Oplanerat gravid, med bulimi...
Imorse tog jag mitt graviditetstest som visade positivt, 17-19 dagar sedan "olyckan" var framme (osäker på dag). Jag tog akut p-piller ett par dagar efter samlaget, men uppenbarligen hjälpte det inte…
Hundra tankar går genom mitt huvud just nu. Jag har hela tiden sagt att jag kommer vilja göra abort om jag blir gravid, men nu är dagen här och tankarna går kors och tvärs.
Jag har bara varit tillsammans med min pojkvän i ett halvår, men ingen av oss har någonsin varit så säker på någon annan. Han är lite äldre, så vi hade väl ändå tänkt oss barn om något år. Men som sagt, inte redan nu…
Vad som oroar mig mest är OM jag behåller barnet, och hur jag levt. Jag har bulimi sedan 10 år tillbaka, och de två sista åren har varit värst. Bara sedan "olyckan" har jag hetsätit och kräkts enorma mängder varje dag, snusat, druckit alkohol, ätit och druckit sötningsmedel m.m. Ska jag anta att barnet redan är skadat nu?
Hej, nej jag tror inte barnet har hunnit ta skada av den här korta tiden, tycker du ska ringa och tala med en barnmorska idag för råd och stöd. Men att fortsätta kräkas och vara gravid är ingen bra kombination. Så hoppas du kan få stöd och hjälp med den biten för på sikt så kan det inte vara bra för bebisen.
Kram och sköt om dig,
Lycka till.
Gå och köp en multivitamin genast. Om du väljer att behålla är det en god idé. Fram till vecka 8-9 är det viktigt med folsyra t ex. Och jag tror också att andra näringsbrister gör dig mer instabil med bulimin. Näringsbrist kan vara en orsak till viljan att hetsäta.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Det är inte förrän v10 (har jag för mig, gravidhjärna haha) som fostert tar upp näringen som du äter/dricker. Annars är det via gulesäcken som den får all näring som gör att den växer. Är många som fått panik för att de varit på semester och druckit/rökt, men det tar 2,5mån innan man kan "förstöra" fostert genom att dricka och använda tobak. Ibland föds det friska barn även om mamman dricker längre än så, men är ju inget att rekommendera. Ring VC där barnmorskan i din kommun sitter och förklara hur det ligger till. Att kräka under en graviditet är ju vanligt, men inte att själv framkalla det. På första mötet går du och din barnmorska igenom om du varit utsatt för våld, om du har ätstörningar, beroende av droger/tobak/alkohol, hur er arbetssituation ser ut m.m. Lycka till!
Bulimi skadar inte fostret men tär på dej såklart. Ingen panik, är som tidigare inlägg först efter ca v 10 som moderkaka tar över näring och påverkas av vad du äter inte äter.