Viktuppgång i vecka 5!
Jag är bara i slutet på vecka 5, så jag är väldigt tidigt i min graviditet. Det är även min första graviditet så allt är väldigt nytt.
Men redan nu så syns det att jag har lagt på mig. Jag är uppblåst och svullen (oavsett om jag är gasig eller inte), det har börjat bulla ut på sidorna av magen så att jag inte knäppa byxorna, brösten är extremt ömma och mina bh:ar är för små. Till och med mitt ansikte har blivit rundare! 😮
Hjälp! Om det fortsätter så här kommer det knappast gå att hålla hemligt fram till vecka 12… Bara den senaste veckan syns det ju stor skillnad!
Tror ni att det kommer vända om några veckor, eller fortsätter det så här? 🤦♂️
Svårt att säga! Jag stegade uppåt tidigt och hade gått upp 4kg ungefär i vecka 8 :) inte har har viktökningen stannat av ännu heller :P
Precis som du så la jag på mig mycket i början, det var inget jag gick ner sen. Men jag upplevde ändå att svullnaden la sig efter ett antal veckor innan gravidmagen började synas. En del går upp mycket och snabbt i början och sen lugnar tempot ner sig även om man fortsätter öka i vikt. Men är såklart olika för alla.
Med sonen gick jag inte upp något i princip försen i slutet och då gick det snabbt! Allt som allt gick jag upp 28 kg. Men gick ju ner allt igen plus 5 kg extra. Nu är jag i vecka 14 och har redan gått upp 8 kg… jag oroar mig inte så mycket då jag rör mig väldigt mycket och styrketränar, är även rätt lång så det syns inte så mycket.
Första gick jag ner 5 kg de första 16 veckorna för att jag spydde så dant. Andra gången så gick jag upp 3 kg på 1 vecka typ. Dock blev de abort på andra pga att fostret inte klarade sig. :/