Berätta på jobbet
Börjar fundera på detta med att berätta på jobbet, att jag bara blir fetare och fetare lär snart synas och att jag fått sådan sjukt dålig kondis är det ingen som inte märkt. Jag har funderar över vad jag har att förlora; chans till utveckling i mitt arbete, ev att de vill försöka bli av med mig? Vad har jag att vinna? Jag slipper att komma med vita lögner om saker,jag slipper stressa om hurvida det finns något ekonomiskt stöd för mig under föräldraledigheten iom att vi inte är anslutna till ett kollektivavtal, för vet dom att jag är gravid kan jag lättare forska i det. Uh, vet inte hur jag ska göra. Även om vi planerat och velat dett länge känns det dessutom som att det kommer otroligt olägligt. Vi har två som är sjukskrivna och alla deras uppgifter ligger nu tillsvidare på en och samma chef, pga underbemanningen har semesterplanerigen varit knölig och en på jobbet har nyss skiljt sig. Kommer jag då och säger att jag ska vara mamma ledig lagom till jul så har dom ju lite tid på sig att planera men det blir ändå ännu ett "problem" att lösa.
Hur skulle ni gjort, är i vecka 15 nu..
Skulle ju vara skönt att berätta, både för att slippa undanhålla men även för att kunna forska i om jag har någon rättighet till föräldrapenning tillägg eller liknande, men är så orolig att mina chanser till att utvecklas kommer att slumpas, att dom kommer försöka bli av med mig för att dom inte har tid med en som är mammaledig samt att det kommer så olägligt Iom allt annat som händer på jobbet som jag tyvärr inte kan ta hänsyn till :-/ Känns så knivigt men jag måste ju ändå berätta snart, det lär ju synas vilken dag som helst.
#3 är du tillsvidare eller timvikarie? Är du med i facket? Jag trodde själv då jag var vikarie på mitt jobb att dom skulle skita i mig. Att jag inte skulle få följa med på utbildning osv. Men jag fick allt. Så var inte säker på att dom kommer vilja ha bort dig. Och försöker dom det så prata med facket.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Tror det kan vara skönt att berätta. Då har du det gjort liksom…. Det är ju inget som kommer bli annorlunda för att du väntar t ex 3-4 veckor? Bara att du får dra mer vita lögner osv… Det kan också vara bra för dem att hinna fixa vikarie för dig och så.
För det första så får inte företag utesluta dig ifrån tex utbildning och utveckling inom yrket pga graviditet eftersom det är diskriminering. De får inte heller sparka någon pga graviditet. Sen till ersättning, tänker du på föräldrapenning? Alla har rätt till föräldrapenning, det är inget som jobbet betalar ut utan det kommer från försäkringskassan och den baseras på något som kallas SGI. SGI räknas ut genom att räkna på hur många dagar du har arbetat så att sålänge man jobbar vitt så kommer du få de dagarna tillgodoräknande. Du kommer få papper från barnmorskan om jag inte minns fel som du skickar in till försäkringskassan så kommer du få ut papper där du fyller i hur du arbetat och skickar in så kommer de räkna ut din SGI. Du kan ringa till försäkringskassan och fråga lite hur det fungerar om du vill ha lite mer info innan du pratar med jobbet. Mitt arbete är inte fackligt anslutna så inga kollektivavtal men vi har en försäkring där vi kan få ut extra ersättning utöver föräldrapenning, detta ska de som har hand om löner veta på ditt arbete. Jag är tjänstledig eftersom jag studerar så när jag var i v 25 tror jag så gick jag till HR och bad de skicka in uppgifter till försäkringskassan samt bad om papper som jag skulle fylla i för att vara föräldraledig, veckan efter gick jag till mig chef eftersom jag behövde en signatur ifrån honom så du behöver ju inte gå till din chef och fråga sånt om ni har en hr-avdelning. Sen måste man inte berätta att man är gravid förens det är dags att ansöka om föräldraledighet. På de flesta arbetsplatser är det senast två månader i förväg men vissa arbetsplatser har andra tider som gäller, då får de inte neka dig ledighet och du ska garanterat ha en plats när du kommer tillbaka. Kom ihåg att du har många rättigheter som gravid, om du är fast anställd så är det ju såklart lättare. Ring till försäkringskassan först så du har kött på benen om du tycker det är jobbigt att prata med din arbetsgivare och vänta med att berätta tills du känner att det känns bra för dig. Nu blev det superlängt och har inte jättebra koll på vad jag skrivit eftersom jag skriver från mobilen men hoppas det kanske ger nåt :)
Tack för all info, får nog samla ihop alla chefer nu o veckan, som ni skriver blir ju inget heller bättre av att vänta och även om dom inte får utesluta mig på grund av graviditet så finns det alltid kryphål där det är svårt att bevisa motsatsen. Är tillsvidare anställd. Jag är med i facket och jobbar inget annat än vitt, men då arbetet inte har kollektivavtal så är jag inte berättigad föräldrapenningtillägg, något man får via kollektivavtalet men avtal på sådant kan även tecknas privat för företag, vilket jag hoppas att jag har för annars får jag pippi och kommer att se mig om efter nytt jobb när jag är mammaledig. Har redan pratat med facket om det fast i samband med annat ärende. Är inte ens säker på att jag fått förmånen till tjänstepension på samma sätt som kollektivt anslutna, det är ännu en sak jag ska kolla upp. Men jag ska inte stressa upp mig i onödan, finns inget sådant för mig så hoppas jag att dom kan lösa det på något sätt, för jag hoppas att dom uppskattar just min arbetskraft lika mycket som jag uppskattar att ha ett arbete att gå till, med bra arbetskamrater och bra arbetsmiljö.
#7: Då ni inte har kollektivavtal kan man ju alltid som medlem be om hjälp av facket att eventuellt ta fram ett på din arbetsplats. Nu vet inte jag vart du jobbar. Det är många försäkringar som man eventuellt går miste om, om företaget inte har kollektivavtal det är inte bara pension och föräldrapenningtillägg. Utan det antal andra.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#8 jag har redan försökt då jag var med i uppstarten av företaget för en väldans massa år sedan men cheferna tyckte att dom skulle skräddarsy ett sådant avtal för oss istället som var mycket förmånligare och nu är det ju upp till bevis, i dagsläget är det ju fp och pension som känns aktuellt för min del och därav är de mina orosmoment just nu, har så mycket annat att tänka på och oroa mig över att jag tyvärr måste sålla lite.
#8 du som har koll på sådant, vet du vad man är berättigad att få enligt kollektivavtalet i tjänstepension efter 25 år? Min tjänstepension såg väldigt klen ut, ska forska lite mer i det idag så tar jag allt samtidigt.
#10: Tjänstepensionen är 4,5% om det är inom LO du tänker?
#11 tack. Berättade på jobbet idag, det var inte så farligt som jag trodde. Dom skulle kolla upp föräldrapenningtillägg så nu hoppas jag på att dom har en lösning för sådant eller fixar en lösning åt mig, för jag var noga med att påpeka att dom inte ville ha kollektivavtal för att skräddarsy ett bättre, så nu är det upp till bevis.
Tack för era peppningar och tankar/idéer
#12: Det var så lite så. 😃
Kan ju säga såhär, chefen kom i förbifarten och sa att det inte fanns föräldrapenningtillägg för mig, men att dom skulle ha möte med banken blaha blaha något om moralisk fråga… Det gick så snabbt så jag fattade inte riktigt, men skulle få svar inom någon vecka och det känns väl ok för mig, för det kändes som att dom skulle försöka lösa det. Något annat man är berättigad till enligt kollektivavtalet som man inte får annars? Som jag ska fråga om?
#16: Du kan gå in på www.afa.se och läsa.
#17 tack :-)