Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: barnlängtanrådtips
Läst 780 ggr
L.e.h89
1

Erfarenheter av letrozole?

Hej! Varning för långt inlägg!
Jag och min sambo har sedan januari 2020 försökt blivit gravida, vi har inga barn sen tidigare. Jag är 32 och sambo 34, börja känna att klockan börja ticka.
Hade ett MA i mars 2021 och har sedan dess ej blivit gravid, detta var min första graviditet.
Använder mig av natural cykel, men har aldrig fått någon riktig temp ökning på den så har svårt att hitta min ägglossning samt att jag inte känner den. Har även ganska lång cykel, ca 33-36 dagar.
Går nu hos en privat gynekolog för fertilitetsutredning då vi inte får någon hjälp via kvinnokliniken före det har gått ett år efter MA. Har via den privata gynekologen fått reda på att jag inte har någon ägglossning. Har ätit en kur Letrozole, fick bekräftat att jag hade haft ägglossning via VUL som jag fick tjata till mig då jag inte har haft någon tempökning. Väntar nu min mens, är på dag 36 i cykel och känner att mensen troligtvis kommer idag. Så ska vilken dag som helst påbörja min andra kur letrozole.
Men så nu till min fråga, ni som har ätit letrozole hur många kurer har ni fått äta innan ni blivit gravida? Hur har eran menscykel varit under den tiden som ni tagit letrozole? Har den blivit kortare, längre eller som vanligt?
Finns det några andra erfarenheter som ni kan dela med er av så jag kan få lite mer hopp om att det är våran tur snart. Just nu spyr jag på alla som lägger upp positiva gravtest, gravidmagar, bebisar. Inte för att jag missunnar någon det men tycker bara att allt känns så orättvis. Är så besviken på min kropp som inte klarar av att göra det mest naturliga i världen. Sorry för långt inlägg men behövde verkligen få skriva av mig.

• Redigerat 2022-03-14 22:37 av Cireea
Barnlängtan
0

Hej, Jag tillhör en av dom som också inte har ägglossning varje månad. Jag har en son sen tidigare och använde då utav bidrottnings gelé som korta ner min långa menscykel samt gjorde så att jag fick ägglossning. Jag lyckades bli gravid 2:a gången men tyvärr blev det en sen MA i April och har försökt att bli gravid igen utan resultat!! Jag ska börja med Letrozole om några dagar enkel kur.

Äter du enkel eller dubbel kur?

L.e.h89
0

#1: men kombinerade du bidrottninggel med letrozole? jag ska börja min andra enkelkuren idag lördag, antar att jag får köra med enkelkur den här gången också eftersom jag fick ägglossning förra gången. Men min mens har varit helknasig den här gången, har som inte haft någon riktig mens, har mest vart brunt som kommit och inte rött som det brukar vara. Är det nått som du varit med om under tiden du ätit letrozole?

Jess89
0

#0: förstår precis hur du känner har känt precis som dig så många gånger. Alla utom jag blir gravida.

Har oregelbunden mens så har sällan ägglossning med. I november/december förra året tog jag första enkelkuren med letrozol. För mig blev det bara en kur så blev jag gravid, vilket jag inte alls vänta mig. Jag trodde jag skulle få äta fler kurer, men vilken lustig resa det var. De misstänkte missfall men någon vecka senare konstaterade de att så var inte fallet.

Hoppas det tar sig nästa gång.

Har du tagit något test så du vet att du inte är gravid? Jag fick blödningar när jag vänta minsta.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

L.e.h89
0

#3: vad kul att det tog sig för dig på första kuren. Nä jga har inte tagit nått test än, det är lite tidigt än. Väntar mens om 4 dagar.
Jag har ätit min andra enkelkur letrozole nu. Hade en äggblås på 16.8 mm CD 12, men inget tecken på att ägglossning var påväg. CD 14 fick jag positivt utslag på lh-test. Fick göra ett till VUL CD 15 då var äggblåsan 22 mm men fortfarande inget tecken på att ägglossning var pågång. Fick då ta ovitrelle spruta för att få ägget att släppa. Är på CD 26 nu och väntar mensen på fredag. Känner mig inte gravid så tror inte att det tog sig den här månaden heller. Fick även ta ett progesteron blodprov för att se om jag haft en ordentlig ägglossning. Men enligt min gynekolog så finns det inget som heter svag ägglossning. Har dock inte fått nått svar på provet än. Ska även tilläggas att jag åt rosenrot denna cykel. Förhoppningsvis så har jag korta ner min cykel med 6 dagar, alltså från en cykel på 36 dagar ner till 30 dagar.

Barnlängtan
0

#2: Nej jag kanske var otydlig! Jag körde endast bidrottningsgele när jag blev gravid på första försöket. Jag har nu börjat med letrozol dubbel dos efter att ha kört enkel dos 2 cyklar.

Hur har det gått för dig?

L.e.h89
0

#5: jag har precis ätit min tredje enkelkur med letrozole. Ska på VUL torsdag 24/3 så får se hur det ser ut då. Men progesteronprovet jag tog förra cykeln visade tydligt på att jag hade haft ägglossning. Så hoppas det tar sig den här gången. Känner att jag bärjar tappa både tålamodet och hoppet för att bli gravid.

Barnlängtan
1

#6: Heja dig!!! Håller tummarna att det går bra den här gången? Fick du ta ovitrelle också?

L.e.h89
0

#6: Tack :) andra kuren fick jag ta ovitrelle. Får se om jag får det den här gången. Kommer nog be om att få det utskriven eftersom jag ändå fick tydlig ägglossning förra cykeln efter sprutan.

RoxannaS
0

Jag har ett letrozol-barn. Jag åt först 4 kurer, enkel dos, som inte gav mer än cystor, blåsorna växte men släppte inte. Så jag fick inför 5:e försöket även ta Ovitrelle, som är en spruta med gravidhormon, som ska hjälpa till att få ägget att släppa också, den får man då ta i samråd med gyn när man sett att blåsan är redo, den ska vara typ 20 mm eller vad de är då. Det gav dock ingenting det heller.
Så jag gav upp hoppet. Avstod letrzol en månad. Och tog igen månaden efter, då fick jag ägglossning och blev gravid.

Mina vanliga cykler var allt mellan 59 dagar till ja, långa.. Kunde gå halvårsvis utan mens.
Med letrozol blev dem ungefär 32 dagar långa.

Jag fick även använda lutinus när jag blev gravid, vilket är hormon, progesteron, för att hjälpa kroppen att behålla graviditeten. Nackdelen är att om de är något fel på fostret kan inte kroppen skapa en abort. Fördelen är att om man fått flera missfall av okänd anledning kan de här hjälpa att få en fullgången graviditet. Man tog dem de 13 första veckorna har jag för mig. Dottern fyller 4 i år. 😀

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
L.e.h89
0

#9: vad roligt att höra att der tillslut tog sig för dig. Jag har haft ägglossning efter varje kur letrozole, var av senaste kuren fick jag ta ovitrelle, hade då en äggblåsa på 22 mm. Men ska imorgon 24/3 gör ett VUL för att se om det finns några äggblåsor. Den här väntan och längtan efter ett pluss tar knäcken på mig.

RoxannaS
1

#10: Jag håller tummarna! Om du har flera blåsor som är redo, så även om gyn avråder från samlag, så chansa inte, har vi svårt med ÄL får vi inte chansa på att missa en för att de finns risk för flerbörd. Jag hade 6 mogna blåsor, varpå minst 3 var redo för ÄL, och jag blev gravid med 1. Det är så mycket som ska stämma.

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
L.e.h89
0

#11: gick sådär. Hade en äggblåsa på 11mm CD 11. Ska tillbaka på måndag för ett nytt VUL. Känner bara att hoppet för att bli gravid försvinner mer och mer. Just nu hatar jag min kropp. Vet inte hur länge till mitt psyke ska klara det här. Känner att jag bara vill ge upp.

Barnlängtan
0

#12: Vad tråkigt att höra! Hoppas att den blåsan vuxit till sig tillräckligt till på måndag!! Kan du inte be om att få äta dubbel kur? Har du bett om att få spola äggledarna?

L.e.h89
0

#13: Ja vi får se, just nu har jag inte så mycket hopp. Ja tänkte faktiskt säga till om att äta dubbelkur. Läkaren har inte sagt nått om att spola äggledare men tänker att jag ska fråga om det också på måndag. Just nu känns allt bara hopplöst.

L.e.h89
0

#13: var och gjorde ett VUL idag igen, äggblåsa på 19 mm. Fick ovitrelle utskrivet som jag skulle ta på onsdag om jag inte fått nått utslag på ägglossningstesten tills dess. Men fick positivt på ägglossningstest idag redan CD 15. Så väntar på besked om jag ska ta sprutan idag eller om jag ska avvakta.

Barnlängtan
0

#15: håller tummarna för att det går vägen den här gången!! Jag har vul på onsdag och är SUPER nervös!!!!!

L.e.h89
0

#16: Ja hoppas verkligen det. Håller tummarna för dig.

Barnlängtan
0

#17: Jag hade äggblåsa på 15 och 13 sen var det många små som låg där bakom. Jag är på Cd 13 och jag känner ingen hopp om att det ska gå vägen för mig denna månad heller!! Hon sa nej men jag kan inte ge dig en spruta för tänk om du får tvillingar!!! Du får komma tillbaka på fredag och bekosta besöket igen ( sen log hon stort ) var så ledsen och börja gråta när jag hade lämnat rummet!!!

L.e.h89
0

#18: Förstår att du börja gråta, det gjorde jag också efter mitt första besök den här cykeln. Man blir så ledsen och man har alla känslorna utanpå kroppen.
Men jag skulle nog också rekomendera att du går och gör ett till VUL på fredag, även fast man får betala så är det värt det, annars går du bara och funderae, då är det bättre att du får veta hur det ser ut. Min läkare sa att man kan få utslag på lh stickorna då blåsan är 17 mm, så om jag vore dig skulle jag testa morgon och kväll.
För mig så gick jag från att ha en äggblåsa på 11 mm på cd 11 till att ha en på 19 mm på cd 15. Så chansen finns att dina blåsor växer till sig. Sen fick jag bara ta sprutan om jag inte fått något utslag på stickorna, och då får jag en dag som läkaren säger att jag ska ta sprutan. Håller tummarna för dig!!

Barnlängtan
0

#19: Tack! Jag blev tyvärr sjuk igår och kunde inte gå på ultraljudet idag :(

Fortfarande negativt ÄL test!! På vilken cykeldag fick du positivt på ÄL ?

L.e.h89
0

#20: jaha vad synd. Jag fick positivt ägglossningstest på cd 15 alltså i måndags efter att jag hade varit på mitt andra VUL, med en äggblåsa på 19mm. Fick bekräftad ägglossning genom att mäta min basala kroppstemperatur. Appen säger att jag hade ägglossning cd 17, men själv tror jag att jag hade ägglossning cd 16 pga hade kraftiga känningar som inte kan vara nått annat än ägglossningssmärta. Brukar dock inte känna av ägglossningen, så är ändå lite tvek 😄 Tänker att du borde få ett positivt ägglossningstest under helgen. Håller tummarna för dig att du får ett positiv ägglossningstekt. Uppdatera gärna hur det går!! Lycka till 😊

Barnlängtan
0

#21: Jag fick positivt på ÄL test på cd 18 :) Jag var så nyfiken på ifall ägget hade släppt eller inte så jag beställde ett progesteron prov redan 3 dagar efter och det visa 11 man ska ha runt 20 och uppåt för att det ska räknas som ägglossning!

Jag hade inte läst på ordentligt för man ska tydligen lämna ett sånt prov 1 vecka efter ett positivt ägglossning.

Hur har det gått för det? Har du testat något med graviditetstest?

Barnlängtan
0

#17: hur det gått för dig? :)

L.e.h89
0

#23: jag fick min mens I lördags (påskafton), så har påbörjat min 4:e kur med letrozole idag 18/4. Gur har det fått för dig?

Barnlängtan
0

#24: Jag är på BM +2 men ingen plus ännu! Jag har oregelbunden mens tyvärr!! Funderar på att inte gå på letrozole utan istället gå på Bidrottningsgele.

L.e.h89
0

Okey, jobbigt. Jag har ingen erfarenhet av bidrottningele. Men jag fortsätter rpå letrozole fast dubbelkur den här gången. Får dock ingen tid för att kolla äggblåsor den här månaden. Men ska få spola äggledarna nästa månad.

L.e.h89
0

#25: hej hur går det för dig?
Själv håller jag på att gå under. Är på CD 15, hade positivt lh test CD 12. Natural cycels förutsedde att jag hade ägglossning på cd 14. Men det blev inget mys då, eftersom mina sambo hellre blängde i telefon vilket resulterade i att jag tillslut somnade i stället. Så vet inte om det är någon idé att mysa idag på cd 15, mina flytningar är helt annorlunda. Känns hela tiden som att vi missar ägglossningen, vi ligger ett par dag i rad innan ägglossning, men inte på själva ägglossningsdagen. Blir så trött, så kan lika gärna ge upp det här känns det som. Hoppas det går bättre för dig.

Barnlängtan
0

#27: Hej, det går trögt! Blev ingen plus förra månaden och denna månad har jag struntat i att ta letro eller andra tabletter!! Jag har mer eller mindre gett upp :/ men men vi får se jag tänkte ge min kropp en naturlig chans under sommarn och sedan se hur jag går vidare.

Går du på letrozole fortfarande? Kanske tog det sig i alla fall för dig med tanke på att du myste dagarna innan ÄL :)

L.e.h89
0

Vad tråkigt att höra. Förstår att du vill göra uppehåll. Hade jag varit yngre hade jag nog också gjort ett uppehåll i sommar. Men fyller 33 år i år, så känner att jag inte vill vänta, så jag kör på.med letrozole. Väntar mensen vilken dag som helst. Känner inga symtom på graviditet alls, men känner på mig att det inte har tagit sig denna gång heller.