Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 1773 ggr
Skorpan19
0

Färga håret som gravid

Vad har ni för åsikter kring att färga eller inte färga håret under graviditet? Har nämligen hört flera olika anledningar till att man som gravid inte bör färga håret men även hört andra saker som säger tvärtom. Enligt forskning vet de inte om barnet påverkas av kemikalierna, bara att det kan finnas en risk för det.

Sindri
0

Jag har hört av en frissa att  kemikalierna stannar i kroppen och anrikas. Så man borde inte göra det varken innan man blir gravid eller är gravid eller eventuellt ammar.

Har du kollat på det där med växtfärgning? Jag körde det i många år och håret blev väldigt fint av det. Första gången hos en eko-frissa, men sedan köpte jag pulver av henne coc gjorde själv.

blomma12
0

Har hört samma som dig att det finns ingen direkt forskning på att det är direkt skadligt för fostret men att det KAN finnas risk och därför rekommenderas man avstå men finns inga strikta regler. Jag färgade håret regelbundet innan jag blev gravid men slutade så fort jag blev det, nu går jag med en kul utväxt haha men det får det vara värt. Kommer börja färga håret igen efter graviditeten eller när jag slutat amma, men kommer inte färga under själva graviditeten iallafall 😊

Tassen94
0

Jag käner flera som färgar håret under graviditeten och jag känner flera som avstår. Man får helt enkelt ta det beslutet själv eftersom det inte finns någon forskning. Jag skulle inte vara rädd för att färga nån gång under graviditeten. Om man ska vara rädd för kemikalier som går in genom huden så känns det ju som man bör vara rädd för hudkrämer, diskmedel, schampo, rengöringsmedel osv som också nuddar vår hud och som innehåller kemikalier.

Skorpan19
0

Vad innebär växtfärgning samt vart kan man hitta sådans hårfärger? Jag har nämligen en färg på håret just nu som ser fruktansvärd ut med utväxt (en färg-färg inte vanliga bruna eller ljus nyanser). Tror ni det är samma sak som att smörja in sig med krämer som att färga hår eller vart dra man gränsen? Är så kluven! Vill inte att barnet ska ta skada över något jag kan påverka.

blomma12
0

Jag använder parfymfria krämer, tvålar, sköljmedel, tvättmedel, schampo, balsam etc. Som inte innehåller parfymer eller parabener osv. Samt i så liten mängd som möjligt. Men det är också väldigt olika, vet andra som är gravida som använder parfym osv som vanligt. Man får göra som man vill med det också 😊

Skorpan19
0

Okej tack! Vad komplicerat. Hade varit mycket enklare med tydliga riktlinjer kring detta!

Förväntansfull
0

Jag färgade håret en gång när jag var gravid efter mycket funderande bort o fram men enligt min frisör så är de inte farligt (eller finns ingen forskning på det) man behöver kanske inte ta i hårbotten om man är jätteorolig ? :) Jag smorde även in mig med parfymerade hudkrämer från the body shop o även även parfymerad schampoo o balsam. Nu när bebis kommit så smörjer ja nu bara med oparfymerat på kroppen då han gärna ligger mycket på mig o ammar.

Sindri
0

#4 av: Skorpan19

Växtfärgning innebär att man använder växtdelar, nötter mm för att göra färg till håret. Om du har syntetisk färg kvar i håret så bör du gå till en eko-frissa först och göra en avfärgning och grundbehandling så att växtfärgen biter.

Om du söker på Google på eko-frissa eller färga hår med växtfärg + din ort så kanske du hittar någon.
Om du vill chansa själv så såg jag att Jordklok säljer örthårfärg. 
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.51.3760/radico-100-ekologisk-harfarg-100-g?utm_source=Jordkloks+nyhetsbrev&utm_campaign=18f6185447-NYHETSBREV_2019_01_12&utm_medium=email&utm_term=0_d192fd69cb-18f6185447-58934425&mc_cid=18f6185447&mc_eid=6d92f829fa

Skorpan19
0

Tack för svar! Jag får kolla upp lite mer!

mollyt
1

Jag har valt att avstå och väljer bort onödigs kemikalier och lösningsmedel under graviditeten då jag tyckt det varit för osäkert så dumt att chansa. Målar därför inte med nagellack eller liknande heller.

Skorpan19
0

Nagellack till och med? Vad med avstår du från? Kan du ge exempel?

mollyt
2

#11 Jag undviker som gravid saker med lösningsmedel, så utöver enkla saker som nagellack/remover som jag nämnde ovan så skulle jag till exempel inte heller använda starkt lim eller målarfärg (där finns det ju ändå restriktioner/rekommendationer som gravid?). Vi tvättar alltid parfymfritt och utan sköljmedel, men jag slutade med parfym och liknande med dofter också, nu har vi två barn men när jag blev gravid med första barnet så slutade vi använda doftljus hemma (för att inte andas in de kemikalierna/partiklarna) och sedan har vi helt enkelt inte tagit upp den (o)vanan igen för hennes skull. Min mamma är kemist så jag är strikt när det kommer till kemikalier. Tvättar därför alltid nya kläder (gärna flera gånger!) innan jag använder dem och jag slutade även att äta "random kött" på restauranger till exempel (där det är svårt att veta ursprung) utan åt bara kött som jag köpte själv och visste var svenskt och ekologiskt. Men det är att hårddra det hela kanske men det kändes bäst för mig.

SoeN
0

Jag färgade håret som gravid två gånger, använde mask för att inte andas in det starka, haha. Vad gäller nagellack så ska det inte påverka. "Gjorde" mina naglar när jag var gravid på salong (använde mask för doft då också).

Sindri
2

Kemikalierna går genom huden in i kroppen, enligt frissan som berättade det för mig.

Jag blir förfärad när jag går förbi nagelsalonger och ser barnvagnar stå därinne. Det borde vara förbjudet.

Skorpan19
0

Fast ska man tänka så då går det knappt att vistas ute pga alla avgaser och rökare som finns i vårt samhälle. Undra om det är skillnad på att färga håret utan att nudda hårbotten eller kroppen med färgningen utan endast applicera det i hårtoppar etc för lite uppfräschning. Annars är det värt att vänta även fast jag kommer se ut som en möglig utomvarelse om jag ska låta mitt hår vara med hårfärgen jag har 😂

Sindri
0

Rökare är väl ganska lätt att undvika med barn nuförtiden. 
Just för att det finns så mycket skit i samhället idag (och vi vet ännu inte allt)  är det väl bra ju mer man kan undvika. Kemiska produkter som man använder i nagelsalonger är väl verkligen något som går att undvika. Små barn är så oerhört känsliga, jag skulle aldrig riskera att mitt barns hjärna påverkas för en sådan sak.

mollyt
0

#16 jag tänker som du, undviker i den mån jag kan det jag tänker är en riskfaktor - en självklarhet för mig.

SoeN
2

#14, Frågan handlade väl om vad man gör som gravid :) Självklart tar man inte med sitt barn i på en nagelsalong i dem starka dofterna.

Skorpan19
0

Nu tycker jag denna tråd har bytt ämne lite. Frågan handlade om hårfärgning etc och inte om samhället. Men kommer nog avstå helt från hårfärgning och dylikt för bebisens bästa!

jackiejohn
0

Tänker spontant att slingor inte borde vara nån större fara? Då har man ju en sån där tjusig hätta och färgen läggs ju inte emot hårbotten 🤔 Färgade håret när jag väntade min äldsta för ett par år sedan men har sedan dess slutat färga håret iprincip, har blivit lat haha!

Skorpan19
0

Okej! Jaha så det gör ingen så länge färgen inte nuddar huden?

jackiejohn
0

21# Ärligt så vet jag inte, var en tanke som slog mig att det kanske blir annat? Jag har funderat på att göra ljusa slingor framåt sommaren (beräknad i Augusti) så har inte talat med min frisör än. Men ligger det inte mot huden så suger ju inte huden upp kemikalier tänker jag spontant.