Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: planerar-barnblödningarmellanblödninglutealfas
Läst 219 ggr
MaddeSS
0

Mellanblödning med klarrött blod 5 dagar efter ÄL

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mitt första inlägg här, hoppas jag får till det rätt men säkerligen inte 😅
Jag är inne på min andra cykel efter att ha slutat med hormonella preventivmedel. Min första cykel så hade jag en hel del bruna mellanblödningar innan mens, och endast 8 dagars lutealfas. Oroar mig inte så mycket, det tar ju tid att komma i fas efter hormonella preventivmedel.
I denna cykel har vi, för första gången, försökt pricka in mys under ÄL och verkar ha lyckats. I förrgår hade jag en jättekonstig känsla typ nedanför livmodern, och vääääldigt blöt. Igår kom en bra skvätt klarrött blod när jag satt på toa. Har någon varit med om detta? Ringde gyn men dom hänvisade till vårdcentralen och där kan jag ju drömma om att få en tid närmsta tiden..
Bifogar bild. Dag 31 kom alltså blödningen

Tack för hjälpen! ❤️

cashili
0

#0: har du ägglossning dag 26 eller hur menar du? Och sen mens dag 31? Det låter onekligen inte rimligt. Låter för det första som din kropp har svårt att få igenom ägglossning. Antingen är det mellanblödningar pga obalans i hormoner eller i bästa fall för att ett ägg fäst

MaddeSS
0

#1: tack för svar! Jag tror tyvärr min kropp är wacko.. förra lutealfasen var 8 dagar bara, och massor med mellanblödningar men dom var bara bruna. Kändes jobbigt att denna blödning var så röd och klar. Kom inga fler blödningar förutom små spottings bara, men känns som att mensen är på gång idag (återigen bara 8 dagar lutealfas, alltså).

Någon som upplevt så kort lutealfas och ändå blivit gravid?

cashili
0

#2: ja det låter inte helt sunt med så lång follikelfas och knappt någon lutealfas. Jag skulle kontakta gyn och kolla upp din balans direkt

Tempar du? Vet du hur din temp höjs efter ÄL?

MaddeSS
0

#3: Du ser tempen på bilden i första inlägget. Tempen ökar mycket efter ÄL, och har trådigt sekret innan så känns som att den går igenom iallafall men inte får verka tillräckligt länge..

Fick min mens idag, 9 dagar efter ÄL. Hade absolut ingen PMS och inga menssmärtor, vilket också känns märkligt för är det progesteronbrist borde min pms vara galen. Gah. Hoppas det reder sig.. men som sagt. Om någon ser detta som varit/är i samma - hit me.

Ringde också gyn, men dom ”hjälpte inte med sånt” utan fick kontakta vårdcentralen. Känns helt sjukt, borde det inte vara exakt detta gyn gör? 🤷‍♀️

cashili
0

Jag tror dock du ändå har progesteron brist för din temp dalar fort och du har endast 8 dagar lutealfas. Ett ägg hinner knappt fästa tyvärr.
Progesteron styr inte hur mkt fertilt sekret man har , det gör östrogen

MaddeSS
1

#5: Tack! Hoppas dom kan hjälpa på vårdcentralen. Fått tid den 7/6, får se vad dom säger då 🙏