Viktminskning efter att ha fått barn
Hur går der för er som har fått barn, har ni haft mycket övervikt efteråt och har ni lyckats gå ner i vikt relativt snabbt eller har det gått långsamt? Jag har gått ner 20kg på 6 veckor nu (ammar inte utan ger mjölkersättning) och vill ännu gå ner 6-7kg så att jag kommer ner till den vikt jag hade innan jag blev gravid. Jag undrar dock om det är dåligt att gå så pass mycket ner i vikt på så kort tid? Eller är det normalt med en sådan viktminskning efter att ha fött barn? Visst är jag glad att mina graviditetskilon försvinner så här snabbt, speciellt då svärfar kommenterade två dagar efter att jag hade fött barn att min mage var enorm och jag såg ännu ut att vara 9 månader gravid …Efter den kommentaren har jag hållit mig hemma i 6 veckor för att slippa sådana kommentarer plus att det är endast nu som kläder börjar passa mig igen. Nu går viktminskningen lite långsammare och jag tappar 1-2kg i veckan så hoppas att jag är nere på min idealvikt så småningom. Jag har blivit så känslig för folks kommentarer även om jag är stolt över vad min kropp har klarat av att göra. Skulle vara fint att höra andras erfarenheter!
Gick upp 30kg
Gick ner 20 av dem på runt 1,5 år, sedan har det gått långsamt, plattåer på flera månader och så.
Nu har jag 5 kg kvar av de 30, och sedan några jag hade när jag blev gravid
Födde för 2,5 år sedan
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jag fick också upp närmare 30kg under min graviditet även om jag inte åt mer än vanligt (men kunde inte motionera som tidigare då jag hade problem med ischias, väldigt svullna fötter osv). Jag tycker det du berättar låter som en mer normal och hälsosam viktminskning. Min bästa vän gick endast ner alla hennes graviditetskilon efter 3 år. Jag funderar på att gå till läkaren för att kolla upp alla mina värden så att de är ännu i skick nu under min viktminskning. Jag är en aningen orolig över min hälsa plus att jag har konstant smärta i min sida och undrar om det här något att göra med allt det här. Därför ville jag också höra lite med er här om era erfarenheter.
Jag gick upp ca 15kg och jag har fortfarande inte gått ner allt. 1,5 år sedan jag födde. Min mamma har frågat vid flera tillfällen om jag är gravid igen, men ärligt talat så är folk som kommenterar andras vikt bara dumma i huvudet så jag skiter i det. Jag fokuserar istället på hur min kropp mår, ger den bra mat och känner efter hur min energi är.
#3 Det är jobbigt med sådana kommentarer, speciellt direkt efter att man har fått barn. Jag har såå mycket hormoner kvar i kroppen så jag är känsligare än vanligt då det gäller sådana där kommentarer. Min mage lär nog alltjämt vara stor då mina magmuskler separerade på sig. Så jag måste antagligen gå på fysioterapi om jag inte vill se gravid ut. Jag tror nämligen inte att enbart viktminskning kommer att fixa så att min mage inte putar ut så pass mycket. Men främst av allt vill jag få i ordning på magmusklerna så jag slipper mina ryggproblem. Har du funderat på om det har mera att göra med dina magmuskler att du ser 'gravid ut ' än att du har ett par extra kilon över från graviditeten? Men är du inte trött på din mammas kommentarer?😬 Som tur är håller inte min mamma på så men sen igen är ju hon inte heller den smalaste numera i 60-års åldern. Jag tror inte jag skulle klara av det om min mamma kommenterade min vikt. Inte just nu åtminstone!😫
#4 Hennes kommentarer om min vikt har egentligen ingenting med mig att göra brukar jag tänka. Det har med hennes egen självbild att göra och hennes inneboende tjock-hat. För mig har hälsa ingenting att göra med hur mycket jag väger. Man kan vara tjock och hälsosam. Hur en kropp ser ut säger ingenting om personens näringsstatus, psyke osv. Tyvärr gör ohälsosamma ideal att vi tror att putmage, lår och lite röv är världens undergång och att vi kommer dö i diabetes eller hjärtsjukdomar 😅 Sen har vikt överlag så himla mycket med hormonhälsa att göra, snarare än brist på träning eller för mycket kalorier. Vill man hamna på sin optimala vikt kan man börja med att optimera sin hormonella hälsa istället för att t.ex banta. Sen väger jag 50kg och är 159cm, så väger inte mycket men på mig sitter helt enkelt fettet på mage och rumpa. Möjligt att musklerna separerat lite, men jag har inga ryggbesvär eller liknande. Har yogat i ca 1 år nu och känner bra kontant med mina core-muskler, förbättrat hållning osv :)
Usch vad hemskt att människor tar sig friheter att kommentera andras kroppar, det är verkligen inte okej och särskilt inte efter man har burit ett barn i 9 månader. Gubben ska vara tacksam för sina fina barnbarn och fokusera på dem istället. Tycker redan nu att du har haft en stor viktnedgång. Fokusera på att bli stark i kroppen istället så att du orkar med. Bantning påverkar kroppen negativt och är inte rätt väg. Försök att klämma in lite vardagsmotion istället, om du känner för det såklart. Nu har jag bara läst igenom väldigt snabbt men det låter som att du dessutom har fått diastas(separerade magmuskler)? Då kan du ännu mindre rå för att din mage putar och behöver troligen professionell hjälp. I vissa fall behöver man operera om det är riktigt illa. Ta hand om dig själv, du duger precis som du är och har åstadkommit något fantastisk med din kropp! Hoppas allting gick bra med förlossningen förresten, trots corona skiten.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama