Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 3886 ggr
[freeatlast]
0

färga håret medan man ammar?

Tänkte höra vad ni tänker om att färga håret under graviditeten? Eller medan man ammar? Och permanentning (stavning?) av håret medan man fortfarande ammar? Vad är era erfarenheter av detta och har resultatet blivit lyckat? (Eller har hormonerna påverkat hur resultatet blivit?)

Niini
0

Jag färgade o slingade håret i början av graviditeten (hos frisör) o det blev helt bra 😊 Har för mig att jag färgade själv hemma också när jag ammade storebror o även där inga problem 👍

vendelay
1

Är det inte farligt att färga håret med kemikalier under graviditet? Har hört det i alla fall, men vet inget.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarah
0
Ceciliaolucifer
0

Ska inte vara skadligt sa min frisör att slinga/färga. Dock kan hormoner göra att det blir lite lustiga färger alt att det inte fäster :)

Sindri
2

Säger frissorna verkligen det? Det är ju en massa kemikalier i och de tas upp av kroppen.

Jag skulle inte göra det med traditionella hårfärger, men det finns ekofrisörer som färgar med växtfärg. Behöver inte vara helt ofarligt, men frissorna vet.

[freeatlast]
0

Tänkte på permanent också, det är ju starkare kemikalier i den vätskan som används.. Tror ni det är skadligt?

Fien
3

Jag är kemist och skulle säga att "naturliga" färger också är en typ av kemikalier, och i vissa fall värre än "syntetiska kemikalier". Hår är dött material och kan inte ta upp kemikalier i kroppen. Däremot det man har mot huvudet kan komma in i kroppen. Jag färgar men försöker att dra ut på tiden så det blir mindre ofta under graviditet. Permanent hade jag väntat med till efter graviditet.

Sindri
0

Jag pratar nu bara om växtfärger, och visst kan en del växter vara giftiga, men det är en viss skillnad och en ansvarsfull frissa vet vad man kan och inte kan använda.

JossanH
3

Tror det var Kalla Fakta som tog upp detta om hårfärg och hur dessa hamnade mellan stolarna när det gällde lagar, krav och kontroller av innehållet. Många färger innehöll alldeles för höga värden av farliga kemikalier. Jag har färgat håret som ammande med traditonell hårfärg men skulle aldrig göra det idag. Sedan är det ju upp till var och en hur man väljer att göra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[GråHäxa]
3

Jag färgde själv håret under graviditeten och i början av amningen. Men ganska nyligen började jag läs om gifter som finns i vår vardag och efter det jag läst så skulle jag absolut inte färga håret så länge jag ammar. Och inte med efter amningen heller, isf med växtbaserad färg. I Danmark avråder man gravida och ammande från att färga håret den rekommendation gäller även hennafärg. Kan rekommendera boken badskumt "gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg"

[Smulan_88]
0

Har också funderat på samma… och skulle tro att använder man sunt förnuft så är det säkert helt ok. Allt som oftast vet en utbildad frisör vad den pratar om (många av dem står i ångorna dagligen) och tro det eller ej, men även de får barn. Jag tror ju inte att det skadar så väldigt om man går någon gång eller två men kanske bör dra ner om man vet med sig att man färgar ofta. Om man anser att det är nödvändigt.

Aristarcos
6

jag undviker allt som färgar bleker hår som gravid, ammandes- har en kemiingenjörs utbildning i botten, och jag vill inte ens chansa… En frisör har ingen utbildning alls om kemi 😃

Lilolizeit
2

Jag skulle inte göra det. Tycker det säger sig självt att inte ha så starka kemikalier varken mot huvudet eller annan stans på kroppen (alltså starkt parfymerade lotions o liknande) huden och kroppen suger upp mycket, jag tycker man bör tänka en gång extra, alltid, men framförallt som gravid

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Devya]
0

Jag skulle inte ha chansat men sen igen slutade jag färga håret för tre år sedan så jag har inte ett sådant behov numera. Det är väl lite värre för de som verkligen vill färga håret.

Åh, hjälp vad jag är lycklig över att jag inte har något behov av att färga håret mera. Vilken lättnad! Håller bara tummarna att jag inte får något ryck och färgar håret i framtiden. :)

Ceciliaolucifer
0

Jag tar inte heller risken under graviditet el amning :)

JossanH
0

#11 undrar om det var i samma program det diskuterades just om bebisar till frisörer och att det hade visat sig att frisörer ofta hade svårare för att bli med barn (har jag för mig.. Något problem hade de iaf) och att barnen ofta var mindre än genomsnittet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mollyt
0

Jag har väntat, färgat/slingat hos frisör var 10:e vecka förr. Men jag valde att färga mot min naturliga färg när vi ville skaffa barn, blev gravid på första ägglossningen vi försökte och nu är dottern snart 8 månader. Jag har valt att låta bli på grund av kemikalierna, mycket blodkärl i hårbotten som kan absorbera kemikalierna tänker jag och att sitta inne i ångorna så många timmar… nä. Nu tänker jag vänta med att fixa håret igen tills dottern kan vara med barnvakt utanför salongen under hela besöket.