Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 877 ggr
Marvel-lous
1

Mardrömmar och blöta lakan

I veckor nu har jag bara drömt mardrömmar om nätterna, senast i natt, och de är så intensiva att jag kan må dåligt  flera timmar efter att jag har vaknat. Jag vet att de är mardrömmar men minnesbilderna är så klara att jag har svårt att skaka bort dem.
Jag svettas också något otroligt vilket gör att jag minst två gånger per natt får byta tröja och försöka lägga mig på sidan då lakanen där jag legat också är genomblöta.

De säger att man behöver sin sömn och vila när man är gravid men det är lättare sagt än gjort när kroppen inte är med på noterna. 😕

Agafia
0

Låter jätte jobbigt , prata med din Barnmorska om det så hjälper hon dig .

[Thiah]
3

Jag minns de där perioderna och dom var inte direkt trevliga. Mina inföll sista tiden. När man redan var stor och fet och klumpig..urk. #1 vad kan barnmorskan göra?

oh-la
4

Här är en till med hemska mardrömmar… Har drömt om clowner som gör kejsarsnitt med motorsågar, sekter som plågar ihjäl människor och gud vet allt. Vaknar och är livrädd!! Här om natten drömde jag en hemsk dröm om katten vi avlivade för ett år sedan. Hon var jättesjuk och det var helt rätt beslut men det gör mig fortfarande ledsen och skuldtyngd. Drömde att hon satt fast i en skenande bil på väg mot en bergvägg och jag visste att hon skulle dö men jag kunde inte göra någonting mer än se på när hon klamrade sig fast och tittade på mig ned ren skräck och ångest i blicken. Vaknade och klarade inte av att somna om! Mår fortfarande dåligt av den drömmen flera dagar senare. Det är ingen idé att ringa barnmorskan om det… Tyvärr är verklighetstrogna drömmar, och mardrömmar, en bieffekt av graviditeten. Och även om man tycker att man behöver mer sömn får man mindre kvalitetssömn… Sömnen påverkas verkligen negativt.

Agafia
1

Barnmorskan har erfarenhet om diverse problem under graviditeten så hon kan Ge goda råd och stötta den blivande mamman , eller ingår inte det i Barnmorskans arbetsbeskrivning numera ?

[Tibonnanj]
0

Jag har haft galna drömmar. Men hade det redan innan jag blev gravid också.

Det jobbiga just nu är att jag kan vakna på natten och känna att luften är tung, för lite koldioxid och att det är varmt. Sambon fryser och jag kippar efter luft och svettas. Vi har en mätare i sovrummet så vi kan se koldioxidhalten, temperatur, luftfuktighet och lufttryck. Jag har varit säker flera gånger att det varit dåliga värden men när vi kollat så har det varit perfekt, näst intill.

[TanatosNyx]
0

Jovisst kan man prata av sig lite med barnmorskan, men rent praktiskt kan hon inte göra ett smack åt mardrömmar.

[Thiah]
0

#4 jag tänkte mera på just praktiska råd. Självklart ska barnmorskan kunna stötta mamman.

[Miiika]
0

Usch, ja! Det känner jag så väl igen! Lakanen var verkligen blöta när jag vaknade, det var nästan så att jag trodde att jag hade spillt ut vatten i sängen eller att jag hade kissat på mig för det var så blött. Det är en sådan sak som jag glömt bort nu efteråt men det var verkligen jobbigt då:-(