Gravid iFokus

Gravid

Etikett: komplikationer
Läst 6521 ggr
Madde
0

Ont i svanskotan!

Jag är gravid i vecka 16+0 och har sedan några dagar tillbaka fått så otroligt ont i svanskotan när jag sitter. Jag kan inte sitta längre stunder utan att det gör riktigt ont och jag har svårt att resa mig och det gör även ont att sätta sig. Fick höra i en annan tråd av TanatosNyx att det kunde vara foglossning. 
(I övrigt har jag oxå mycket sammandragningar sedan många veckor tillbaka som gör ont, vilket tar på krafterna.)

Om någon annan har upplevt det här får ni gärna dela med er. I vilken vecka  började ni få ont och hur länge hade ni problem under graviditeten?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Liinda]
0

Jag fick så kanske 2 sista månaderna i förra graviditeten och några månader efter förlossningen. Om jag sitter längre stunder så har jag svårt att resa mig för det svider så förbaskat när trycket på svanskotan släpper. Det har börjat smyga sig på nu för mig igen, är i vecka 12 imorgon.

Madde
0

#1: Det bådar ju inte gott om det börjat redan nu för dig. =( 
Så det är väl bara anta att det kommer hålla i sig.

[Liinda]
0

Nej det bådar inte så gott! :/ Men å andra sidan den här typen av foglossning tycker jag verkar vara lättare att hantera. För man lär sig liksom hur man kan och inte kan göra. Jag lärde mig sitta lite snett och på mjuka saker, att inte sitta så länge. Man hittar sina knep! :)

[WickedAlly]
0

Kände också av det i svanskotan först, långt innan främre fogen gjorde entré. Var nog inte mer än i vecka 12 sist men då var det min andra graviditet. Såhär åtta månader efter förlossningen sitter det ännu i men nu kan jag i alla fall sitta längre stunder åt gången. Det blir bättre och bättre :)

Madde
0

Jag har ju ett stort problem framöver att jag ska åka iväg på Kongress. Det kommer det bli 5 långa dagar, från morgon till kväll. =( 

Så det är något jag bävar för!

[Liinda]
0

Kan du ha med något att sitta på? Det kanske inte hjälper helt men lite. Typ en väldigt bra kudde som inte blir helt platt om man sitter på den?

Pontiac57
0

Jag hade väldigt ont i svanskotan till ca 2 v efter förlossning men jag har brutit svanskotan förut och hsr däreftor fortfarande problem så jag vet inte hur mycket det spelar in

Madde
0

#7: Ok intressant.

Jag misstänker att det kan ha något med min skada för 12 år sen när jag åkte snowboard. Men den har ju blivit bättre med åren. Men nu känns det som att jag har backat tillbaka till 2004.

Sarah
0

Hade jobbigt i början och mitten av graviditeten, men det släppte sen, så det finns hopp.

Madde
0

#9: Då får jag hoppas på att det ger sig framöver. För som det är nu är det jobbigt med det mesta.

[TanatosNyx]
0

mitt gav sig också i sista trimestern, trimester två var värst tror jag, början av den.

[WickedAlly]
0

Det blir ju för många bättre när barnet sjunker ner och stabiliserar bäckenet :)

[TanatosNyx]
0

haha min vände runt som hejsan natten innan förlossningen ;)

[GråHäxa]
0

Jag har haft jätteont i svanskotan, det började någon gång efter halva tiden tror jag. Nu 6 dagar efter förlossningen känner jag fortfarande av det, men det blev lite bättre när jag kom hem till våra mjuka möbler istället för sjukhusets hårda :P

Madde
0

Tack för att ni är så snälla och berättar hur ni har haft det under eran graviditet. Igår lyckades jag somna på soffan 1 timme och när jag väl vaknade hade jag så otroligt svårt att komma upp. Det gjorde både ont i svanskotan och ländryggen. Är det någon som har blivit ordinerad sjukgymnastik? Eller är det bara att inse att det inte finns något som hjälper?

[GråHäxa]
0

Jag fick träffa en sjukgymnast pga foglossning och graviditets ischias. Just det här med svanskotan hjälpte det tyvärr inte mot men det gjorde underverk mot smärtan i höfterna och ischiasen. Fick tips på hur jag skulle sitta, gå, stå och lite små enkla övningar att göra hemma. Var riktigt förvånad över hur bra det hjälpte så sjukgymnastik rekommenderar jag varmt :-)

Sarah
0

Här fick man boka sjukgymnastik själv, så det är bara att göra tror jag. Är nog en bra ide :)

mjioo
1

#15 jag har fått telefonnummer till en sjukgymnast som min bm skickar alla till som har problem med foglossning. Hon rekommenderade även midjebälte, varma bad och massage. De två senare för att det mest ska vara skönt för stunden. Hon bad mig även besöka min naprapat om det blev värre.

Theres
0

Fick ont i svanskotan i vecka 30. Hade ont i ca 1 år och 4 månader. Nu börjar det bli bättre, men har iofs undvikit att sitta, och i bilen har jag en dyna med hål för svanskotan. Sen äter jag Salazopyrin (vilket inte hjälpte, men sen jag började med Enbrel-spruta så verkar det bli bättre). Beror inte på foglossning på mig utan p.g.a reumatism tydligen.

golf.ifokus.se

Madde
0

Pratade med vårdcentralen i morse som in sin tur hänvisade till barnmorskan. 
Barnmorskan sa att det inte finns något man kan göra åt problemet och att jag bör ta det lugnt. Borde väl ha sjukskrivit mig förra veckan men har ju något jag verkligen vill åka iväg på nästa vecka. Så jag får väl hålla ut en stund till.

Juvela
0

Känner du fortfarande av det? Jag har också ont i svanskotan, och i korsryggen. Svanskotan ärvegtet mycket sittande i h korsryggen känner jag mest av efter jag jobbat (har tungt jobb) eller gått mycket. Känner igen det där med att svårt att resa på sig från soffan (eller bara vanligt sittande). Mitt började ungefär i vecka 16 (går in i 18 imorgon). Hoppas på att, som några säger här, det går över till 3:e trimestern.

Madde
0

#21: Jag har fortfarande ont i svanskotan och ländryggen och i morgon går jag in vecka 23. Hoppas det ger sig.

Inkanyezi
2

På MediaMarkt har jag köpt en sån där kudde som är tänkt att ha på flyget, men inte uppblåsbar, utan fylld med såna där plastkulor som i Sacko. Den har också en vibrator som kan ställas in på fem olika sätt. Den är ju hästskoformad, och om man vänder ändarna på den bakåt och sätter sig på den ger den gott stöd utan att trycka mot svanskotan.

Det kanske skulle kunna hjälpa med en sån? Prova att rulla ihop ett par handdukar när du ska sitta och lägg dem så att du inte får något tryck på svanskotan och se om det underlättar.