Träning för rygg under graviditeten
Jag önskar tips och råd för träning under graviditeten. Jag har under de senaste dagarna fått rejält ont i ryggen och jag behöver tips på träning för att stärka kroppen. Så här ont kan jag inte ha det. Jag har pilatesboll och vikter hemma. Någon som har tips och råd? Jag har googlat men det jag hittar och läser om säger ngn annan sida att man inte ska göra. Det en gravidapp föreslår säger nästa app nej till.
Du behöver någon kunnig som tittar på dig och ger dig ett personligt träningsprogram. Jag syftar på en sjukgymnast som har koll på graviditeter.
Förmodligen får du börja med att justera din hållning och gång a la foglossningsrehab. :)
Följer :)
Men tills dess? Ngt basic måste jag kunna göra tycker jag. Har besök hos BM idag (15/8) och antar att det kommer dröja tills man får träffa sjukgymnast även om jag ber om det.

Du kan boka sjukgymnast själv också, utanför mvc. Kan gå fortare.
Ska se om jag hittar boken jag fick av bm, där stod det massa förslag på övningar som vi gravida skulle göra, kan vara bra att se iallafall men bäst är nog sjukgymnast så att rätt muskler tränas för att underlätta det som gör ont :-)
Bunkrade upp med en kudde under magen/ryggslutet i natt och det känns som att det gjorde lite nytta i alla fall :)
Skönt att du verkar ha hittat något som ger lite lindring :-)
Ett tips är att försöka hitta de inre magmusklerna och aktivera de. Om man lyckas med det så avlastar det en del för ryggen. Du kan även försöka tänka på att inte svanka för mycket (att "dra svansen mellan benen") vilket man lätt gör som gravid. Det är också skönt att sitta ner med rak rygg, sätta fingertopparna på axlarna och sen vrida överkroppen åt sidan (titta åt ena hållet utan att vrida huvudet) och sedan åt andra hållet ett par gånger. Detta är ju inte direkt träning men tips jag fick av sjukgymnasten under graviditeten som kan hjälpa i längden. Det är typsikt övningar som tipsas om vi ont i ländryggen och bröstryggen.
Men jag tipsa också om sjukgymnast! Ibland kan man få tid samma vecka och man brukar få kontakta en själv, dvs bm skickar troligen inte någon remiss. Min bm tipsade mig om en sjukgymnast som hon hänvisar alla ned foglossning till, sa att jag var gravid när jag bokade så fick jag en tidigare tid.
Jag fick en hel lista med sjukgymnaster av min BM idag. Så sätter mig och ringer imorgon :) Ska ta till mig dina tips Mjioo. Det är skönt för ländryggen att dra in svansen!
Fick en tid hos sjukgymnast på måndag. Är lycklig som ett barn just nu. Jag trodde att jag skulle behöva vänta mkt längre! :D
Se där ja, vad bra :-) Kollade boken jag fick av bm, det var bara övningar man skulle göra när barnet var fött.
#12 Ah, tack för du tittade :)
#13 det var så lite så, var ju inte ens till hjälp denna gång :-P