Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 1101 ggr
Anonym
0

Kejsarsnitt eller vanlig förlossning?

Mår dåligt över tanken med en vanlig förlossning, var inte tydlig nog med att jag ville ha kejsarsnitt är senare i grav nu snart vecka 36 men har fortfarande tid att säga vad jag vill och kanske få igenom ett kejsarsnitt man kan ju alltid försöka. Men är osäker, alla säger det är stort ingrepp oavsett.. jag har en del psykisk ohälsa så en vanlig förlossning kanske skulle tära på mitt psyke mer? eftersom kejsarsnitt är mer planerat?

Vad tror ni??

(Anonymt pga talar om min psykiska ohälsa)

fackdack
0

Asså jag tycker mera om att föda "normalt" en kejsarsnitt. Ok min kejsarsnitt bar akut men en då. Ja det gör ont tar på nerverna. Men en underbar känsla när det är över och du har barnet på bröstet. Och i Sverige ger dom ju med så mycket bra smärtstillande så det är super. Mitt första barn hade jag ju lustgas och rygg bedövning mit 2 barn bara rygg . Det 3 inget. 4 akut kejsarsnitt. Men det ondaste var jag tyckte var kejsarsnittet. Ok inte när barnet kom men efteråt. Jag vet ju nu inte vad gör psykisk ohälsa du har. Och människor är olika på alla sätt. Men jag är glad över att ha kunnat föda 3 super fina flickor normalt. Men är även super stålt över vad min pojk gjorde åt min mage :) ett fint ärr från ena sidan till det andra ! Hoppas du kommer på vad du vill göra. Gör vad du känner för vad du tycker är bra för dig och barnet det är viktigt :) Hoppas det löser dig :) men det gör det ju alltid eller?:)

Anonym
0

Tack. 

Har inget grovt.. men har ganska stor ångestproblematik, antar det kan bli väldigt påfrestande psykiskt och inte bara fysiskt!

medans kejsarsnitt kanske är "smidigare"

man kanske kan få något inbokat o sen om man ångrar sig i sista stund ändå föda vaginalt. 

är egentligen rädd för båda.. men ut måste hon ju :)

verkar som dem flesta komplikationerna finns vid kejsarsnitt men hört så många mardrömshistorier om kvinnor som är "förstörda" efteråt.. eller inte fick moderkakan att lossna (vet det såklart inte alltid är så)

ja jag tar gärna emot fler personers upplevelser!

Bjallstal
0

Min moderkaka släppte inte, vilket resulterade i att jag rusades ner på operation. Jag var lugn och pigg igenom hela processen och alla läkare, Sköterskor etc var fantastiska. Det jobbiga var att ligga på uppvaket tills man var ”stabil” innan jag fick rullas upp till sambon och bebis. Men det var ingen större fara/hemsk upplevelse trots att jag förlorade över två liter blod. Bebis var en tös på nära fem kilo och hon kom ut utan att jag sprack. En pyttereva i en blygdläpp de sydde nere på operationen(pga jag var där bara, annars hade det gjorts uppe på förlossningen) med fem stygn. Tog en vecka ungefär sedan hade stygnen släppt och jag är precis som vanligt ”där nere”. Om inte tajtare än innan haha

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
0

Var enormt förlossningsrädd innan, men allt var över förväntan. Och man glömmer galet fort hur ont det gör. Började med lustgas men pga jag blev igångsatt och fick värkstimulerande dropp som fick värkarna att gå bananas(ingen paus mellan dem) satte dem en ryggmärgsbedövning med

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

oh-la
0

Jag var också med om en manuell placentalösning, typ en kopia av det som hände #3, och det var väldigt odramatiskt. Bad om lugnande eftersom jag var så jäkla trött och sov igenom nästan hela ingreppet. Förlorade också två liter blod, men var ute med hunden på långis tre dagar efter förlossningen. Kan säga att jag är ändå superpepp på att föda igen och inte det minsta rädd för att just moderkakan inte ska lossna.

Gravidparanoid
0

Ni som varit gravida kanske kan hjälpa mig?  Jag slutade med p-piller för ca 3 månader sedan för att bli gravid. Jag skulle ha fått min mens idag men den kan ju vara sen. Jag upplever mina flytningar som hala och trådaktiga, lite som rå äggvita, typ som de flytningar man har runt ägglossningen.  Sedan har jag behövt gå 4-5 gånger på toa den senaste timmen och jag upplever att mina bröstvårtor "skjuter" ut lite mer än vanligt, samt att det är små knottror runt dem. Kan jag vara gravid eller är det bara inbillning?

Vinternos
0

Har själv gjort planerat kejsarsnitt för några månader sedan, pågrund utav sjukdom. Det är både fysiskt och psykiskt påfrestande, ur många olika aspekter. Det finns mycket att fundera över kring både nackdelar och eventuella fördelar, dessutom är det vanligtvis svårt att få igen kejsarsnitt med icke medicinsk indikation. Men tala med din barnmorska om dina tankar och se hur ni kan gå vidare.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Sarah
0

Ta, du bör bestämma dig fort och se till att prata med din barnmorska så snart som möjligt. Det är svårt att få kejsarsnitt i många landsting och många får kämpa för det från tidigt i graviditeten.

[Devya]
0

Jag vet inte om det här hjälper dig men jag va också rädd. Jag trodde det skulle vara det värsta jag har någonsin varit med om. Det slutade med att det gick så otroligt lätt och smärtfritt. Värkarna gjorde lika ont som mensvärk och efter att ha fått epidural kändes det absolut ingenting. Krystandet var hur lätt som helst och totalt smärtfritt för mig. 4 krystar och så var hon ute. Det var en så otroligt häftig upplevelse! Jag skulle så gå igenom det igen men jag diggar inte bebisstadiet… Återhämtningen va också otroligt lätt. Jag kände mig i skick direkt eftet att jag hade fött. Lite öm men inte mer ont än om man har sex ouppvärmd. 😆 Första dagen jag kom hem storstädade jag hela lägenheten. Med andra ord blev jag i skick nästan direkt. Det enda som va jobbigt va hemorrojderna. De gjorde mest ont av alltihopa om jag är fullständigt ärlig. Nu går det väl inte så här lätt för alla men tydligen så föder alla kvinnor på min mammas sida, utan några problem överhuvudtaget. De alla va uppe och i gång direkt efter att de hade fött barn. De behövde ingen tid på sig för att återhämta sig. Du kan ju fråga hur det har varit för kvinnorna i din släkt? Jag skulle inte vara så pigg på kejsarsnitt. Jag tyckte/tycker att det verka mer skrämmande faktiskt. Jag kan dock inte uttala mig om det då jag aldrig varit med om det och det är jag glad över också. Jag är glad över att jag kunde föda på vanligt sätt.

[Devya]
0

Moderkakan fastnade också för mig men gynekologen drog lite och splaaaash, han fick en massa blod över sig så han fick gå och tvätta av sig och byta om innan han gick till nästa patient. Oops. Jag kände knappt något av det här.🤣 Hörde bara hur barnmorskorna gapskrattade. Jag hoppas att du hittar en lösning som passar dig.♡ Det är inte så hemskt sist och slutligen oberoende vad du beslutar dig för. Ut kommer bebisen och så är det färdigt. Du får försöka se fram emot att träffa din lilla bebis istället för att tänka på hur det ska gå till. Snart får du se hur din bebis ser ut. Det var något som jag fokuserade mig mycket på. :) Jag var så nyfiken!

[Devya]
0
cissi_1993
0

Jag är påväg mot min förlossning men har två vänner som ganska nyligt fått för den första blev det Akut kejsarsnitt och den andra fick föda vaginalt. jag tänker att ett akut kejsarsnitt inte går att jämföra med ett planerat kejsarsnitt i återhämtningen psykiskt  men att den fysiska återhämtningen går att jämföra mellan dom olika alternativen. I dessa fall var den fysiska återhämtningen mycket längre vid kejsarsnittet. 

tänker dock att du kanske kan få bli igångsatt ett vist datum och på så sätt planera din förlossning om det skulle kännas bättre. tror du däremot att kejsarsnitt är bättre för dig tycker jag att du ska säga det och jobba för att få ett kejsarsnitt. oavsett vad du bestämmer dig för tycker jag att du bör ta upp detta med BB omgående så när ni väl är på den dagen vet ni vad som kommer hända och har en plan. 

Lycka till ❤️