Gravid iFokus

Gravid

Etikettertipsråd
Läst 1195 ggr
densomundrar
0

När gå på ledighet?

Har så mycket funderingar och stress iom ledigheten och hur det ska bli både rent praktiskt och i teorin, kommer vi klara ekonomin ECT. Första och mest akuta orosmoment är ju, när går man normalt på mammaledighet om man har ett "normal jobb"? Hur brukar man oftast göra? Vet att det är väldigt individuellt, men vad är vanligast? Tänkte prata med min chef om min ledighet nu efter semestern, och vill vara lite förberedd. Skulle även behöva sätta mig ner med sambon och bestämma hur länge och hur mycket ledighet som ska tas ut. Alla råd, tankar och information är guld värt.

[TanatosNyx]
0

Har du en problemfri graviditet och lämpligt jobb är det vanligt att jobba fram till BF, + - någon dag. :)

densomundrar
0

Ja, så är lite min tanke men vill inte arbetsgivaren ha ett exakt datum när min ledighet börjar för att kunna ta in en vikarie? Lite så tänker jag, men det kanske är fel? Hur brukar normen i sådant fall lösa det? Kan jag jobba utan ett fast datum för ledighetens början så vart det ju dock mer lättlöst :-)

[Thiah]
0

Finland har det så bra fixat att man ALLTID får 30 vardagar ledigt(må-lö) innan BF. Super skönt och jag förstår att det blir en del tänkande för er i Sverige.

densomundrar
0

#3 låter toppen, speciellt för de som har jobbiga graviditeter. Ska ju iof prata med chefen efter semestern och jag kanske inte behöver sätta ett exakt datum iom att jag har ett väldigt flexibelt jobb men jag kan ju ändå tro att både dom och vikarien vill veta när denne ska ta över mitt jobb.

Lillal8
0

Jag står själv med dom funderingarna om när man ska gå och jag har fått väldigt olika råd. Min tanke är nog att bara jobba på och se hur det går. Mår jag dåligt sista tiden räknar jag med att bli sjukskriven så mkt som behövs. När jag är i vecka 37 har vi lov på skolan. Då har jag blivit lovad av chefen att antingen jobba på kontoret och inte på fritids, alt att jag tar ledigt. Det enda som min chef ville veta av mig är BF och sen tar vi det som det kommer. Min bästa kompis som är nybliven mamma tycker jag ska gå hem i v 37 men det kan bli väldigt lång tid att gå och vänta om bebisen vill ut i v 42. Så jag följer nog min mammas råd att jobba på så länge jag kan.

Lillal8
0

Jag behövde inte säga något datum trots att skolan kommer att behöva sätta in en vikarie för mig.

Madde
0

#5: Jag har varit hemma sedan den 25 maj pga foglossning och ont i magen. Jag ska ha barn den 26 september och hoppas att jag får fortsätta vara sjukskriven fram till BF. Så länge har jag aldrig någonsin varit hemma från jobbet, visst är det trist men kroppen klarar inte av att jobba. Min vardag är tuff nog av att bara vara hemma och vila. Det viktigaste är att du lyssnar på din kropp. ☺️

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sarah
0

Jag hade tänkt gå 7 8 veckor innan bf. Vi skulle flytta och jag ville ha god tid på mig att ta det lite lugnt med packning och flytt (som om jag gör sånt…) men jag blev sjukskriven 6 veckor innan jag tänkte gå. Blir det fler barn vill jag nog gå en månad innan iaf. Det är skönt att få boa ifred utan stress.

Aristarcos
0

har haft havandeskapspenning tidigare pga tungt jobb, men nu tänker jag inte söka ledigt innan det är på g, såvida om jag inte orkar och blir sjukskriven av någon anledning innan. Man behöver inte gå ett exakt datum, det kan inte arbetsgivaren kräva ;) men man har ju ett ca datum..+/- 3 veckor ungefär :P

Lilolizeit
0

Jag som arbetar inom vården brukar få beviljad graviditetspenning 60 dagar innan beräknat datum. Det borde alla få tycker jag. Hade jg inte haft mitt jobb å möjlighet till GP, så hade jag velat gå minst 1 månad innan å precis som Sarah skriver få fixa i lugn och ro..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[AnnaRen]
0

Alla jobb är väl mer eller mindre stressiga. Jag får ingen sömn på nätterna alls och är uppsvälld som en vattenballong.. har extrema sammandragningar, händer domnar bort och har elektriska stöttar mellan benen. Har ett jobb där jag inte behöver bära tungt men det är ett stressigt jobb och man måste ha huvudet på skaft hela tiden eftersom man träffar klienter. Förstår att dom som klarar av att jobba ska självklart få göra det men jag tänker att det kan vara bra att ta det lungt någon vecka innan bf för att förbereda sig.. man ska ju ändå ha ork till att förlösa ett barn och sedan ta hand om hen. Och då lär man behöva all energi i världen. Har läst att många ångrat sig att dom jobbat fram tills BF.. Men det borde väl gå att sjukskriva sig? För man vill ju inte ta ut föräldrapenning innan bebisen är ute.. eller inte jag iaf.

mjioo
0

Jag pluggar och vårterminen var slut två veckor innan bf så kunde inte haft bättre timing. Fick ta ut föräldrapenning 5 dagar/vecka innan bebis kom ut. Jag gick dock över två veckor och hade ganska långtråkigt hemma eftersom jag var klar med allt boande några veckor innan bf. Om jag hade jobbat (administration på kontor, varken hög stress eller tungt jobb) så hade jag nog de två eller tre sista veckorna innan bf dragit ner till kanske tre arbetsdagar i veckan och ta ut två föräldradagar. Både för att spara dagar samt kunna varva ner lite. Man får tänka lite på hur länge man vill gå hemma efter att bebis kommit då man måste ta ut minst 5 dagar/vecka innan barnet kommer för att skydda sin SGI.

oh-la
0

Jag har kunnat planera det så att jag tar sen semester, gick i tisdags, och håller mig hemma till bf. Har semester inplanerad till 26/9 och har bf 15/9. Känns väldigt bra att kunna göra så och vara hemma, framför allt när vi har en himla massa annat att stå i fram till bebis som tar både psykiskt och fysiskt. Mitt jobb har fram tills jag gick på semester varit guld och planerat och fixat för mig. Har fått specialschema där jag slipper nätter och dom har fixat runt så mina pass blir lite kortare. Jag berättade om min graviditet ganska tidigt, i v 14, så mina chefer kunde rekrytera. Dom höll på med årets sista rekrytering, och eftersom vi utbildas i 6 månader innan vi går på och börjar jobba kändes det viktigt för mig att verkligen få lagt korten på bordet så tidigt som möjligt, framför allt när jag inte kommer tillbaks till den arbetsplatsen efter mammaledigheten.

Sarah
1

#12 5 dagar /v gäller efter bebis fyllt ett och det är sysselsättning 5 dagar /v som gäller så det går att blanda med arbete.

mjioo
0

#14 det gäller även om man tar ut föräldrapenning innan barnet är fött. Har dubbelkollat många gånger med fk eftersom jag helst inte ville ta ut 5 dagar i veckan. Så fort bebis tittat ut så är SGIn skyddad i ett år även om man inte tar ut några dagar alls. Att de är sysselsättning 5 dagar/veckan stämmer, jag hade velat jobba tre dagar och ta två dagar föräldrapenning om jag inte haft plugget :)

Sarah
1

Aha, tog inte ut ngt innan så jag visste inte att det gällde då med :) Jag har svårt att förstå att man väntar till bf med att gå på ledigt, men det är ju för att jag hade så mycket förvärkar. Hade inte velat ha det framför kollegorna.

villavägen
0

60 dagar ungefär fr v32, innan beräknad förlossning kan man ta föräldrapenning. Jag kommer nog göra det trots att dagarna ryker. Har ett stilla " kontorsjobb" och styr mycket över min dag, men jag är 42 år och efter tre barn så är denna den enklaste graviditeten förutom ett symtom: trötthet, otrolig trötthet. Orkar ingenting! Är i v 11, har precis börjat med niferex pga järnbrist. Få se om det blir nått bättre.

densomundrar
0

Bäst av alla världar vore ju om jag fick vara hemma lite innan bf, just för att boa klart och få vara ner då jag både har ett ganska stressigt jobb och just nu även en stressig vardag, verkligheten ser dock inte riktigt ut som man vill alla gånger och den semester jag har sparad hade jag tänkt spara för att kunna ha semester nästa sommar medans jag "lämnar över" föräldraledigheten till min sambo. Någon/några har skrivit att man kan sjukskriva sig innan bf, men det kan man väl inte göra hur som helst? :-o

Sarah
1

Nej man kan inte sjukskriva sig hur som :) läkare ska undersöka och få godkänna innan det går igenom. Med semester etc, nu under sommaren gjorde vi så att vi tog semester efter varandra och föräldraledigt varsin månad efter varandra. Då kunde vi vara lediga i två månader tillsammans.

densomundrar
0

#19 tänkte väl det :-) hade tänkt göra ungefär det samma, fast nästa sommar vid överlämnandet, jag har ju en hel del sparad semester och gubben kan ju ta den semester han får till sommaren, då borde vi få lite ledig tid ihop och tillsammans med barnet. :-)

densomundrar
0

Älskar verkligen flexibilitet på mitt jobb och det väger verkligen upp den usla lönen jag får i förhållande till arbetsuppgifter. Pratade med min arbetsgivare om detta och dom sa att vi räknar med att ha dig här till bf datum, de flesta blir sjukskrivna innan och då är det så och skulle du gå över tiden får du jobba så länge det finns jobb att utföra (dvs utöver det som min vikarie täcker upp). Kändes som ett skönt svar och mycket av min stress för att gå på ledigheten släppte. Däremot vart jag förvånad över inställningen till att många blir sjukskrivna innan, speciellt med tanke på att jag aldrig har haft en sjukdag från det att jag började på jobbet för en massa år sedan, men men :-)