Gravid iFokus

Gravid

Etikett: barnlängtan
Läst 1435 ggr
linneape
0

Orolig att jag inte kan bli gravid

Hej! Min dröm har alltid varit att köpa hus, gifta mig och skaffa barn, villa volvo vovve drömmen. Nu har jag mitt drömhus och jag är gift med en underbar man. Men jag blir inte gravid. Vi har haft oskyddat sex under 1 års tid nu men det har inte hänt något. Mensen har varit sen några gånger och det har hunnit bli så att jag fått upp hoppet för att sedan bli väldigt besviken då det inte plussar på stickan.  Jag har väldiga problem med mensvärk, tror att jag har Endometrios men har inte fått någon diagnos. Blir så orolig över detta och det känns verkligen inte som att jag kan få barn. Många i min omgivning har börjat få barn, några är redan inne på 2:a barnet och jag känner bara att det aldrig kommer att gå för oss och det gör mig så himla besviken.  Jag är inte gammal än, jag är 21 år och jag hoppas att jag någon dag kommer få mina efterlängtade barn. Började äta folsyra idag, inte för att jag vet om det hjälper just men ja man kan ju pröva. Hur har ni gjort, som också har en barnlängtan. Har ni tillsist fått barn trots att ni trott att det inte går?

IaMiaMaria
0

Om ni försökt i ett år så har ni rätt till utredning, kolla om det kan vara något problem hos någon av er och isf få hjälp.

Du kan ju också använda dig av ägglossningsstickor för att ha koll på när du har ägglossning om du inte har det ändå.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Belliszz]
0

Vännen. Sluta stressa. de är så mycket sån gör att kroppen anser att man inte är redo. 

Jag var 17 när jag fick min första. Då borde kroppen säga "STOPP!!! Nej." Men de gjorde den inte. 

Nu har jag dock aldrig haft något att oroa mig för när de kommer till barn mer än " Jaha då var man gravid igen!" Men jag har alltid varit  den som följer med min kropp. Inte strömmen eller vad man ska säga

linneape
0

#1 har köpt Äl-stickor så ska börja testa med dem. 

#2 Följer inte med strömmen, utan det är verkligen min dröm och längtan. Vissa vill resa till något spännande land, jag vill ha barn och har alltid velat ha barn :)

[Belliszz]
0

Jag följer heller inte strömmen. Men jag lyssnar på min kropp. Vad är läge hur stressad känner jag mig mm. 

När man längtar efter något så mycket. Jag längtar som attans att min bebis ska komma. Då är målet längre ifrån. 

Jag kan bara ge dig tips.

[Liinda]
6

Och jag säger tvärtom! Anledningen till att ni inte lyckats är inte för att du längtar för mycket! Man kan inte tänka så mycket på barn att dom inte blir till. Om stress skulle funka som preventivmedel så skulle inte folk bli gravida i krig, vilket händer. Så lägg inte den stressen på dig också! Sök hjälp och nämn för läkaren att du misstänker Endometrios och vill ha det utrett också!

[TanatosNyx]
0

Som redan nämnts så har ni rätt till fertilitetsutredning då ni försökt aktivt i ett år, och det med endometeriosen ska du så klart få utrett också.

Sen håller jag med Liinda, stress är bara en skröna i många fall, utom i extremfall. Men man märker om kroppen är i så dåligt skick för mensen uteblir liksom.. Ett exempel är vid svår avmagring/sjukdom. Så nej stressa inte över din barnlängtan. :)

Förmodligen/förhoppningsvis är det ändå inget fel på er utan plusset kommer säkert snart, för vissa tar det bara lite längre tid. Det är inte jätteovanligt att det tar mer än ett år.

linneape
0

har sökt för Endometrios flera gånger… de tycker att jag ska sätta in en spiral. men det känns ju meningslöst då jag vill ha barn.  :(

Aleya
0

Ts kolla gärna inne på Endometrios.ifokus.se Där finns det historier om dom som trott att barn är hopplöst med Endometrios. Men det har funkat. Sen tror jag att det skulle vara bra för kroppen att vila. Så skulle rekommendera att ha en hormonbehandling ett tag om det är Endometrios dom misstänker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
0

Vi fick inte Barn förrän vi hade försökt i 3 år och gett upp. Vi fick tid för utredning efter 1-1,5 år men eftersom vi var så unga och dom inte hittade något fel så skulle dom inte göra något förrän efter vi hade försökt i 3 år och inte ens då var det säkert om vi skulle få hjälp. Jag misstänker också att jag har Endometrios men eftersom jag försökte bli gravid kunde dom inte utreda Vi gav ju upp och vi testade dessutom bisolvon mot slutet så det kan vara vilket som av dom Så även om det känns som lång tid att ha försökt i ett år så är det definitivt inte omöjligt att få egna barn

l'm back

linneape
0

#9 Testade bisolvon, vad innebär det? :)

Aleya
1

#10 bisolvon är ett läkemedel för slemhosta. Folk brukar testa det för att slemhinnan /flytningarna ska få en annan slags konsistens. (Som jag har fattat det, rätta mig om jag har fel )

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
0

#10 det finns teorier om att "slemmet" i vaginan är för tjockt för vissa och spermierna får därför kämpa för mycket och därför ska bisolvon hjälpa då det är slemlösande. Många har fått sk "bisolvonbarn" och svär att det funkar. Om det är själva bisolvonen som gör det eller om det är placebo (att man slappnar av) vet jag inte men vi kommer att köra med bisolvon då vi försöker på barn nummer två.

l'm back

linneape
0

#11 #12 okej har aldrig hört om det förut! Spännande! Hur länge ska man ta bisolvon då? :)

tlover
0

#13 det är lite olika man kan läsa men då jag läste på var det mest som skrev att man skulle ta det mellan första mens till ägglossning. Det var inte säkert att det tar direkt utan man kunde få ta det några cykler.

l'm back

[Tibonnanj]
0

Jag trodde knappt att jag kunde bli gravid… Haft en del oskyddat sex när killen kommit i mig i min ungdom. Blev aldrig gravid. Gjorde regelbundna tester för könssjukdomar så jag visste att jag inte hade klamydia eller liknande.

När jag och min sambo bestämde oss för att börja försöka bli gravida så hade jag sten koll på ÄL och vi prickade så vitt jag vet varje gång. Vi höll igång bra om du förstår vad jag menar hehe. Ändå tog det nästan ett halvår innan jag blev gravid. Så det kan dröja och plötsligt händer det men är du orolig borde du prata med vården. Det är oftast bättre att göra det man kan eller i alla fall göra något än att bara gå och vänta och komma på massor jobbiga anledningar i huvudet varför det inte "fungerar".

Mixxy
1

Jag tycker att du ska kontakta en gynekolog/fertilitetsmottagning och be om en utredning, det har ni rätt till. Kanske hittar dom något på dig som är enkelt att fixa, kanske hittar dom något på din man, kanske på båda eller så kanske det inte finns några uppenbara hinder hos någon av er. Jag tycker absolut inte att du ska stressa över att du tänker för mycket på att bli gravid, det kommer inte att påverka resultatet. Jag har själv gått igenom en utredning som inte visade några direkta hinder hos någon av oss. Vi gjorde en ivfbehandling och efter andra insättningen av ett embryo så blev jag gravid och är nu i v 19 så det finns hopp. Jag kan ju säga det att innerst inne har jag alltid känt att jag kommer att ha svårt att bli gravid och jag tror på att man ska lyssna på sig själv och göra det som känns bra för en själv. ivfpodden har ett bra podavsnitt om hur en utredning går till samt mycket annat bra att lyssna på. www.ivfpodden.se

Anonym
0

Jag trodde inte det var möjligt för mig att bli gravid efter att inget hände efter 2 år men vips så var jag gravid. Jag gjorde dock abort för jag ville inte ha barn. Jag är då 28 år gammal.

Jag tycker inte alls att du behöver oroa dig. Det har ju inte gått så lång tid ännu.  För de flesta går det inte så himla snabbt att få barn men det betyder inte att det är omöjligt.

Testa med stickorna, det lär nog hjälpa dig.  :)