Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 1432 ggr
RoxannaS
0

Se hjärtat på vul - när?

Från vilken graviditetsvecka ska man kunna se hjärtat slå på ett vul? Om jag nu förstått det rätt så ska jag ha varit i vecka 6+0 eller 6+3 när vi gjorde vul och då såg vi inget hjärta. Men en annan tjej jag pratar med var in idag och gjorde vul i vecka 6+2 och dem såg hjärtat. Vad är det jag missar? Varför såg inte vi något?? Fostret ligger väl två veckor efter i veckor? Eller har jag fått allt om bakfoten?

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
oh-la
0

När vi gjorde tidigt ultraljud ville dom inte göra innan v 8. För oss fanns det ju ingen egentlig orsak att göra ultraljud mer än för att stilla min oro, så jag fick inte tidigare. Anledningen var att i v 8 bör hjärtat ha börjat slå. I v 6 kan det vara dagar hit eller dit som gör att man inte ser något. Under v 6 säger man att det ska slå, men det finns inget direkt datum, och ibland kan ju befruktningen ha skett lite senare än man trott också, så i v 7 slår hjärtat.

RoxannaS
0

Så då bör jag kunna se det nu om jag är i ca 7+3 eller 7+6 som appen säger men enligt förra vul så bör jag backa 3 dagar men eftersom jag inte var helt säker på hur läkaren menade så lät jag det vara

oh-la
0

Läkaren mäter och gör en ungefär bedömning hur långt gången du är eftersom foster fram till v20 ungefär växer lika fort. Däremot är mätningarna på så små embryo som de är i v6-7 otroligt trubbigt. Troligtvis bedömmer läkaren baserat på mätning att du är runt 3 dagar tidigare än vad du är baserat på senaste menstruationen. Jo, du bör kunna se ett hjärta slå i v7, men vill du vara mer säker skulle jag vänta med nytt ul till v8. Då bör det absolut ha börjat slå.

[TanatosNyx]
0

Det beror på hur skicklig läkaren är på att ställa in ul-maskinen. Ha is i magen, i v8 bör ni se.

RoxannaS
0

Han kan aldrig ha mätt på mensen. För jag har inte haft någon sen i februari eller vad de blev då jag satte in en spiral. Så de tvivlar jag på. Pratar du om vecka 8 eller vecka 8+0?

RoxannaS
0

#4 pratar du om vecka 8+0 eller vecka 8 som 7+0?

RoxannaS
0

Jag är ju som sagt i ett inlägg längre ner (missade skriva i första inlägget) troligtvis i 7+3 om jag ska lita på läkarens bedömning. Min egen enligt ÄL är 7+6

oh-la
0

V 8+0 eller v 9. Gå på läkarens bedömning om du inte haft mens sedan februari. Skulle jag gjort :) då är det troligtvis det mest säkra även om det kan ändras flera gånger om under vägens gång.

RoxannaS
0

Okej. Blev lite förvirrande så jag var tvungen att fråga 🙈

[TanatosNyx]
1

8+

Ceciliaolucifer
0

Jag gjorde VUL i 6+3 tror jag och då såg man inget hjärta. Gjorde nytt ul vecka 8+4 tror jag och då såg det fint ut :)

RoxannaS
0

Okej tack :)

bohan85
0

Jag såg hjärta slå i v 6+3 enligt sista mens och blev bara flyttad 1 dag på RUL så dateringen stämde. Dock som andra skriver så är det svårt att mäta och datera dem när de är så små så kanske är du kortare gången än vad läkaren mätt och för tidigt för att se hjärtat slå. Fick du inget återbesök?

RoxannaS
0

#13 han var ju inte jätte tydlig med vad han menade. Men vad de lät som skulle jag bara backas 3 dagar. Kan vara dålig maskin också vilket jag hoppas då han själv sa att han inte tyckte om att mäta med den för att den inte "är gjord för att mäta med" som han själv uttryckte det. Återbesök fick jag inte direkt. Var in via akuten (gyn patienter har en egen kö där efter 16 tiden) så han sa bara att vi skulle komma tillbaka om ca 2 veckor.