Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: allmänthälsatips
Läst 429 ggr
Sandra12345
0

Förmodligen gravid och har katt

Hej, är de fler som varit gravida och haft katt? Hur gjorde ni då med tanke på toxoplasma?

Min katt hade för 11 månader sen spolmask = toxoplasma, avmaskade henne två gånger därefter.
Hon äter rått kött ibland(ofryst), bör jag avmaska igen nu och se om de kommer något? Eller blir katter också immuna efter att ha haft de en gång?

Oroar mig så mycket för toxoplasma

Sandra12345
0

Hon är innekatt nu dock

Vixxen
3

Köp Testa masken på apotek för att kolla om hon har mask.

oh-la
6

Spolmask är inte toxoplasma. Toxoplasma är en annan sorts parasit som du inte kan avmaska katten för. Katten smittas av möss, men den kan också få det som kattunge av sin mamma. Själva katten kan inte ge dig toxoplasma, utan parasiten utsöndras i kattens avföring. I princip lär du behöva äta ur kattlådan för att smittad. Det finns inga rekommendationer för gravida om att de inte kan ha katt under graviditeten. Jag har två katter, en utekatt och en innekatt och tömde kattlådan under tiden jag var gravid med båda barnen. Däremot var jag extra noga med handhygienen och tvättade händerna efter vilket jag hoppas man gör även om man inte är gravid.

• Redigerat 2021-02-06 08:43 av oh-la
Vixxen
2

Be någon annan att städa kattlådan.
Det är som #3 säger, men att testa om din katt har mask är klokt ändå för kattens skull.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/toxoplasmos-/

Toxoplasmos är en är en zoonos, det vill säga en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa och som man i första hand kopplar samman med skador på foster eller nyfödda barn. Denna information gör inte anspråk på att vara fulltäckande eller ständigt uppdaterad utan syftar till att ge en överblick över smittsamma sjukdomar av betydelse för smittskyddsarbete.
  • Redigerat 2021-02-06 08:44 av Vixxen
Sandra12345
1

Jaha! Jag som trodde spolmask = toxoplasma!! Skönt o höra. Då köper jag testa masken

[Devya]
2

Jag har katt och har varit gravid två gånger. Inga problem alls och inget att oroa sig över. Jag har varit den som har rengjort kattsandslådan när jag har varit gravid då min man har varit för lat. Jag använde engångshandskar och såg till att ha en god handhygien precis som alltid. Sen gosade jag på som vanligt med min kissekatt. :)

Sandra12345
0

Måste fråga er( funderade på att starta en ny tråd men tänker att de Kan bli så onödigt för jag har många frågor och sånt).

Hade ni vågat jobba på förskola/olika förskolor om ni var i första trimestern, typ första tre månaderna utav eran graviditet?
Jag är rädd för Coronan…

Tredjegången
1

#7: jag är sjuksköterska och jag kommer jobba som vanligt. Man ska juninte träffa patienter sjuka i covid eller misstänkt covid..men vi hsr ju skyddsutrustning på. Propsa på att använda visir bara 🤷🏻‍♀️ Svårt att sluta jobba bara för man är gravid

Sandra12345
0

#8 mitt problem är att jag inte får använda varken munskydd eller visir, därför att ”barnen” blir oroliga av att vara i en sån miljö där vuxna går runt med munskydd och liknande.
Och barn kan utveckla symptom på plats, så man vet aldrig! De är ju många barn jag träffar varje dag. Är super rädd. Läste att om man får feber i vecka 6-8 så är de stor risk för hjärnskador eller missbildningar :/

oh-la
3

det är många som får feber i tidiga veckor. det är ingen stor risk för hjärnskador. de förändringar som eventuellt kan påvisas beror på feber beror i så fall på temperaturförändringen i kroppen, och det kan du stävja med alvedon. ett tips, googla inte en massa. är du gravid, kontakta din närmsta barnmorskemottagning. har du frågor, prata med en barnmorska och vädra din oro med denne.

det finns inga rekommendationer för några grupper att de inte kan arbete på grund av corona under en graviditet. man hamnar inte i en riskgrupp som gravid. jag är själv inte gravid, men har vänner som både jobbar i sjukvården, i tandhälsovården och i förskola och har alla jobbat fram till runt sista veckorna i graviditeten. som sagt, kontakta en barnmorska, och sluta googla :) det är ett råd i all välmening.

Sandra12345
0

^ tack snälla. Ja precis borde nog sluta googla de är för mycket hit och dit, ” sluta med smink” byt ut shampoo till naturligt etc. Är överväldigad av allt jag läst.
Känns skönt att höra också att du har flera olika vänner som jobbar med olika saker och jobbar trots graviditet under Corona. 🙏🏼

oh-la
1

Du kan leva precis som vanligt och utesluta det som står på livsmedelsverkets hemsida, så som charkuterier, mejerier gjorda på opastöriserad mjölk, kallrökt och varmrökt fisk, gravad fisk, för mycket koffein, alkohol och tobak. Håll dig till information från 1177 och livsmedelsverket samt från din barnmorska. Deras rekommendationer lutar sig mot forskning, håll dig till det. Läs inte massa annat, då blir allt bara fruktansvärt jobbigt utan att det finns egentligt stöd i påståendena. Tänk på att du ändå ska vara gravid ett tag. Du kan lyfta, träna och leva precis som vanligt. Är du orolig för covid, prata med din barnmorska. De vet vad som gäller och hur du ska tänka.

Tredjegången
0

#10: det står faktiskt tydligt att gravida inte ska träffa eller vårda patienter med covid och det är en ökad risk att bli mer sjuk i covid som gravid. Så det är faktiskt en ökad risk, men jag själv ( är distriktssköterska) är inte så orolig. På Arbetsmiljöverket rekommenderar dom också att man som gravid ska ta ut gravidpenning i v 32 som man får. Pågrund av covid.

Tredjegången
0

#13: Arbetsmiljöverket har gått ut med beslut om att gravid vårdpersonal inte får arbeta med misstänkt eller konstaterat covid. Då får arbetsgivaren böter. Menar inte att skrämma upp, bara att man ska vara extra försiktig och tala med sin chef :)

NalleP
0

Hej, jag har oxå haft innekatt under graviditet.
Min BM tyckte inte jag skulle tömma lådan men det gick inte att undvika då mannen ibland va borta.
Man stoppar ju inte händerna i munnen efter man tömt en kattlåda.. se till att va noga med handhygien.