Dåliga väderförhållanden och förlossning?
Idag i Sthlm har det varit snökaos, bilar har legat i diket, stått övergivna längs vägarna, trafikolyckor och i princip all kollektivtrafik har varit avstäng. En sträcka som tidigare tagit 10 min med bil har idag tagit 3.5 timme. Vad gör man om förlossningen drar igång och man för egen maskin inte kan ta sig in? Har BF snart och är nyfiken på vad man gör då?

Då är det 112 som gäller skulle jag säga så får räddningstjänsten komma och hjälpa. Ambulanssjuksköterskorna har i alla fall lite utbildning på förlossningar om det skulle hamna där, plus viss utrustning och möjlighet att kommunicera med resten av vården.
Jag var precis inne på förlossningen (karolinska solna) och de fick in en kvinna med poliseskort.
/Surpan
Jag åkte kommunalt i snökaoset idag. Såg fler ambulanser med blåljus som inte hade en chans att komma förbi de andra bilarna. Det har verkligen varit kaos idag, hoppas verkligen det ordnar sig snart så åtminstone utryckningsfordon kan ta sig fram!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Förstår inte riktigt problemet. Har ju visserligen bott i Gävle några är. Där kommer de uppåt 1.5 meter snö innan folk börjar gnälla. Här i Stockholm kommer det 1 snöflinga och hela Stockholm håller på att gå under. Förstår liksom inte problemet. Kan dem inte inse att de faktiskt blir vinter varje år och alltid ställa in sig på de värsta med förberedelser osv. Min har har snöjouren i vinter. (Lastbil) och inställelse tiden till platsen utrustningen står på är 1 timme. Sen har man 1 timme(?) på sig att montera det, veta vart man ska och vem man får med sig och sen ut. Då har ju redan kaoset börjat liksom. Då har vi ändå 1.5 timme tills vi ens är på plats för att montera utrustningen liksom.. Kommer aldrig gå. Lastbilarna kommer inte upp för backarna, personbilarna vägrar inse fakta att de är halt och att andra kanske inte hinner bromsa i tid och folk är så jäkla stressade jämt så de utsätter sig med flit för situationer som är väldigt riskabla att hamna i olyckor… Vi höll på att få en personbil i plogen idag… De är inte vi som åker på det i alla fall. Men de är vi som får leva med de eventuella skador på både oss och de andra inblandade för resten av våra liv. (Både fysiska och psykiska). Och folk fattar inte att de inte bara är dem som blir drabbade utan andra runt omkring. Helt jäkla vansinnigt vad lite snö får världen att gå under. Man slår inte tvärnit med en lastbil som tom väger 14.5 TON. Som dessutom då har 1-2 plogar, saltagrigat och spridare på. Bara utrustningen väger ju en hel del. Vissa har dessutom både vatten och salt i agrigaten vilket är ännu tyngre. Plogbilar har inga dubbdäck. Och betydligt längre bromssträcka samt en sjuhelvetes massa döda vinklar från insidan. Ligger du nedanför ena dörren på lastbilen så finns risken att du inte syns från motsatt sida… Bromsar du med en lastbil låser du däcken och kanar iväg hej vilt istället. Vilket gör de hela ännu värre i värsta fall. Så jag skulle säga ring efter ambulans! Då drar dem på blåljus. Plogbilar är inte skyldiga att släppa fram övriga trafikanter när dem ligger i full bredd över vägen med plogarna. De enda vi möte släppa fram är räddningstjänst av något slag med blåljus. (Även TMA bilar till olycksplatser.) Så ha det i åtanke. Snöar de och de plogas ute. Risken finns att ni inte kommer förbi plogbilarna för dem vet inte om att de är bråttom för er. Och dem är inte skyldiga att släppa fram er även om ni blinkar med helljus och tutar. Och lägg er inte för nära oss lastbilar. Ni försvinner lätt ur speglarna. Sväng inte in precis framför fronten heller då ni riskerar att försvinna även där och få en lastbil i baken. Håll avstånd. Var tydliga. Blinka tidigt.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tack för svar! Här där jag bor finns även ambulanshelikopter eftersom det är mycket öar även om jag bor på "fastlandet". Men självklart prioriteras sjuka framför ngn som ska föda. #4 Ang kaoset varje år så kan jag inte påverka det. Men jag håller helt med, jag förstår inte problemet. Det är ingen överraskning att vi har fyra årstider. Vi byter alltid däck i god tid och är förberedda. Jag tror det största problemet är att det är så otroligt mkt bilar i rörelse. Men verkligen jätte jätte intressant att läsa hur det är från en plogvanpersons perspektiv :))
#5 Hehe jag tänkte att lite info kunde vara bra. :) De kom inte med att de var min man som körde. Jag åker med som praktikant just nu och har ingen möjlighet att ta mig hem då bilen står några kommuner bort. Haha. Har suttit i lastbilen konstant sen igår morse. Är ute nu igen och plogar. Vi får liksom sjuka tider på dygnet och sliter häcken av oss för eran skull så. :) Plogvan är vi väl inte. Killen hade kört så maskiner tidigare. Men de är första året med lastbil. De är lite skillnad. Man blir så fruktansvärt bred med lastbil. Haha.

Sen är det ju lite skillnad på en stad med nästan två miljoner invånare och Gävle :) det blir extra kaos för att det är så mycket folk. När bussar och lastbilar kör fast tar det timmar att röja i vanliga fall. Kommer det dessutom 40 cm snö samtidigt… Ja då får det helt enkelt inte att komma fram och ploga och bärja.
Sitter på södra länken i Stockholm nu. Lastbilar, personbilar och bussar överallt. Bärgning pågår för fullt för att röja upp så vi Plogbilar kan ploga en fil i alla fall. Så nu börjar de öppna upp överallt.
Håller med #7 det är skillnad på stad och stad. Klart det blir svårt att ploga när tusentals bilar står stilla på vägarna. Vill också påpeka att det inte handlar om "en flinga snö" utan att det är det värsta någonsin i Stockholm i November. Ingen hade kunnat ana så här myrket snö nu.
/Surpan
#9 Ja men som sagt så flyttas bilarna så gott de går så de går att ploga runt dem. Vi stod då inte still pga alla bilar. Så de bror helt på vart dem står. Jo de må så vara. Men fortfarande. De blir vinter varje år. Man får räkna med att de kommer snöa. Då borde dem ha förberett att snön kan komma när som helst. plogjouren startade liksom i oktober redan. Så man skulle redan då vara beredd att rycka ut. Förberedelser har dem ju aldrig.
Här i södra Finland kom snöröjningen igång direkt men det föll hela tiden så mycket snö att grabbarna inte hann med. Har konstant snöat i 3 dagar… Men inte ens i Helsingfors har det varit total kaos. Här verkar dom alltid lite mer beredda än i Stockholm. (Har tyckt så i 9 år) Fast iof, tågen hade problem även här…haha
O här uppe i norr (Vasa) sitter vi bara o skakar å huvudet över hur det kan bli sånt kaos för lite snö😃 Har väldigt många gånger fått bege mig mot jobbet på oplogade vägar med 30+ cm snö. Sånt är livet då man börjar äckligt tidigt ;)
Men för att svara på din fråga, så jaa.. ambulans eller som nån skrev högre upp, poliseskort. Sen är det ju faktiskt rätt få egentligen som går från 0-100% på 1-2 timmar. Så kanske börja bege sig direkt man börjar känna av att det är på G istället för att vänta in i det sista. ☝️
#12 Fast sen är det ju en väldigt stor skillnad på trafiken i Stockholm och trafiken i Vasa; det går inte att jämföra.
Klart det är lätt att åka bil i snö om man är enda bilen på vägen. När man trängs med hundra europeiska lastbilar på sommardäck blir det ju en annan femma. De allra flesta här i Stockholm gör faktiskt sitt allra bästa. Det är så tråkigt när folk har skadeglädje eller facineras av det. Det gör mig ledsen. I stockholm har vi väldigt sällan stora förödande stormar som södra/västra Sverige har men vi sitter inte och säger saker som "hur svårt ska det vara att bygga hus som håller för lite blåst". Alla områden har olika förutsättningar. Sverige är ändå relativt stort. Till TS - jag kom på en lösning till. Jag vet inte vart du bor men till Danderyds sjukhus så går det i alla fall tunnelbana, så då kan man ta den vägen om vägarna är blockerade. Man får åka i tid såklart, men bättre att sitta i deras kafeteria och vänta kanske.
/Surpan
Jag bor öster om stan så ingen tunnelbana här och det är BB sös som är tilltänkt. Igår satt en familjemedlem i totalt 12.5 timme i kö för en sträcka som annars tar 1tim. Så tunnelbana finns inte här och motorvägarna var tvärstopp.
Hm ja det är knepigt det där. Nu är i alla fall det värsta över verkar det som så med lite tur så slipper du kaos. :) Det går inte att köra utåt då? Till en annan stad typ? Skulle det bli som igår är det kanske smidigare att köra några timmar bort än att fastna i trafiken i ett halvt dygn.
/Surpan
Ja, alltså nu är det värsta över iallafall precis som du säger :) Nä, bor på värmdölandet kallas det så längre ut är bara öar. Det är en del av Sthlmsskärgård :) vi har ambulanshelikopter och räddningsbåtar i värsta fall eftersom det finns mkt öbor. Det låter som värsta landet men det är det inte, 25min med direktbuss till stan :) Men skulle det bli kaos som igår så är det 112 som gäller har jag lärt mig :)