Gravid iFokus

Gravid

Etikett: livet-efteråt
Läst 5571 ggr
LoAEmma
0

Vi som har blivit föräldrar #23

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Thiah]
1

Sätter en tass här nu

LoAEmma
0

Igår kväll åt lillan tre portioner ersättning efter varann, inget stopp i lilla damen haha! Sen sov hon 00-05,15 med bara ett avbrott o då räckte det att komma till famnen. Sen mat 05,30 och sen sov vi till 09!
Finfint :)

*Det blir som det ska*

[TanatosNyx]
1

#2 Härligt härligt, njuuuut! 🙂

[WickedAlly]
0

Här verkar ungarna bildat en pakt för att driva mig till vansinne, och de lyckas får jag väl erkänna. Innerligt tur att Rasmus har långledigt för jag vet snart inte vad jag tar mig till. Jädra pms.

[TanatosNyx]
0

Lider med dig Ally, samma här. Tur jag bara har en, för det är mer än nog ibland.

Här kom precis mensen för typ 10 min sen, så nu ska jag väl ha chokladsug värre än värst som toppen på mitt sura humör :s

[WickedAlly]
1

Jag åt en halv merciask till lunch så jag vet vad du menar :p

LoAEmma
0

Jag är också så sjuukt chokladsugen nu efter förlossningen! Men då kan jag skylla det på hormoner då!? Hehe, bra… Synd bara att all vikt som bara rann av mig efter fl lär komma tillbaka haha!

*Det blir som det ska*

[TanatosNyx]
0

#7 ja passa dig haha! Jag blev smällfet efter nån månad (förvisso hypothyreos med i bilden)

Pontiac57
0

Jag gick ner alla gravidkilon efter 2 veckor men är väl lite väl sugen på allt onyttigt nu när jag ammar så några kilon har kommit tillbaka :p

[TanatosNyx]
0

på tal om annat så har jag kommit till skott och bytt läkare/vårdcentral och ska överklaga hos FK. Den 11e smäller det. Får jag tillbaka min aktivitetsersättning så är bland det första jag ska göra att shoppa premistyger och sy mer småkläder. Har abstinens…

LoAEmma
0

Jättebra, heja heja!
Har du nån slags rehab?

*Det blir som det ska*

[TanatosNyx]
1

Ja det har jag (sjukgymnastik, vuxenhabilitering, samtalskontakt)

[WickedAlly]
1

05.50 kan man ju vakna på en lördag ja. Vi som alltid sover till halv åtta. Dags att skaffa mörkläggningsgardiner illa kvickt :o Barnen är pigga i alla fall, är full rulle här. De ska få vara en stund hos mormor idag så att jag och Rasmus kan äta en bit mat bara vi. Rasmus längtar och jag är nervös, hehe.

[Thiah]
1

#13 ska jag säga nått eller…. ? ;) K tog Joel bums idag utan att jag behövde tjata eller säga nått. Underbart att något kommit fram när jag sagt till… Joel har börjat sova till 5.30 iaf… Och i helgen drar man ju fram klockan så då blir det ju 6.30.. Såååå coolt ;) Men sen är han vaken till 9 tiden också. Vi har en klocka som alltid har sommartid så jag försökte natta honom en timme tidigare igår. Hjärnsläpp hos mig och Joel var lagom förvirrad.. Hahah

Sarah
1

E hade två hysteriska skrikattacker i natt. Men killens föräldrar är här, så farmor tog henne när hon vaknade sen. Jag och killen sov till halv tolv sen :)

[TanatosNyx]
0

Alvin klev upp kl 04 i morse. Den du Thiah!

[Thiah]
0

#16 när det händer varannan dag så får du gnälla ;)

[TanatosNyx]
0

standard är 5 här numera sen nån månad tillbaka :P

[Thiah]
0

Vi kanske ska starta en klubb :)

[TanatosNyx]
0

Typ :p

fridaas
0

Och jag som tycker att barnen här hemma vaknar tidigt nu för tiden när de börjar vakna vid 7-7.30.. 😥

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sarah
0

Elva börjar vakna 7.30 nu, vi är väldigt missnöjda med det :P

[WickedAlly]
0

Okej, jag ger mig, haha. Ett par dagar med uppvak vid sextiden kanske inte är så illa, hehe.

[TanatosNyx]
0

I vårat fall beror det på att någon slocknar 17 :P han vägrar sova middag mer än 1 gång och då orkar han inte mer.

[Thiah]
0

#24!!!! Gaah Joel sover 20-06 som mest. Och det kvittar hur dagssömnen sett ut.

[WickedAlly]
0

Wille har börjat sova middag igen, kan sova så sent som vid fyra och ändå lägga sig vid åtta. Förut hade det vart omöjligt. Anar utvecklingsfas eller något. Han äter som en häst också, han som annars inte äter något nästan.

soundtrack
0

Sen vi började förskolan är kl 06 standardtiden att vakna här (somnar strax efter 19 på kvällarna). Ibland kan vi sova till närmre 07 men det är sällan. Ibland vaknar hon halv 6 men aldrig tidigare än så i allafall.

[TanatosNyx]
0

och där satte jag knäet på mina glasögon.. nu ser jag knappt något, och lär inte ha råd att laga dem. Toppen.

LoAEmma
0

Bläää!
Själv har jag ont typ överallt idag, blää… Tar länge att bli sig själv igen efter en graviditet o ett snitt.

*Det blir som det ska*

Lilolizeit
0

Här sovs det mellan 23-07:30 ungefär. Men han sover bara om jag ligger bredvid hela tiden. Så fort jag flyttar på mig tar det Max 15 minuter sen är han vaken och arg som ett bi.. Tur att man själv inte har så stort sömnbehov.. Han kan visserligen sova 2-3 timmar i vagnen på promenader :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Theres
0

Jag tycker Pluttis vaknar tidigt om hon vaknar innan 10 ^^ Oftast vaknar jag innan henne och ligger kvar i sängen och kollar mobilen tills hon vaknar. Ska vi iväg till ÖF eller något annat som är tidigt på morgonen så får jag oftast väcka henne. Men sen går hon och lägger sig ganska sent också. Men ser ingen anledning att lägga henne tidigare så hon vaknar tidigt förrän det börjar närma sig dagis :) Jag är en kvällsmänniska och väldigt morgontrött. Är chockad över att jag redan är vaken. Men ligger och sover i soffan för Timmy är sjuk och jag vill inte bli smittad. Ska tävla nästa helg. Kommer säkert bli sjuk ändå :/ Persiennerna är uppe och solen skiner så jag vaknade av en naturlig wake-up-light ^^

golf.ifokus.se

Theres
0

Hahahaha. Hon vaknade nu bara för det ^^ Började böka lite och nu spelar hon musik? Vad jag vet så har jag inte lagt in en speldosa i hennes säng? Skitmysko :O Men hon verkar nöjd. Ska kolla på babycamen vad hon driver med.

golf.ifokus.se

Theres
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon bara sitter där. Ingen mer musik. Undrar vad den kom ifrån. Det var högt och vaknade i typ 30 sekunder.

golf.ifokus.se

mollyt
3

Nu ansluter jag mig här! Vår dotter föddes i måndags morse, helt perfekt! Skrev lite om förlossningen i tråden BF mars 2016 för er som vill läsa. Tänker att jag lägger in en tråd blad förlossningsberättelserna sedan, jag har ju verkligen uppskattat att läsa andras berättelser så vill ju gärna bidra till den berättelse-banken. 🙂

Lilolizeit
1

Stort grattis mollyt! ❤️🌹

[Thiah]
0

Grattis #34 :)

fluffis
0

Grattis mollyt!

[TanatosNyx]
0

Grattis!

Sarah
5

Grattis Mollyt! Svärföräldrarna har varit här hela påsken och bebis har varit väldigt uppe i varv. Nu har hon äntligen däckat. Hon har kört på i 200 hela tiden.

Lilolizeit
3

Vilken härlig sovställning, mysigt att bli skedas av en haj :)

Sarah
0

Hsha, ja lite osmickrande med hajen kanske. Använder hajen som skydd så hon inte ramlar mellan säng och vägg :p 150 kr på ikea. Hon tycker att den är hur kul som helst.

[TanatosNyx]
3

Samsovning i ett nötskal.. :)  (jag sover i mitten)

fluffis
0

Hihi, vilka gulliga sovbilder :)

Lilolizeit
0

Haha Alvin! Alltså dessa sovställningar. Samson sover i mitten här, jag får panik av att ha en man som kramas från ena håller å en son som hänger på mig som en apa från andra hållet. Får räcka med appojken, :) i natt vaknade jag dock av en karatespark på näsan medan han låg å skrattade å hade fått tag i sambons dreads. Nu har Henrik (sambon) å sonen varit ute å gungat å promenerat i över två timmar, jag skulle få vila, men har storstädat. Har bara balkongen å putsa fönstren kvar, de får dock Henrik göra. :)

Denna kommentar har tagits bort.
[TanatosNyx]
0

Enligt mamma är det bra för magen och underlättar magknip när de sover sådär :) och jo han brakskiter dom hejsan om vi lägger honom sådär vid magknip.

Sarah
1

Är helt utmattad efter den här helgen! Svärföräldrarna har varit här 4 dagar, vi har fått upp en köksö och grovtvättstugan börjar bli klar. Jag har satt massa frön så nu kommer det snart massa småplantor. Satte en del för några veckor sedan, men det behövdes fler :) Sen har vi planerat för växthus, diskuterat altanbygge, vägunderhåll, dikesgrävning, hur vi ska flytta vedförvaringen, när är det dags att ta ner några träd, när hinner vi ta hand om det, när ska vi beställa jord för att utöka gräsmattan, nytt tak till båda verandorna behövs, staket behövs mot ena åkern och det djupa diket, tvättstugan hur ska den målas, när ska vi lägga golv i sovrummen osv osv osv. Mitt huvud snurrar av allt som ska göras. Som tur är underhåller Elva sig själv just nu. River i en katalog från biltema. Jag behöver pyssla med lite eget känner jag.

Lilolizeit
0

#47 men va härligt med lite lugn å ro i vår ;) Låter dock som trevliga projekt! Speciellt växthus! :)

Sarah
0

Jag hinner inget i vår :p ska försvara min avhandling i början av juni och behöver jobba dygnet runt :) det här blir den lugna sommaren…

mollyt
2

Tack allesammans! 🙂 Jag bara älskar att vara mamma åt Miranda, jag blir alldeles rörd bara av att titta på henne! Har hänt flera gånger nu att jag suttit kvar med henne i famnen en timme efter amningen även på nätterna bara för att det är så underbart att få se henne och ha henne i famnen. Den här kärleken är helt ofattbar! Hade aldrig kunnat föreställa mig detta! Undrar om det är en fas som går över lite (i alla fall att jag blir så rörd…) jag tänker att det är kanske mycket hormoner nu, har ju ändå bara gått 6 dagar sedan förlossningen. 

#39 men åh vilken underbar bild! Haha!

[WickedAlly]
2

#50 Jag har varit mamma åt Wille i två år snart (Hjälp :o) och kan fortfarande bli alldeles tårögd när jag tittar på honom och hans bror. Känslorna väller åt alla håll och kanter. Mina små minimänniskor.

På tal på om känslor; i fredags fick jag uppleva en helt ny sida av att vara förälder. Vi var på gudstjänst med påskvandring och vid sista stationen fick barnen smörgåsrån och vindruvor ("Oblat och vin"). Wille gick fram utan att tvekan men väl där framme hamnade han lite bakom de större barnen och sen sa han inget om att han också ville ha, så han blev stående och bara glodde på tjejerna som delade ut. Och mitt hjärta gick nog sönder, i tanken skrek jag "ta för dig", "kom igen lille gubbe, sträck fram handen". Jag gick fram till slut men precis då fick han som tur är. 

Kan vara en av de starkaste känslor jag känt, blev alldeles överrumplad.

Lilolizeit
1

#50 kärleken som uppstår är helt magisk! Min son är 9 månader nu å jag ligger ofta bredvid honom å bara tittar när han sover och blir rörd. Så jag tror inte de går över på ett tag. Kanske lagom till tonåren.. ;)

[Thiah]
0

#51 awww det där med att ta åt sig känner jag också. Fast här handlar det mera om leksaker med kusinerna.

JeFo
1

Min äldsta blir snart 10 år…. Känslorna försvinner inte! Blir nya upplevelser och känslor för varje år det växer. 10 rätt av 10 möjliga, får inte vara med, gjorde bort sig i skolan, vann en tävling…. Listan går å göra lång. De kan vara såååå dryga och bara slåss men när det väl lagt sig och huset är lugnt så kan jag smyga in och titta på dom. Man vill bara ha dom små för alltid …

Intehärutandär
3

Nej, då det går inte över i tonåren heller. 😉

Jag var in senast idag och smekte min son på kinden medans han sov och fylldes med kärlek. Iofs är jag extra känslig nu med en våg av sorg av Jasmine och då man förlorat barn, så blir man extra tacksam för det man har. Och man får katastrof-känslor och är mer rädd att något ska hända. Jag är bara glad att han andades då jag gick in och kollade om han sov eller var halvvaken.

[TanatosNyx]
3

Min kärlek till Alvin växer fram över tiden. I början hade jag bara modersinstinkter. Hormonstinn var jag, men det yttrade sig i bland annat att jag kräktes när han grät. Det var inte riktigt så jag hade föreställt mig att det skulle vara… Det där himlastormande har jag dock fortfarande inte upplevt, men visst älskar jag honom över allt annat ändå.

[WickedAlly]
0

Idag kom hjälmen jag beställt till Wille i födelsedagspresent, tog en jofa som man kan ha till cykel, skidor och annat. Fick prova, ifall jag skulle behöva byta, och vad rolig han såg ut, haha. Hjälmen passar bra storleksmässigt men den såg ju ändå stor ut liksom, som en boll ovanpå huvudet, hihi. Fick sms om att balanscykeln ligger på posten också, så den ska jag hämta i morgon. Längtar tills han fyller år :)))

[Thiah]
0

Joel har en liten lätt cykelhjälm ännu. Men min är en såndär bollaktif. Jag ser ut som ett vitt ägg…

[WickedAlly]
0

Hahah, men heja dig som faktiskt använder hjälm! Vuxna är så kassa på det.

[WickedAlly]
0

Hahah, men heja dig som faktiskt använder hjälm! Vuxna är så kassa på det.

Lilolizeit
0

I natt vaknade jag av att Samsom var jätte varm, tog temp, 39,2! Fick supp alvedon å somnade om.. Han mår bra å varit som vanligt annars.. Kanske liiiite snorig idag.. Googlade lite, efter som jag inte kunde somna om.. Tredagarsfeber.. Detta är taget från 1177: "Allmänt Tredagarsfeber är en barnsjukdom som nästan alla barn mellan sex månader och två år får. Alla påverkas olika, en del får mer symtom och andra mindre. För många barn är sjukdomen så lindrig att det knappt märks." Har era barn haft tredagarsfeber? Låter ju som att alla har det? Hur vet man att det är det isf?

[TanatosNyx]
0

Tjaaa kommer det ingen tand och det går över fort så kallar man det 3-dagarsfeber helt enkelt :)

Lilolizeit
0

Haha, men då går jag på det. :) Magen va precis i uppror så kanske en tand ändå..

[TanatosNyx]
0

Här har vi tand på G iallafall, vi startade dagen/natten med massa magknip som slutade i explosionsartad diarré på skötbordet 😕

Pontiac57
1

Vi har också haft magknip här sedan 05 imorse. Hjälpte inte med magmassage men efter 10 min i babysittern exploderade det så nu har manen nöjd kille igen :)

Lilolizeit
0

Jo, här är de också magknip, men vet ju inte om de e den där jäkla lactulosen, lite stopp eller tand. Får väl bara infinna mig i att jag inte vet. :)

[TanatosNyx]
0

Det visar sig :)

[WickedAlly]
0

Här var det magknip för lille killen igår kväll. Han hade en del magknip som nyfödd men de senaste månaderna har det inte varit någonting så jag fattade nada. Kände mig jättedum när jag tillsut förstod. Men sen hjälpte det med lite cykling mellan attackerna och lite rumpskak, då somnade han. Nu har jag hämtat Willes cykel, iih :))

Intehärutandär
0

#61 Min son hade det. De brukar ju inte vara sjuka innan 3 månaders ålder med råmjölken, men tre-dagars feber är vanligt innan. Tror han var runt 1 mån - och det varade faktiskt i 3 dagar.

[TanatosNyx]
3

I morse när jag bytte blöja på Alvin och kollade efter så att han var ren i rumpan så gav han mig världens blick och utbrast "skärp dig!" Hahahaha

Lilolizeit
0

Hahahaha!! Klockrent!

[TanatosNyx]
0

Eller hur 😂 på ren reflex sa jag "förlåt då!" innan jag kom på vad som just hade utspelat sig hahaha

[Thiah]
0

Tredagarsfeber ger även utslag, iaf oftast. Ser lite ut som nässelfeber. Joel fick utslag ungefär 2 dagar efter febern försvann.

[TanatosNyx]
0

Det beror på om det är HHV6 eller HHV7 som orsakat febern. Den senare ger utslag

Lilolizeit
0

Fortfarande runt 39grader när alvedonen är påväg ur kroppen.. Han är trött som man blir när man har feber, men tycker han känns normal-trött, inte slö.. Han ammar bra å dricker ganska bra med vatten.. Hoppas de lugnar sig snart för honom.

HMC
0

Hur gamla är era små? Ni som eventuellt misstänker tänder?

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Lilolizeit
0

Min son är 9 månader (7mån korrigerad ålder) å har två tänder nere nu.. Får se om de e fler på gång..

[TanatosNyx]
0

11 mån, han har redan 5 tänder

[Thiah]
0

Joel hade all sina tänder vid 15 månader. Dom bara sa vips och kom fram i stadig takt från 5 månaders ålder…

soundtrack
0

Alice fick första tanden vid 6 mån. Nu är hon 19 mån och har bara 2 kindtänder kvar (men dom är på G dom med). Vi har haft konstant tandsprickning i ett år nu, så fort en kommit upp har nästa börjat.

[WickedAlly]
0

Willes sista fyra verkar aldrig komma, haha. Strax två år och 16 tänder :) David är sju månader och jobbar på tand fem och sex nu. Båda fick första två tänderna strax innan de blev fem månader

soundtrack
0

#81 det vanligaste är dom 4 bakre kindtänderna kommer först efter 2 år, iaf enligt tandkortet vi fått.

[WickedAlly]
0

Ja, såg det på det vi fick men han har dreglat och vart kass i magen i omgångar sedan i höstas nu. Känns lite överdrivet :p

soundtrack
0

#83 allt för att jävlas ;)

[WickedAlly]
0

Typ så ja ;)

Sarah
0

Elva har 5 tänder nu och 6e är på g. Var 3 månader ungefär mellan de första 2 och de resterande 4. Har haft det bra och knappt märkt av att de kommit. Förutom när hon bits…

soundtrack
0

Första tänderna var rätt harmlösa här med (dreggel och tuggande bara), men sen i somras är det gräsligt i perioder. Gnäll och gråt, dålig aptit och mage i total obalans. Och så får man njuta av lugnet i några veckor innan det börjar om, suck.

Sarah
0

Är i Sundsvall och har varit på farmors 90årsfest, tillsammans med halva släkten. Es tremänning är två veckor yngre och det var väldigt kul att se hur stor skillnad det var på dem. Elva kröp runt själv och kollade in lokalen, pillade på alla saker, öppnade och stängde skåp, drog i skosnören osv. Tremänningen kan inte krypa än, men hon var så lugn och liten i jämförelse. Var nöjd med att sitta i knät, inget klättrande och klängande. Sökte inte kontakt på samma sätt osv. Har ju inte träffat så många barn i mitt liv, så jag har inte riktigt fattat innan, hur stor skillnad det kan vara :) Nu har jag iaf fått lite bekräftat att det är en ganska vild och försigkommen liten unge jag har.

Theres
0

Elyon är 15 månader snart och hon har 8 tänder vad jag vet. 4 uppe och 4 nere :)

golf.ifokus.se

HMC
0

Tack för alla svar! Vår lilla på 5 månader (3 månader korrigerad ålder) har börjat dregla som SJUTTON och alltid ska han ha något i munnen. Helst handen… Magen är problematiskt till och från sen födseln så där märker vi inte så mycket.. Kanske bara är en tillfällighet, men hjälp, inte kan dom väl komma nu redan?

[TanatosNyx]
0

johodå att dom kan :) dock kan de hålla på i månader att dreggla, gnälla och klia innan de bryter igenom i tandköttet också.

Lilolizeit
0

Samson började dregla å bita maniskt i saker ungefär samtidigt som din.. Dock dök inga tänder upp förän i början på mars, på två veckor va 2 tänder uppe. Ja gick länge å sa "nu måste de komma tänder" men de dröjde trots litervis av dreggel..

Pontiac57
1

Min 3 månaders rinner det dreggel på och handen (och mina fingrar) är det smaskigaste som finns ;) han skickar gärna in 2 fingrar långt så han kräks också -.-

soundtrack
0

#90 Alice började visa tecken på tandsprickning (dreggel, bitande, sov dåligt) 1,5 månad innan första tanden dök upp.

fluffis
0

Jag tyckte också att det gick väldigt länge mellan "nu måste tänderna komma snart" tills de verkligen syntes. Han dregglade, kliade och emellanåt vrålade. Det var redan vid två månaders ålder. De två första tänderna dök upp två dagar innan han blev 7 månader.

Lilolizeit
0

Då ligger Vibjörn och Samson väldigt lika!

fluffis
0

:)

[WickedAlly]
0

Både Wille och David har börjat två månader innan tänderna kommit. Vart bombsäker på att de skulle komma vilken sekund som helst men icke. I morse kom Davids femte tand genom, sjätte kommer nog strax. Hoppas han pausar lite sen.

HMC
0

Jaaaså, trodde att dom måste komma direkt när dregglet och kliandet kom ☝️

teezan
0

På tal om tänder, man är inte särskilt välkommen in i iduns mun men hon började dregla vid 2 månaders ålder & ett risgryn kom upp runt 4 månader har jag för mig, sen har jag haft dålig koll när alla kommit men har upptäckt 3 eller 4 nu i dagarna & hon är 6,5 månad. Hon har varit sur och riktigt kass i magen så har anat fler tänder sedan en tid tillbaka. Och det känns när jag ammar men det gör inte ont. Det har nog känts ett tag. Är sjukt svårt att se de små grynen tycker jag i vilket fall ;) Annars har hon lärt sig sitta själv, strax efter 6 månadersdagen, hon har fått gunga för första gången & fått känna på gräset, fast det blev inte så långvarigt då det skulle slitas tuvor att äta ;) Idun sover så olika på dagen, 2-3 tupplurar, men kan även bli 4 om hon är riktigt trött, ändå sover hon alltid bra på natten. Somnar 20-21 & vaknar 6-8 typ. Så hon behöver lite olika mycket sömn, beror nog lite på vad vi gör :)

teezan
6

När jag skriver sover bra menar jag att hon "har tutten i munnen typ hela natten & äter då och då" ;D hon vaknar aldrig & är ledsen så jag va tvungen att vanka runt med henne i famnen (som ungefär en gång i timmen de första 2 månaderna).

teezan
0

Och bilden kom i fel inlägg ;)

Lilolizeit
0

#101 Vilken härlig vårbild! Längtar tills de blir lite torrare i gräset här.

teezan
0

#103 Ja det börjar äntligen bli vår! Igår hade vi 12 plusgrader, fast lite sådär regn och sol blandat, men det var väldigt härligt :)

Intehärutandär
6

Städade bort Påsken hos Jasmine igår med hennes morbror.  Såg då att någon okänd ställt dit en ängel med fin text. ❤️💔

Sarah
0

#105 Vad fint gjort!

[TanatosNyx]
0

Åh vilken fin ängel 🌺

fluffis
0

18 grader idag!! Varit på öppna förskolan idag för första gången. Spännande :) Många att glo på tyckte Vibjörn :)

[WickedAlly]
0

#108 Härligt :) Här är det 11 grader och mulet. Saknar Skåne :p Vad kul :) Vi har också vart på öf idag, var alldeles lagom många barn idag. Ibland är det kaos verkligen och då tröttnar både jag och ungarna snabbt.

teezan
0

Funderar på om inte vi också ska på öppna förskolan typ imorgon :) vi går på babysim på lördagar men blir liksom inte att man pratar med någo , jag hade heller ingen föräldragrupp eller mammagrupp så börjar känna att det kanske kunde vara kul att träffa andra med barn :) även om jagtrivs med att va ensam med idun & hund kan det bli lite ensamt emellanåt ;)

fluffis
0

Skyll dig själv som flyttat från Skåne! 😉 (Det är molnigt här också om det är någon tröst :))

Ja, visst behöver man träffa andra vuxna. Jag har själv inte så stor umgängeskrets så det blir ensamt. Tycker i alla fall jag. Träffar dock min mamma ganska ofta. Jag har haft fullt upp med kurator, sjukgymnast, diabetessköterska, BVC och allt vad det är, tycker jag, men nu när jag har börjat ta mig ur förlossningsdepressionsdimman så känner jag behov av att komma ut mer.

För övrigt så hade vi kalas här i helgen eftersom min man fyllde 35 år och det gick superbra. Både jag och Vibjörn blev jättetrötta efter några timmar dock men det gick ju över 🙂

teezan
0

#108 åh, rena sommaren! Vi har 16 & det kändes också lite somrigt ;) :)

LoAEmma
0

Här är det sju ;)

*Det blir som det ska*

malinroth
8
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här har vi vårvinter, typ finaste tiden på året!

Lilolizeit
0

Febern är borta å utslag på bröstet har uppkommit, så en tredagarsfeber hade han åkt på antar jag.

Pontiac57
1

När började era barn försöka sätta sig upp? Henry drar sig upp såfort man håller i hans händer nästan och försöker ferbrilt sätta sig upp själv och blir förbannad när han inte kan :p han är 3 månader idag och har hållit på såhär i 2 veckor :)

Sarah
0

#116 kommer inte riktigt ihåg, men ett bra tag innan hon kunde sitta själv. Satt själv två dagar innan hon blev 5 månader.

Intehärutandär
0

#116 4-5 månader. Bytte till sittvagnen runt 3 månader för då ville han bara sitta upp.

Pontiac57
0

Peppar peppar funkar liggdelen kanon för det förknippar han med sömn, men i vaket tillstånd så ska han bara sitta och sparka som en dåre också såklart 😛

LoAEmma
0

Måste ändra nattrutinerna! Går alltid ut i köket å blandar mat och sitter sen i vardagsrummet o matar. Inatt somnade jag sittandes i soffan med henne och sov så i flera timmar, bläää…
Har också fått veta nu att man inte behöver byta blöja på natten (om hon inte bajsat såklart) vilket också underlättar. Hon blir ju mer o mer vaken för varje grej man måste göra. 
Ska börja mata i sovrummet istället, får min sambo bara acceptera det!

*Det blir som det ska*

[WickedAlly]
1

#121 Låter inre vidare kul nä, man får göra det så lätt för sig som man bara kan. Om din man är lättväckt så kanske öronproppar eller helt enkelt sova i annat rum funkar?

LoAEmma
0

Haha ja min bästis sa att blir han störd så får väl HAN sova på soffan ;)

Nädå men ska prata om det sen, blir säkert inga problem han är väldigt förstående och mån om oss! Öronproppar är ju annars en bra grej :)

*Det blir som det ska*

[Liinda]
2

Ja herregud det där med blöja på natten! Jag bytte blöja vid minsta kiss och väckte ju honom flertal gånger på nätterna. När jag kom på att det inte gjorde något att han sov vidare i lite kissig blöja var underbart haha!

[TanatosNyx]
1

Gudars, här är det maken som får en fot i arslet och ut i köket och göra välling på nätterna, så vaggar jag alvin så han inte vaknar för mycket.

Blöja byts om jag känner att han kommer att kissa igenom snart, inte annars. Bajs på natten har inte hänt sen neo.

[Thiah]
0

Här är en till som knappt bytte blöja lite för mycket o början. Men Joel märkte set knappt. Och min make har ALLTID gått på soffan om jag ens antytt att jag och Joel behöver sängen. Men medan Joel var mini så var det skönare för mig att ta soffan runt 3 matningen. Då kunde man ligga och halvsova under ätandet för att sen sova vidare. Maken är inte den bästa tänkaren på natten/morgonen så det är helt livsfarligt att låta honom fixa ersättning då ;)

Pontiac57
0

Jag ammar alltid i sängen, har en lite nattlampa så jag ser vad jag gör :) gubben är en så trött stackare så han vaknar inte när lillen vaknar ;)

LoAEmma
0

Eftersom mannen jobbar och jag är hemma så ska ju han få sova på vardagsnätterna då så jag tar alla matningar då. På helgerna hjälps vi åt eller så får han ta hela natten.

*Det blir som det ska*

JeFo
0

Tur han gått på soffan och inte i sängen Thiah 😂 Bäst vore kanske å ha honom rumsren 😝 Ligger i soffan helt slut. Massa på g här. Toaletten ska äntligen bli klar och vi har beställt nya fönster. Hoppas även inom snart framtid kunna beställa en kamin. Har stått stilla så länge så jag behöver ha nåt å se fram emot. Inge vidare väder här… Vill ha vår!!!!!

[Thiah]
0

#130 :p hahaha

Sarah
0

Vi har varit lite slöa med potträning, vi märker liksom inte när det är saker på gång. Men, nu har killen börjat ta tag i det. Skickade nyss en bild med E på toaletten och skrev "Hon förstår!!" Tjoho :)

[WickedAlly]
0

Fast åtta månader kan väl knappast kallas slött ;) Wilmer fyller två bästa vecka och går inte direkt ofta på toaletten, han tvärvägrar. Märker inte heller när det är på g, plötsligt är det bara dags för blöjbyte..

Sarah
0

Alltså, jo jag tycker det :P Vi hade stora ambitioner med babypotting, men det gick åt helvete, hehe. Men, jag tycker att det är galet med blöjor i flera år. Jag förstår det ju ändå, vi är ju där själva, det är ruggigt bekvämt och enkelt. Men jag vet också att många är torra dagtid runt den här åldern. Hade vi ansträngt oss lite så kanske Elva hade varit det hon med. Farmor förfasades lite i helgen, alla hennes barn var torra vid 8 månader. Är så jag tycker att det "borde" vara. Men men, borde och verklighet stämmer ju inte alltid överens :)

soundtrack
0

Ibland spelar det nog ingen roll hur tidigt man börjar potträna. Vi började när Alice var 5-6 mån och fram tills hon var 1 år ungefär bajsade hon nästan aldrig i blöjan, och ganska ofta kommer kiss på pottan också. Sen började hon tvärvägra pottan och det är först nu (1 år o 8 mån) som vi börjat potträna mer seriöst igen. Men fortfarande är det ofta hon inte vill sitta där och det är ju inget man kan göra nått åt. Bajsa gör hon typ aldrig på pottan. Hon kan sitta där och kissa, och 5 min senare när blöjan är på bajsar hon ;)

[WickedAlly]
0

Jag har inte mött ett enda barn som är torrt dagtid i den åldern faktiskt. Bland mina vänner är nog snarare två år rätt normalt. Tycker att åtta månader är galet tidigt. Vi började när wilmer var nio månader tror jag, gick bra i början men nu vill han inte alls som sagt.

Sarah
0

Det är nog så att barnen idag är mycket mycket senare, pga att blöjorna är så bra.

soundtrack
0

Det ligger nog nått i det. Men jag vet flera barn som inte kissar i blöjan men däremot envist bajsar i den när dom varit en bit äldre än 2 år.. Man kan ju tycka att bajs i blöjan borde vara rätt otrevligt även idag? :P

[WickedAlly]
0

Jo, tror också det. Men jag tycker ändå inte att det är varken konstigt eller en katastrof :)

soundtrack
0

Nä, inte jag heller. Könner ingen panik över det där överhuvudtaget. Tänker att vi kanske gör ett seriöst försök i sommar (lite smidigare då) om det inte kommer av sig självt innan dess. Tills vidare erbjuder vi pottan vid alla blöjbyten, vissa dagar kissar hon där i stort sett varje gång, vissa dagar vill hon inte ens sätta sig ner. Hon får bestämma.

[WickedAlly]
0

Samma här, vi kör i sommar :) Kanske det som för jefos holly bara lossnar en dag, det känns ju som det allra bästa för allihop, istället för att stressa med det menar jag :)

Intehärutandär
1

Fått veta dem som gett Ängeln nu. Min moster och kusin. ❤️Misstänkte kusin eller en av mina fastrar. 

Suttit och väntat på Pastorsexp ska ringa sedan förra veckan ang godkännande av gravsten - så den kan sättas i produktion. Men de vägrar svara. Vet att Kyrkorådet hade möte den 30:e och hon på Pastorsexp skulle ringa direkt. Samma med Stenhuggeriet. Men inget. Fick svar av stenhuggeriet att de inte får svar heller.

Ringde idag på deras enbart 2 timmar långa tfn-tid och fick veta att hon skulle ringa upp efter lunch….vilket aldrig hände. Blir galen på krångel! Vill bara ha gravstenen, så jag kan lägga det bakom mig.

[TanatosNyx]
1

Men ush vilken dålig stil! Man tycker ju att denna typ av ställen borde vara ordentliga iallafall!

teezan
0

Det där med blöja… Vet barn som haft blöja ända till 4-5 år, så alla är nog inte redo tidigare även om 4-5 år nog anses som ganska sent. Man kan ju förstås prova. Sen tror jag absolut att babypotting underlättar, men själv är jag inte så ambitiös ;) Har inga planer på när det är dags för det "torrare projektet" ;) Det är helt klart bekvämt med blöjor.

Något jag har sånt dåligt samvete över, när vi ändå är inne på ämnet, är att jag glömmer att lufta lillans bak alltför ofta. Försöker minst en stund varje dag men det glöms :( Har såna mats från libero som suger upp eventuella olyckor (byter förstås om det händer) men hon ligger knappast still på en sån längre ;)

[WickedAlly]
0

Alltså Wilmer, haha, knäppa lilla unge. Han säger och gör så mycket roligt nu, verkligen blivit en helt egen liten människa med egen humor och åsikter. 
Idag vid frukosten skulle han ha ost vilket han sa så högt att grannen nog hörde det, han skrek inte men sa det med rejält tryck. Så jag skar en skiva och då sa han Nej, mamma då, inte ost. Öh, nähä. Sen pekade han på osten och sa Den, så jag gav honom skivan ändå och då blundade han långsamt som om han räknade till tio för att jag var så dum, haha. 
Häromdagen var han grinig över något så han kastade iväg en sak, så jag sa till honom att man inte fick kasta och att han kunde ta upp den. Då tittar han surt på mig och säger, Nej, du kan ta den. Öh. Vad svarar man? :P

[TanatosNyx]
0

Nu har vi varit på BVC 😃 nån som vill gissa vad våran unga herre kvalade in på idag?

soundtrack
4

Alice helnöjd med vädret just nu, leka med vatten är det bästa som finns!

[TanatosNyx]
1

Alvin är 81cm lång och 11,3kg tung nu. 🙂

[WickedAlly]
0

Ganska exakt som Wille då Tanatos :)

soundtrack
1

Alice var 81 lång för 1,5 mån sen :P fast tyngre, 12,2 kg tror jag det var då

Lilolizeit
0

Vilken jätte Alvin är! När e de han är född nu igen?

[TanatosNyx]
0

Hehe, han är född 21/4 i v35 :'D

teezan
0

Idun börjar plana lite, med betoning på lite, men växer ändå väldigt bra med tanke på att hon typ bara äter bröstmjölk med undantag för några teskedar purémat någon gång ibland. Har inte stött på nån amningspuckel än ;) hon är runt 70 cm & väger säkert 9 kg nu (8,7 strax efter 6 månader) & är 6 månader & 3 veckor imorgon :)

Lilolizeit
0

Det är ofta jag tänker på dig och din Jasmine. <3 Ni har lärt mig vara tacksam för varje minut oavsett situation.

[Thiah]
0

#155 samma här. Ibland blir det lite extra snusning i håret när han somnat, just för att…. Har en bekant som dog med hårborsten i handen. Pang boom så dog han. Så livet är väldigt skört :(

[TanatosNyx]
0

#155 Instämmer till 100% 

Jag har mist många i mitt korta lilla liv, så Jasmines historia berör verkligen.

Sarah
0

Idag har E stått själv några sekunder. Dock är jag lite osäker på om hon stog för att hon "glömde" att ramla typ. Så var det när hon lärde sig sitta, hon var fokuserad på ngt annat. Just nu övar hon iaf på att stå i sängen istället för att sova. Upp, stå, ramla, igen och igen och igen… Kom på att jag fortfarande inte sett henne vända från mage till rygg. Hon hatar att vara på rygg, man kommer ju ingenstans då, så hon har aldrig valt det själv, sen hon kunnat välja :)

[WickedAlly]
1

Klockan är 08.57, vi har varit vakna i en halvtimme och jag har hunnit få utskällning av vår tvååring för:
1. Jag frågade om vi skulle byta blöja. Men pappa skulle byta, pappa som låg och sov.
2. Jag tog med en blöja ut i köket.
3. Jag värmde mjölk i en kastrull och inte rakt i flaskan.
4. Jag dukade fram frukost.

Suck. Kommer bli en väldigt lång dag.

[TanatosNyx]
0

Jag har åkt på dagisbaciller uäääh och alvin skrek hela natten

JeFo
0

Vi blev stressade… El jag rättare sagt. Blöjan skulle ju bort rekordtidigt enligt många. De andra två slutade strax efter 2 år. Men Holly gillade inte potta el toalett. Efter 4-5 kissningar på golvet så var hon torr och är även det på nätterna sedan bra många veckor. Det sa verkligen bara pang. Och jag gjorde som jag ville och hoppade det jag inte trodde på. Tror vi känner våra barn bäst. Fungerar säkert för vissa att börja vid 8mån men jag såg ingen vits med det alls. Och så tar det väl normalt lite tid att få barn torra vilket kanske inte många har idag. Vi var hemma sjuka i 2v och passade på då… Sen är det väl lite extra tänk med att sluta. Tänker också på Jasmine ibland och kramar mina egna lite extra. Såna historier berör… Hoppas hon får sin sten snart!

[WickedAlly]
0

Grattis Holly! :)))

JeFo
0

Tack Ally! 😊 Slutade jobba 17.15 sen hem och ha kalas och nu har alla åkt igen. Holly fick massa fint. Gunghästen var poppis och alla pussel. Nu ska alla saneras och sen väntar smörgåstårta och soffhäng.

[WickedAlly]
0

#164 Låter som en kul men lång dag :) Jag grejar för fullt för kalas i morgon. Ska grilla hamburgare så jag har bakat bröd och gjort cole slaw. Pyntat i vardagsrummet och ska duka ikväll tänkte jag. Men först, pizza :)

JeFo
0

Hur gick dagen ally? Och hur har Joels födelsedag varit Thiah? Säger grattis till Joel som har sin dag idag och grattis till Wilmer som fyller imorgon. Hoppas ni får nöjda killar 😊

soundtrack
0

Grattis till alla tre! Tänk att det gått 2 år redan! Minns det ju som igår :)

[Thiah]
0

#166 Nu har damen blandat ihop pojkarna. Joel är imorgon och Wille idag. :D Grattis till pojkarna :)

Och hur har Hollys dag varit? Grattis till henne i efterskott.

JeFo
0

Åh förlåt, får skylla på tröttheten. Jag som vanligtvis har koll på allt känner mig helt tom i bollen. Är för mycket just nu…. Holly hade en bra dag. Hon lärde sig säga två och visa två fingrAr. Så sött!

[WickedAlly]
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Grattis Joel! :))

Här blev födelsedagen kanon tycker jag, fick så mycket fint. Av oss fick han en cykel, hjälm och lite duplo. När han kom ner och såg cykeln sa han OJ! Sen sparkade han iväg som om han aldrig gjort annat :o

[Thiah]
0

Joel fick "bara" en ny leksaksbil. Han fåe en cykel på lördag när själva kalaset är. Jag har en sån hemsk vecka. Noll noll och åter noll engagemang eller ork eller ens intresse. Skulle vilja ligga kvar i sängen . hoppas de här minipillerna snart blir bra… Suck

Lilolizeit
1

Samson är 10 månader idag. Var på BVC igår, nu väger han 8,9kg å är än kvar på stadiga 67 cm ^^ På torsdag har han sjukgymnast å på fredag dietist. Mycket nu.. :)

Sarah
0

#172 varför sjukgymnast? Min faster sa att det var dags för potträning då hon började öppna och stänga saker, vilket hon gör jämt nu. Killen tar tag i det lite som han känner för nu. Igår kom det 3 kiss och 1 bajs på pottan. Idag hade han ingen lust att försöka, så det blir sporadisk träning. Hon har testat pottan tidigare också och det funkar oftast, men vi tar det som vi orkar. Men, hon fattar vad det handlar om iaf :)

[WickedAlly]
0

#171 Usch, sådana veckor är vidriga :/ Idag har mina små avkommor vart skitsura på ren svenska. Jättekul när man försöka köpa kläder, och sedan storhandla. Jag har fejkskrattat och sjungit halva dagen i hopp om att det ska smittas men de blev bara ännu surare… Och i morgon ska vi till BVC, brukar inte heller vara populärt. Bah. Nu ligger jag i badet själv, Rasmus tog med dem ut på (sin första ensamma) barnvagnspromenad. Kom tillbaka fort dock då han behövde gå på dass och då fick jag se efter dem från badet. Både vattnet och kaffet hann kallna, så nu badar jag i kallt vatten av ren princip.. Moget. Men det är min första ensamma stund på flera månader.

Sarah
0

#174 men varför har du inte haft egentid på flera månader? Låter ju helt galet. Vi ser till att båda får tid flera gånger i veckan. Annars blir man ju knäpp :p

[WickedAlly]
0

Det är så vi har det bara. Jag håller några månader, sedan säger jag att jag måste få andas lite innan jag får psykbryt. Då laddar jag om och så håller jag några månader till :)

Sarah
0

Hehe, det skulle aldrig funka här, tror att vi båda skulle känna bitterhet gentemot Elva och varandra om vi inte fick utrymme. Får Rasmus utrymme att vara själv?

[WickedAlly]
0

Jo, visst dyker det upp lite bitterhet ibland från min sida. Men inte mer än att jag kan svälja det. Ja, Rasmus har egentid några ggr i veckan. Skitskevt, jag vet.

Lilolizeit
0

#173 det är för att han är Prematur, de brukar ligga en del efter i den motoriska utvecklingen så dom vill följa upp det. :)

[WickedAlly]
0

Nu har David börjat visa någon sorts vilja att ta sig fram för egen maskin. Igår ställe han sig upp i vagnen av alla ställen, första gången han fixar det själv. Så nu blir det bälte. Tidigare har det varit lite Tjuren Ferdinand över honom, så länge han haft något att kika på så har han suttit där man satt honom. Idag ska vi till BVC, båda ska mätas och vägas. Håller tummarna att Wille växt något så att vi slipper gå vidare med det. Sen ska vi till öppna förskolan, var nog två veckor sedan sist så det är dags nu. Ska dit med svägerskan och jämngamla kusinen. Svägerskan är förövrigt beräknad nästa vecka så nu går vi alla och väntar :)

Theres
2

Oj. Vi har egentid båda två typ varje dag. Jag åker iväg och tränar drag med hunden, Timmy åker med Elly själv till sina föräldrar, jag åker med Elly till mina föräldrar, Timmy leker med sina kompisar i skogen o.s.v o.s.v :)

golf.ifokus.se

fluffis
0

Jag hade också blivit knäpp utan egentid varje dag. Hejja Wille! Vi ska också till BVC idag. Ska bli intressant. Vi måste närma oss 10 kilo nu!

[WickedAlly]
1

Hur hinner man ha egentid varje dag? Att driva runt två ungar, heltidsjobb, ett hus som behöver renovering och alla hushållssysslor slukar ju all tid. Oj, 10 kg. Jag är glad om David väger sju.

jackiejohn
0

Vad räknas som egentid? 😁 Jag anser mig ha egentid när Lilli sover och jag kan ligga på soffan eller ta en kaffe på altan… Jag har väl Lilli 90% av tiden, jag lämnar alltid på dagis, hämtar alltid förutom när jag jobbat kväll. Men just nu bygger vi om och bygger ut huset så då får maken vackert arbeta alla kvällar/helger så grunden blir klar tills snickarna kommer och då faller det på mig att ha henne oavsett vad jag ska göra. Hon hänger med på allt och hon är väldigt enkel att ha med, nöjer sig med det mesta som erbjuds. Sen vill jag gärna ha henne med mig också så här har maken mycket mer egentid än vad jag har men vill jag göra nåt själv så säger jag bara till så tar han henne. Vi jämnkar, sen att det inte är rättvis i antal gånger är inget som stör någon av oss.. Men som sagt jag anser mig ha egentid varje dag när hon sover middag 😅

jackiejohn
0

Vad räknas som egentid? 😁 Jag anser mig ha egentid när Lilli sover och jag kan ligga på soffan eller ta en kaffe på altan… Jag har väl Lilli 90% av tiden, jag lämnar alltid på dagis, hämtar alltid förutom när jag jobbat kväll. Men just nu bygger vi om och bygger ut huset så då får maken vackert arbeta alla kvällar/helger så grunden blir klar tills snickarna kommer och då faller det på mig att ha henne oavsett vad jag ska göra. Hon hänger med på allt och hon är väldigt enkel att ha med, nöjer sig med det mesta som erbjuds. Sen vill jag gärna ha henne med mig också så här har maken mycket mer egentid än vad jag har men vill jag göra nåt själv så säger jag bara till så tar han henne. Vi jämnkar, sen att det inte är rättvis i antal gånger är inget som stör någon av oss.. Men som sagt jag anser mig ha egentid varje dag när hon sover middag 😅

Sarah
2

För mig är egentid tid då man inte jobbar och då man inte har huvudansvaret för barn. Det är superviktigt att vi båda får en stund varje dag. 

Vi kör på att den som är hemma för dagen med Elva sköter hushållet den dagen. Om den inte åker iväg på ngt annat. Den tid som är kvar innan och efter jobb (killen jobbar kväll) delar vi upp. Vi har en stund tillsammans alla tre på vardagarna, efter jag kommer hem från jobbet, sen somnar Elva en sväng och då åker jag till stallet. Hur länge jag är där  beror på om det är min dag eller ej. Är det min dag passar jag på att rida eller pyssla lite längre med hästarna. Är det killens dag är jag där ca 1 timme. Sen åker jag hem så att han kan hålla på med sina datorer en längre stund inpå natten. Mina dagar sitter han kanske en liten stund på kvällen när jag och E gör oss i ordning för kvällen, sen ser vi en film i sängen eller ngt sådant. 

Vi har delar upp så att vi båda har 8 tillfällen per 2 veckor att göra eget. 

Vi renoverar också, ganska mycket, men vi har lagt de gångerna till en helg i månaden. Kanske går det långsammare så, men det blir iaf gjort. Och vi har ju hunnit göra ordning Elvas rum, målat köket och byggt en köksö i köket, byggt en grovtvättstuga, målat hall och vardagsrum, förodlat osv så det funkar ju. Samt att den stressen är borta från vardagen.

Vi har inte heller krav på att huset ska vara kliniskt rent och när jag lagar mat gör jag ofta 5-6 matlådor så att vi inte behöver stressa med det heller varje dag.

soundtrack
3

Vi har inte egentid varje dag, men flera gånger per vecka iallafall. Ibland mer "seriös" sådan - jag åker då till stallet, sambon brukar spela figurspel eller går på bio med kompisar. Annars blir det kanske bara nån halvtimma på kvällen medans den andre nattar Alice, sen brukar vi kolla på tv-serier ihop efter det. Lite då och då tillbringar hon en natt hos sin mormor, då får vi lite ordentligt egentid ihop dessutom. Jag skulle få psykbryt totalt av att inte vara ifrån Alice nånting, jag blir en mycket bättre mamma av att ha lite andrum.

JeFo
0

Förstår hur du har det Ally! Vi kom in i en ond cirkel från start. Maken spelade division 1 fotboll och hade träning 5 dagar i veckan och match en. Han hade intresse och inte jag…. Det fortsatte givetvis men jag visste vad jag gav mig in på när vi skaffade barn. Nu är han sjuk och har varit ett bra tag. Man behöver egentid och få komma bort, det gör såå mycket. Försöker gå en sväng på kvällen. Har ju ganska dumma arbetstider. Min egentid är på jobbet just nu.

[WickedAlly]
0

#188 Ja, det blev väl egentligen en ond cirkel här från start också. Maken har intressen inte jag. Inget jag pysslar med helhjärtat i alla fall. Men jag ska nog ta upp det ikväll. För även om det har fungerat hittills så känner jag att behovet av att ladda om ökar ju äldre barnen blir. Kanske vi kan schemalägga ett par timmar var i veckan då det är helig tid. Tycker också att egentid är när man inte har huvudansvaret för barnen och verkligen kan slappna av. Och jag har barnen dygnet runt, alla nätter och hela dagarna faller på mig automatiskt och har alltid gjort. Jag har inte sovit en hel natt sedan Wille föddes för två år sedan, jag känner nu att det börjar sätta spår, speciellt nu när Wille trotsar så håren krullar sig. Ibland drömmer jag i smyg om den dag båda killarna kan ha barnvakt en dag eller kanske rentav en natt. Och det känns ju inte kul..

[WickedAlly]
0

Förövrigt ser våra dagar ut såhär; Maken åker till jobbet vid sju, då sover oftast vi en stund till. Upp vid åtta, gör oss i ordning och äter frukost. Sen grejar vi hemma, går en sväng osv. Rasmus kommer hem på lunch vid ett. Sen grejar vi vidare, leker ute och sådär. Försöker hinna med allt som ska göras hemma. Två dagar i veckan är vi på öppna förskolan oftast, men som nu var det ett tag sedan. Eller så kommer kusinen/vi åker dit. Sen vid fem kommer Rasmus hem, då lagar jag middag om jag inte hunnit. Rasmus pysslar lite i källaren, eller ser på teve. Sen äter vi, leker lite och gör ungarna redo för natten. Ibland nattar Rasmus Wille och ibland tar jag båda. David ammar ju till sömns så honom tar alltid jag. Sen plockar jag disk för att tillslut hamna bredvid David i soffan igen. Då slocknar jag ofta. Så ja, ingen partid och ingen egentid. Inser nu hur galet det är. Absolut dags för samtal.

Sarah
2

Det är helt galet Ally, vill inte låta dömande eller förmanande eller elak. Men det är verkligen galet. Du är så mycket mer än mamma, du är en egen individ, en vuxen kvinna, student osv. Hur länge kommer du orka om du bara ska vara mamma och husmor? Du sa att ni ska försöka få en till bebis ganska snart, orkar du fortsätta såhär i flera år till? Vår grundregel är att det är att likställa med jobb att vara hemma själv med barn. Den som är hemma gör också de av hushållssysslor den hinner, men resten delar vi på, precis som vi delar på fritiden. Då får vi plats som föräldrar, vi får plats som egna vuxna och vi får plats som par. Som jag har pratat om tidigare ang jämställdhet, pratar man inte om det ordentligt så blir det mer eller mindre automatiskt kvinnan som drar det tunga lasset. Killen sitter och tittar på tv medan hon bryts ner. Så det låter som att det är dags för ett samtal och schema :) åk till gymmet två gånger i veckan eller ngt sådant.

fluffis
0

Hur man får egentid varje dag? Ja, alla gör vi våra val här i livet. För mig och min man som är över 35 så har vi insett det här med kvalitet i livet och att det betyder mycket att vara med familjen. Hemma hos oss är det lite speciellt iom att jag har förlossningsdepression. Maken har tex hand om nattning plus alla nätter men numera är det sällan V vaknar om nätterna. Vi har gjort valet att inte renovera en massa samtidigt som vi har barn. Vi har renoverat vårt hus mycket de senaste fem åren och nu gör vi mest mindre renoveringar där vi kan ta tid på oss. Ett annat val vi har gjort är att ge Vibjörn mycket energi och uppmärksamhet. Han ska känna sig trygg i alla lägen. Våra ansikten fanns där i princip varje gång han vaknade, de tre-fyra första månaderna. Jag är nästan aldrig längre trött och irriterad när jag umgås med Vibjörn och det har gett resultat i form av en nästan alltid glad och harmonisk pojke.

fluffis
4

Ally Hur dina dagar ser ut tänker jag inte ens kommentera. Blir arg bara av tanken på om jag själv skulle haft det så :) Fast alla är olika och det är upp till var och en att ha det som den vill ha det och om du vill ha ändring i ditt liv då gör du nog klokast i att ta tag i det för det är sällan som någon annan gör det åt en :) Ärligt talat, kommer din man hem och pysslar med sig själv eller går och ser på TV medan du lagar mat OCH tar hand om två barn?! Skicka hit honom här så ska han få en spark i arslet av mig!

jackiejohn
0

Alla har vi olika tankar om detta med egentid men jag tycker inte heller det är rätt att den ena föräldern ska dra hela lasset. Man är ju ändå två som valt att skaffa barn.. Jag jobbar minimum 2 kvällar i veckan och Max 4 kvällar beror på om jag gör helgen eller inte. Så då har ju maken nattning, middag och allt runt omkring automatiskt och när jag inte jobbar kväll så nattar jag. Middag är väl 50/50 jag tycker om att laga mat men det gör även maken så det är först till kvarn på de ;) Jag går alltid upp på natten de fåtal gånger hon vaknar, då jag inte kan somna om oavsett innan hon somnat igen så det är för min egen skull jag tar det. Den stora renoveringen vi gör nu är ett måste då den delen vi rivit och ska bygga upp och göra större var i katastrofalt skick och en riktig värmetjuv och det känns när man eldar med ved.. Men nu är vårt arbete snart klart och då kommer snickarna och tar över sen ska vi bara tapetsera/lägga golv och så :) Ingen av oss har ett speciellt intresse av nånting, jag har hästar men det är mer en livsstil (för mig) + att de är en bra bit till åren och penisonärer så det rids inte super aktivt längre men annars är L i regel alltid med i stallet som förövrigt är hos mina föräldrar så har alltid backup ifall hon blir uttråkad av hästgos. Men efter 19:00 varje kväll har vi både egentid åt vad vi vill då hon sover och vaknar extremt sällan. Jag boostar energi när hon sover eller maken har henne, jag har inget behov av att komma iväg utan henne och det förvånar mig för jag trodde jag skulle ha ett jättestort behov av det men nä… :) Säger som de andra Ally, prata med din man och försök hitta en lösning som funkar för er båda :)

LoAEmma
0

Jätteintressant ämne! Förtjänar nästan en egen tråd men nu har ni ju skrivit så mkt bra här redan.
Ally, jag håller med dig och dom andra, dags att sätta ner foten!!

Jag har egentid typ när jag går på toa eller duschar o han har henne haha!
Nä men hon är ju bara två månader än så vi har väl inte utarbetat nåt riktigt än, har ju inga rutiner med lillan än heller så. Killen håller på bygga en övervåning till oss samt så fort det torkar upp ute ska han bygga två garage och börja fixa lite med tomten som är en leråker nu (nybygge).
Så det gör ju det hela mycket svårare eftersom han måste lägga så mycket tid på bygget, som ju är till för att vi i familjen ska få det bra liksom. Kan ju inte riktigt klassas som hans egentid…
Jag var iväg till mitt gamla gym en kväll och tränade två pass bara för att det var kul, ligger i stan också så jag kunde gå på Maxi och handla sen för mig själv haha. Jobbar där också så det var extra kul.
Men jag säger absolut till när jag är helt dränerad på energi efter en dag hemma med henne så han får vackert stanna nere här vissa kvällar och ta henne bara så jag får skaka loss axlarna och andas liksom haha!
Hon är inne i sova-på-mamma-fasen…

Men ja, för oss blir det lite klurigt, han ska ju hinna med både jobbet, oss, bygget och sen vill jag ha avlösning ibland också.

*Det blir som det ska*

Intehärutandär
0

Egentid är nog vad man önskar själv och vad man gör det till. Jag som ensamstående från start kan (kunde) ju aldrig gå ifrån och hitta på något "självförverkligande". Men jag har också varit helnöjd med mina 2-3 timmar varje kväll där jag kunnat titta på tv, pyssla, prata i tfn med vänner, sitta vid datan osv. Sedan har han varit med överallt. Vi har gått långa promenader från start, fotat, pysslat och gått på festivaler och konserter. Har en son som är helnöjd med sin barndom. Vi har haft det torftigt med pengar, men vi har haft massor av tid tillsammans - och än idag 17 år senare så umgås vi varje dag på något vis. Promenader med hunden, titta på film, gå på festival, spela spel osv.

[TanatosNyx]
0

Vår egentid är när vi turas om med sovmorgon, tiden då han sover middag, och tiden då han sover på kvällen medan vi ännu är uppe och skrufsar. Tyvärr har maken fått dra ett enormt tungt lass med alla vakna nätter och tidiga mornar med Alvin eftersom jag har haft som mest smärtor då fram tills jag fått i mig mina mediciner på morgonen. Men det är först de senaste veckorna som jag har varit någorlunda människa, så ett helt år tog det. Sen har han ju fått sova runt lunch/eftermiddag så det är ju lugnt så sett, men det är ju inte samma sak som sovmorgon, och det sliter på honom.

[Thiah]
1

Vi delar på helgernas mornar och vissa vardagar. Men jag är morgonpigg och maken helt motsatsen… Jag gillar att ha ordning så jag städar mest. Men maken stökar inte ner i onödan. När jag lagar mat så tar maken alltid joel. Dom leker mera, läser mera osv på kvällarna för att jag gör annat. Behöver jag egentid så får jag bums. Men mest behövligt för oss är att farmor tar Joel över natten med jämna mellanrum.

Sarah
1

Är ju såklart skillnad när en förälder är sjuk eller inte finns med. Då tvingas man ju in i mer ansvar. Tror som Fluffis att ålder spelar in lite. Vi är båda 34 år och är trygga i att kompromissa och respektera den andres behov. Vi är också trygga i att vi är bra föräldrar trots att vi tycker att egentid är heligt. Elva är lika trygg med oss båda och hon har dessutom nästan alltid tillgång till en pigg förälder som inte känner sig frustrerad. Sen förhållandet… När man får utrymme för sig själv som vuxen, så tror iaf jag att det är lättare att ha kvar en relation som par även när barnen är små, som inte handlar om att vara förälder. Vår relation är eg likadan nu som för 5 år sedan, just för att ingen av oss känner att vi behövt ge upp ngt.

[WickedAlly]
4

Jag har som sagt egentligen inte haft något emot vår uppdelning hittills, visst att jag varit trött mellan varven men vilken förälder är inte det. Det är väl först nu som jag insett att det är väldigt skevt. Och jag tror att Rasmus inser det han också för han högg lite nu när jag tog upp det. Såg rätt skyldig ut.. Men han förstod vad jag menade. Vi ska diskutera saken ikväll när ungarna sover i alla fall, så får vi hoppas att vi kommer fram till något vettigt :) En stor orsak till att vi har det såhär är nog för att jag just inte gav upp något. Jag har aldrig haft några större intressen, hade jag haft något jag brunnit för så hade jag nog vart mer benägen att vilja dela mer. Försöker inte försvara varesig Rasmus eller vet vardag men så är det nog helt enkelt. En annan sak jag antar påverkar är att jag är uppvuxen såhär. Förutom att min pappa var ännu mindre närvarande trots att vi bodde i samma hus..

[WickedAlly]
1

Idag har Rasmus förresten äntligen varit hos en osteopat så nu kanske hans huvudvärk äntligen kan försvinna så att han kan bli trevlig igen :p Han och Wille är i garaget nu och tvättar gräsklipparen iaf.

Sarah
0

Är ju inte meningen att du ska känna att du behöver försvara ngt såklart. Är ju jättelätt att hamna i en rutin som känns ok först och sen vaggas in det tills det cementeras. Plötsligt vaknar man upp och känner att hur i helvete och det här funkar inte längre. Sen är ju barnen en gåva och helt fantastiska att umgås med. Det är ju inte bara jobb liksom :)

Pontiac57
0

Jag tror många gånger att uppdelningen blir skev just pga intressen. Jag själv tar hand om sonen iprincip jämt och hundarna och hemmet men det är självförvållat. Då gubben har sämsta arbetstiderna 10:30-19:30 så har jag valt att inte ta upp hästarna igen (än) för att det blir antingen väldigt tidigt eller sent. Men ingen familj funkar om den ena är fö trött och inte orkar

[WickedAlly]
0

Nä, det gör jag inte heller :) tycker att vi/ni är fantastiska här inne som kan diskutera på en vuxen nivå. Ja, det är förvånansvärt lätt faktiskt. Känner lite sorg över hur det blivit. Men nu är det ju upp till mig att det blir bättre, öppnar jag inte munnen så tror han väl att det är bra som det är. Och det är det ju inte längre. Ja, barnen är fantastiska och jag är stolt att jag hittills lyckats uppfostra två trygga, starka individer trots att jag gått på knäna ibland. Att de för det mesta är glada, snälla och busiga gör mig lycklig ända in i själen. Det som känns tyngst är ju egentligen inte att "behöva" hänga med dem hela tiden, det gillar jag ju. Det är väl mest att jag tar allt ansvar kring dem. Att de mår bra är min förtjänst känner jag. Sen att få andas ibland hade såklart varit skönt.

[TanatosNyx]
0

Ja gör er alla den tjänsten att du säger ifrån, på sikt när ni har nya rutiner kommer ni vara gladare allihopa 🌺

Sarah
1

Aaaah, äntligen hemma. Killen jobbar ikväll och jag och E ska laga mat hela kvällen :p Vi har varit i Sthlm för att fixa lokal inför min disputationsfest. Det hela har gett mig huvudvärk, men nu känns det klart. Känner hur all stress rinner av samtidigt som mjukisarna åker på. Blir folköl, snus och voltaren för mig och en tomat för E direkt :D till det hela serveras det Bones på plattan.

[WickedAlly]
1

Är väl också en grej det där, jag tycker ju att vi är glada för det mesta, haha. Antingen är jag blind eller dum. Men jag förstår vad du menar, rum för förbättringar finns det absolut :)

[Thiah]
0

Ally jag vet precis hur du menar med att man egentligen alltid är glad som det är. Ibland bara tuffar jag på, håller hela familjen över vattenytan… Är glad och pigg och sådant. Men sen bara dör batteriet och jag tar tvärslut…. Kristian är bra på att märka och reagerar direkt men jag är för jäkla trög med att öppna truten…och för jäkla trög med att ge honom en chans att "få" göra saker…

Lilolizeit
1

Då var vi klara hos sjukgymnasten, allt ser jätte bra ut och vi behöver inte ses mer fören han blir 1 år i korrigerad ålder. Så skönt att ha en sak mindre. :)

[TanatosNyx]
1

Hejja Samson! :)

och Thiah/Ally - vi är nog tyvärr många som kör på "duktighetsdöden" och sen krashar emellanåt :P

jackiejohn
0

Kan nog krypa in och sträcka upp handen för "duktighetsdöden" jag också…jag är så vansinnigt pedant och noggran så dammsuger maken så dammsuger jag om för han gör inte rätt, bara för stt ta ett exempel liksom. Han "skäller" på mig för att jag ska släppa en syssla när den är gjord oavsett vem som gjort den och jag jobbar på de men ja….😁 Ålder kan säkert spela in, men jag tror även personlighet och uppväxt m.m präglar väldigt mycket. Jag är 23 och maken är 28, gifta sen 3 år tillbaka,fasta jobb, stadig ekonomi, har en gård sen snart 3 år tillbaka som vi drivit upp med djur och all omsorg ett hus och alla utehus och maskinhall behöver. När människor som inte känner mig får veta min ålder tror de jag skojar….haha! Nej men jag tycker inte man kan påstå att åldern spelar in på hur man ser på detta med egentid, inte för att nån sagt det bestämt men såg de nämdes i tråden. Jag som person vill gärna ha familjen runt mig, att vi gör både jobb och roligheter ihop betyder oerhört mycket för mig och är en riktig boost, sen är det givetvis skönt att vara helt själv utan ansvar för hushållet och barn! :) 209# Måste bara få fråga för om jag inte minns fel så är våra barn född i ungefär samma vecka? (Min tös kom v31+1) är samson fortfarande ålderskorrigerad? För på neonatalen sa de till oss när hon var nyfödd att de brukar ha någon form av korrigering fram till ca 2 års ålder, men Lillis sista korrigering togs bort när hon var 9 månader (7korrigerad). Men de jag pratat med säger att det är rätt ovanligt att de blir av med korrigeringen så tidigt, sånjag undrar vad era läkare sagt? Är han korrigerad både fysiskt och psykiskt? :) Du behöver inte svara jag är bas nyfiken då jag inte har någon i min närhet som fått prematur som jag så iFokus är enda stället där jag kan prata med andra prematur föräldrar:) Sen är jag givetvis inte dummare än att jag förstår att man inte kan jämnföra barn rakt av men ja är nyfiken bara, haha!

Lilolizeit
0

#211 klart du får fråga. :) precis, samson kom i 30+6 så de e ju i stort sett lika tidigt som din flicka. Samson räknas ännu som korrigerad i vad jag vet allt. Läkare å BVC sköterska säger att han kommer göra det tills han iaf är 1 år. Sen brukar de ha jämnat ut sig. På det grovmotoriska är han, om jag förstått sjukgymnasten rätt idag, ikapp. Även om jag inte riktigt tycker de om jag ser på andra 10-månaders. Men de e de där med att jämföra och att inte jämföra.. :P Det psykiska har de nog inte pratats så mycket om, så där vet jag inte hur det är.. Men han räknas än som på en korrigerad ålder på alla besök på BVC osv. :)

Sarah
0

Menar inte att ålder förändrar behovet av egentid, men att ålder påverkar ens trygghet i att be om plats. Inte bara då det kommer till egentid, utan det mesta i livet. Med åldern kommer även ett annat lugn, man inser att saker inte behöver vara perfekta och man värdesätter andra saker

[TanatosNyx]
3

Det är väldigt sant på sitt vis, även om individuell mognad icke är att förglömma :) Nu hoppas jag inte nån blir stött och tycker att jag säger att nån är omogen, för det är inte meningen :) 

Kan man kalla det livserfarenhet snarare än en siffra på papper? nåt åt det hållet är det nog vi pratar om :P Eller en kombination av personlighetstyp, mognad och livserfarenhet.. äääh jag är skittrött och borde lägga mig

JeFo
0

Jag tror inte åldern har någon betydelse alls. Finns mogna 20 åringar och barnsliga 30 åringar. Tror nog bakgrund och uppväxt mer har med saken att göra. Givetvis är det olika för alla. Jag började jobba när jag var 14 och jag flyttade hemifrån direkt jag var 18. Hade då körtkort och heltidsjobb. Alltid varit vuxen av mig och har inte låtit någon köra med mig… Hemma gjorde mamma allt. Jag älskar att vara med mina barn men jag vet också att mina batterier behöver laddas. Får tid när jag ber om det. Tycker kanske maken borde erbjuda mer och se att jag behöver det. Glad att släkten ställer upp så pass så mycket som de gör.

Sarah
0

Haha, ja självklart är lugn ngt individuellt och inte en siffra, men mycket handlar också om att livet fallit på plats. Man kan vara väldigt mogen, men inte trygg. Osäkerhet om sitt eget värde och sin plats och sådant försvinner mer och mer, förhoppningsvis. Jag var väldigt mogen som 20 åring och levde väldigt vuxet. Men inte trygg. När jag var 22 började jag plugga och vid 24 gjorde jag slut med killen jag var förlovad med. Då ändrades allt. Jag är vis av livserfarenhet, men lugnet och den verkliga tryggheten kom inte innan jag var 30+. Var mer omogen som 27 åring än då jag var 19 :p

Sarah
0

Vi pratar alltså om olika saker. Jag pratar inte om mognad. Jag pratar om lugn i en trygg själ.

[TanatosNyx]
0

jag ser det som en form av mognad rent biologiskt att nå dit :)

[TanatosNyx]
2

Pust, här har vi firat födelsedag idag förresten, jäklar vad tiden rinner iväg! Plötsligt blev han officiellt ett litet barn i stället för en bebis 😮 jag slits mellan att älska att se honom bli mer och mer en egen individ för var dag som går samtidigt som jag känner att jag har missat så mycket av spädbarnstiden pga sjukdom.

Det händer så sjukt mycket det första året! Från att ha legat som en liten snarkande plåsterlapp på oss till att kliva upp själv utan att väcka mamma och pappa på morgonen(!!!) man hinner bara se en liten blöjrumpa skumpa iväg vilt fnissandes, men ännu har han förnuft nog att inse att han behöver hjälp med frukosten, så han återvänder rätt fort igen och ropar och pekar på vällingflaskan, sen sätter han sig där jag brukar sitta och mata honom i sängen :P

Nyss låg han ju och sov hela dagarna, så tungt så tungt och inte ens orkade amma, och nu sitter han och äter själv med gaffel :)

Nyss var han lätt som ett litet dun, nu är han snart i kapp sin snart 3-åriga kusin!

Han börjar utveckla egna intressen, nyss låg han och stirrade på sin hand så ögonen gick i kors…

Gud jag skulle kunna sitta här och mala hela kvällen, är så satans sentimental så jag vet inte vart jag ska ta vägen med alla mina känslor idag.

[Thiah]
0

#219 jag drömse om dig och A inatt. Du hade fått jobb men kunde bara jobba till klockan 20 för sen skulle du natta(amma) A så din chef fick alltid fixa stängningen av affären. Sen sov du hellre i erm din farbrors(nån släkting som jag också var bekant med) kök än att sluta natta A med bröstet :p haha ja jösses

Theres
0

#183 Har bara en unge och är fortfarande mammaledig ;)

golf.ifokus.se

Theres
0

Timmy jobbar heltid, men denna veckan jobbar han bara två "dagar". Han jobbade natten till igår, så igår hade jag henne hela dagen. Vanligvis brukar han ta henne när han vaknar vid 17-18, men han skulle ut och springa och jag orkade inte lämna henne hos hans föräldrar så jag struntade i att dra med Maya. Sen jobbar han på söndag också. Förra veckan jobbade han flera nätter i rad (21-08 ca), och ibland jobbar han dag. Idag ska jag iväg till en kompis och jag har inte bestämt än om jag ska ta med mig Pluttis eller inte. Timmy är ju ledig idag, men har hon sina barn hemma så är det väl kul för alla parter om hon hänger med :)

golf.ifokus.se

Lilolizeit
0

#219 men grattis i efterskott till Alvin! :)

[TanatosNyx]
0

Hahahahahaa Thiah! 😂

[TanatosNyx]
0

#223 Tack tack hälsar Alvin 😃

fluffis
1

Ally

Vad skönt att höra att det ändå är så pass bra med dig och din familj. Jag tycker du skriver ganska ofta att du håller på att bryta ihop så jag har kanske blivit lite orolig (i onödan?)  :) Kan kanske bero på en sådan enkel sak som att man har mer behov av att skriva/prata av sig när man inte mår bra :)

Jag tänker att bryter man ihop så är det omöjligt att vara en bra förälder och även om man nära att bryta ihop så är det svårt att vara en bra förälder. Men jag vet ju egentligen inget om hur du/ni har det i riktiga livet. Jag kan bara efter bästa förmåga försöka tolka vad du skriver över Internet :)

Med den erfarenheten som jag själv har så är det enorm skillnad på att må bra och att inte må bra när man tar hand om barn.

fluffis
0

Min tungviktare till son väger förresten inte 10 kilo utan både jag och barnsjuksköterskan blev mäkta förvånad när han bara gått upp 10 gram p en månad. Nu har vi blivit beordrade att äta lite mer! Eller ge mer tillägg rättare sagt eftersom jag också tycker att han får lite för lite vätska i sig. Hur gick det för Wille?

[WickedAlly]
0

#226 Tack för omtanken :) Men det är just så, så himla skönt stt få gnälla här inne ibland. Så att man orkar vara trevlig i verkliga livet och undvika att bryta ihop på riktigt :) Ungarna är både trygga och glada, så de verkar inte ha tagit illa av att jag ibland är trött. Än i alla fall, men det är ju dags att ändra innan det eventuellt börjar påverka dem :) Det blir ju tyngre och tyngre med två starka viljor här hemma också, det tar absolut mer på krafterna. Det har dessutom varit väldigt mycket annat nu, så behovet att spy ut lite har vart stort. Men det är ingen större fara med oss, ska bara lösa det där med egentid och lite rättvisare fördelning :) Oj, ja det var ingen stor uppgång. Men så är det väl med barn, det går lite upp och ner. De börjar ju bli rätt aktiva nu också :) Jag missade bvctiden, hehe. Hade blandat ihop dem, men fick en ny tid den tredje :)

[WickedAlly]
1

Förresten så var försäkringsbolaget här förut och kika runt pannan, och nästa vecka kommer det en fin slant så att vi kan fixa i ordning igen. Älskar försäkringar :)))

Lilolizeit
1

Nu har vi varit hos den nya dietisten som vi fick remiss till.

Hon var kanonbra! Hon hade inga motsättningar på hur vi vill att han ska äta, framför allt inte på vad vi inte vill att han ska äta.

Vi satt hos henne nästan en timma och diskuterade och utbytte tankar med varandra.

Vi fick bra tips på hur vi ska järnberika maten och hon tyckte att de lät som att vi gjorde ett bra jobb. Hon kom med lite nya idéer som vi inte tänk på innan också, vilket kändes bra.

Hon berättade även att dom faktiskt redan håller på att skriva ihop nya recept på bland annat gröt med högt järninnehåll att ha som alternativ till köpegröt/vällingen. Fick med något recept hem som vi ska testa.

Sen ska hon sätta sig och räkna lite och skicka hem mer recept och förslag på järnberikade rätter och mellanmål och så ska vi ses i slutet på sommaren igen. :)

Kändes så bra att få prata med henne och ställa frågor. :)

fluffis
0

Varför har det blivit sånt himla stort fokus på järn? T.ex. kalcium som det pratades mycket om när jag var liten har jag inte hört eller läst ett knyst om nu. Det finns ju massor av vitaminer och mineraler, utöver järn som bebisar behöver få i sig.

[TanatosNyx]
0

Det låter himla bra Lilo!

Järn är viktigast framförallt för prematurer, de kan till och med behöva blodtransfusioner. Med friska fullgånga bebisar vette sjutton faktiskt.

[Thiah]
0

Jag vet faktiskt inte heller. Barn är väl sämre på att ta upp järn? Eller nått sånt? D vitamin är det enda jag försöker våta noggrann med. Äter varierat gör vi redan och det får duga.

LoAEmma
0

Men var det inte så att ni är vegetarianer? Och därför behöver han extra järn? Eller har jag blandat ihop det?
Vi ger lillan järndroppar eftersom hon är för tidigt född, viktigt för hjärnans utveckling tydligen.

*Det blir som det ska*

[TanatosNyx]
0

Samson är ännu mer prematur 😉

LoAEmma
0

Ja men dåså hehe

*Det blir som det ska*

soundtrack
0

#235 fast dom äter veg också ;)

Pontiac57
0

Alla bebisar i sverige med en födelsevikt under 2,5 kg måste ha järndroppar. Det är viktigt med järn till barn för att dom ska kunna ta upp c-vitaminen (om jag minns rätt) bättre, så iaf i sörmland så får bebisar som väger under 2500 g både järndroppar och c-vitamin fram till 6 månaders ålder :)

Sarah
0

#238 tvärtom, c vitamin ges för att underlätta järnupptaget :)

Pontiac57
0

Så kanske det va ;) å va det nog att dom med låg födelsevikt har ofta svårare att ta upp järnet (och även vissa normal stora) och järnbrist kunde vara farligt

Sarah
0

Tänder 7 och 8 är på g här nu och ungen är bitsk! Hon har även ökat aktiviteten "dra mamma i håret". /Sur Sarah.

soundtrack
0

#241 oooh, dra mamma i håret-perioden är inte kul… Det går över som tur är ;)

[TanatosNyx]
0

hej jag är snart flint, stora tussar ryker varje dag. Jag är HÅRÖM. 🥵

[Thiah]
0

Alltså erm när går dra mamma i håret perioden över? Joel är nu 2 och typ varje natt söver han sig med att dra i mammas hår.. Jääälskade unge. Typ

[TanatosNyx]
0

När dom lär sig fingra i sitt eget hår… :)

[WickedAlly]
2

Frågar man Wille vad vi gör nu så har vi Frädagsmus ;)

Lilolizeit
1

Haha oj vad ni hunnit skriva. Ja, Samson är både prematur och vegetarian. :)

fridaas
0

Alwa är 5år och perioden dra mamma i håret är inte slut än helt och hållet här.. Visst det är mindre nu än tidigare, men inte helt slut.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sarah
0

Det här med att dra i hår låter mer som en livsstil än som en kort period…

Lilolizeit
0

Mina dreads är skonade men mannens skägg blir kortare å kortare.

Lilolizeit
1

Å järn är viktigt för blandannat hjärnans utvecklings. Har jag förstått de rätt så kan även en lindrig järnbrist påverkar hjärnan negativt. Sen huruvida det är "idag" man prioriterar järn vet jag inte. Har frågat min mor ang järnberikning när ja va liten men de e inget hon minns. Men saker ändras ju hela tiden utefter vad vi lär oss. För bas några år sen så var den ju AD- droppar barnen fick å idag vet man att det räcker med D-droppar. Vem vet, bästa kanske är D-järn-droppar. :)

soundtrack
0

Alice drar i stort sett aldrig mig i håret längre, bara ibland när hon busar. Så för oss verkar det som att det var en övergående period i alla fall.

[TanatosNyx]
3

Idag hade vi kalas 😍

[GråHäxa]
0

Hoppar också in i den här tråden nu 👋

Tänkte höra med er, om man använder appar som woner weeks och liknande och har en bebis som är lite drygt 2 veckor tidig. Utgår man från när hon föddes då eller när hon skulle ha fötts?

[TanatosNyx]
0

2 veckor räknas som fullgången så jag hade använt hennes födelsedatum, inte bf

[GråHäxa]
0

Okej tack då kör vi på det :)

Theres
0

Idag får vi sätta på oss vinteroverallen. Det är sjukt mycket snö ute ^^ Visste att jag inte skulle bytt till sommardäck. (Vi bor i södra Småland :P)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Snö här också, vräkte ner når jag vaknade. Trodde jag drömde först. Vi bytte till sommardäck i måndags, känns som att de odubbade vinterdäcken kunde fått sitta lite till.

[Thiah]
0

Vi hade också snö. Men maken borde ändå byta däcken idag :p Joel sov hos farmor i natt. Då steg dom först upp 8.30… Hemma vaknar han vid 5. Inte alls bitter ;)

Sarah
0

Idag är det min tur att vara mindre mogen angående egentid :p Det är sällan jag får sovmorgon. Killen jobbar ju kvällar och vi har olika dygnsrytm. Han är mycket tröttare än mig på morgnarna så ofta går jag och E upp innan honom, om jag inte jobbar. Sovmorgon betyder efter kl 9, bara så ni vet… Iaf igår hade jag en värdelös dag och igår kväll sa jag att jag behövde sovmorgon. Varje gång jag ligger kvar i sängen ensam på morgonen måste tjafsas fram. Även om det är lugnt på kvällen innan så kommer killen bli sur på morgonen när jag påminner honom om att han måste ta E och gå ut ur rummet :D Iaf, nu har jag jagat upp honom och E och han är trött och sur, jag är jättepigg och väldigt väldigt kissnödig , men ändå ligger jag kvar :D

soundtrack
0

#260 Så brukar det vara för oss också, eller mig främst.. Är jag hemma vaknar hon oftast vid halv 7, ibland tidigare. Är bara sambon och Alice hemma brukar hon sova till 7 iaf, ibland halv 8-8 till o med. Och sist hon sov hos mormor sov dom till halv 9. Skitunge!

Lilolizeit
0

#261 Haha, klockrent.

[WickedAlly]
1

#260 Känns igen! Sist sov wilmer till halv nio hos mormor. Han ska vara där en natt nästnästa helg, han ber om det varje gång vi är där, hehe :) #261 Haha, lite skönt att man inte är ensam om att få bråka lite om sin egentid ibland ;) Jag är lovad egentid idag. Rasmus och hans bror byter koppling på broderns bil, men de skulle bryta vid ett senast så att Rasmus kan vara hemma. Bäst för honom att han håller vad han lovar, han är inte så bra på att hålla tider nämligen. Men idag har jah gjort upp planer där barnen inte kan vara med, och jag tänker inte skjuta upp det.

JeFo
0

Hade barnkalas för 13st igår, vilken upplevelse! Bad om svar senaste 4 dagar innan på inbjudningarna och sista svarade samma dag. Bakat massor vilket inte allt behövdes. De tog kokosbollar och glass och sen var de nöjda. Och vilket liv!!! Idag kommer släkten om 1h! Borde iaf bli lugnare. Maken har varit i Göteborg fre-sön. Sprungit nå lopp. Så jag har fixat allt själv, nästan lugnast. Kusinen som är fröken hjälpte till på barnkalaset. Holly har haft feber i några dagar och nu börjar Mellantjejen så hängig ut. Kommer mer och mer ord från Holly. Nu sätter hon ihop tre ord. Vi förstår det mest hon säger. Är en hel del som är tokigt än.

LoAEmma
0

Å vi är inlagda på barnavd med RS-virus… Blä!

*Det blir som det ska*

[TanatosNyx]
0

❤️ Kämpa på, ni är snart hemma igen ska du se 🌺 vad säger läkarna? är hon stabil?

[WickedAlly]
0

Egentid i detta hus betyder tydligen att bli utstirrad av både make och barn, fast de sistnämnda är ju oskyldiga såklart. Men nu har jag skickat in dem :)) Låter både härligt och tufft jefo, jag ser fram emot barnkalas samtidigt som jag nästa ryser av tanken, hehe. Hoppas feber och elände går över snabbt.

fluffis
0

Vilken tjusig tårta Tanatos!

Vad härligt att du får egentid Ally!

Här nere i södra Skåne har det också snöat/haglat massor fast inget som lade sig på marken. Ena stunden var vi ute och gick och solen gassade och i nästa så haglade/snöade det. Lustigt. Min lilla guldklimp har kräkts mycket idag och jag undrar vad som står på. Han har ändå ätit bra och varit ganska pigg.

[Thiah]
1

Joel fick en brandbil

LoAEmma
0

Tack Snövit! Jadå hon syresätter sig själv men har en högflödesgrimma och får inhalera adrenalin och saltlösning. Sliter så hemskt i en att se henne så här. Måtte det vända idag.

*Det blir som det ska*

Theres
3

Idag är det två år sedan jag tog ett test som var positivt och fick panik och började gråta. Jag räknade ut att jag skulle få missfall i Spanien och förstöra semestern baserat på i vilken vecka jag vanligvis började blöda. Nu ligger resultatet och sover i sin säng :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

Dagens stora bekymmer; finns det regnkläder/galonkläder i strl 68? Känns inte direkt som att en normal fyramånaders behöver det. De jag köpte till Wille är kanon men börjar på strl 80.. De kan jag nog snurra två gånger runt David.

[Thiah]
0

#273 har inte t.ex. Lindex? Joel hade en overall därifrån i strl 72…

mjioo
0

ellos.se verkar ha lite ner till stl 74 (både ställ och overall) men mindre än så har jag inte hittat.

mjioo
0

De har vattentäta jackor också i stl 68

[WickedAlly]
0

Ingen av de vanliga kedjorna har, men Ellos har jag ju glömt. Tack :)

[WickedAlly]
0

Nu hittade jag något som heter Busbyxan. Regnbrallor med fot, de var inte gratis direkt men de ser bra ut. Får kanske bli sådana :)

[Thiah]
0

Vi fortsätter i en ny  tråd     🙂

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer