Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 963 ggr
jrv
0

D-vitamin och/eller Omega 3?

Jag tror att det är bra att ta tillskott av D-vitamin och Omega 3. Tar idag D-vitamin. Försöker bli gravid nu och funderar på om jag ska fortsätta med D-vitamin och även börja ta Omega 3 eftersom båda ska vara bra och nyttigt under graviditeten och för fostret.

I första hand är ju rekommendationerna att man ska få i sig D-vitamin från sol och kost och Omega 3 från kost men jag är tveksam på om det är tillräckligt. Från solen får vi ju inte mycket nu när det går mot höst och vinter och jag har läst att det kan vara svårt att få i sig tillräckligt från enbart kosten, speciellt om man som jag inte äter så mycket fisk.

När det kommer till Omega 3 är ju fisk återigen en bra källa vilket jag som sagt inte äter så ofta.  Man kan få i sig det från annat i kosten också men jag orkar inte tänka allt för mycket på vad jag äter för att se till att jag får i mig tillräckligt med Omega 3 så jag tänker att ett tillskott vore bra ändå.

Någon som tar D-vitamin eller Omega 3? Hur tänker ni? Pratade ni med barnmorska först och vad gjorde att ni i så fall kom fram till att ta något av tillskotten?

JossanH
0

Jag tar folsyra, magnesium, omega 3, D-vitamin och ibland B-vitamin och järn. Efter tidigare graviditeter har jag haft ett extremt underskott av just magnesium som yttrat sig mycket värk i leder. D-vitamin äter vi hela familjen året runt och barnen får magnesium och omega 3 lite mer sporadiskt i tex smoothie eller som en liten shot på morgonen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

jrv
0

#1 Rådfrågade du din barnmorska först ang. D-vitamin och omega 3 eller bestämde du själv för att ta det oavsett? Då tror du, som jag, att D-vitamin och omega 3 är bra att ta tillskott av, inte minst under graviditet? Står överallt att man måste rådgöra med barnmorskan först men skulle hon säga att jag inte ska ta det utan försöka få i mig det enbart från kosten vet jag inte vad jag skulle göra. Så länge det inte är farligt att ta tillskott av omega 3 och D-vitamin så gör jag nog gärna det ändå.

JossanH
0

#2 nej, jag har inte rådfrågat någon utan tror på riktigt att jag faktiskt har bättre koll själv ;) Jag tycker att mycket är överdrivet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

jrv
0

#3 Men vad jag gillar dina inlägg! Känns väldigt befriande :) Som jag skrev i förra tråden så är jag så himla osäker för att graviditet är nåt helt nytt för mig och jag är så rädd för att göra något som kan skada barnet på något sätt. Har man googlat för mycket så har man samlat på sig en hel del varningar från alla håll och kanter och vågar inte lita på sin egna magkänsla.

JossanH
1

#4 gött 👍 Alltså jag var också ganska nojig med första. Ät det här- ät inte det där. Men nu känner jag bara näää. Många utav BVC's råd och påståenden ställer jag mig också tveksam till så jag kör på det känns mest naturligt för oss. Denna press och dessa krav! du måste sluta amma. Barnet måste lära sig att sova själv. Bär inte för mycket. Ammade andra i 1,5 år (kommer troligtvis amma längre nästa gång..), och vi sover hela familjen i samma säng. Har 3 resårmadrasser direkt på golvet där 2 vuxna trängs med en 4åring och en 2åring. Vi är så trotsiga att vi tom har valt bort förskola :P Det är så mycket råd och pekpinnar att man glömmer bort magkänslan och det är ganska skrämmande. Känns det inte bra att lämna en gråtande bebis då är det antagligen inte bra för bebisen heller. Bara se hur man gör i andra kulturer. Där är det helt andra direktiv. Vad säger att just vi här följer rätt råd?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

D-vitamin är mer eller mindre omöjligt att få från kosten så att det räcker, här uppe i Sverige. Av den anledningen är ju vitaminet tillsatt i mycket mat. 

Håller med Jossan om magkänsla. Man ska inte bry sig så mycket om vad andra tycker ibland.

villavägen
0

Jag tog omega 3 en tid under första graviditeten men inte under andra graviditeten. Jag blev nojig vad det var jag egentligen stoppade i mej… Har förstått att det är väldigt olika kvalité på omega 3. Hur ska man veta om det är bra?

JossanH
0

#7 jag har valt en ekologisk som heter ecolomega. Jag kör ekologiskt på det som går.

Sajtvärd på Iller.ifokus

jrv
0

#7 Jag har köpt en Omega 3 som är testad på och rekommenderad för gravida. Sveriges mest köpta Omega 3 tror jag. http://www.pharbioomega3.se/forte

MinnaJosefin
0

Jag äter inga kosttillskott. Var på hälsosamtalet för ett par veckor sen och vår barnmorska sa när hon fick reda på att jag äter vegetariskt och är väldigt noga med att jag får i mig allt, att hon inte tyckte jag skulle ta några tillskott alls. Hon sa t om att man kan se samband med att dom som tar mycket kosttillskott även brukar få mer problem med foglossning än dom som inte tar. Hon sa att tabletter som mitt val kvinna t ex är så fullproppat med massa vitaminer och mineraler, och för att kroppen ska kunna ta upp alla dom ämnena genom en tablett så är den super kemisk, som inte är bra för kroppen. Ju mer vitaminer det är i en tablett ju mer tillsatser och sämre är den för kroppen. Jag shotar blutsaft varje dag. Det räcker gott och väl för mig:)

MinnaJosefin
0

Sen vet jag ju inte om det hon sa stämde, och alla ska ju göra vad som känns bra för dom, men för mig lät det vettigt och jag är extremt noga vad jag och familjen stoppar i oss, så jag går på hennes råd att inte äta tillskott:)

JossanH
1

#10 Man ska vara kritisk när det gäller att välja kosttillskott. Det måste vara bra grejer och helst naturligs och inte kemiska. Det är lite som att ge en katt vegetariskt torrfoder- du kan tillsätta ämnen som katten behöver som är kemiskt framställda men det är inte för den delen sagt att katten kan tillgodose sig dom när de inte kommer från animalisk föda. Väldigt bra att äta varierat Men inte alltid det räcker gällande alla ämnen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

villavägen
0

Jag har valt bort kosttillskott. Äter bra och varierat. Tar folsyra och järn endast.

Sarah
0

#13 det är ju kosttillskott :)

villavägen
0

Jo men ingen multivitamin d vitamin eller omega 3 eller magnesium. Folsyra och järn tycker jag hör till graviditet på ett helt annat sätt. Utan folsyra finns risker. Även om man rent krasst kan sluta med dem efter v12 för då har de ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Och rent krasst ska man ha ätit dem redan när man blev gravid för att det verkligen ska skydda mot ryggmärgsbråck. Järn känns som en nödvändighet när man har järnvärde på 8 och blodvärde på 108. :-) Tror inte jag kan äta ikapp det kostmässigt. Avskyr blodpudding och leverpastej.