan visade det sig pĂ„ RUL att det var ej tjej o ut kom en tjej. Men var sĂ„ instĂ€lld inför RUL att det var en pojke sĂ„ blev lite chockad nĂ€r de sa tjej âșïž
#98: vilket fint namn! Vad skönt att magkĂ€nslan stĂ€mt för dig âșïž sjĂ€lv litar jag inte pĂ„ min lĂ€ngre đ
#99: du har sĂ„ rĂ€tt! Det Ă€r just för att sĂ„ mĂ„nga "nub-experter" sagt pojke som jag numera Ă€r helt instĂ€lld pĂ„ det âșïž
NÀr man ser tillbaka pÄ det va det "uppgjort" jag blev gravid 1 mÄnad efter att vi flyttade in i min mormors hus i en lÀgenhet min morbror byggt om undervÄningen till, jag visste direkt att det va en Lilly, hon föddes pÄ vÄr 1 Äriga förlovningsdag och jag bokade dop pÄ sommaren, min morbror frÄgade om jag hade valt den dagen medvetet vilket jag inte hade men det va pÄ dagen min mormors (som hette lilly) 4 Äriga dödsdag.
#96: HĂ€ftigt! Jag har ingen sĂ„n magkĂ€nsla, minns inte om jag hade det med sonen dock. SĂ„ vĂ„gar inte sĂ€ga varken eller angĂ„ende kön đ
#99 SĂ„ Ă€r det! Kul att se vad teorier sĂ€ger, men jag vĂ„gar inte tro dem, inte förens jag fĂ„r sĂ€kert pĂ„ RUL vad det Ă€r för kön đ
19 dagar till mitt RUL nu, har semester sĂ„ dagarna gĂ„r sakta och mitt tĂ„lamod Ă€r ju icke existerande pga nyfikenheten đđ
#101: tycker det var en jÀttefin historia och verkligen en fin hyllning till din mormor, kan inte tÀnka mig annat Àn att hon hade varit överlycklig!
#102: nej jag har inte börjat gĂ„ loss och köpa klĂ€der med namn pĂ„ eller liknande Ă€n, det fĂ„r vĂ€nta tills flera veckor fram đ hĂ„ller med dig om att dagarna gĂ„r lĂ„ngsamt nu, blivit sjukskriven pĂ„ 50% för att jag mĂ„r vĂ€ldigt dĂ„ligt psykiskt under graviditeten, men dagarna kĂ€nns extra lĂ„nga med tanke pĂ„ att jag fortfarande gĂ„r upp tidigt för att Ă„ka till jobbet och kommer hem tidigt đŹ
#103: AjdĂ„! TrĂ„kigt att behöva mĂ„ dĂ„ligt sjĂ€lv under graviditeten :( hoppas det blir bĂ€ttre! đ„°
Vet vad du menar, gĂ„r ju upp tidigt med sonen trotts att man ha semester đ
Jag blev för nyfiken och skickade min bild till the nub techs ocksĂ„. Fick dĂ€r tillbaka 90% pojke och early glimpse sa ju 95% flicka đ
SĂ„ sjukt förvirrad haha, hoppades ju pĂ„ mer klarhet đ
#104: oj! Vad mĂ€rkligt đ var det pĂ„ samma bild? Jag fĂ„r ju flicka pĂ„ vissa vinklar men pojke pĂ„ andra, dock hörde jag att nub teorin faktiskt inte Ă€r sĂ„ pĂ„litlig som man gĂ€rna tror (gĂ€llande just vinkeln), för att beroende pĂ„ hur ultraljudsundersköterskan hĂ„ller staven mot livmodern sĂ„ kan hon Ă€ndra hur vinkeln ska "se ut", dĂ€remot om man har "stacking" sĂ„ Ă€r det mer pĂ„litligt att det Ă€r en kille đ€
#105: jasĂ„? đ ja alltsĂ„ jag fĂ„r blandade gissningar pĂ„ flicka/pojke nu pĂ„ samma bild, sĂ„ nu kĂ€nns det som att RUL den 22e fĂ„r gĂ€rna komma snabbare sĂ„ jag fĂ„r svar đđ
Det lĂ„ter ju vettigt som du sĂ€ger art vinkeln spelar ju roll med sĂ„klart đ€
- Redigerat 2022-08-05 12:48 av Hanna4
#106: haha det förstĂ„r jag đ vi fĂ„r vĂ€nta och se helt enkelt!âșïž
Jag har precis sett bebis rörelser pĂ„ utsidan đ„ș
#107: Det Ă€r ju sĂ„ đ detta blir sista barnet för oss med sĂ„ dĂ€rför det kĂ€nns extra spĂ€nnande kanske đ
#108 Men vad hĂ€ftigt! đ hur kĂ€nns det? Och hur mĂ„r du? đ
Jag har som mest kĂ€nt lite "fladder" Ă€nsĂ„lĂ€nge đ€
#109: det förstĂ„r jag dĂ„!âșïž
#108: vad spĂ€nnande! đ„° Hur kĂ€nns det? Har inte kĂ€nt nĂ„gonting och Ă€r i v.17 âčïž
#109 #110 Jag mĂ„r faktiskt vĂ€ldigt bra förutom foglossning som gör mig begrĂ€nsad. Att Ă€ntligen kunna se hennes rörelser bara genom att iaktta magen Ă€r sÄÄÄ mysigt, och kĂ€nslan nĂ€r hon rör sig Ă€r sĂ„ mĂ€rklig nĂ€r man tĂ€nker efter att det Ă€r en liten minimĂ€nniska som rör sig dĂ€r inne. Det kĂ€nns overkligt! Man kĂ€nner skiftningarna i magen, som en liten klump som boxar runt och rör dĂ€r inne. đ„°
#111: Ă„h vad mysigt! Jag lĂ€ngtar sĂ„, mĂ„ste vara sĂ„ skönt att kĂ€nna att allt Ă€r bra - kan tĂ€nka mig att det minskar oron lite?đ„°
#112 Det gör det absolut!
#111: Ă
h vad hĂ€rligt! đ„° TrĂ„kigt med foglossningen förstĂ„s! Fick du det tidigt eller nyligen?
Förra graviditeten fick jag foglossningsbesvÀr redan i v16 sÄ jag fick sjukskriva mig delvis, denna gÄngen kÀnner jag inget sÄnt Àn tack och lov!
Har ni börjat tĂ€nka nĂ„got pĂ„ namn? Tycker det Ă€r en ren djungel, och alla namn kĂ€nns sĂ„ ovana och konstiga nĂ€r man försöker komma pĂ„ nĂ„got till sin bebis haha. đ
#114 Jag har haft det nÄgra veckor. Förra graviditeten hade jag inte nÄgra problem alls sÄ det hÀr Àr helt klart nÄgot nytt för mig.
Vi har redan bestĂ€mt namn đ„°
Idag fick jag Äka in till gynakuten pga. Kramper i magen Och symptom pÄ urinvÀgsinfektion (jag ville till primÀrvÄrden men jobbar pÄ annan ort just nu sÄ var tvungen att lista om mig - min bm bad mig Äka in).
De sa att jag verkar ha sammandragningar tidigt i graviditeten och att vissa fÄr det, efter en hel del frÄgor dÄ de inte kan se min journal frÄgade de om jag nÄgonsin utretts för Endometrios - vilket jag inte har, sÄ efter graviditeten ska det utredas.
Höjdpunkten efter all vĂ€ntan pĂ„ akuten var att jag fick se vĂ„r lillas hjĂ€rta slĂ„, lĂ€karen försa sig dock - vi vĂ€ntar en liten pojke âșïžâ€ïž
Varit lĂ„nga dagar sen jag började jobbet förra veckan. Man Ă€r ju helt död efterĂ„t đ
Idag 12+0 var vi pĂ„ kub och allt sĂ„g bra ut! Fick den lĂ€gsta sannolikheten sĂ„ vi Ă€r vĂ€ldigt tacksamma! Hon mĂ€tte tydligen mig till 12+5 men alla andra ul jag gjort har det stĂ€mt pĂ„ pricken sĂ„ vettitusan. Kanske Ă€ndrar sig framöver đ„° Nu analyserar man ju om de Ă€r en pojke eller flicka, magkĂ€nslan sĂ€ger pojk men vi fĂ„r vĂ€l se đ
- Redigerat 2022-08-11 14:30 av Cireea
#115: SpĂ€nnande att ni redan vet namn đ
#116: Oj, Ă€r det ofta du fĂ„r det alltsĂ„? Jag har kĂ€nt nĂ„gon enstaka gĂ„ng sammandragning, men inte flera gĂ„nger tĂ€tt, utan mer att kroppen bara "övar" nĂ„gon enstaka gĂ„ng nĂ„gon dag đ
Men Ă„h vad kul att du fick bekrĂ€ftat att det Ă€r en liten pojke đ
Jag fĂ„r vĂ€nta mina 11 dagar innan jag fĂ„r veta đđ
#118: Jag Ă€r inte bra pĂ„ bedöma nub teorin alls, men tycker ju att den sticker upp lite? Skulle gissa pojk đ
#119: Försökte lĂ€sa pĂ„ igĂ„r och fick ocksĂ„ kĂ€nslan att den stĂ„r upp! Vi fĂ„r vĂ€l se. đ
- Redigerat 2022-08-11 08:22 av Lojsans9
#121: kan admin ta bort mitt tidigare inlÀgg nr 118 tack!
#122 Jag tog bort bilden som du skickade i PM. Vill du ha bort resten av texten ocksÄ?
#123: det Ă€r ok :) tack igen! Virrpannan hĂ€r đ
Ăntligen börjar jag bli lite piggare men dĂ„ har illamĂ„endet kommit tillbaka istĂ€llet đ.
Imorgon skall vi pĂ„ ultraljud för första gĂ„ngen sĂ„ otroligt spĂ€nnande och nervöst đ
VĂ€rmen gör mig sÄÄÄÄÄÄ trött. đŽ
#117: vi hade tĂ€nkt ta reda pĂ„ det Ă€ndĂ„ men trĂ„kigt att min man missade avslöjandet đ folk trodde pojke sĂ„ nub stĂ€mde!
Hur mĂ„r du nu i graviditeten?âșïž
#125: fy vad jobbigt! Jag mĂ„dde som mest illa v.13-17, antar att eftersom det Ă€r ditt första ultraljud att du Ă€r lite tidigare i graviditeten?âșïž Hoppas det gĂ„r över för dig snart, och hoppas ultraljudet gick bra!
#126: Lider med dig, vi fĂ„r hoppas att hösten kommer snabbt đ
#128: Det förstĂ„r jag, ibland blir saker inte som man tĂ€nkt sig đ
Jag mĂ„r bra Ă€ndĂ„, jag gĂ„r in i v 14 idag och har mĂ„tt illa varje morgon och eftermiddag/kvĂ€ll dĂ€r jag knappt fĂ„tt i mig nĂ„got alls men nu har det skiftat, nu blir det istĂ€llet svĂ„rare att fĂ„ i sig lunch men Ă€r hungrig pĂ„ kvĂ€llarna đ Komiskt hur kroppen fungerar. Har velat trĂ€na men har inte funnits energi alls men hoppas det vĂ€nder snart!
Börjat berĂ€tta för kollegor och chef, plus att det börjar bli lite svĂ„rt att dölja. Gillar skjortor etc som Ă€r luftiga men problemet Ă€r att det Ă€r 100 grader pĂ„ kontoret ( trasig luftkonditionering, typiskt ) sĂ„ fĂ„r gĂ„ pĂ„ jakt efter mer luftiga klĂ€nningar nĂ„gon dag..đŹ
Hur mĂ„r du sjĂ€lv? âșïž
#129: vad skönt att allt sĂ„g bra ut! KĂ€nner inte till vad myom innebĂ€r men hoppas du fĂ„r svar pĂ„ RUL âșïž
#130: Ah jag förstĂ„r! Jag mĂ„dde likt det du beskriver fram tills v.17, sen slĂ€ppte det âșïž skönt att kunna berĂ€tta för folk, dĂ„ blir ju folk lite mer förstĂ„ende ocksĂ„ de dagarna som du inte mĂ„r sĂ„ bra âșïž jobbigt med ac:n.. tycker du att vĂ€rmen Ă€r svĂ„rare att hantera nu nĂ€r du Ă€r gravid?
Jag fick frĂ„gan om allt stod rĂ€tt till för min kollega tyckte jag sĂ„g vĂ€ldigt ogravid ut för att snart vara i v.20 - men det Ă€r mitt första sĂ„ dĂ„ syns det vĂ€l inte lika tidigt đ Jag mĂ„r bra nu men har svĂ„rt att finna orken till gymmet lĂ€ngre, blir kanske 1 pass i veckan men promenader dagligen med tanke pĂ„ att vi har hund âșïž
#129: Skönt o veta att allt Ă€r bra! Vet inte vad myom Ă€r, men hoppas de förklarar vidare, tĂ€nker att hade det varit nĂ„got att tĂ€nka pĂ„ redan nu, hade de nog förklarat direkt. đ
#130 trĂ„kigt med illamĂ„endet! Hoppas det gĂ„r över snart. Skönt att vĂ€rmen börjat lĂ€gga sig lite nu, men ja klĂ€nningar ha varit rĂ€ddningen denna sommar nĂ€r man Ă€r gravid đ
#131 Oj sĂ„pass? Jag tycker det varierar sĂ„ mycket, typ pĂ„ morgonen ser man ogravid ut, pĂ„ kvĂ€llen ser man ut som v.30 gravid đđ Skönt att du mĂ„r bra annars! đ
Jag har ocksĂ„ svĂ„rt att hitta orken, gĂ„r promenader med vĂ„ra 2 hundar och hĂ„ller igĂ„ng med 2Ă„riga sonen hela dagarna under semestern, sĂ„ nu orkar jag knappt trĂ€na mer Ă€n 1-2 ggr i veckan. Har Ă€ven börjat ta tupplurar pĂ„ eftermiddagen redan đ
MEN imorgon Ă€r RUL! SĂ„ taggad och nervös nĂ€r man ska fĂ„ veta mer om individen dĂ€r inne â€ïž
- Redigerat 2022-08-21 12:01 av Hanna4
#131:
Ja nja vĂ€rmen Ă€r ok sĂ„ men mer jobbigt att jag inte har nĂ„got skönt att ha pĂ„ mig som typ döljer đ Vill gĂ€rna gĂ„ nĂ„gra veckor till innan man kanske visar det.. man Ă€r liksom i stadiet dĂ€r det mest ser ut som man Ă€tit lite mycket under sommaren Ă€n en riktig mage đ men jisses, pĂ„ kvĂ€llarna.. vilken skillnad pĂ„ storleken đ
Okej förstĂ„r, alla har ju det olika sĂ„klart! Vi har med vovve sĂ„ mĂ„ste ocksĂ„ gĂ„ ut men vi har en tax sĂ„ inte den mest promenadvĂ€nliga hunden⊠gĂ„r mest och nosar överallt đ
Fick bekrĂ€ftat att vi vĂ€ntar en liten flicka! đ
134: grattis! đž
GÄr in i v. 15 imorgon, fick lite smÄtt smÄtt rosa mer brun flytning isch. Verkligen inte mycket men blir ÀndÄ orolig. Fler som fÄtt sÄ?
#134: wow stort grattis! đ„° ja hundarna underlĂ€ttar ju sĂ„ att man hĂ„ller igĂ„ng nu under graviditeten, osĂ€ker pĂ„ om jag hade funnit motivationen annars đ
#135: jag har fĂ„tt det, men det försvann pĂ„ en dag och sĂ„ lĂ€nge den Ă€r mörkbrun och inte för âfĂ€rskâ sĂ„ ska man nog inte oroa sig för mycket, jag kollade upp det Ă€ndĂ„ för att inte gĂ„ och oroa mig för mycket men allt sĂ„g bra utđ„°
Jag var pĂ„ RUL idag och vi fick bekrĂ€ftat Ă€ven nu att det Ă€r en pojke, de gick igenom det ganska noggrant eftersom min man inte var med nĂ€r den förra lĂ€karen sa detđ allt sĂ„g âperfektâ ut enligt ultraljudsundersköterskan sĂ„ det kĂ€ndes jĂ€ttehĂ€rligt att höra! han var dock inte alls samarbetsvillig sĂ„ jag fick hoppa runt, skaka rumpa och rulla migđ
#136:
FörstĂ„r, kom lite igĂ„r igen men mer rosa orange sĂ„ klart man blir lite orolig. Vet inte om det bara varit en intensiv helg och behöver vila eller om man tar i vid toalettbesök đ Men kĂ€nner lite smĂ„tt att det spĂ€nner runt magen. Tog ett prov för urinvĂ€gsinfektion men inte fĂ„tt nĂ„got svar sĂ„ hoppas pĂ„ besked imorgon! Jag Ă€r sĂ„n person som analyserar allt sĂ„ mĂ„ste försöka ta de lugnt och tĂ€nka positivt!
Men skönt att allt sĂ„g bra ut! LĂ€ngtar till vĂ„rt RUL. Fortfarande osĂ€ker om vi ska ta reda pĂ„ kön eller inte, Ă€ndrar mig varje dag đ
#136: Haha roligt att höra att inte bara vĂ„r bebis inte ville samarbeta đ vi var nĂ€ra pĂ„ att fĂ„ bona nytt ultraljud för att bebisen lĂ„g ivĂ€gen för att se vissa saker och vÀÀÀÀgrade flytta sig đđ
#137 jag fick det i min första graviditet, lite rosa pĂ„ papper nĂ„gon dag sĂ„dĂ€r. Kan bero pĂ„ stress, efter samlag osv, slemhinnorna Ă€r ju super sköra sĂ„ behöver inte vara allvarligt sĂ„lĂ€nge det inte blir massor eller rödare vad jag förstĂ„tt đ
Jag fick nu under mĂ„ndagen vĂ€rldens covid sjuka, 40 graders feber, ont i hela kroppen sĂ„ jag knappt kunde stĂ„ upp eller gĂ„ pĂ„ toa. SĂ€ng liggandes 2 hela dagar⊠RĂ€tt orolig ifall detta pĂ„verkat min bebis nuâŠ. Var inne pĂ„ akuten i tisdags, och dĂ„ gjordes kontroller mest pĂ„ mig för jag hade sĂ„ hög puls och hög feber.
Men gynekologen ville inte ta emot oss dĂ€r för o kolla barnetâŠ.
Vet inte om jag kan kontakta min vanliga barnmorska sÄ fort jag Àr helt frisk för att kontrollera? NÄgon annan som haft svÄrare förkylning eller covid med mycket symptom som gravid?
Ăr i v. 4+2 och precis fĂ„tt positivt test och dĂ„ BF maj. Jag vet inte vad man ska göra eller om man ska vĂ€nta lite till innan man kontaktar BM? Jag har varit illamĂ„ende i typ 2 veckor, mer hungrig och som ett sug i magen fast jag Ă€tit samtidigt som jag blir illamĂ„ende nĂ€r jag Ă€ter đ
#139: Stort grattis! đ Ăr det första barnet? đ Man kan antingen ringa bm pĂ„ sin vĂ„rdcentral eller boka tid online via sin vĂ„rdcentral för "första besöket" đ
#140: Tack đ„° Ja precis det Ă€r första barnet som Ă€r sĂ„ efterlĂ€ngtat â€ïž
#139: stort grattis och vĂ€lkommen! âșïž Jag kontaktade bm via 1177, oftast har man första inskrivningsmötet nĂ€rmare v.8 men det Ă€r ju skönt att fĂ„ en tid bokad sĂ„ att det kanske kĂ€nns lite mer âpĂ„ riktigtâ, samt att man fĂ„r lite att se fram emotâșïž
#142: Tack, jag fick en tid redan denna vecka till min BM sĂ„ fĂ„r vi se om det blir nytt vid v.8 dĂ„ kanske đ„° Nu har jag tagit cb test och det blev pos direkt nĂ€r jag la ifrĂ„n mig testet sĂ„ mu kĂ€nns det mer pĂ„ riktigt đ Men samtidigt kĂ€nns det sĂ„ konstigt att det Ă€ntligen skulle vara dags efter sĂ„ lĂ„ng önskan đ
#138: nej vad jobbigt, hoppas du mĂ„r bĂ€ttre â€ïž
#139 Grattis đ€©
16+0 idag, vart tar tiden vĂ€gen?! Började kĂ€nna lite smĂ„ rörelser igĂ„r, sĂ„ mysigt đ„°
Tiden gĂ„r vĂ€ldigt fort den hĂ€r graviditeten. KĂ€nns som om den nyss började och nu Ă€r jag nere pĂ„ tvĂ„siffrigt i nedrĂ€kningen till bf đ„ș
Har börjat bli lite lÀtt illamÄende igen, dock hanterbart.
Har inte varit aktiv hÀr pÄ flera veckor nu sÄ var tvungen att kika in, hur mÄr ni alla nu?
Jag gick in i vecka 21 idag med tvillingarna och blev halvtidssjukskriven denna veckan pga sammandragningar och vĂ€ldigt mycket vĂ€rk i kroppen! Jobbar ni pĂ„ heltid Ă€nnu? âșïž
#146 Jag jobbar inte alls dÄ jag studerar. Haft en lÀttsam kurs i sommar och början inte igen förrÀn i oktober sÄ har en liten minipaus. Sedan pluggar jag fram till bf, paus dÀrefter.
#147: men vad skönt Ă€ndĂ„ och kunna vara sysselsatt hela tiden fram till bf. Jag vet inte hur jag ska klara av att ha sĂ„ mycket tid hemma eftersom jag lĂ€tt blir rastlös men fĂ„r vĂ€l bara försöka vila och rensa & fixa lite i taget i lĂ„ngsam takt hĂ€r hemma, har ju inte sĂ„ mycket ork âșïž
Hej alla!
Vad fint att lÀsa alla kommentarer, sÄ mysigt!
Ăr 29 Ă„r och i v. 6+5.
BF 1a maj enligt appen och aprilbarn enligt BM, sÄ vi fÄr se.
Första och tror hela tiden turen ska ta slut eller att jag drömmer, plussade pÄ andra försöket och varit pÄ första besöket, men KUB Àr 3.5 veckor bort och första UL ytterligare 2.5 veckor senare. Men hoppas verkligen det fÄr fortsÀtta vÀxa dÀr inne, haft förstoppning och magknip sedan vecka fyra typ, fast iaf slutat med jÀrntabletter nu sÄ kanske gÄr över.
Orolig över varje magknip fast jag vet att det Àr gaser i guess.
Oj vad mkt det blev, bara min sambo och barnmorskan som vet Àn (+ min tandlÀkare för hon ville röntga tÀnderna senast), sÄ hade vÀl mkt att fÄ ut.
Vad tidigt vissa fÄr göra UL, hade velat ha en tidigare med bara för att se att allt Àr okej.
- Redigerat 2022-09-10 23:39 av Jarrare
#142: vad skönt att fĂ„ en tid sĂ„ tidigt! âșïž
#144: sÄ hÀftigt med rörelser, det gör det hela sÄ mycket mer verkligt tycker jag!
#145: wow vad skönt att det nĂ€rmar sig nu, eller samtidigt kanske lite nervöst?âșïž TrĂ„kigt med illamĂ„endet men hĂ„ller tummarna att det lĂ€gger sig snart!
#146: jag studerar heltid och jobbar deltid (kvĂ€llar mĂ„n-tors), Ă€r i v.23 pĂ„ torsdag âșïž
Jag mĂ„r bra men har lite svĂ„rt att somna, men annars har jag inga âproblemâ.
Vad trĂ„kigt att du har fĂ„tt vĂ€rk, men skönt att de tar det pĂ„ allvar och sjukskriver dig - hoppas du mĂ„r bĂ€ttre snart!âșïž
Jag plussade förra torsdagen med digitalt, Àr idag i v 5 (4+4).
Dock Àr jag orolig och rÀdd.
Sist jag plussade va i nyÄrsafton 2020, det slutade dÄ i MA, bÄde jag och sambon va helt förstörda.
Försöker ialla fall att tÀnka positivt sÄ gott det gÄr.
Ska pÄ hÀlsosamtal pÄ tisdag till veckan och dÄ ska jag berÀtta om min oro.
#151: Grattis till plusset! Jag förstÄr att du Àr orolig och rÀdd, det Àr verkligen inte konstigt med tanke pÄ vad som hÀnde senast..
Jag tror inte jag kan sĂ€ga nĂ„got som fĂ„r bort oron, den finns ju alltid dĂ€r - men procentuellt Ă€r chansen större att allt ser bra ut Ă€n inte â€ïž
#152: Tack đ
Nej, det Àr inte ett dugg konstigt att jag kÀnner som jag gör.
Ja, oron finns alltid dĂ€r. Men jag försöker tĂ€nka positivt. â€
Hej!
Jag Àr gravid med min andra barn och Àr berÀknad att fÄ barn i januari. Jag var pÄ rutinultraljud och jag fick veta att jag ska fÄ en flicka. Jag ville veta könet dÀrför sa de till mig. NÀr jag var hos min bm sist frÄgade hon mig vet du vad du ska fÄ och jag sa ja det Àr en flicka. Hon sÀger till mig jaha det hade inte jag gissat pÄ, jag hade gissat pÄ en pojke och hjÀrtljuden brukar vara under 140 för pojkar. Jag kan inte sluta tÀnka pÄ det nu. Jag blir glad oavsett men kan inte sluta tÀnka pÄ det. Vem ska jag lita pÄ?
#0: Hej.
Vad roligt. Jag och min sambo planera en gradivitet 2022. Nu Àr min mens sen med 8 dagar . Den har aldrig varit sen. Jag har gjort ett test igÄr och ett idag nu ikvÀll men visar inget. Testa jag för tidigt eller vad kan det vara .? FörlÄt kanske fel trÄd att skriva i.
#157 jaaa sĂ„ kul đ
#158: Men verkligen :) Trodde i min spökhjÀrna att jag aldrig mer skulle fÄ uppleva ett plus igen. Nu ÄterstÄr det bara massa tester för att utesluta visa saker innan jag kan njuta och slappna av 100%
Hej,
Jag har nyligen plussat för första gĂ„ngen och jag Ă€r sĂ„ otroligt glad đ Jag Ă€r enligt appen natural Cycles berĂ€knad 2 juni men fĂ„r vĂ€l se lĂ€ngre fram om det stĂ€mmer eller om det blir BF tidigare eller senare đ„°
#160: Stort grattis till plusset :) Jag Àr ocksÄ berÀknad till 2 Juni men som du sÀger man kanske blir flyttad fram eller bak nÄgra dagar. Hur mÄr du? KÀnner du av nÄgra symtom?
#161: jag mĂ„r helt okej, inget illamĂ„ende Ă€n. Har dock mycket mensvĂ€rk och haft en liten blödning som skrĂ€mde mig rejĂ€lt mycket, men nu Ă€r det bara gammalt blod, sĂ„ jag försöker att inte tĂ€nka det vĂ€rsta. Vad roligt att vi just nu Ă€r berĂ€knade samtidigt đ hur mĂ„r du?
#162: Jag förstÄr den kÀnslan nÀr fÄr en liten blödning. Det Àr rÀtt sÄ vanligt men svÄrt att slappna av nÀr det sker :/ Ifall jag inte hade haft mensvÀrk och ömma bröst skulle jag inte tro att jag Àr gravid. Jag mÄr super bra Àn sÄ lÀnge hehe!!! Jag har hög hcg sÄ börjar misstÀnka ifall det inte kan handla om 2 i magen haha!!
#163: ja men verkligen, Ă€r orolig nu varje gĂ„ng jag gĂ„r pĂ„ toaletten. Men försöker verkligen att slappna av, gĂ„r inte sĂ„ bra đ
Ă
h tĂ€nk om det Ă€r tvĂ„, vad spĂ€nnande det hade varit! Skönt att du ocksĂ„ mĂ„r bra rent symtom mĂ€ssigt đ
Nu har jag varit lite inaktiv kĂ€nner jag đ
VĂ€lkomna och Grattis till er som tillkommit! đ Vad roligt att fĂ„ följas Ă„t!
Jag har 0 symptom förutom att jag har lite foglossningsbesvĂ€r och kĂ€nner min lilla flickas rörelse emellanĂ„t đ„° Ă€r nu gravidvecka 25 (24+1), tiden gĂ„r sĂ„ sjukt fort? Börjat shoppa lite smĂ„ saker redan och förbereda sig mentalt pĂ„ att snart ha ett smĂ„barn och en bebis đ Hur mĂ„r ni andra? đ
- Redigerat 2022-10-04 16:25 av Hanna4
#165: Tack sĂ„ mycket! SĂ„ roligt att fĂ„ följa andras resa ocksĂ„! Jag mĂ„r bra förutom att mina bröst spĂ€nner otroligt mycket. Jag kan riktigt inte slappna av och â njutaâ förens alla mina prover Ă€r tagna och dom ser bra ut! Jag Ă€r â bara i vecka 6 (5+3) Jag skulle sĂ„ gĂ€rna vilja göra en vul för att jag sjĂ€lv ska förstĂ„ att jag verkligen Ă€r gravid đ€Ș
Imorgon kliver jag in i vecka 32 och lĂ€ngtar galet mycket efter min lilla flicka đ„°
Ăr sĂ„ mysigt att ligga tillsammans med sambon och kĂ€nna pĂ„ rörelserna i magen, men jag ser helt klart fram emot att fĂ„ hĂ„lla om henne ordentligt.
Jag har mycket problem med foglossningar, och det blir ju inte bÀttre nÀr man har en liten hÀr hemma som krÀver ens fulla uppmÀrksamhet (fyller 1 Är nu i oktober). Det blir intensiva dagar med lite vila, men jag passar pÄ medan sonen har sin vila pÄ fm och em.
#156: det borde bli positivt eftersom du gÄtt över 8 dagar om du vore gravid, kanske Àr stress eller annat som skjutit upp mensen?
#157: stort grattis!! Vad roligt â€ïž
#160: stort grattis till dig med!!â€ïž
#165: vad skönt med inga symptom! Vi Ă€r ju vĂ€ldigt nĂ€ra i veckor med varandra, Ă€r sjĂ€lv i 24+5 idag âșïž Precis som dig har jag inte heller nĂ„gra symptom, men vi har en livlig krabat som vĂ€ntar⊠det Ă€r inte lĂ€tt att somna för vĂ„r kille gör kullerbyttor konstant sĂ„ dĂ€rför Ă€r jag lagom trött om dagarnađ kul att du har börjat smĂ„ shoppa lite - visst börjar det kĂ€nnas mer verkligt?đ„°
#167: det börjar nĂ€rma sig nu med stormsteg för er, sĂ„ spĂ€nnande! đ hur Ă€r det med foglossning egentligen, om jag fĂ„r lov att frĂ„ga? NĂ€r började det för dig och hur skulle du beskriva kĂ€nslan? Tycker det Ă€r starkt av dig att hantera en 1Ă„ring samtidigt som du Ă€r höggravid, hoppas att du fĂ„r den vilan som du behöver!
#168 Det började rĂ€tt tidigt för mig, men minns inte exakt vecka. Hade inte foglossning sist alls sĂ„ det hĂ€r var verkligen nĂ„got nytt att gĂ„ igenom. Det Ă€r svĂ„rt att förklara, men typ en strĂ„lande smĂ€rta i bĂ€ckenet. Hugger lite ibland. Har vĂ€ldigt ont i höfterna och skinkorna. Ibland kĂ€nns det som om hela bĂ€ckenet ska rasa ihop .. đš KĂ€nner mig extremt stel och allt gör ont, spelar ingen roll om jag sitter, stĂ„r eller ligger sĂ„ gör det ont.
Jag har testat positivt sÄ Àr nu officiellt gravid med mitt andra barn :) Det Àr fortfarande supertidigt och har ett VUL inbokat om 3 veckor, kommer nog inte kÀnnas pÄ riktigt förrÀn dess! 0 symtom Àn sÄ lÀnge.
#168: Kan tillĂ€gga lite som #169 sa, ibland gör det sĂ„ ont sĂ„ man kan varken stĂ„, sitta eller ligga ner för det bara hugger och gör ont, men man mĂ„ste Ă€ndĂ„ röra sig för man kĂ€nner sig sĂ„ stel đ
I första graviditeten började foglossningen i v 16 för mig, i denna graviditeten började det först v.20, sÄ tacksam att det höll sig borta liiite lÀngre denna gÄngen haha.
#170 Stort grattis!! I början kÀnns det ju super overkligt. Vet inte hur mÄnga billiga tester jag tog (mest för jag hade hemma ÀndÄ, sÄ köpte ju inte fler) bara för att försÀkra mig att jag inte sett fel haha.
NĂ€r Ă€r du berĂ€knad? Skönt att slippa mĂ„ illa i början! đ
#171 Ja gud det dĂ€r med att man Ă€ndĂ„ kĂ€nner att man behöver röra pĂ„ sig pĂ„ grund av stelheten Ă€r sĂ„ jobbigt. KĂ€nns verkligen som om man bara plĂ„gar sig sjĂ€lv đ
20+5 nu och har börjat kĂ€nna tygliga rörelser och nu gĂ„r det Ă€ven att kĂ€nna pĂ„ utsidan đ„°
Var pĂ„ RUL idag och allting sĂ„g bra ut och bf blev inte flyttat. Moderkakan hade âvandratâ uppĂ„t sĂ„ den Ă€r inte i vĂ€gen för en vaginal förlossning lĂ€ngre đ
fĂ„r lite sjukt i ryggen om jag sitter för lĂ€nge men i övrigt mĂ„r jag riktigt bra đ
#169:
#171:
Men fy hörni; det lÄter ju skit jobbigt! Jag har klarat mig frÄn foglossning Àn sÄ lÀnge dÄ, lÄter som att jag ska vara tacksam för det! Lider dock med er, Àr det nÄgot ni haft problem med efter förlossningen ocksÄ eller slÀpper det i samband?
#170: grattis!!âșïž
#174 Det Àr första gÄngen för mig, förra graviditeten slapp jag foglossning som tur var. Men sÄ vitt jag vet försvinner det efter födseln.
#171 Bebisen ska komma i juni⊠det Àr en hel evighet tills dess. Jag chillar med att ens tÀnka pÄ saken i ett par mÄnader till. Det Àr alldeles för tidigt Àn! Det sköna med att det Àr andra barnet Àr att man liksom inte har lika mycket tid att tÀnka pÄ saken, "obsessa" om grejer osv, jag glömmer bort att jag Àr gravid allt som oftast :)
Hej allihopa, hur gÄr det för er?
SjĂ€lv Ă€r jag halvvĂ€gs igenom v.28 nu, tröttheten Ă€r verkligen tillbaka och pĂ„minner lite om första trimesternđ€·ââïž Bortsett frĂ„n sömnbrist och smĂ€rtor i vĂ€nster sida lĂ€ngre ner vid magen nĂ€r jag tagit lĂ€ngre promenader sĂ„ mĂ„r jag Ă€ndĂ„ bra!
Min förlossningsrĂ€dsla Ă€r vĂ€l inte direkt âbĂ€ttreâ som i att jag Ă€r mindre rĂ€dd, men jag har börjat acceptera att det kommer hĂ€nda Ă„tminstone vilket Ă€r ett stort framsteg för migâșïž
Jag Àr i vecka 34 (33+5) och Àr sjukt trött och sliten.
Hoppas pÄ att kunna fÄ Ätminstone en sista chans att vila upp mig ordentligt innan förlossningen, dvs att svÀrmor tar sonen en natt sÄ att man fÄr ladda om batterierna lite. KÀnner en viss oro att jag ska vara sÄ slut pÄ att jag inte ska klara av att krysta nÀr förlossningen vÀl Àr hÀr.
#177:
Den hÀr veckan har det varit sÀmre, har lÄgt blodtryck 100/60 sÄ Àr ganska yr och HB Àr Àven pÄ lÀgre sidan. SÄ skall börja Àta jÀrn tabletter, hade hoppats jag skulle slippa det för de Àr ju vanligt att man fÄr problem med magen av dem.
Förlossningen tycker jag skall bli spĂ€nnande och har lĂ€nge lyssnat pĂ„ olika poddar om förlossning. Ăr mera nojig för ifall det skulle bli kejsarsnitt đ
Ăr i vecka 5 (4+2) livrĂ€dd för missfall men försöker tĂ€nka positivt. BF 5-7 Juli 2023 om allt gĂ„r vĂ€gen đđŒ
NÄn hÀr som tycker att det inte kÀnns av sÄ mycket symptom i början?
Har t om tagit digitala test som tröst đ som ena dagen visa 1-2 och dagen efter 2+3.
Ăr i slutet av v.28 (27+5) och tröttheten Ă€r brutal nĂ€r man har en liten 2,5Ă„ring med vĂ€rldens energi.
Jag hoppas ju pÄ att orka jobba Äret ut minst? Ibland kÀnns det tveksamt redan haha. Vi Àr pÄ tal om kejsarsnitt igen hÀr, fick det med sonen för han fÀste sig med rumpan nerÄt, och Àven flickan ligger nu med rumpan nerÄt de senaste veckorna (vet dock inte om hon fÀst sig sÄ Àn).
#180 VĂ€lkommen! đ FörstĂ„r dig, bĂ„da mina graviditeter sĂ„ har jag inte kĂ€nt nĂ„got i början. Först nĂ€r man började kĂ€nna rörelser som man blev lugnare tyckte jag, men kanske var för det Ă€r enda symptomen förutom foglossning för mig đ Ja och att magen blir större förstĂ„s đ
Tog ett cb digital idag pÄ kvÀllen som visa gravid 2-3, Àr pÄ 4+5.. Normalt? NÀr ska de slÄ om till 3+?
Har endast tagit för att jag nĂ€stintill inte har nĂ„gra symptom đ + nojjig
Tog Àven ett vanligt cb pluss som var dunderpluss pÄ.
Hej alla.
IgÄr va jag ivÀg pÄ KUB och jag var sÄ nervös och orolig sÄ jag spydde hÀr hemma innan jag skulle ivÀg. DÄ jag har ett MA bakom mig. Som jag skrev i ett annat inlÀgg hÀr.
Men jag fick se ett hjĂ€rta slĂ„ och mycket sprattel. đ Och att det sĂ„g bra ut. Vilket lugna mina nerver och oro. Ăr i v 13 (12+5) idag. đ
#183 Nu kan jag absolut inte sÀtta mig in i kÀnslorna kring MA men förstÄr ÀndÄ nervositeten inför ultraljud. Skönt att allt sÄg bra ut!
#183: kĂ€nner igen den kĂ€nslan nĂ€r man Ă€r sĂ„ nervös sĂ„ man spyr đ Vad skönt att det sĂ„g bra ut đ
PÄ onsdag ska jag lÀmna moderkakasprov och Àr sÄ nervös och rÀdd. LÀmnade ett förra Äret som slutade tyvÀrr med sen abort pga allvarliga avvikelse sÄ nu hÄller jag tummarna att det gÄr bÀttre den hÀr gÄngen.
Förresten sÄ misstÀnker dom att det Àr 2 den hÀr gÄngen =)
#185 oj vad spĂ€nnande med tvĂ„ đ€©
HĂ„ller tummarna för att allt gĂ„r bra för dig och bebis(arna)đ
NÄn som varit med om skiftande symptom i vecka 7-8?
#178: lÄter riktigt jobbigt, löste det sig med att din svÀrmor kunde vara barnvakt sÄ att du fÄtt sova ut nÄgot?
#179: jag kan relatera till det, har ocksĂ„ lĂ„gt, 92/52 och haft problem med yrsel sedan början.. sĂ„ obehagligt! JĂ€rntabletterna mĂ„dde jag dĂ„ligt av i början men nĂ€r jag började ta dem precis innan jag la mig sĂ„ var det lugnt - blev aldrig förstoppad men jag har hört frĂ„n andra att de Ă„t mycket fibrer för att motverka förstoppningenâșïž
#180: #187: stort grattis och vĂ€lkommen! Jag hade inga symptom i början, först v.8-9 började jag kĂ€nna av trötthet och mer yrsel Ă€n vanligt, sen började jag mĂ„ illa/kĂ€nna mig bakfull först i andra trimestern, har utifrĂ„n vad jag uppfattat frĂ„n andra, haft en vĂ€ldigt mild graviditet med milda symptom, mĂ„tt dĂ„ligt nĂ„gra dagar hĂ€r och dĂ€r sĂ„klart - men har haft mĂ„nga dagar dĂ„ jag inte ens kĂ€nt mig gravid âșïž
#182: gud vad skönt att allt sĂ„g bra ut! Vilken lĂ€ttnad đ„°
à h tror jag blir galen snart. KÀnner mig svullen, svagt illamÄende och liiite ömma bröst men mer Àn det kÀnner jag inte, inte ens vÀxtvÀrk?
Har UL nĂ€sta fredags bara för att kolla om de finns ngt dĂ€r inne men har inget tĂ„lamod snart đ«Ł
Ăr idag vecka 7+4
Förra veckan i onsdags gjorde jag kub som visade att bebisen hade 1,5 mm i nackspalt och nu pÄ onsdag ska jag göra ett moderkakasprov vilket redan var inplanerat lÄngt innan. Jag Àr 33 Är gammal och Àr sÄ himla nervös över att jag ska behöva gÄ igenom en sen abort IGEN!!! Förra graviditeten hade bebisen 3,8 och dÄ var det som rutin att göra ett mvk och dÄ visade det sig att bebisen tyvÀrr hade en allvarligt kromosomavvikelse.
Jag vet inte vart jag vill komma med mitt inlÀgg förutom att jag kÀnde för att skriva av mig lite :(
#190 Vad jobbigt đ HĂ„ller tummarna för att allt kommer gĂ„ bra đ
Jag har förvĂ€rkar och foglossning. Mitt bĂ€cken lĂ„ser sig sambon mĂ„ste hjĂ€lpa mig. KĂ€nner mig som en strandad val đ© Jag försöker njuta sĂ„ mycket jag kan av magen och kĂ€nslan av att vara gravid dĂ„ detta Ă€r sista för oss, men det Ă€r lite svĂ„rt nĂ€r allt bara gör ont denna gĂ„ng. Haft sĂ„hĂ€r sedan i sommar sĂ„ det börjar bli jobbigt med all smĂ€rta dygnet runt. Sover dĂ„ligt gör jag ocksĂ„ đ
Nu fĂ„r lillasyster komma â€ïž
#192: NÀr hade du bf? :) KÀmpa pÄ in i det sista nu!
Försöker klura ut nĂ€r man ska gĂ„ hem pĂ„ ledighet. Hur gör ni andra? TĂ€nkte gĂ„ 2 veckor innan men börjar fundera pĂ„ att gĂ„ lite tidigare Ă€ndĂ„ men Ă€r rĂ€dd att man kan bli rĂ€tt rastlös đ
#193 bf Ă€r den 10/12 sĂ„ snart đ
#190: Oj hoppas verkligen allt gÄr bra!
#192: AjdĂ„, hoppas lillan kommer snart! Kan verkligen relatera till det du skriver đ
Ăr i v.33+0 (gravid vecka 34), har sĂ„nt tryck nerĂ„t av livmodern, ibland mĂ„r jag illa, ibland orkar jag ingenting. Vill bara att bebisen kommer nu typ, samtidigt som man inte vill att det ska bli för tidigt född sĂ„klart. Men jag Ă€r sĂ„ trött pĂ„ graviditet nu nĂ€r man bara kĂ€nner sig hjĂ€lplös, har ont och inte orkar nĂ„got đđ
#193: jag studerar heltid och arbetar kvÀllstid pÄ vardagar, tÀnkte arbeta fram tills förlossningen men studierna pausar jag ett halvÄr efter den hÀr terminen i januari :)
#194: nu Ă€r det verkligen nĂ€ra! SĂ„ spĂ€nnande đ
Gravid i v. 13 (12+3) och har tid för kub-test nu pÄ fredag 9/12.
Har haft bruna flytningar och emellanÄt lite fÀrskt blod. Allt som oftast nÀr jag behövt göra nr 2, sÄ försöker tÀnka att det beror pÄ det. Blir ÀndÄ orolig sÄklart men jag kan inte pÄverka nÄgonting i vilket fall om det skulle handla om ett mf/ma.
SÄ ja, jag Àr vÀldigt nervös inför fredag och vill egentligen inte vÀnta en enda dag till innan jag fÄr se om det fortfarande Àr nÄgonting kvar dÀrinne.
#196: Oj vilken kĂ€mpe du Ă€r Ă€ndĂ„ som orkar bĂ„da under graviditeten! đ
#197: FörstÄr din oro, om det Àr nÄgon tröst sÄ tror jag det Àr vanligt med liiite fÀrsk blod just i samband med behov 2, fick jag ocksÄ i början.
HĂ„ller tummarna att allt gĂ„r bra imorgon! đ
#198: det var missfall.. Hon kunde inte se nÄgot foster. Det enda hon sÄg var skugga. TrÄkigt men det var förmodligen inte livsdugligt sÄ lika bra att det hÀnder "tidigt".
Var pÄ tidigt UL dÀr det sÄgs en liten böna med fladdrande hjÀrta, allt stÀmde med tid o storlek 8+3, Àr nu 10+4 och tycker symptomen försvunnit lite?
KĂ€nner mig smal igen och kĂ€nner inget moland, och tycker inte jag ha nĂ„n mĂ€rkvĂ€rdig mageâŠ. Vanligt?
Har dock ömma bröst till o frĂ„n, lite illamĂ„ende/mĂ€ttnads kĂ€nsla dĂ„ och dĂ„ men annars helt finemangâŠ
NÄn som kÀnner igen sig?
IgĂ„r föddes vĂ„r fina tjej â€ïž
PÄ bf och allt. Trodde verkligen att jag skulle behöva sÀttas igÄng sÄ jag har sörjt lite trots att det fanns tid kvar. Och vilken onödig sorg jag gÄtt med!
Vaknade 08 med mensvÀrk som under dagen övergick till vÀrkar. Sonen Äkte till farmor och runt 19 orkade jag inte mer sÄ vi Äkte in.
Kl 19 - öppen 2 cm
Kl 20:30 - 3 cm
21:30 - 5 cm
21:58 - 10 cm đł
22:04 kom hon â€ïž
#201: STORT GRATTIS!! â„ïžâ„ïžâ„ïžâ„ïž
#201: Stort grattis đ„°
#199: Gud vad trĂ„kigt, hemskt ledsen för er đą
#200: Skönt att fĂ„ se hjĂ€rtljuden, brukar vara som en otrolig lĂ€ttnad! Tror inte du ska oroa dig för mycket för symptom, jag har inte haft nĂ„gra symptom under bĂ„da mina graviditeter, först nĂ€r rörelserna frĂ„n bebisen började komma runt v18-20 som det kĂ€ndes pĂ„ riktigt för mig đ
#201: Stort Grattis till er lilla tjej! đđ
#199: beklagar verkligen, skickar styrkekramar â€ïž
#201: stort grattis!â€ïž
#200: jag fick inte mage förens v.18, och har inte haft jĂ€tte mycket symptom under graviditeten, hade nĂ„gra dagar dĂ„ och dĂ„ med symptom bara âșïž
Trodde aldrig jag skulle fĂ„ gĂ„ med i en sĂ„n hĂ€r trĂ„d efter 1 Ă„r och 9 mĂ„nader men jag fick det hĂ€r testet BIM -1 đ Oavsett hur det gĂ„r sĂ„ Ă€r jag sĂ„ lycklig eftersom det betyder att jag kan bli gravid iallafall đ 1 försöket efter spolning trots att vi hade sex bara en gĂ„ng 2 dagar före berĂ€knad ĂL. MĂ„ste ju nĂ€stan funnits nĂ„gon blockering innan spolningen. Om allt gĂ„r som det ska sĂ„ har jag BF 31 augusti enligt internet đ„°
#180: hade inte sÄ mycket alls i början heller, och klarat mig utan jobbiga symptom fram till nu, förutom trötthet.
#201: ÄÄÄh, grattis till er lilla tjej, vad mysigt!! â€ïž
Hej igen alla.
Ăr nu i veckan 23 (22+1) och har med sĂ€kerhet börjat kĂ€nna rörelser och sparkar dĂ€r inne, vilket Ă€r sĂ„ sjukt skönt, för jag har varit nojig över MA inför varje besök.
Vi har varit pĂ„ KUB som sĂ„g bra ut (Ă€ven fast jag inte haft nĂ„got emot ett barn med Down Syndrom för de bĂ€sta personerna i mitt liv har det.) Ăven varit pĂ„ RUL och det Ă€r en liten pojke som ligger hĂ€r inne.
Köpt en tröja men ingenting mer Àn, blir nog efter julstressen lagt sig, fick mycket pengar i julklapp som ska gÄ till sÄdant.
Ăr sĂ„ taggad över dethĂ€r nu nĂ€r sparkarna pĂ„minner om att allt Ă€r bra varje dag.
God jul pÄ er!
#206: Men gud vad roligt! Grattis!! đ
#209 SpĂ€nnande! SĂ„ kul att börja köpa saker och "nesta" lite inför att bebis kommer. Njut för fullt nu efter julen! đ
Jag sjÀlv Àr i v36+2 nu, vÀldigt sÀker pÄ att slemproppen gick i tisdags och en del bruna flytningar sen dess. Men inga ökade vÀrkar Ànnu, sÄ Àr inte sÄ vÀrst orolig dÄ jag har en aktiv flicka i magen..
Hoppas pĂ„ att Ă„tminstone komma förbi nyĂ„r innan hon bestĂ€mmer sig för att anlĂ€nda. KĂ€nner mig nĂ€stan lite hemsk som kĂ€nner mig sĂ„ fĂ€rdig med att vara gravid och alla sparkar nu nĂ€r de Ă€r sĂ„ lite plats och kraftiga rörelser. đ
IgĂ„r i v37+3 kom vĂ„r lilla flicka via akut kejsarsnitt đ„°
2930g & 47cm đ€©
#211 grattis! đ„ł
Hej!
För fyra dagar sedan (pÄ cykeldag 28) tog jag ett graviditetstest som visade ett svagt, svagt streck och dagen efter bekrÀftades graviditeten med Clearblues veckoindikator (1-2 veckor)! Jag hade min sista mens den 8 december och apparna jag anvÀnder berÀknar att jag Àr i vecka 5 (4 veckor och 3 till 5 dagar). BF Àr nÄgon gÄng i september, typ 12-15. :)
I september 2022 tog jag ut min p-stav, sĂ„ det tog ganska precis fyra mĂ„nader att bli gravid. Ăr evinnerligt tacksam att det gick sĂ„ snabbt Ă€ven om det under tiden kĂ€ndes som en evighet. Det hĂ€r Ă€r min absolut första graviditet nĂ„gonsin och oavsett vad som hĂ€nder kĂ€nns det skönt att veta att jag inte Ă€r infertil.
KÀnner mig otroligt glad över att vara gravid, men samtidigt vÀldigt rÀdd för att fÄ missfall. Vill bara att första trimestern ska vara över sÄ att jag vÄgar tro att det hÀr Àr sant! Första BM-besöket Àr den 16/1.
- Redigerat 2023-01-08 10:11 av LilyMilal
#211: Äh, Grattis!!
#213: visste ocksÄ tidigt att jag var gravid och första trimestern gick sÄ sjukt lÄngsamt. Hoppas den gÄr fortare för dig! Lycka till inför första besöket, det Àr spÀnnande!
Bra att veta iaf att du kan inte göra nÄgot för att fÄ eller inte fÄ missfall, sÄ det Àr bara att vÀnta helt enkelt.
#214: Tack!Jag hoppas det med! Vi har precis köpt hus och ska flytta nu de kommande veckorna sÄ jag hoppas att det kan fungera som en distraktion! :)
Hejsan!
Jag fick ĂNTLIGEN mitt pluss efter nĂ„gra Ă„rs försök naturlig vĂ€g, inklusive IVF-försök..
1a Àggplocket gav en fÀrsk- och en frysÄterföring men minus pÄ testen..
2a Àggplocket gav sköra Àgg och ingen Äterföring..
3e Ă€ggplocket gav massvis med Ă€gg och 4 till frysen pga risk för överstimulering. - Fick sedan tillbaka ett Ă€gg 22/12 som fĂ€ste under julhelgen och + sĂ„g jag redan svagt pĂ„ ruvardag 6 â€ïž
IVF-kliniken har gett 9/9 2023 som BF Àn sÄ lÀnge.
Ăr inbokad för ett tidigt ultraljud 25/1.
Just nu Àr jag i v.6 och illamÄendet Àr allt frÄn obefintlig till riktigt pÄtaglig..
Vad hade/har ni andra för tidiga symtom?đ„°
#213 Grattis!! Vad roligt att se nĂ„gon som ligger nĂ€ra i tiden som en sjĂ€lvđ„° jag förstĂ„r din rĂ€dsla angĂ„ende missfall.. för mig/oss sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att tillĂ„ta sig sjĂ€lv att ens tro pĂ„ att detta Ă€r pĂ„ riktigt Ă€n.. kan inte förstĂ„ det! Behöver mer "bevis" đ
#217: Tack, och detsamma! đ„°
Ja, det Ă€r mycket oro nu i början⊠Samtidigt kĂ€nns det Ă€ndĂ„ rĂ€tt bra just nu! Nu Ă€r jag i vecka 6 (5+1) och det kĂ€nns skönt att tiden liksom Ă€ndĂ„ gĂ„r pĂ„! Jag sov vĂ€ldigt dĂ„ligt i början av veckan och var oerhört trött, men har kunnat slappna av lite mer de tvĂ„ senaste nĂ€tterna. Har Ă€ven haft en hel del symptom som har kommit och gĂ„tt. IllamĂ„ende, kan inte lĂ€ngre Ă€ta ost, ett tryck över nedre delen av magen/livmodern, kissar oftar Ă€n vanligt, humörsvĂ€ngningar Ă€r nĂ„gra i raden. Tror att symptomen hjĂ€lper mot oron lite pĂ„ nĂ„got vis. Som att det blir mer verkligt och mer troligt att "rĂ€tt" saker hĂ€nder dĂ€rinne! âșïž KĂ€nner du av nĂ„got Ă€n? âșïž
#218 Men vad skönt att du börjar fĂ„ kunna sovađŽ
Jag gĂ„r mot v.7 (6+0), men vet inte exakt vad jag Ă€r i dĂ„ alla appar rĂ€knar olika⊠kan tĂ€nka mig att det blir svĂ„rare att rĂ€kna ut dĂ„ man gjort IVF đ
Jag har senaste veckan börjat kissa lite oftare, har ett illamÄende som kommer och gÄr - vilket ibland kan leda till att jag blir spyfÀrdig.. och jag har oftare börjat kÀnna mig Àcklad/illamÄende av viss mat eller lukt. Sen har jag Àven en molvÀrk som gör sig mÀrkbar ibland, speciellt mot kvÀllen.
Förutom det sĂ„ kĂ€nner jag inte jĂ€ttemycket Ă€n, mina bröst Ă€r smĂ„tt vĂ€rkande, men inte lika farligt som jag trodde, till och med lite mindre Ă€n vad jag brukar kunna ha under mensen đ
Jag plussade idag! đ
#220 Grattis đ„°đ
Idag sĂ„ Ă„kte jag och sambon pĂ„ tidigt ultraljud pĂ„ kliniken. Vi fick se en liten krabat vĂ€ldigt tydligt, samt bĂ„de se och höra hjĂ€rtat bulta pĂ„đ„°
Helt plötsligt sÄ börjar allt att kÀnnas lite mer verkligt..!
Ăr nu i v.8(7+4).
#222: stort grattis! Vilken kÀnsla⊠lÀngtar och hoppas jag fÄr uppleva den.
Jag plussade för 1 v sen och igĂ„r och idag nĂ€r jag skulle haft BIM sĂ„ har jag haft svagt rött / rosa pĂ„ pappret och lite rosa flytningar. Vill hoppas att de Ă€r normalt men mina tankar gĂ„r direkt till att graviditeten avstannat đ
#223 Tack sĂ„ mycket â€ïž
Ă
h, jag hÄller alla tummar och tÄr pÄ att det inte var nÄgot tokigt. Förhoppningsvis sÄ Àr det inget som pÄverkar din graviditet. Man har ju hört om folk som haft "vanliga" blödningar genom hela graviditeten.
SÄ det kan ju mycket vÀl bara vara nÄgot tillfÀlligt!
#223 Hur har det gĂ„tt för dig?â€ïž
#225: Hej, Äh va tiden gÄtt fort. Har helt glömt bort att uppdatera. Vi har haft en del i tankarna och tyvÀrr blev de en kemisk grav / missfall förra gÄngen. Jag blödde i 15 dagar och grav testet bara försvann.
Dock har jag hunnit pÄbörjat en missfallsutredning dÄ jag gÄtt igenom 3 st efter varandra under ett Är.
Vi gjorde VUL dÀr allt sÄg bra ut. Fick ta blodprover. Dels för sköldkörteln och Àven för nÄgot annat som man kan fÄ medicin för som heter trombyl. Minns inte exakt varför men uppfatta det som att de hjÀlper kroppen att inte stöta bort en graviditet.
SÄ hoppas fÄ svar pÄ testerna denna veckan. Visar sig allt vara bra gÄr vi vidare med fler tester pÄ mig och sambon.
Vi bestĂ€mde oss att ta de lite chill med sexandet medans svar pĂ„ proverna sĂ„ har inte följt upp med ĂL test denna mĂ„naden.
Dock hade vi sex i söndags och nyfiken som man Ă€r tog jag ett ĂL test dagen efter - positivt haha! Man kĂ€nner kroppen bra. SĂ„ ja⊠tar de sig denna gĂ„ngen mĂ„ste de vĂ€l vara meningen. KĂ€nns iaf vĂ€ldigt skönt att fĂ„ undersökning av vĂ„rden och kanske hjĂ€lp om vi lyckas plussa igen.
#225: Hur mÄr du? Har du gjort nÄgot ultraljud Ànnu?
#227 Ă
h jag beklagar verkligen, sÄ trÄkigt att det blev utfallet denna gÄng.. men jÀttebra att ni har fÄtt börja en utredning sÄ att ni kanske kan fÄ svar och hjÀlp med vad det Àn Àr som tokar dessa gÄnger!!
Jag hĂ„ller tummarna pĂ„ att det blir en positivare omgĂ„ng nu dĂ„ đ
Jag Àr i v.15 nu och ska pÄ mitt andra BM-besök i veckan, sen sÄ har jag bokat in ett privat ultraljud nÀsta vecka dÄ jag kÀnner en sÄn oro hela tiden, jag vill verkligen fÄ en bekrÀftelse pÄ att allt fortfarande Àr ok. Ju fler vi berÀttar för angÄende graviditeten, ju jobbigare kÀnns det inom mig dÄ jag inte kÀnner att jag sjÀlv heller har nÄgot "bevis" pÄ att det fortfarande Àr sÄ.
SÄ just nu sÄ försöker jag bara ta en dag i taget och hoppas pÄ att ultraljudet kommer snabbt.
#228: tack vi hoppas oxÄ, isÄfall blir det sista chansen 2023 haha!
Wow redan v 15! Kan bara tÀnka mig den dÀr kÀnslan,.. vÄga tro pÄ nÄgot man inte har bevis för. SÄ svÄrt ju. Har inga tips mer Àn att försöka lita pÄ att kroppen fixar det. SÄ lÀskigt att berÀtta för alla oxÄ⊠man vill bÄde skrika ut till alla för man Àr glad men oxÄ rÀdd sÄklart.
Skönt med bm besök iaf⊠alltid skönt att prata ut om hur man kÀnner till nÄgon som förstÄr
#229 Ja, hĂ„ller alla tummar och tĂ„r jag bara kan đ
Det Àr exakt sÄ det kÀnns!
Tack för tipset, jag borde nog verkligen försöka lita mer pÄ kroppen. Jag har stunder dÄ det kÀnns sÄ himla bra och sen mÄnga stunder dÄ jag bara undrar och funderar..
Men ja, ett besök hos bm Ă€r vĂ€lkommetđ
#230: Ja. Ens tankesĂ€tt pĂ„verkar ju mycket. Jag Ă€r egentligen inte sĂ„ mkt för mindfullness men tror faktiskt det kan hjĂ€lpa att varva ner, slĂ€pp tankarna, fokusera hĂ€r och nu. Inse att du ĂR gravid. Din kropp Ă€r skapad för detta och den gör allt i sin makt för att ta hand om det.
Jag kommer vara exakt som dig⊠men dÄ ska jag försöka tÀnka pÄ vad jag skrev nu haha!
Vill ni ta reda pÄ könet nÀr det Àr dags?
Jag har sÄ svÄrt att koppla av pÄ det sÀttet ocksÄ, jag behöver liksom nÄgot konkret framför mig!
Men jag skulle inte ta skada av att enbart tĂ€nka sĂ„ tex innan jag somnar! FĂ„r försöka med det och sen vĂ€nta pĂ„ tisdagens ultraljud đ„°
Vi ska ju pÄ ultraljud redan nÀsta vecka (v.16, 15+2) och jag tÀnker att vi kommer frÄga redan dÄ ifall dom ser nÄgot. Annars kollar vi v.19 pÄ rutinultraljudet.
Sambon vill veta och jag kan hĂ€nga med pĂ„ det ocksĂ„ kĂ€nner jagđ
#232: kan tĂ€nka mig att de kĂ€nns mer verkligt och lĂ€ttare att knyta samman nĂ€r man vet vilket kön det Ă€r đ
Hej
Jag plussade med cb digital i onsdags
Men Àr otroligt orolig för missfall.
Fick ett missfall för ett Är sedan ca.
NÄgon som har plussat och haft svaga plus pÄ BIM -1? Inte taget pÄ morgonen,
KÀnns tydligt i livmodern i gÄr och idag det kommer som smÄ stick har nÄgon varit med om det?
Orolig och hoppas pĂ„ nĂ„n har erfarenhet hĂ€r đâ€ïž
#233 Ja jag vet inte sjĂ€lv, detta Ă€r min första graviditet nĂ„gonsin đ men jag tror definitivt att veta kön kan göra sĂ„ att allt kĂ€nns verkligaređ„°
#234 Vet du vilket ĂL du Ă€r pĂ„? NĂ€r du Ă€r pĂ„ Bim-1 ? För det gör ju stor skillnad ocksĂ„ ifall det Ă€r ĂL+12 eller ĂL+14 etcđ„°
#234 försök att lÄta bli och testa mer, det gör en bara oroligare. Jag har bara tagit ett test med alla 3 barnen och nÀr jag vÀl fÄtt positivt sÄ har jag lÄtit bli att ta fler. Men jag vet om kÀnslan av oro, har ocksÄ varit med om missfall i vecka 10 och graviditeterna efter missfallet var en sÄdan oro. Jag tror inte det Àr nÄgot konstigt att det Àr svagt pÄ BIM-1. Alla graviditeter Àr olika. Med mina första tvÄ killar sÄ testade jag positivt flera dagar innan BIM med digitalt. Med min senaste graviditet dÄ jag vÀntade en tjej testade jag inte positivt pÄ digitalt förrÀn BIM+2. SÄ försök att slappna av och njuta av att du Àr gravid! Grattis!!!
#235 #236: hej
Min oro/kÀnsla var rÀtt jag har mitt andra missfall pÄ ett Är nu.
Usch..
Men var lite förberedd nÀr det inte kÀndes hundra.
â€ïž
#237 Jag beklagar sĂ„ himla mycket â€ïž sĂ„ trĂ„kigt..
#239: â€ïž
Hej allihopa,
Var lĂ€ngesen jag skrev men har haft annat att fokusera pĂ„đ vĂ„r lilla kom nĂ€stan 3 veckor innan bf (första barnet), skyller pĂ„ min man som jinxa vid 12slaget pĂ„ nyĂ„rđ Var dum nog och stannade uppe tills 3 pĂ„ natten, 7 pĂ„ morgonen vaknade jag och stĂ€llde mig upp - pang sa det och vattnet forsade över hela sovrumsgolvetđââïž
NÄvÀl, nu Àr vÄr kille hÀr och blir redan 5 mÄnader nÀsta vecka!
Ănskar alla er andra ett stort lycka till med era graviditeter, och stort grattis!â€ïž