Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 1257 ggr
Marvel-lous
0

Jag gillar inte min gravidmage.

Mina systrar och jag får väldigt stora magar när vi är gravida. Samtliga är relativt smala och äter inte onyttigt eller mer vid graviditet. Med min son blåste jag upp så att folk trodde att jag skulle föda när jag var i ungefär femte månaden, och den blev inte precis mindre med tiden. Jag är inte jättelång (1,57) så det känns som att det gör att det syns snabbare då vikten har mindre utrymme att fördela sig på - säkert bara jag som inbillar mig. Är nu i vecka 15 med mitt andra barn och inser att jag har börjat få ångest. Ser folk där magen inte börjar synas ens förrän mellan v24-30 medan jag redan nu har en bula. Jag har börjat förstå att jag till stor del har ångest för att jag faktiskt inte orkar med alla dessa oönskade kommentarer och åsikter från folk. "Oj när är det dags, måste vara nära nu?" "Du måste ju ha tvillingar därinne med den magen." "Vad stor/tjock/enorm du har blivit." "Får du backa ut ur dörren?" Listan kan göras längre. Istället för att njuta av min graviditet går jag bara och känner mig som en vandrande vattenballong och bävar inför när de första kommentarerna ska börja. Otroligt löjligt att önska att jag hade en liten gravidmage, jag vet, men kan ändå inte låta bli.

Sindri
0

Jag har alltid haft små gravidmagar, men har ändå tagit illa vid mig av folks kommentarer. Har aldrig gillat att vara gravid överhuvudtaget. Förlossning, bebis, gärna, men de där månaderna innan när man går och skyltar med något som ändå känns väldigt privat och intimt. Usch! Folk har alla möjliga kommentarer, och vad alla vet mycket om förlossningar helt plötsligt, och känna på magen verkar helt legalt. Avskydde allt det.

Så - det är kanske inte bara magens storlek du tycker är jobbig utan själva det faktum att din magen verkar vara så allmänt gods. Folk har verkligen ingen hyfs ibland.

LoAEmma
1

Ja det finns så många idioter, önskar att folk bara kunde hålla käften!
Ta fram dina gravidhormoner (jag blev rätt arg haha) och skäll ut dom som säger nåt!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

frejaspluto
0

Haha, det där gillade jag inte heller. Nån som sa men gumman vad du har gått upp i vikt nu måste du gå på diet ! Asså va??! Då sa jag kolla på dig själv ta förgivet att man har gått upp i vikt, jag är gravid. Men många tar faktiskt hänsyn till när man har en gravidmage så man ser att man är gravid folk erbjuder plats på buss tunnelbanan. Så hade jag det under dom sista veckorna. Kunde inte köra bil, haha, blev lite blond på hur man skulle köra 😮😅

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[TanatosNyx]
0

och jag hade det tvärt om, pyttemage. Kunde dölja graviditeten helt med vanlig luvtröja.

"men du kan väl inte ha så mycket besvär med den lilla magen"… 😕

Intehärutandär
4

Jag tar gärna Din mage och alla besvär i utbyte emot ett levande barn. 💔

[Belliszz]
0

Innan jag fick dottern gick jag utan anledning upp i vikt radiaklt. Och nu efter dottern har inte magen försvunnit. 

Varje dag i 1,5 har jag fått frågan om jag är gravid mm. Nu ÄNTLIGEN kan jag slå tillbaka med att " ja de är jag!" 
Men nu kommer nästa. Jag är 4,5 månad gravid och folk frågar om jag är i 5 eller 6 månaden. 

Så känner ingen de. De är inte roligt. Men jag har börjar gå med Bärsjal på ett jätte fint sätt att "klä" min mage. Och WAOW. Folk behöver mig på ett annat sätt. För nu är de inte bara den "stora" magen dom ser utan en bärsjal och klär den

Velinga1984
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått stor mage med alla tre barnen, speciellt med de två yngsta. Jag avskydde aldrig gravidmagen, däremot det som kommer efter :S Magen ser hemsk ut. Det händer trots att minstingen är 4 månader att folk gratulerar till tillökningen, och att det måste vara tätt mellan de små dvs min minsting och bebisen i magen. Minstingen vägde 9,7 kg vid 4 månaders kontrollen så folk tar honom för mycket äldre. 

Bild på vecka 14+2 med tredje barnet , och redan här fick jag frågor om det var 2 eller 3 barn trots att vi gjorde KUB i vecka 12 (?) som visade en bebis.  ALLA trodde att jag var längre gången, speciellt med tanke på att magen blev enorm. Det blev jag däremot väldigt arg och ledsen över över att inte kunna köpa kläder som passade. Jag har 38 i vanliga fall i kläder och med mina två minsta barn har jag fått ha sambons XXXL tröjor vilket slutade med att jag såg ut som ett vandrande tält. Gravidkläder är inte gjorda för folk med stora magar.  Nu har de små även vägt över 5 kg vid födseln;  en respektive två veckor före BF.  Tacka gudarna att jag inte fått gå över för jag tror allvarligt att huden skulle spruckit.