Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: planerar-barnbarnlängtankänsliga-situationerivf
Läst 800 ggr
lin94
0

Frågor kring IVF bland annat

Hej! Har en fråga som jag hoppas på att jag ska få svar på.
Jag och min sambo har försökt att få barn ett tag, och som vi alla vet så måste de gå MINST ett år för att kontakta klinik för utredning i våran situation (man + kvinna)

Men jag har en liten fundering.
Vad jag förstår det som så kan en ensamstående kvinna kontakta en klinik , göra vissa utredningar och sedan göra IVF behandling? Hon kan i dagsläget bestämma sig från ena dagen till den andra att hon känner att det är dags ? Det är GRATIS nu också?
(****Vill VERKLIGEN understryka att jag inte menar att en kvinna inte får skaffa barn själv. Utan de får ALLA HUR DEM VILL)
Men varför måste jag och min sambo (samt alla andra som har svårt att få barn) vänta ett helt år (MINST) innan man kan få hjälp?
Min kompis har fått en jättefin son själv med IVF och håller på att försöka få ett till barn. Vilket är fantastiskt !!!

Jag förstår dock inte varför jag och min sambo måste vänta . För alla kvinnor/män är det ju ganska svårt att veta om det är något fel som sker inom oss , vilket man därför redan hade velat kolla Så man har ägglossning tillexempel, eller rättare sagt att ägget släpper.

Hoppas att ni förstår vart jag vill komma. Och åter igen , inget konstigt att få barn på egen hand eller tillsammans som två mammor / pappor ❤️

Norrlandsbruden
1

Jag förstår dina funderingar och rent spontant så tänker jag att:
Ifall du är i en samborelation- samt man och kvinna, så har du ju flera % större chans att få barn, än som ensam kvinna.
Sen exakt vad dom grundar resterande på vet jag faktiskt inte.

Om du är fundersam över ägglossning osv så kan du ju alltid kolla upp sådant själv genom att kontakta din vc osv.
Efter 1 års försök så fick vi komma till barnlöshetsmottagningen, där fick vi göra olika tester FÖRUTOM spolning av äggledarna, så jag kontaktade en klinik privat nästan ett år efter för att få göra det. Det var absolut mycket dyrare, men det kunde lugna mina nerver i alla fall.
Dock så har jag aldrig testat få sådan hjälp genom vc ännu. Det kanske till och med är kvinnokliniken man bör kontakta.🌸

Jag vet av en person som börjat utredningar som ensamstående kvinna, så ifall du vill veta mer så kan jag säkert fråga ifall det fanns kriterier eller hur det gick till? 😊