Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 16161 ggr
Starfall
0

Förvärkar, hur länge före förlossning?

Hej! Jag är gravid i vecka 37 (36+2) och har bf 24 augusti. Allt har hittills gått väldigt bra, bebis mår bra i magen och jag har mått bra hela tiden. Ja, bortsett från extrem foglossningssmärta, men har iallafall sluppit illamående. I måndags, 25 juli, fick jag kraftiga förvärkar. Hade även varit mycket lös i magen under dagen. Vi åkte in till förlossningen för kontroll och det visade sig att sammandragningarna kom varannan till var tredje minut. Livmodertappen var påverkad och endast 1,5 cm kvar av den. Fick bricanyl för att stoppa sammandragningarna. Under tisdagen hade jag några sammandragningar men inga smärtsamma. I onsdags, den 27e, var jag på rutinkoll hos barnmorskan. Då hade sammandragningarna börjat igen. Blodtrycket var högre än normalt och jag hade äggvita i urinen. Blev skickad till förlossningen för kontroller. Blev kopplad till ctg och den visade en hel del förvärkar, men att bebis mådde toppen. Livmodertappen var nu öppen för ett finger ungefär. Dom sa att dom inte skulle försöka stoppa förlossningen igen då jag är så pass långt gången. Så jag blev hemskickad och skulle höra av mig igen om värkarna blev kraftigare och mer smärtsamma. Igår var jag åter igen på kontroll hos barnmorskan, pga blodtrycket och äggvitan. Blodtrycket är fortfarande lite högt, men hade inget äggvita nu. Ska på kontroll på måndag igen, om det inte händer nåt annat under helgen. Vi får ta det dag för dag nu. Är det någon annan som varit med om liknande? Hur långt efter kom bebisen för er? Vi hoppas ju såklart på att bebis vill stanna kvar till bf, men den verkar sjövild där inne så vi får väl se när den kommer ut. Mvh Carro

Sparven88
0

Spännande! Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor, min son fick vi tvinga ut 15 dagar efter bf. Två dagar senare kom han. Jag hade inte så mycket som en sammandragning. När vi kom upp till förlossningen för igångsättning frågade personalen hur jag mådde "jag mår jättebra" svarade jag. De såg så förvånade ut. Kanske inte de svaret de väntar sig när de frågar kvinnorna :p Lycka till :)

Starfall
0

Oj! Då trivdes han nog bra i magen :) Nä, kan tänka mig att att dom blev förvånade ;) Tack!! Längtar så till lilla bebis kommer ut :)

Pontiac57
0

Jag har ingen egen erfarenhet då jag blev snittad men jag tycker det låter som att du snart får träffa bebis :)

Starfall
0

Idag har jag ont, som mensvärk ungefär. Känns hela tiden, sedan sammandragningar emellanåt.

Sparven88
0

Låter lovande! Hoppas du får träffa Bebis snart! Idag är det 1 år sen min lilla var beräknad, han fyller alltså år om 17 dagar. Jag fattar inte vart tiden tar vägen. Det är så sjukt!

Zvintos
0

Mina förvärkar körde igång en måndag och på onsdagen fick vi åka in då de var för smärtsamma att uthärda hemma. Fick en sovdos morfin då jag knappt kunde sova alls när förvärkarna höll på. Sen är han född tidig eftermiddag på torsdagen.

Starfall
0

Nu har vi blivit skickade till förlossningen av vår BM så många gånger att vi knappt håller räkningen. Senast igår blev vi skickade dit, av anledningen att jag då var öppen 3 cm, livmodertappen var helt utplånad och bebishuvud låg längst ner i mot bäckenbotten. BM sa att det inte fanns en chans att vi skulle kunna bli hemskickade igen, men det blev vi.. Blev hinnsvepning med förhoppningen (från deras sida) att det skulle dra igång på riktigt inatt. Men det har det inte gjort. Ååh, blir så less på detta! Har ju så fruktansvärt ont i bäckenbenet, kan ju knappt gå pga det :/ och förvärkar som gör ont!! Längtar så efter bebis <3

Niini
0

På fredag morgon vaknade jag av onda värkar, gick om efter 1g  paracetamol. Sen inget mer förrän lördag morgon, då ringde jag förlossningen o frågade hur tätt mellan det ska vara för att räknas.. Tätheten var ditåt men längden alldeles för kort. Hade sen somnat om i nåt skede o då var det inget mer förutom lite molvärk från o till. Kände inget desto mer på söndag förrän öndag kväll då jag skulle gå o lägga mig.. Just när jag höll på o somna så kom en ny värk o vi for in tidigt på natten. Då var jag 4 cm öppen o måndag morgon 9.35 föddes lillebror ^_^

Marvel-lous
0

Förvärkarna började på fredag morgon, lördag kväll gick det snabbt över till riktiga värkar och han föddes på söndag morgon.

Starfall
0

Tack för era svar! :) Kontroll hos BM idag igen,, Är nu öppen ca 4 cm. Blev ordinerad att vila och samla kraft tills det "drar igång" ordentligt. Jag har onda sammandragningar, men inte tillräckligt regelbundet än. Men det kan tydligen vända när som helst.

Sparven88
1

Lycka till! =)

Starfall
0

Tack! :) Nu har jag värkar var 5-6 minut, åker in när dom kommer tätare! :)

MinnaJosefin
0

Lycka till! :)

Starfall
3

Igår kom vår lilla dotter till världen, vi är så lyckliga 😊❤️

Sparven88
0

Grattis!! Hoppas ni mår bra! =)