Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: väntar-barntipsinhandlaprepareramammortredje-trimesternlilla-barnetgraviditetbarnefter-förlossninghöggravid
Läst 405 ggr
Julnik
1

Era bästa/sämsta köp till bebis.

Hej! Jag är gravid och beräknad att föda i början på augusti. Jag håller på att bocka av allt på listan nu men skulle vilja höra lite vad ni kände var bästa/sämsta köper till er bebis. Känns som att jag har glömt massor, men försöker ett inte köpa på mig ”onödiga saker” och tänker alltid en extra gång om jag verkligen behöver något innan jag köper. Det är 6 år sen vi fick vårt första barn så minnet är sådär 😛

Cireea
2

Nu har jag inte fått min bebis än men jag har också ställt denna fråga till andra mammor för att få tips på vad man absolut inte får missa att ha hemma. Några svar jag fått:

Babycall -> med kamera!
Här förklarade mamman att enbart ljud kan vara missvisande, att kunna se bebisen gör att man kan bedöma situationen bättre. Kan bebisen somna om själv så behöver man inte gå in och störa. Kanske rör sig barnet utan att göra ljud ifrån sig och då är det bra med kamera så kan man gå in i tid.

Babynest
En räddare i soffan eller sängen enligt dom jag pratat med. Bebis ligger tryggt och inte lika lätt att rulla undan och då göra illa sig (exempelvis ramla ned).

Bärsele som gör att bebis sitter ergonomiskt
Här fick jag lära mig något nytt och otroligt viktigt av min sambos moster. Många bärselar är väldigt smala nertill och gör att bebisen sitter fel, det vill säga med benen hängandes rakt neråt. Hon tipsade om att ha en bärsele som är bredare nedtill som gör att bebis sitter i "grodposition" med benen. Det är mer ergonomiskt och bättre för bebis.

Här kan du läsa mer om bärsele: https://www.xn--bst-i-test-q5a.se/barsele

Vet att det ska vara något mer men jag skyller på gravidhjärna för att jag inte kommer ihåg det just nu. Återkommer om jag kommer på det 🙈

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Vi har testat bärselar. Våra tester utförs av experter och vanliga småbarnsföräldrar, alla produkter är använda så som de är tänkta att användas i verkligheten. Bärselarna har använts med olika storas barn. Hur bra avlastning ger de och är de enkla att ta av och på? Se vilken bärsele som blev Bäst i Test – Läs mer
Emmmm
0

Jag tycker babynestet underlättar så mycket. Både att ha på soffan o mellan oss på natten första tiden. Även att ta med det till bb o ha i plastbaljan eftersom bebis är van o ligga trångt i magen.

Från 7 veckor tycker jag babysittern är guld värld🤩

Onödigast var amningskudde (använde en gång), för mkt små kläder o bumbostol.

Cireea
1

#2 Kan tänka mig att amningskudden kan bli överflödig. Går lika bra med en vanlig kudde hemma om det behövs har jag tänkt 🤷‍♀️

Tack för tipset om att ta med babynest till BB, det måste jag komma ihåg att ta med när det är dags. 😍

Ja babysitter glömde jag skriva i min lista ovan!!
Blev rekommenderad att köpa hem en sån tidigt så det fanns hemma.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Sandrus
0

Bästa här va absolut en babyk'tan bärsjal, sååå smodig och mhcket bättre första tiden än sele.

Onödigaste… Hmm.. Amningskudde tror jag jag med svarar, funkade inte alls med den för oss!

Sen att ändå ha flaska och ersättning hemma ifall amningen inte funkar så man inte behöver springa till affären!

Julnik
0

#4: köpte amningskudde till första barnet som aldrig ens blev uppackad för att amningen inte fungerade. 😅 denna gång blir det ersättning från start och nu har jag köpt hem flaskor och allt sånt innan. Det tänker man inte på när man är så inställd på att amma. Har också fungerat på sjal. Har en sele hemma från förra barnet men tyckte den satt hårt och konstigt bara 😅 bara obekvämt

Julnik
1

#1: tack för tips! Babynest är det bästa. Storasyster var liten när hon kom i juli 2015 och då var babynest så bra att ha i vagnen också 😍

Julnik
0

#2: har faktiskt köpt en bra babysitter denna gång då jag fick en men lite sent till förra bebisen. Använde den så mycket tex på nätterna när jag gjorde ersättning och så. Ska även ta med babynest till bb denna gång. Ville aldrig lägga bebis i den där ”plastbaljan” såg så omysigt ut men med babynest kan det va bra ☺️

Amninskudde tyckte jag också var onödigt!

Zvintos
0

För mig var det absolut bästa bärselen! Köpte en Manduca och var så nöjd med den! Sonen satt bra och ergonomiskt samt att den även satt bra för mig som bärare. Den är en av få saker jag inte sålt trots att han är 8 år nu, men jag vill inte skiljas från den förrän vi är helt färdiga med barn.

Sämsta vet jag faktiskt inte, kanske amningskudden då.

Teddysmatte
1

Grattis, vilken vecka är du i nu? Pratade med min man om det, här är vår lista och varför :)

BÄSTA
Pysventiler: Fick detta i present (haha) och att vi hade det hemma gjorde väl att vi var ganska snabba på att prova det när liten hade ont i magen. Nu har hon gasproblem ibland och pysventilerna har varit vår lifesaver. 👌
Babynest: Smidigt att kunna ta med och lägga bebis lite överallt. Har med den när vi ska hem till folk med, så har hon alltid nånstans o sova.
Bärsele: Tar typ aldrig med vagnen när vi kör ut nånstans. Funkar hur bra som helst med bärsele istället. Och det är på tok för tungt att bära med sig hela babyskyddet när man ska in i affären.
Manuella pumpen: oj vad jag önskar att jag hade den i början när jag fick mjölkstas. Aj!
Nattlampa: en liten lampa med svagt ljus (till exempel du vet såna där djur som man kan välja ljusfärg på) som kan va på hela natten. Tack vare den kan jag lätt titta att allt är okej utan att tända o väcka hela familjen 😆 den är verkligen guld, rekommenderar starkt!

SÄMSTA
Vanlig flaska (inte kolikflaska): Förstår inte varför inte alla flaskor har kolikfunktion, om man ändå ska ha en. De kostar samma och jag ser bara fördelar med kolikflaskorna. Lättare att diska när man kan ta loss botten med.
Elpump: Vet inte om det bara är en dålig pump jag fått tag på, men den funkar bara sämre än den manuella på alla sätt. Enda fördelen är att man får en hand fri, men allt tar ändå bara längre tid med den. Den kanske är trasig eller nåt, jag vet inte..
Överdragstyget till skötbordet: Fullständigt onödigt. Det hamnar i tvätten på en gång ändå, och utan så kan man torka av bädden med t.ex. en trasa istället.
Bodies man trär över huvudet i minsta storleken: det här var absolut inget vi ville krångla med som nybörjarföräldrar. Nu använder vi det, men inte i början o absolut inte på BB.
Koftor: och andra kläder som inte matchar årstiden. Vi har väldigt mycket söta koftor, och det blir för varmt för vår bebis, hon använder dem i princip aldrig nånsin. Sen är det ju svårt att veta vad man har för stil till bebisen också, man kanske vet vad man tycker är fint men inte vad man tycker är smidigast eller lagom varmt för just sitt barn: Heldräkt? Body+byxor? Med inbyggda fötter eller separata strumpor? Så ett tips är att inte köpa kläder till för långt fram, utan ta det sen istället. Vår dotter har till exempel för långa ben för inbyggda fötter, så de kläderna åkte också bort väldigt snabbt.
För mycket filtar: trodde jag inte man kunde få för mycket av, men det räcker med ett par olika tjocklekar. Vi har väldigt många, och använder bara en jättetunn nu på sommaren.

Skötbordet är smidigt ibland, men mest för att ha alla grejer i tycker jag. Byta kläder o blöja kan man göra lite överallt utan problem. Så det är inte vårt sämsta köp, men ett tips som man kan spara pengar på om man vill. Det framstår ibland som så väldigt livsnödvändigt, och det är det faktiskt inte.

• Redigerat 2021-06-12 14:28 av Teddysmatte
Denna kommentar har tagits bort.