Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 356 ggr
Dumbo-
0

Vad äter man när man inte kan äta?

Hej!

Jag har de senaste veckorna haft otroligt svårt att få i mig mat på grund av illamående (är i v10 nu). Jag är otroligt hungrig men har ingen aptit på grund av illamåendet, men också för att det mesta luktar och smakar fruktansvärt äckligt. Har hittills fått behålla all "mat" jag äter trots att illamåendet sitter i strupen konstant, men börjar bli ordentligt trött på att leva på äpplen och kex. Jag vill ha en ordentlig portion med RIKTIG MAT!! Är sugen på det mesta i tanken, men när det kommer till kritan ratar jag det mesta……

Det måste finnas fler som är/har varit i samma sits? Jag vill ha massor med tips på vad ni åt/äter, hur ni bäst klarade er igenom den här perioden och flera andra tips och tricks värda att tänka på?

Förhoppningsvis kanske vi kan hjälpas åt att ge varandra idéer på alternativ som skulle kunna funka! Mat är ju annars livet :((

Sindri
0

En av mina graviditeter var sån, jag tog Postafen någon timme före middagen och det gjorde så att jag kunde äta åtminstone ett riktigt mål om dagen.

Tassen94
0

Jag kunde inte äta något fram till vecka 16 typ! Hemskt var det!! Men det som funkade var typ barnmatsburkar som inte smakar något, typ spagetti och köttfärssås 🤣🤣

Även I Love Ecos grötklämmis med smak av äpple och kanel haha…

Funkar smoothies? Tänker avokado som grund så du får i dig fett, och sen frukter och nån grönsak och valfri mjölk.

Soppa? En slät spenatsoppa med ägg? Annars blomkål som inte smakar så mycket. Koka blomkål, grädde, kycklingfond, salt och peppar och mixa!

Sen upplevde jag att typisk "lyx"-mat var lättare för mig att äta när jag vara gravid. Köttbit eller kycklingklubba med klyftpotatis och beasås.

Kanske kex och goda ostar som är pastöriserade? Crostini med vitlöksost, olika mjukostar. Finn Crisp och tacoost(mjukost), hade jag dille på 😅

Snaaart kommer din matlust tillbaka. Håll ut!!

Nilla_93
0

Första graviditeten för mej vände det sig i magen meddetsamma jag skulle äta något. Värst var det med saker som innehöll kött och sen blev det värre om jag var i samma hus där någon tillagade kött 😅 det problemet kom och gick hela graviditeten men till min lycka klarade jag av en riktigt fet pizza. Försök hitta något som passar din mage det kommer säkert ändras under veckorna som går

Dumbo-
0

Tack för tips!!

Jag inser att vi alla är olika så ville egentligen bara få inspiration baserat på vad som funka för er. Har under de senaste dagarna faktiskt mått bättre på illamående fronten - men desto värre kvarstår problemet med massa äckliga lukter och smaker… Har precis som #3 säger att det vänder sig i magen så fort jag känner en doft av maten och tappar aptiten. Klarar därför inte matos av något slag. Köpte pizza för någon vecka sen för att prova, var en otroligt hemsk lukt haha :(

Det som har fungerat helt ok hittills är Keldas färdiga toscanska tomatsoppa (viktigt att den är kall), sushi, smoothies, kalla saltade nudlar och ibland en macka med smör och ost… Annars lever jag fortfarande på satsumas och äpplen i princip 😅

#2 Tyvärr äter jag inte kött, men funderar på att be sambon göra någon soppa eller så som jag kan äta kall dagen efter. Blomkål lät ju inte jätte dumt! Ska nog faktiskt testa något veg alternativ på barnmat också :')

Längtar och hoppas verkligen att jag kan äta så mycket julmat sen och att doften inte är ett problem då! 😅 Hade ni mest problem med illamående eller lukt/smaker?