Gravid iFokus

Gravid

Etiketter: tipsråd
Läst 3254 ggr
densomundrar
0

Aktiviteter under sista veckorna

Känner mig helt slutkörd och är mer pepp än någonsin att försöka hinna med att boka spa och relax innan bebisen kommer för att vila upp mig. Nu har vi inte haft tid att göra det förens nu och då börjar jag fundera på hur lämpligt det är att åka iväg över natten sådan när jag är så nära bf, 3 november. Eller bör jag inte oroa mig? Förlossningen ligger ca 6 mil bort och blir det akut finns det en som är närmare.

soundtrack
0

Jag var på bröllop med övernattning, mitt ute i skogen en timmas bilfärd till närmsta sjukhus, när jag hade 3 v kvar till BF. Kände mig inte orolig för att det skulle dra igång eftersom att det vanligaste är att man går över som förstföderska. Och hade det dragit igång så hade vi fått hantera det då liksom ;) men vi hade med oss BB-väska och babyskyddet i bilen. Efter den helgen höll vi oss dock hemikring.

Sarah
0

Vi bor ute i skogen, en timme från sjukhusen :) funkar det med.

Sarah
0

Men, inte så kul att sitta i bilen en timme med värkar varannan minut. Dock tycker jag inte att du ska oroa dig.

JossanH
0

Jag var ute i skogen och plockade svamp dagarna efter BF, med första barnet. Dålig idé dock med foglossning, plus 30kg och mygg ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
0

Jag var ute och cyklade lite igår och då hade jag gått över 6 dagar. Det går så mycket lättare att cykla än att gå, även om det inte går jättefort.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

densomundrar
0

Tack, då tycker ni inte att jag ska tänka så mycket på det? Tänkte mest om det fanns något som kunde försvåra på något sätt som jag inte tänkt på. :-) eller om det var olämpligt för mig/barnet att vara på ett spa/relax så sent i graviditeten :-) Och som ni skriver, många går ju över med första barnet, så får hoppas att det även är så för våran del i just det avseendet, även om det inte är någon garanti. Skulle förlossningen påbörjas har vi ungefär lika långt rent färsmässigt i tid, från spat är det bättre väg än hemifrån oss då även vi bor i skogen och har massa småvägar in :-P

oh-la
0

Två veckor innan bf åkte vi 50 mil till släkt och vänner och hälsade på :) bad om min journal från bm innan så jag hade den med mig. olika landsting har inte alltid samma system, och Stockholm och Varberg har det defenitivt inte. Helt ärligt var det skönt att komma iväg över helgen och se lite annat. Var så rastlös det sista…

Aristarcos
1

#7 har för mig att både massage och typ bubbelbad avråds att göra som gravid är dock inte hundra.

Ceciliaolucifer
0

Gravidmassage ska ju vara ok. Bubbelbad avråds man ifrån men vanlig bassäng är inga problem. :)

densomundrar
0

Massage tänkte jag skippa men däremot att bada lite i relaxen. Tack för upplysningen om bubbelbad, vet ni varför det är så, att man ska undvika det? Jag vet ju att dom har varma pooler och några olika typer av bastu, men arom bastun kanske man ska undvika?

Aristarcos
0
densomundrar
0

#11 tack för länken, verkar ju dock som att man ska undvika varmt vatten helt och inte vara bubbelpool pga värmen… :-( Kanske ska försöka titta på något annat kul och avslappnande istället…

Madde
0

Jag har bokat gravidmassage på torsdag och hoppas verkligen att att jag får avnjuta den även om det innebär att jag går över ännu mer.

densomundrar
0

Kan gravidmassage alltså göra så att förlossningen skjuts upp? :-/

Madde
0

#14: Nej. Jag var inne på en bedömning igår pga att jag har ont i magen. Idag är jag i vecka 41+0. Och där kunde läkaren konstatera att jag var långt ifrån att ens föda de närmaste dagarna. Han ligger högt upp, magen har inte sjunkit alls. Min livmoderhalstapp är inte mogen helt enkelt. Om jag ändå inte ska föda de närmaste dagarna känner jag att lite massage är det jag behöver för att stå ut.

soundtrack
0

#12 fast det gäller ju före vecka 12 Jag badade bubbelpool när jag var i v 30 typ. Satt bara i korta stunder åt gången, men så brukar jag gör annars också för jag tycker att det är jobbigt när det blir för varmt.

densomundrar
0

#15 jaha, du tänkte så :-) #16 det som gör att jag funderar på om det är värt det är detta "Tidigare avråddes från bad i bubbelpool under hela graviditeten, på grund av att det ofta finns en hel del bakterier och annat i det varma vattnet, och som gravid är du mer känslig för både svamp och urinvägsinfektioner. Nu för tiden är det upp till var och en att själva bestämma hur de vill göra efter att de första 12 veckorna har passerats. Detta gäller under förutsättning att du har en normal graviditet och att inte vattnet har gått." Men jag kanske inte ska behöva oroa mig så mycket? Det är ju ibte bara bubbelpool som finns utan även varma pooler, men tänker att det borde ge samma risk då dom oxå är varma.

soundtrack
0

Om du under graviditeten (eller innan också för den delen) haft lätt för att få svamp eller uvi, ja då kanske du borde  stå över. Men annars skulle inte jag vara så orolig. Jag tänker dessutom att på spa-anläggningar borde dom vara ganska noggranna med rengöringen av sina bad. Kommunala badhuset, där småbarn kissar och spottar i vattnet, kanske däremot inte är lika hygieniskt..

flocken
0

Jag var på klubbfest med hundklubben kvällen innan vattnet gick. Men iof var det i v 36 o första barnet. Andra kom 37+6. Varit ute o gått med hundarna o hade andra pojken hemma.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering