Gravid iFokus

Gravid

Etikettplanerar-barn
Läst 3863 ggr
Elsa
0

Hjälp att tolka tempning

Nu har jag tempat ganska länge, men tycker mig inte se något mönster i det hela.. :/ och då jag läser verkar det liksom inte stämma överens med när jag haft ÄL och så. Känns som jag behöver lite hjälp, och behöver hjälp om jag ska lägga mer energi på att tempa eller om jag ska sluta med detta. Mäter efter ungefär (kan diffa någon halvtimme) på samma tid, men har tidigare i veckan sovit lite konstigt tror jag) Tar denna cykel.

Mensens första dag, 13 oktober. (sedan fortsätter dagarna fram till idag)

36.27

35.90

36.00

36.47

36.33 mensens sista dag

36.19 ÄL test neg

36.30 ÄL test neg

36.08 ÄL test neg

36.43 ÄL test neg

36.38 ÄL test väldigt svagt pos

36.21 ÄL test pos

36.35 ÄL test svagt pos

36.14 ÄL test neg

36.29 ägglossning enligt natural cycles

36.44

36.66

36.64

Roxie
0

Det handlar egentligen inte om att mäta exakt samma tid. Det handlar om att mäta innan du kliver upp ur sängen på morgonen, innan du börjar plocka av dig täcket och röra dig. Håller med om att det är svårt att se ett mönster, förutom de två sista dagarna då du ligger högre. Skulle isf gissa att du hade ÄL den dagen du hade temp på 36.44.

// Sofia

Tjeja
0

Det var inte lätt du. Vad har du använt för sorts termometer? Till öron, mun eller rumpan? Öron- och muntempar är svårt att få rättvisande temp på när det handlar om så små skillnader. De visar nämligen lätt fel på tiondels grader och mer bara man råkar rikta dem en kvarts millimeter annorlunda från gång till gång mm. Säkrast är därför att mäta rektalt i rumpan. Om du inte gjort det innan så tror jag du får en något mer lättolkad kurva då som är lite mer stabil i kurvorna så att säga om du gör det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Elsa
0

#1 Det gör jag också :) en gång har jag dock hunnit sätta mig upp innan jag kom på det, men det var nog i förra cykeln och den räknade jag bort då.

Ja finns liksom inte något mönster alls :( men känns konstigt att jag fick positivt på ÄL testerna, och sen försvann det, och att jag efter det har ÄL? men det kanske stämmer att det är då? haft lite molvärk sedan jag fick positivt på ÄL test.

Elsa
0

#2 En muntermometer, från Natural cycles. 

Åh okej, då känns det aningens svårare att mäta, haha! Har tyckt det varit väldigt smidigt att mäta som nu. 🙂

Tjeja
0

Fast din tempkurva är otydlig så är den inte helt off med ÄL testerna ändå. För ältesterna mäter ju egentligen inte ÄL utan hormonstegring. Hormonstegringen sker precis innan ägget lossnar. Det är hormonerna som ju triggar igång själva förloppet så att säga. När stegringen är över sjunker hormonnivåerna snabbt igen. Då är ägget redo att lossna. Därefter höjer kroppen temperaturen för att puscha ut ägget ur blåsan till äggledarna som fångar upp det. Testerna kan alltså faktiskt stiga även utan att ägget faktiskt lossnar. Så är det ofta för dem som har tex pcos. I alla fall, det är när hormonstegringen är som högst har man störst chans att bli gravid med samlag. För då är det lagom tid för ägg och spermier att hinna mötas upp på halva vägen i äggledaren. Det kan ju ta ett par dygn tills ägg o spermier hunnit så långt att de möts nämligen. Därför borde äl-testerna egentligen enbart benämnas fertilitetstest och inte äl-test. Du har alltså hormonstegring några dagar innan din kropp höjer tempen och mätaren påstår att du har ÄL. :-)

Elsa
0

#5 Åh, tack för den informationen :) inte tänkt så, men det är ju förmodligen så det är nu! Tur vi myst flera gånger sedan positiva ÄL testet, hoppas något tagit sig då!

Ska kopiera det du skrev så jag kan tänka på det till nästa gång om det inte går nu.. :) kan stämma att jag hade ägglossning nyss då istället för en vecka sedan. Har testat tempen några gånger på kvällen bara för att se så den funkat (tyckt jag haft så låg temp och ville se om den funkade haha) och då har det ändå legat på under 37. Nu ikväll så är den 37.3, så det kan ju stämma då :) har jag över 36.6 imorgonbitti så är det nog rätt säkert så :)

Ska kolla min cykel förra månaden och se om jag kan se ngt mönster, tog ÄL tester då med.

Elsa
1

Min temp har varit förvånansvärt jämn nu senaste dagarna! Känns så konstigt haha :)

Dagen efter 36.64 (sista mätningen jag skrev här) så var den 36.54, sedan 36.59, sen 36.64, och idag var den 36.63

Så jämn har den aldrig varit någonsin, och inte så hög heller.. inte efter min ÄL förra månaden, då fick jag dock knappt utslag på testen heller, så misstänker att jag inte hade någon då. Men detta bådar ju gott att den har hållit sig så jämn flera dagar =) nu är jag ju lågtempare och mitt snitt är typ 36.2, så 36.6 är ju högt för mig hehe:)

Roxie
2

Låter som att du haft ägglossning då :) Kul! Jag är också lågtempare och har normalt rung 35,9-36,2. Efter ägglossning 36,5-36,6 ungefär och nu som gravid mellan 36,8-37 :) Håller tummarna att tempen stannar där uppe och att du får ett plus runt BIM :)

// Sofia

Elsa
1

#8 Jaa! :D ja precis, det är också min normala temp skulle jag gissa på. Så över 36.5 är ju en stegring :)

Vad snällt att du håller tummarna! :D tempen var fortfarande hög imorse, 36.69 till och med :) hoppas verkligen det håller i sig. Enligt NC har jag BIM imorgon men det är nog fel, och det dröjer ytterligare 4 dagar innan BIM egentligen är. Testade imorse men det var negativt, men hoppas det kommer ett plus snart :)

Elsa
0

Tempen har sjunkit :( tyckte livmodertappen varit låg så är väl mens på G då. Har iofs sovit rätt dåligt inatt men tror mensen kommer komma om någon dag då, tusan.

Roxie
0

Vad tråkigt :( Men nu vet du i alla fall lite mer hur din temp efter ÄL är, så hoppas på bättre lycka nästa cykel :)

// Sofia

Elsa
0

Verkligen :( jaa, hoppas den kommer vara så i fortsättningen med! :) tack så mycket :)

Elsa
0

Tar tillbaka det där att tempmetoden funkar på mig.. såå förvirrande :( BIM är ju typ idag eller imorgon. Men imorse var min temp 36.9.. igår kunde jag tyvärr inte testa då vi har flyttat och hittade inte min termometer då. Men imorse kunde jag mäta och då var den ju hög igen. Men såg liiiiite brunt på pappret så mensen kommer väl snart ändå, men så konstigt att tempen steg igen :S

Roxie
0

När tog du ett test senast? :)

// Sofia

Elsa
0

Hmm, det var nog i onsdags jag tog det :)

Nu är det minimala bruna som fanns, helt borta.. blir väldigt förvirrad av detta :o min mens brukar inte vara segstartad heller.

Dock så är ömmandet i brösten i princip helt borta, det gör iaf inte så ont som det gjorde för några dagar sedan.. men har fortfarande lite molande värk i mage och svank typ.

Roxie
1

Varför inte ta ett nytt test? :)

// Sofia

Elsa
0

Har inte vågat för jag är så rädd att bli besviken haha! Men ska nog ta ett ikväll, och visar det negativt tar jag ett imorgonbitti också. Räcker väl egentligen med imorgonbitti meeen :)..

Letar ju ständigt tecken på om jag skulle kunna vara gravid eller om det är mensen på G. Jag har inte haft någon pms, men någon gång ibland har jag skonats från att slippa det även fast mensen kommer. Men oftast när jag har mensvärk får väldigt ont i magen men också på blygdbenet typ. Det har jag inte nu.

Men ett test eller flera får det bli, hihi :p

Elsa
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är gravid!! fattar inte!!!! skakar fortfarande haha.

Tog först Apotekets egna, såg ingenting men sen såg jag ett svagt streck. Tog ett från Ebay och det var ännu svagare haha!

Men så tänkte jag att jag provar med Clearblue digital, och där står det minsann Gravid 1-2 :')

Enligt Natural Cycles så är jag gravid vecka 3 + 5 och har BF 27 juli.

Roxie
1

Stort grattis!!! :D

// Sofia

Elsa
0

Tack!! 😃

Tjeja
1

SUPERGRATTIS! 👍🏆🎈

Håller tummarna att du får en jättebra och problemfri graviditet där du mår bra hela resan igenom! 😃

[Thiah]
1

Yay!!! Håller tummar och tår för er nu.(följt dig hela tiden, har bara inte skrivit)

Aristarcos
1

Grattis- där kom ju plusset :)

Elsa
1

#21 Tusen tack! :D mått jättebra hittills, dock väldigt trött! Men vad gör det :)

#22 Åhh tack så mycket :) vad glad jag blir! 🌺

#23 Taack! :) ja, kan knappt förstå det.. tar nog ett tag innan man inser att det är sant :)

Glow487
0

Gratulerar! Blev rörd när jag såg din bild som visar 1-2 v. :) vilken fantastisk nyhet. Kram!

Elsa
0

#25 Tusen tack! :) åh, glad jag blir. Det känns alldeles underbart! Kram ❤️

Lilolizeit
0

Jättegrattis!! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Elsa
0

#27 Ååh tack! :)

Sparven88
0