Donera till navelsträngsblodbanken?
Någon som har donerat till navelsträngsblodbanken "tobiasregistret?" Eller känner ngn som har gjort det? Jag hade varit öppen för det om det hade varit smidigare och om det hade garanterats att donationen blev av. Det är bara på KI i Huddinge och Sahlgrenska i Gbg som man kan donera idagsläget. Det osäkra i det hela är att insamling bara kan ske av utbildad personal under kontorstider. Samt att Huddinge är längre bort för mig. Så skulle man föda på fre-sön samt nattetid övriga vardagar så kan man inte donera. Hur ställer ni er andra till att donera stamceller? http://www.karolinska.se/navelstrangsblodbanken
Funkar det även om man vill ha sen avnavling?
#1 Ja, som jag förstår det ska det inte vara några problem.
Sen avnavling i många fall inom sjukhuset räknas som 3 minuter, vilket innebär att mängder av barnets blod fortfarande är kvar i moderkakan. Sen avnavling är egentligen att navelsträngen ska vara slapp och vit, dvs att allt blod har gått från moderkaka till bebis. Då finns det inget blod kvar att donera. Jag skulle inte donera mitt barns blod utan för mig är det viktigare att barnet får allt blod själv, får upp sina järndepåer och har större chans för en snabb återhämtning efter förlossningen, även om donation är en fin tanke.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det var lite så som JossanH skriver som jag funderade på. Jag vill ju att navelsträngen ska vara slapp och vit innan den klipps :) men annars en fin tanke att donera!
Det finns tom diskussioner om att ett prov från navelsträngen medan den pulserar stör tillförsel av blodet som börjar koagulera i navelsträngen och därför bör inte ens detta tillåtas i samband med sen avnavling.
Sajtvärd på Iller.ifokus