Behålla barn trots att pappan inte vill
Är det fel?
Mitt korta svar; Ja, jag tycker det. Men som med allt så är det ju inte svart eller vitt. Har killen tagit sitt ansvar och skyddat sig men det ändå blir barn så tycker jag inte att han förtjänar att leva resten av livet med vetskapen att hans biologiska barn finns där ute någonstans. Inte heller ska han behöva ta hand om ett barn han egentligen inte vill ha, det går mest troligt i slutändan ut över barnet dessutom. Det brukar heta att "vill man absolut inte ha barn så får man låta bli att ha sex", mm, jo tjena. Det kommer alltid vara en av människans starkaste drifter. Men så finns det ju andra situationer, där han inte velat skydda sig eller där barn rentav planerats men han sedan ångrat sig. Ja, då får man ju stå sitt kast kan jag tycka. Som mamma till detta barn kan det ju inte heller vara roligt att veta att barnet inte är önskat av pappan. Hur förklarar man det för barnet sedan? Eller ljuger man? Svår fråga.
Jag är ett sådant "fall". Och det är garanterat för sent att göra abort på mig. 😂 (ett skämt jag och mamma kör på) Jag hade nog personligen inte gjort på samma vis som min mor, tror jag. Har aldrig varit i den sitsen. Men jag tycker inte att det är rätt att behålla ett barn om inte båda är med på det. Ett barn förtjänar att vara älskat av båda föräldrarna och inte känna sig hatad av ena för att den inte ville ha barn.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Oj, tror det är högst individuellt det där. Jag personligen tycker inte att det är fel av dig att behålla barnet men då kan du kanske inte räkna med att pappan vill vara kvar eller så kanske han mognar in i beslutet. Har inte varit i denna situation själv så jag kan bara spekulera.
Jag tycker för barnets skull att det är fel för alla har rätt till 2 föräldrar. jag tycker att båda föräldrarna ska ha samma rätt att bestämma om dom vill bli förälder
Jag tycker det är fel.
Omöjligt att svara spontant, man behöver inblick i situationen.
Spontant tycker jag att man har rätt att behålla ändå. Pappan behöver inte erkänna faderskapet och ta på sig rollen som pappa. Man kan efterhand i livet träffa en annan partner som gärna tar över den rollen. Jag känner till flertalet sådana fall.
Det måste finnas en pappa till barnet så jo han måste erkänna :/

Nej han måste inte erkänna, man kan skriva fader okänd.
Jag är delad i frågan, men i slutänden är det kvinnas kropp det handlar om. Att "tvinga" ngn att göra abort tycker jag är värre än att tvinga ngn att bli (frånvarande) förälder.
Personligen tycker jag det är fel eftersom den ena partern inte vill ha barnet. Sen tycker jag att ett barn kan klara sig alldeles utmärkt med en förälder. Och vill man ha barn som kvinna idag utan en mans samtycke så går det att bli insiminerad och skaffa barn som ensamstående.. Men det är ju som andra nämnt väldigt svårt att döma någon eftersom man inte vet hur situationen ser ut.
Anser inte att det är fel men kanske inte helt optimalt.
Svår fråga, ur både mannens och kvinnans perspektiv. Ska man tvinga mannen att bli fader mot sin vilja eller ska man tvinga kvinnan att göra abort mot sin vilja? Någon av dom kommer att hamna i kläm.
Precis, därför måste man veta mer om den individuella situationen innan det går att yttra sig. Rätt ena gången kan vara fel nästa osv.
Skulle säga att det beror på situationen. Men i slutänden har ju ändå kvinnan det sista ordet. Tänker som så att har man skyddat sig har ju både mannen och kvinnan gjort sitt för att försöka förhindra en oönskad graviditet så även om det inte känns rätt att en man ska tvingas vara pappa känns det inte för mig mer rätt att en kvinna ska tvingas göra abort. (För vissa kanske inte abort är en så stor deal men för många är det ju en väldigt jobbig sak att gå igenom, speciellt om man gärna vill ha barnet.) Om båda medvetet slarvar med skydd är det ju samma sak.. Svår fråga men även om inget alternativen egentligen känns rätt så måste man ju välja det ena eller det andra.
Som jag ser det så har båda parterna ett val. Mamman kan välja att behålla eller inte, pappan kan välja att vara delaktig eller inte. Då kan jag tycka att det är mer orättvist mot en man som vill ha barn men där kvinnan vill göra abort. För där har han inget alls att säga till om och han kan inte direkt skaffa barn på egen hand.
Jag kan bara tala för mig själv och jag tror att jag skulle bli så djupt deprimerad och må hemskt dåligt väldigt länge om jag ens kunde återhämta mig alls,om jag gjorde abort, eftersom jag velat ha barn så väldigt länge. Barnet jag väntar nu är efterlängtat av både mig och sambon men skulle jag hamnat i den situationen tidigare i livet med en annan kille skulle jag inte klarat av att göra en abort.
En bekant blev gravid som 15åring och tvingades till abort, hon är i dag snart 40 och mår fortfarande dåligt.
Rent spontant, nej jag tycker inte att det är fel. De flesta som har sex vet hur barn blir till och vill man inga barn ha är problemet ofta lätt att lösa innan det blir ett problem. Sedan finns det ju absolut situationer där det är fel att behålla barnet mot faderns vilja, tex om man sagt att man äter p-piller men inte gör det, då har man lurat pappan och då är det absolut fel. Så nja, det beror helt på situationen :-)
Det är fel att tvinga någon att bli förälder men det är också fel att tvingas till en abort man inte vill göra. Så det finns inga rätt eller fel i en sån situation. Man får försöka lösa det tillsammans.
Skulle också gärna vilja veta lite mer om just din situation ts. Men rent praktiskt så nej jag anser inte att det är fel. Vill inte han ha barnet borde han ha skyddat sig och varit tydlig och talat om att han inte vill ha barn. De är en påfrestande situation i sig att ens behöva överväga en abort. Och sen att genomgå en. Jag tycker det är fel att kvinnan ska behöva göra en abort med tanke på vilka men för livet man kan få. Även riskerna som finns med en abort. Jag själv skulle inte vilja behöva genomgå en abort om barnet i sig är friskt. Jah skulle hellre anpassa mig efter situationen och försöka göra de bästa utav det. Och väljer pappan att inte finnas med så är det hans val. Men ja. Alla har ju rätt till sina åsikter. Och du ska känna efter själv i första hand så du inte gör något du kommer ångra och må dåligt över.