Sätesförlossning eller kejsarsnitt?
Jag är i vecka 38+4 idag och fick i torsdags veta att bebisen eventuellt ligger i säte, jag vill vara så förberedd och påläst som möjligt så nu vill jag höra era erfarenheter kring sätesförlossningar och kejsarsnitt. Ni som har genomgått det ena eller andra, hur upplevde ni det och vad skulle ni säga att det finns för för- och nackdelar? 🙂
Jag har fått ett barn i säte men då det var tvilling 2 som var lite mindre än tvilling ett så gick det problemfritt.
Stolt ägare till tre La permer
Planerat snitt på humanitära skäl. Så fantastisk fin förlossning! Lugnt, professionellt, värdigt. Graviditeten förlag inte om men snittas skulle jag kunna göra varje dag. Såå grymt! Jag låg själv i säte, mamma valde planerat snitt. Hon födde brorsan vaginalt men föredrog snitt alla dagar i veckan.
Nackdelar vaginalt: urin/avföringsläckage, sfinkterruptur, diskbråck, problem med svanskota/höfter. Farligare för barnet. Nackdelar ks: större risk för blödning, begränsat i antal barn man kan skaffa. Statistiken som finns om ks är gammal och inaktuell då så även akuta och urakuta är med, går inte att jämföra en planerad operation med en urakut.

#3, jag skulle gärna se mer information med källa på det du skriver. Ofta drömmer du ut vaginala förlossningar även om staistiken säger att kejsarfödslar är generellt mer riskfyllda. Kan inte hitta att det skulle bero på vinklad statistik. All statistik som jag kan hitta beskriver vaginal förlossning som ganska många procentenheter säkrare både för barn och mor. Det blir också lite konstigt att skriva nackdelar och fördelar med respektive eftersom det ser ut som att alla som föder vaginalt få de problem du räknar upp. Så är det ju inte.det finns ju också andra risker med snitt som du inte räknar upp, eftersom du ändå räknade komplikationer vid vaginal förlossning. Livmoderruptur och placenta accreta är ju två komplikationer där risken ökar efter snitt. Jag säger absolut inte att dina upplevelser av snitt är fel eller fult,och det viktigaste är alltid att barnet kommer ut och alla mår bra, oavsett! Om upplevelsen därtill är trevlig är ju det bara fantastiskt! Själv har jag fött två barn vaginalt, och även om båda slutade med placentauttag på op efteråt och andra blev ganska traumatisk med komplikationer skulle jag aldrig föda ett barn med snitt om jag inte var tvungen. Det är min största rädsla. Det innebär inte att jag skulle försöka övertyga alla om vaginala förlossningar. Ts, min första låg i säte i flera veckor och det började planeras för vändning och vi ombads ta ställning till vaginal eller snitt. Trots att jag som sagt är rädd för snitt hade det blivit så om dottern inte vänt sig. Anledningen är att säte är tuffare och riskerna ökar. Färre sätesbebisar föds idag när snitt blir en möjlighet vilket kan göra att kunskapen om sätesförlossning inte är fullgod. Det var de argumenten vi hade när vi hemma diskuterade. Snitt var därför det vi var mest bekväma med. Nu vände ju sig tack och lov vår tjej, så det blev som jag önskade, vaginalt.
#4 Tack för svar! 🤗 Har precis varit på ultraljud och fick veta att bebisen ligger med huvudet neråt så jag slipper tack och lov att fundera. 🥰

#5 åh så härligt 🤗 vet att jag var så lättad när jag fick veta att hon lagt sig rätt och att jag slapp fundera över det. Lycka till med allt!
#5 Så skönt.
Stolt ägare till tre La permer
#4 Faktaböcker, forsknings artiklar och chefsöverläkaren för obsterik.
#8 det är ingen källhänvisning att säga att du läst det i böcker/artiklar eller att en icke namngiven läkare utan direkta citat har sagt det 😉