Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 1305 ggr
Elinmatsdotter
0

Concerta i tidig graviditet

Hej! Jag är vad jag vet inte gravid än! Men jag och min sambo kör med säkra perioder/kondom och tänket händer det så händer det och det har funkat bra för oss nu i ett år. innom något år har vi börjat planerat att skaffa barn. Nu är det som så att jag fick utskrivet concerta i dag för min ADD, men det jag är orolig för att läser man på fass och olika forum så förstår jag det som att du INTE ska ta dom om du är gravid pga fosterskador. Men Om jag nu skulle råka bli gravid klara fostret sig på gulesäcken fram tills jag märker om jag är gravid ( utebliven mens)? När jag frågade min läkare och sköterskan som skrev ut medicinen ang graviditet så sa dom något i stil med att " ja, då får du planera det lite bättre så du hinner sluta på medicinen" (gick inte in på preventivmedel) det var ju inget betryggande svar tyckte jag…. När jag har läst om gulesäcken så blir jag inte klok på om embryot och mamman inte har någon kontakt eller om det är viss kontakt, för är det viss så innebär det ju att medicinen kan föras över? Är det någon av er som vet och i alla fall kan lugna mig lite? Tack på förhand!

Tjeja
3

Det bästa för barnet är att planera och sluta i god tid så läkemedlet hinner gå ur kroppen ordentligt. För även om embryot skulle klara sig innan det fäst i livmoderväggen så syns inte graviditet på tester innan dess och då redan fått i sig av vad modern har för ämnen i kroppen. Alltså slutar du äta concerta när du upptäcker att du är gravid finns det fortfarande läkemedel kvar i kroppen som kan påverka fostret. Därför är det bättre att planera sin graviditet om man kan och då sluta med läkemedlet i god tid innan man börjar försöka bli gravid. Dessutom är det ju just i början i embryostadiet som fostret är som allra mest känsligt och tar mest skada…

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

villavägen
2

Prata med din läkare om det. Det är endast läkare som kan ge ett bra svar. Jag tar medicin i låg dos som man enligt FASS inte ska göra under graviditet enligt ordination från läkare. Det kan finnas alternativa läkemedel under graviditet. Lycka till!

Elinmatsdotter
1

#1 tack för svaret tjeja det är nog den bittra sanningen, tyvärr kan olyckor hända och det oroar mig, men det är i alla fall slut med säkra perioder! #2 tyvärr är det inte mycket lönt att fråga just den läkaren som skrev ut det för jag förstår henne inte, jag behöver människor som säger hur det är och här är alternativen. Men denna läkaren är så flummig att jag hinner stänga av och sluta registrera information innan hon kommer till den faktiska frågan. Men får försöka ta upp det med sjuksköterskan eller någon annan som man förstår inom sjukvården :-)