Gravid iFokus

Gravid

Etikett: planerar-barn
Läst 1522 ggr
Rookie89
1

Letrozol med egen regelbunden ägglossning

Hej! Är det någon här som tar/har tagit letrozol trots att ni har regelbunden ägglossning? Skulle vilja höra om era erfarenheter. ☺️🙏🏻Biverkningar? Hur lång tid det tog innan ni blev gravida, eller hur länge ni har tagit det om ni fortfarande gör det? Och om ni tempar, är det någon skillnad i temp? Typ jämnare/högre/lägre temp? Jag ska börja ta letrozol denna cykeln. Förhoppningsvis blir det det som hjälper oss att få en bebis🙏🏻 Vill helst slippa ivf.

Cirullo
0

Hej! Nästa mens ska jag också börja med letrozol. Jag har pco så har inte alltid ägglossning. Framför allt så är min follikulärfas väldigt lång. Så min tanke är att jag ska få ÄL förhoppningvis runt dag 14 så att det blir mer balans mellan östrogenet och progesteronet. På vilket sätt kan letrozol annars hjälpa om man redan har ägglossning? :)

Rookie89
0

Jag är inte helt säker. Därför tänkte jag om det finns fler härinne som har samma. Jag har regelbunden menscykel och ägglossning men läkaren tyckte att jag ska försöka några månader med letrozol , och funkar inte det så blir nästa steg ivf. Men jag har hört att letrozol kan hjälpa till att få en starkare ägglossning även om man har egen ägglossning. Men jag vet inte riktigt. Är inte ägglossning som ägglossning? Finns det dåliga såna? Får man ÄL så har man väl redan chans till graviditet. Men vi få se. Hoppas på det bästa!

Cirullo
0

Man kan ha en dålig ägglossning! I mitt fall så tar det väldigt lång tid att komma fram till ägglossning, vilket gör att gulkroppen blir klen och jag får dåliga progesteronhalter. Helst ska ju follikulärfasen (mens till äl) vara lika lång som lutealfasen (äl till mens). Har gyn kollat med ultraljud eller blodprov att du har ägglossning? Det kan vara bra att kolla sin sköldkörtel också om man har svårt att bli gravid. Jag tror jag har problem med min. :S

Rookie89
0

Aha, hoppas letrozol hjälper dig med det! Jag själv har ca 15-17 dagars follikulär och 13-14 dagar lutealfas. Ändå ganska normalt? Har gjort vul och blodprov som visar på ÄL. Även tempen visar på det varje månad hittills. Ska nog fråga läkaren om sköldkörteln vid nästa möte. Men tveksamt om de kommer vilja göra ett prov på det om de ej har nämnt det tidigare :/ Vad har man för symtom?

Cirullo
0

Det lät ju som en väldigt bra cykel! Det skulle vara intressant att höra varför läkaren tror att letrozol hjälper. Jag hoppas det hjälper!!! Ja det är sjukt att de aldrig kollar sköldkörteln utan att man tjatar om det typ. Vanliga symptom på hypotyreos är -svårt att bli gravid -låg ämnesomsättning (övervikt och gärna runt magen) -myxödem -förstoppning -nedstämd -deprimerad -trött -ledvärk -trött i kroppen The list goes on! När man gör ivf så vill de att man har TSH under 2,5 så det är ganska sjukt att de inte kollar sköldkörteln direkt när man har problem med att få barn. Men de provar gärna bara tsh och t4 men för att få en korrekt bild ska man gärna ta t3, anti-TPO och Trak.