Första ultraljudet, när? KUB-test för alla?
När gör man första ultraljudet? Och det där KUB-tester, är det något alla blir erbjudna att göra? Eller man får själv fixa det? Och i så fall vart?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det beror lite på vart du bor har jag förstått.
Kub test erbjuds till alla över 35, dock för lägre åldrari vissa landsting (Skåne är det från 33 år och i Stockholm blir alla erbjudna kub). Kub görs runt vecka 12-14 om jag minns rätt. Annars är det rutinultraljudet i vecka 18-20 som alla blir erbjudna. Man kan alltid göra ultraljud privat (både kub och vanligt) och betala för det om man skulle vilja. Googla på din stad + kubtest så borde du hitta information.
Förlåt om jag kapar tråden lite, men det här med privata ultraljud.. när jag väntade sonen ringde jag till en privat klinik i skövde och hörde mig för om möjligheten att få komma och göra ett ultraljud. Hon jag pratade med fnyste bara åt mig och sa att jag minsann fick vänta tills RUL. Jag har dock varit lite sugen på å ringa dit igen den här gången, och se om jag får samma svar nu.
#4 wow har privata ställen råd att neka sånt? Alla privata vårdinrättningar jag talat med vill så gärna göra mig till viljes.

Men vänta ända till v18? 😱 Tänk så är något fel? Barnet kan ju vara dött, eller vara väldigt missbildat/skadat. Jag är ju typ världens mest pessimistiska människa. Är det vanligt att man håller sig så länge? Eller är det vanligt att man betalar för att få göra ultraljud tidigare?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
6# Vet inte vad som är vanligt men jag betalade för kub test. Kändes bäst för mig
#5 jättekonstigt.. får väl ta mod till mig å göra ett nytt försök.
#6 Ja så är det. De som gör innan, brukar vara de som gör KUB eller bokat privat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag bor i Gislaveds kommun och blev frågad om vilket vi skulle göra. Vi bestämde I vecka 6 att vi ville göra Kub. Det är gratis och jag tror alla bm frågar faktiskt. Vi ska göra vårat första ultraljud med kub nästa vecka. Då är jag i vecka 13.
Fråga din barnmorska ditt landstings rutiner. I Värmland blir alla erbjudna ett tidigt ultraljud i v.12 eller också kan man välja att ersätta det och istället göra KUB. Sen är det RUL i v.18-20. MEN rutinerna ändras fram och tillbaka, men i år blir alla erbjudna iaf. (Fick barn i maj) Under sommarmånaderna han de dock ha undantag och enbart erbjuda kvinnor över 35.