Barnängen babyolja?
Hörde att det inte var bra… Det hade de på BB så det har vi använt i badet till vår dotter. Åsikter? Fakta?

Vi gick libero babyolja av neonatalen i början men sedan köpte jag Barnängen, aldrig hört att den inte skulle vara bra…
Babyolja innehåller ofta mineralolja vilket är riktigt dåligt för huden. Vi använder själva olivolja men man kan använda annan vegetabilisk olja istället många använder tex kokosolja.
(mineralolja kan inte tas upp av huden utan läggen sig som en hinna utanpå vilket gör att huden inte kan "andas" dessutom är den ofta gjord av inte så jättebra saker tex olja, dvs sån som pumpas upp från marken).
l'm back

Naturskyddsföreningen har gjort en sammanställning av kemikalier i babysaker. Kolla på deras hemsida så kan du läsa lite mer objektiv info än det man kan hitta på vissa sidor. De är visserligen en miljörörelse, men ur kemikaliesynpunkt är det ju inte negativt.
Okej, vad bra att man fick veta det! Ska googla och se vad det finns för bra alternativ! Konstigt att Barnängen inte är bra, det trodde man ju liksom var speciellt för barn och att det naturligtvis inte innehöll något dåligt då!

Det är inget farligt i just den, enl snf.
Var hittar du info om det?:-)
Jag har packat ner en flaska barnolja från Utrekram i min BB-väska, verkar bara vara bra oljor i den :)
Jag hade velat läsa någonstans vad det är som är bra/dåligt med barnängens olja… Libero skickade ju med babytvål, eller babyschampoo hette det kanske, i en av babyboxarna man fick. Är det en bra produkt då?
Om någon undrar vad som finns i Urtekrams babyolja: "Mandelolja*, jojobaolja*, broccolifröolja*, vitamin E. * = ekologisk." :) Jag tror att om en olja innehåller mineralolja så är det nog inge bra. Man vill ju själv inte ha det på sin egen hud. Här står det om mineraloljor http://www.eilas.se/info/mineraloljor/
Åh Urtekrams babyolja låter ju jättebra. Tack för tipset! Får bli den eller olivolja till kommande plutten. 😊

Att mineralolja inte tränger in i huden kan vara positivt, samt att det inte kan orsaka allergi.
Varför är det bra eller dåligt att det inte tränger in i huden? Såg att barnängens babyolja innehåller alkohol, det kanske inte är bra? Kan man använda kokosolja? Ekologisk. Sådan man köper på burk som är som en massa liksom?

Mineralolja tillför ingenting, men det skadar inte heller. Det är väl det som är min poäng.
#12 Det kan stänga in fukt eller stänga ute fukt (beroende på när man använder det kan båda vara dåligt) Dessutom så hjälper det inte kroppens naturliga förmåga att läka själv utan man blir beroende av mineralolja för att ha len hud sen.
Kokosolja ska gå finfint, vi har använt det nån gång då vi haft slut på olivolja (vi har olivolja i en pumpflaska vid skötbordet så det är riktigt praktiskt. men har man inte det kanske kokosolja är mer praktiskt eftersom den är lite fast)
Edit: Alkohol ska du undvika, det är uttorkande
l'm back
#10 Det tyckte jag med, så den ska vi använda till massage, bad och vid blöjbyten :)
Från sidan jag länkade till: "Vaselin och paraffin har utan tvivel en skyddande och fuktbevarande effekt på huden. Skyddet är faktiskt så effektivt att hudens svettavsöndring och fettproduktion hindras. Längre tids användning av vaselin, t.ex. i barnolja, läppcerat, salvor och hudkrämer, får därför motsatt effekt. Huden blir torrare och mer beroende av att smörjas in."
Det finns massor av dåliga produkter för "barn " som man aldrig skulle ge sitt barn om man läste innehållsförteckning. Något som är aktuellt nu är solkräm som är rent giftiga enligt undersökning. Jag var och är allergisk emot Barnängens produkter.