Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: mammortredje-trimesternbarnhöggravid
Läst 223 ggr
Syster3
0

3 års trots o höggravid?

Ifrån att känna spänning o lyckorus till att känna av ren skräck. Min 3 åring har gått o blivit som ett helt annat barn. Ifrån att vara snäll, hjälpsam o på riktigt helt underbart barn till att vända helt o gör allt man inte får. Det är ju trots åldern de vet jag men min rädsla är nu när han sticker ifrån mig o springer ut på stora vägarna där bilarna kör som galningar. Han e helt orädd. Jag som e höggravid med foglossning har ju knappt nån möjlighet att springa efter hans små tappra ben. Men jag gör ju de ändå, för hans liv ska ju inte vara i någon fara. Men jag bävar varje gång vi ska vara ute. Vagn går ej då han inte vill sitta i den. Vi har pratat om de här att det är livsfarligt men i hans värld vet han ju inte riktigt vad den innebörden betyder. När han gör så och när jag såväl får tag i honom tar jag upp honom i famnen o går hem. Han skriker ju såklart o sparkas o bits under tiden men jag blir så rädd att han ska springa ut igen.

Kan man sätta sele på pojken eller hur i all världens tid ska jag göra? Har någon nåt tips som varit/är i samma sists? Och nu när det är en bebis som snart kommer ta all uppmärksamhet hjälp vad jag e rädd. Ska tillägga att jag ej har någon hjälp då jag e ensamstående just nu.

• Redigerat 2021-04-21 17:11 av Cireea
Cireea
0

Jag har sett vissa ha typ "koppel" på sina barn för att dom inte ska kunna rusa ut i vägen eller försvinna iväg hur som helst. Kan vara en bra idé att testa något liknande om din son inte vill lyssna och är en fara för både sig själv och andra när ni är ute. 💕

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Syster3
0

Jag var nog lite ironisk. Men allvarligt finns de det? Har aldrig sett. Nog att man hade "koppel" när jag var liten men de var ju då på 80 talet.

Roxie
0

Min son var exakt sån när han var runt 3 (fyller 4 om ett par veckor). De har inte utvecklat konsekvenstänk vid den åldern ännu utan för vår del gällde det att vara konsekvent och ständigt förklara faran och varför vi blev upprörda av hans handlingar. Ställde ultimatum med att alltid hålla handen osv. Lyssnade han inte så gick vi in. Låter hårt kanske men det är ju trots allt livsfarligt att springa rakt ut i vägen.

Meeen, det går över!

// Sofia

Cireea
2

#2 Jag vet att det finns i andra delar av Europa och även i USA. Sen om det anses vara "lämpligt" utifrån tänket att barn inte är djur är en annan femma. Jag kan väl ändå tycka att barnets (och även andras) säkerhet är viktigare i första hand. Det är ju inget barnet far illa av.

Annars kommer #3 med bra tankar tycker jag.

• Redigerat 2021-04-15 21:09 av Cireea
Syster3
0

#3 tack <3 Vet ju att de är individuellt hur länge de håller i, men jag ber för allt i världen att de går över snart. Just nu är de ju extra känsligt när det är en till som kommer inom kort och jag har knappt någon makt över pojken längre. Idag efter förskolan sa jag: Ska jag hålla dig i handen över vägen eller ska jag hålla dig i famnen. Där fick han ett val iaf o han valde famnen. Dock resulterade detta i att jag fick sådana smärtsamma förvärkar men så värt de. Är så rädd för sen när jag står där med en barnvagn o han springer iväg. .

#4 tänker lite lika om de verkligen e ok. Vill ju inte ha en anmälan på mig, för en sån sak. Men samtidigt det är ju så farligt för alla om olyckan e framme. De är så svårt för han vände från ena dagen till den andre. " alltså vem e han??, fick jag hem fel barn från förskolan? Första barnet med trots o e höggravid= ingen rolig kombo. Tack för svaret i alla fall <3

[Devya]
0

#5 Oj nej, knappast att någon skulle anmäla dig för en sådan sak och om någon skulle göra det så skulle de antagligen bara skratta åt en sådan löjlig anmälan. Det skadar ju som sagt inte barnet på något vis.

Jag har en 2,5 åring och hon kan vara knepig. Vi har bara börjat bli mer och mer konsekvent med att hon måste hålla min eller pappas hand. Vi har ju även en 9 månader gammal pojke så jag brukar först lägga ner maxi cosin med honom i och bära min 2,5 åring först in i bilen och sen efteråt tar jag och lägger honom in i bilen. Det brukar fungera bäst. Samma sak då jag kommer hem så tar jag först honom ut ur bilen och sätter honom på en säker plats, nära vår ingång och sen hämtar jag min dotter ut ur bilen.

Men visst har jag fått både bära på min dotter och maxi cosin samtidigt! Det kan jag ju säga, man får grymma biceps, speciellt då min dotter väger 13kg och min son väger 10,5kg och med maxi cosin blir det grymt mycket tyngre. Numera tycker jag dock inte att det är så tungt då jag har blivit van med att bära på mina bamsingar.

Jag minns hur jobbigt det var för mig att bära på min dotter då jag var gravid. Min dotter kunde ju inte ens gå vid 20 månader, och det är ju då 20 månader mellan min dotter och min son. Jag fick i princip bära på henne hela tiden under graviditeten och jag hade svåra ryggproblem. Man lär sig dock att hantera det då det handlar om säkerheten.

Men jo, skaffa en sele om det känns säkrast. Man måste ju göra det man kan för att hantera svåra situationer men det kan vara bra att även öva på att vara mer konsekvent med barnet. : )

Syster3
0

#6 Jo har helt ärligt börjar googla lite på sele. Såg ett tips om att knäppa fast i ryggsäcken.

Fick ett hemskt samtal ifrån förskolan här i slutet av veckan då sonen smet ifrån den. De spelade heller ingen roll om dom skrek efter honom. Han lyssnade inte. Han sprang iväg och blev så arg när dom fick tag i honom. I hans mening sa han att han ville plocka blommorna som var där, men de finna en bilväg där bilarna kör i 80 på inte alls så långt därifrån som dom fick tag i honom på. Men tänk om dom inte sett att han drog eller att han gick så långt att han inte hittat tillbaka, alltså vad som helst hade kunnat hända! Vågar inte ens gå ut med honom längre som de ser ut nu.

Cireea
0

#7 Jag förstår att det här är en riktigt tuff period för dig. Allra helst när du dessutom är höggravid.

Jag tror nog en sele kan underlätta enormt för dig just nu. Det är ju bara tillfälligt och inget som kommer skada någon, snarare tvärtom så kommer det hålla din son säker ❤ Gör det som känns rätt för dig, inte utifrån vad andra skulle tycka och tänka.