Gravid iFokus

Gravid

Etikett: livet-efteråt
Läst 6056 ggr
[TanatosNyx]
0

Vi som har blivit föräldrar #22

Gamla tråden fortsätter här 🙂

[Thiah]
0

Sätter en tass :)

Lilolizeit
0

Om en vecka ska vi till bvc läkaren, ska bli kul att se vad han väger nu. :) Fick även en kallelse idag om en läkartid på sös, också nästa vecka. Väldigt kort varsel tycker jag, så får nog boka om den..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

soundtrack
0

Vi verkar ha tandsprickning hemma - igen. En tandj*vel hinner ju knappt upp innan nästa ska börja bråka :/ damen är på uselt humör titt som tätt, producerar kopiösa mängder saliv och har händer i munnen hela tiden och magen har ballat ur, som den brukar. Nu är det, som tur är, dom 4 sista (bakre kindtänderna), men vilken/vilka av dom har vi inte fått nån chans att se/känna, hon vill inte gärna ha nån annans än sina egna händer i munnen just nu :P

[WickedAlly]
0

#3 åh, wilmer håller också på med de sista nu. Han började i höstas och håller fortfarande på, reagerar likadant som Alice med uselt humör, dregel och kass mage. Kommer jubla den dag alla är uppe. Trodde att vi hade åkt på magsjuka men det blev inget av det verkar det som, galet tur. Måste ha ätit något dåligt bara. Wilmer somnade framför en film klockan sex, så denna natt kan bli väldigt intressant :s

soundtrack
0

#4 Sen i höstas!? Oh fy bövelen, då kommer vi ju gå under hemma om det ska hålla på så länge 🤮

[WickedAlly]
0

Misstänker att vi bara har otur, alla hans tänder har tagit lång tid :/

soundtrack
0

Det har iofs inte gått så jättefort här heller, men så fort dom kommit igenom brukar det blir mkt bättre. och från att hon börjar visa tecken på tandsprickning tills dom verkligen går igenom har det tagit ett par veckor kanske nu senaste gångerna.

[WickedAlly]
0

Ja, det blir det som tur är här också. Är kanske spänningen i tandköttet som släpper. När vi väntade på hörntänderna här sist så tog det nästan tre månader från först tecken tills de var uppe. Höll på att bli tokig på honom.

Lilolizeit
0

Här är det också jobbigt med tänderna. Har hållit på i många veckor nu och än syns inget. Ont och kliar i munnen, dreggligt värre är det och alltid en hand eller leksak i munnen och kass i magen sen i måndags.. :(

[TanatosNyx]
0

3 månader passerat och still going strong på tandstrularfronten här också. Blir galen!

[WickedAlly]
0

Kort och gott: urk. Tur de flesta får alla innan två års ålder i alla fall, är ju en relativt kort tid åtminstone. Även om det känns som en livstid när man är mitt i det..

[Thiah]
0

Är det nu jag ska säga att joels tänder bara ploppade upp? Hade typ 3 dagar gnäll allt som allt. Däremot har vi nu någon form av nattskräck..

Theres
0

Ellys tänder ploppar också bara upp. Hon bits ganska mycket. Men det är väl det enda :)

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
1

#12 Nä, tyst :p Jobbigt med nattskräck. Vi verkar äntligen blivit kvitt Willes.

JeFo
0

Vi har också nattskräck. Måste ligga bredvid och hålla handen. Tyvärr har jag inte tid men måste ändå. Läxor och annat tar också sin tid. Slutar ibland så jag är hemma 19.20 och då ska Holly i säng. Sen tar det 1h innan hon kommer till ro. Bara jag som duger också! Vad hände med ungen man bara la ner å gav en puss?!

soundtrack
0

Jag kan iaf glädjas åt att vi har bra nätter nu. Hon somnar i sin säng strax efter 19 (man måste sitta inne hos henne dock, men det brukar ta max 20 min). Sen vaknar hon oftast nån gång under natten och då hämtar vi in henne till oss och sen sover hon som en stock till morgonen. Ibland vaknar hon inte ens, utan sover hela natten i sin säng. Enstaka nätter sover hon orolig och vaknar flera gånger. Känns som rena himmelriket mot hur vi hade det hennes första år…

Nattskräck har vi också råkat ut för ett par gånger, riktigt obehagligt :(

I morse lämnade sambon på förskolan igen och det hade gått smärtfritt. Är nog bara jag som kommer få stå ut med lite gråt ibland tror jag :/

fridaas
0

#16 så har vi det här med när vi lämnar Noel, lämnar jag gråter han, lämnar pappa så går han och leker på en gång och allt är frid och fröjd, trots att han är inne i en riktig pappaperiod, bara pappa som duger egentligen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Lilolizeit
0

Nu kändes det plötsligt som om nattskräck är något väldigt vanligt.. Så många de verkade vara som drabbats,.. Jag tycker de verkar superläskigt och hoppas vi slipper de..

[Thiah]
0

Här kommer den runt 2-4 tiden. Panik, skrik, sparkar och man får nästan höja rösten för att få honom att ploppa ut ur det.Han minns inget och vaknar aldrig till det minsta.

em.nord
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch vad otäckt med nattskräcka :( jag är så tacksam över att Elliot sover hela nätterna! Nu försöker jag få honom sugen på böcker men går sådär. Läser för honom varje dag. Men nä. Så idag kom en pekbok med tjocka sidor med Pettson och Findus. Han älskar tecknade Pettson och Findus på film så tänkte kanske det funkar på bok! :) Blev även en ljudbok och 3 berättelser på Cd men dom ärhan nog för liten för. Är tänkt till bland annat bilen sen. Soundtrack jag var alltid ledsen när mamma lämnade mig på dagis men dröjde inte länge fören jag slutade gråta och minns dagis med värme nu som vuxen :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Velinga1984
0

#20 Sonen älskar den boken med pettson och findus! Men som alla böcker så frågar han om alla saker istället för att lyssna på bokens text. Det roligaste är när sonen berättar vad han ser i boken för den sidan där pettson står i hönshuset så säger sonen "aj aj aj", frågar man om pettson har ont så svarar han "ahh" men vi vet inte varför pettson får ont i hönshuset :P

Theres
0

Ta ett kort på den bilden. Kanske nån annan kan komma på här varför han får ont? :D

golf.ifokus.se

Velinga1984
0

#22 Chansa ifall du kan lista ut varför Pettsson får ont just i hönshuset :P

Sarah
0

När jag läste på om nattskräck verkar det som att många rekommenderar att man väcker barnet lite innan den tid de brukar få skräcken. Då ändras cykeln lite och det kommer inte den natten. Vissa hävdar då att det kan upphöra om man gör så någon vecka eller två.

[TanatosNyx]
0

ägg till hönor? sjysst frukost! 😂

[Thiah]
0

#24 skulle det hända samma tis varje natt låter det vettigt. Joel drömmer kanske mer mardrömmar än har ren nattskräck. Jobbigt hursomhelst. Pettsson och findus ÄLSKAR jag!

[WickedAlly]
0

#24 Har också hört det men säger som thiah, hade det vart samma tid så hade det vart något att prova. Men här skedde det någon gång mellan nio och fyra typ :/

Theres
0

Findus har sin svans som ett plåster på Pettssons fot? Hans ansiktsuttryck ser ut som att han har ont? Kaffet ser ut som blod? :D

golf.ifokus.se

fridaas
0

Hönan som sitter i fåtöljen ser ut att vara ledsen, kanske han tror att den har ont?

[WickedAlly]
0

Skulle inte sagt att vi blivit av med nattskräcken…

malinroth
1

#23 När jag tittade snabbt såg nästan den röda kinden ut som ett sår, kan det vara det? :)

em.nord
0

#25 haha man ska tydligen ge det till nykläckta kycklingar också! Känns lite barbariskt :'D

emmans blogg

JeFo
0

Vi är sjuka IGEN! Mellantjejen har feber än. Och nu när Holly skulle lägga sig hade hon 39.1 igen. Var hemma 2v jobbade 2 dagar och har nu varit hemma 1v igen. Blir doktorn imorgon igen, detta går inte! Var bara förhöjd sänka på Holly sist.

plommon1
0

Vissa hönor får ju för sig att picka sönder och äta upp sina egna ägg 😝

Lilolizeit
0

#23 han slår ju huvudet i texten. Haha #33 fy så jobbigt ni har det :(

[TanatosNyx]
0

hmm hönorna gråter ju, klart det är ajaj :)

[WickedAlly]
0

Men usch jefo, fasen vad segt :/ Jag har känt mig hängig i flera dagar nu, huvudvärk och allmänt seg. Men ungarna är pigga i alla fall, trots besök av kusinen som går på dagis och öf-besök. Får se hur länge det varar..

jackiejohn
0

Positivt eller negativt ägglossningstest? 🤔 Är så makalöst dålig på detta men jämnföra jag med de två bilderna "för positivt ältest" på bruksanvisningen kanske det kan va positivt eller så är ÄL på g eller har just passerat.. Blev lite kallsvettig då vi sexande igår och jag räknade efter i cykeln idag… Fick nämligen veta att utbildningen jag tänkt söka startar här uppe till hösten så vi tänkte strypa bebisverkstan och se om jag kommer in! Sen är jag fullt medveten om att det inte behöver ta sig bara för att man prickar ÄL men risken är ju större 😉

jackiejohn
0

Nej men oj! Postade ju i helt fel tråd… Ursäkta! Skyller på för lite sömn 😁

[TanatosNyx]
0

#28 negativt :)

jackiejohn
0

40# Tack va skönt! :)

fluffis
0

En liten vit prick har börjat synas i tandköttet så snart dyker nog en tand upp. Spännande :)

JeFo
0

Fick tid kl 13 hos doktorn. Får se om vi behöver nån medicin. Skolan ringde nyss och jag fick åks och hämta äldsta. Antar att jag blir hemma denna veckan också. Jobbade i helgen och gudarna ska veta att jag slet. Tog igen 2v på 2 dagar! Gillar känslan när man klarat av nåt svårt när man själv känner "fan vad duktig jag är!" 😊😛

teezan
0

#42 har också haft en vit prick på gång ett tag här ;) Idun började dreggla och bita i händerna vid 2 månader så anade att det skulle komma runt denna tiden (hon är 4,5 månad nu ). Hade hoppats på att bissingarna skulle komma senare, är lite rädd att det ska förstöra amningen :/

teezan
0

skriver sällan men har insett att jag har en väldigt social liten tjej här, hon älskar människor ;) inte visat tecken på att tycka nån är läskig, men man vet ju aldrig i och med alla utvecklingsfaser som avlöser varann.  hon har varit  tidig när det kommer till det sociala, skrattade vid typ 6 veckor eller nåt. Jag tycker att det är jättekul men det har även gjort att hon är ganska lättdistraherad, på gott & ont ;) men jag är väldigt kär i min lilla, glada tjej. Hon har humor och kommer nog bli en riktigt busig rackare ;)

fluffis
0

Hoppas det gick bra hos doktorn JeFo!

Kul att höra att det går bra teezan :) 

Apropå läskig. Vibjörn blev rädd och började gallskrika och gråta när han träffade svärmors hund häromdagen. Han har aldrig reagerat tidigare men han var nog inne i nån fas. Sov dåligt den dagen gjorde han också. Det är världens snällaste hund och inte så stor heller så jag hoppas det går bra nästa gång.

[WickedAlly]
0

Fluffis: hur mycket sover Vibjörn om dagarna? Tycker att David sover så lite. Har glömt hur mycket wilmer sov vid sex månader.

fluffis
0

Ally, typ en halvtimme åt gången tre gånger om dagen. Ibland blir det längre. I söndags sov han två timmar på ett bräde men det är väldigt ovanligt. På nätterna ligger han i sängen i elva timmar. Tror inte han har särskilt mycket avbrott i sömnen. Det är maken som tar nätterna så jag har inte full koll. Hur lite sover David?

Lilolizeit
0

Samson, som korrigerad ålder, är lika gammal, sover typ 2 timmar mitt på dagen i samband med promenad, utöver det kanske 1-2 timmar sammanlagt under dagen i halvtimmes sovningar..

Sarah
0

Elva, 6.5 månader sover upp till 3 timmar per dag, ofta med en längre stund på minst en timme. På natten från ca 22-10, med någon kort ätstund.

fluffis
0

Bara för det så har Vibjörn redan sovit en timme och en kvart (och sover fortfarande) den här förmiddagen. Det kan ha att göra med att han slog sig lite tidigare eller så kanske han visste att mamma behövde tid vid datorn 😃 Nä men just det, han vaknade ju tidigare imorse och höll låda i sängen en stund innan jag orkade gå upp och hämta honom.

Det känns som om han generellt sover kort och lite dåligt när han är inne i en utvecklingsperiod. Och sen tar han igen det med att sova jättelänge. Känns det igen av någon annan?

[WickedAlly]
0

Hm, vet inte hur jag ska tolka det hela då. David sover 15-20 minuter tre gånger om dagen, är vi ute på förmiddagen kan han sova en timme på raken men sover inte igen förrän på kvällen då. På natten sover han 20.00-08.30 med en del pauser för lite sbuttande men det verkar ordna upp sig för stunden, i natt vaknade han vara två gånger. Kanske våra killar som sover lite så fluffis.

fluffis
0

15 min låter väldigt kort. Kan det vara så att David är inne i utvecklingssteg fem enligt Gravid- och babyappen?

Jag är inte helt hundra men det känns som om Vibjörn har sovit oroligt och kort när han varit mitt i utvecklingsfaser. Den här fasen strax före sex månader är ju mycket längre än de andra. För en vecka sedan vågade man knappt andas för då vaknade han av ingenting..

[WickedAlly]
0

Han har sovit såhär i snart två månader så jag vet inte, men det är ju möjligt. Ska leta fram Willes bok och se om jag antecknat något.

Sarah
0

Jag har inte märkt av några direkta utvecklingsfaser hos E, tycker att hon är väldigt jämn och hennes livsrytm ändras inte nämnvärt. Visst att hon sover mindre nu än då hon var nykläckt, men det är fortfarande bra nattsömn, och ca 3 tupplurar per dag.  Var en kort period då hon sov lite mindre på dagen, men det var i övergången då killen började vara hemma mer. Nu har de hittat sina rutiner och allt är som vanligt igen.

[TanatosNyx]
0

#52 Alvin hade också en sån fas ett tag, och så klart såå sur och grinig samtidigt. Nu vid 9 mån är det bättre igen.

[WickedAlly]
0

Båda mina har sovit lite sedan de kom, så mycket minns jag. Men detta börjar kännas tungt nu när ingen av dem sover. Tur de sover bra på natten. Tycker att David också är rätt jämn, märker ingen större skillnad. Men han har ett hiskeligt humör, BVC trodde att det bara beror på att han vill så mycket men inte fixar det än och att han helt enkelt är uttråkad. Han har varit så sedan han kom med eller mindre.

Lilolizeit
0

Såg att mitt inlägg var jätte rörigt. Samson sover bara en längre stund om vi gr på promenad. Annars sover han 20-30 minuter åt gånger typ 4 ggr per dag.. Så jag tycker de låter ganska samma som vi Ally.. Med promenad blir de kanske 20-30 min 2 ggr per dag..

[TanatosNyx]
0

#57 låter som Alvin, och nu när han är igång syns frustrationen på ett helt annat vis. Han har en vilja av stål! Och ja just tråkigt ibland.

[TanatosNyx]
0

Tråkigt =uttråkad

fluffis
0

Två månader är ju rätt lång tid så det kanske inte är en fas ändå. Han kanske bara är sådan, David. Har han lätt eller svårt att komma till ro? 

Bara för det så var jag tvungen att kolla Vårdguiden som säger 2-5 timmars sömn under dagen. Äsch, säger jag :)

Bara för det så sov Vibjörn så länge som lite drygt två timmar nu i förmiddags och nu sover han igen. Han har vaknat så lugn och harmonisk så jag klagar inte :) Men visst känns det konstigt när vanorna ändras så mycket helt plötsligt.

[WickedAlly]
0

#59 Ja, vilja av stål passar bra här med, haha. #61 När han väl säger till att han vill sova så vaggar jag honom till sömns på under minuten, så han kommer ju till ro lätt. Men det gäller att inte prova för tidigt för då blir jag utskälld :p Vad skönt, ibland behöver man få sitta en stund själv efter att sysslorna är gjorda :)

[WickedAlly]
0

Idag kunde inte Wille dricka vatten till middagen för det var "blött, usch".. Men mjölk gick bra ;)

fluffis
0

Lol, blött. Ja det stämmer här med Lilo. Att "vaggas" i vagn eller bil genererar oftast mer sömn :) Längtar efter lite bättre väder bara så att det är mysigare att vara ute och gå. Men när solen dyker upp så ska man väl klaga över att man får den i ögonen. Man blir aldrig nöjd :)

Lilolizeit
0

Ja lite roligare väder vore inte dumt. Jag lärde känna en tjej i föräldragruppen som bor nästan granne med oss, så vi drar lite i varandra så man kommer ut lite varje dag iaf :)

fluffis
0

Vad roligt!

Sarah
0

Mamma skickade min viktkurva idag. Elva väger nu, drygt 8 kilo. 6.5 månader. Jag vägde 8 kilo när jag var ett år. Vid 6.5 månader var jag lika lång som hon är nu, men vägde bara ca 6 kg. Vi har en riktig liten vegobulle till dotter :p killen var inte heller så stor, och vi är båda ganska små nu.

[WickedAlly]
0

Har ni andra med barn i tvåårsåldern eller äldre märkt av ett lättare hamsterbeteende? Wilmer samlar på ALLT hela tiden. Han plockar och grejar hela tiden, kör fram sin Bobby car och fyller kärran med allt han hittar, och det är inte bara hans grejer direkt. Ska vi gå ner till tvättstugan så måste han först fylla hela famnen med grejer, sen försöker han hålla kvar allt med en arm och hakan. Med andra handen måste han ju hålla i mig, tycker nästan synd om honom, hehe.

Theres
0

Elly gör likadant ^^ Inte för att hon är i tvåårsåldern, för hon är ju bara ett. Men det räcker inte med en napp, hon går runt med 4-5 nappar. En krita kan man väl inte måla med? Man måste ha minst två i varje hand. Hon släpar och bär på allt :D

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

#68 helt normalt :)

soundtrack
0

#68 samma här. Så fort vi ska ner i tvättstugan (där skötbordet står bland annat) ska hon ha med sig en jävla massa saker ner tex.

[WickedAlly]
0

Ja, antog att det var normalt, tänker att det kanske hör ihop med den här Den är min!-grejen. Skönt att fler har hamsterbarn :p David verkar ha tandsprickning igen, han är lite gnällig och dreglar rätt mycket. Ser konturerna av framtänderna jättetydligt så det dröjer nog inte länge. Tandborstningen är mycket uppskattad just nu i alla fall, är nog skönt att få lite hjälp med kliandet :)

[TanatosNyx]
0

Efter några dagar med massa matkladd, en och annan spya och en unge som växer i raketfart så fanns det bara bodys i storlek 86 i byrån. Döm om min förvåning när de satt bra 😮😂 snart 10mån gammal nu! Märks inte lika väl när man syr själv och småjusterar hela tiden. Hej och hå!

soundtrack
0

#73 men jäkla jätte till unge! :P Alice började använda 86 nu vid årskiftet typ ;) i byxor har vi fortfarande 80, tom 74 i nått par!

Sarah
0

Puh, har en del barnsäkring att göra snarast. Elva börjar tänka i höjdled nu och försöker resa sig mot allt. Kökslådor och stolar lever farligt. Är inte ens två veckor sedan hon började krypa bra, sen dess har hon lärt sig att sätta sig upp själv. Nu duger det inte längre :p

[WickedAlly]
0

Haha, Wilmer har också precis börjat använda 86 :P

JeFo
1

Här kör vi med MIN- big time! Allt är MIN! Min mamma, min pappa, min Tyra, min katt, min docka, min mormor, min kudde, mitt täcke… Värsta av 3 när det gäller att påpeka vad som är hennes. Fick ett pussel i alla hjärtans dags-present och det är MIN!

[TanatosNyx]
0

hehe ja det märks att han ligger över på kurvorna 😂

Lilolizeit
0

Så stor han är Tanatos! :)

Vi var hos BVC-läkaren i fredags på sexmånaderskontroll (tredje gången gillt fluffis) ;)

Samson väger nu 7,9 och är 63cm kort. :)

I övrigt såg att bra ut och det lilla lilla blåsljud som fanns på hjärtat är borta.

Har ännu en sexmånaderskontroll på neonatalen i mars. Då blir han 9 månader. haha

Samson fick duscha för första gången här om dagen, räknade med en arg unge, men han tyckte det var jätte roligt. skrattade och stoppade in ansiktet i duschstrålarna flera gånger, sötnosen. :)

fluffis
0

Åhh, vad gulligt det låter med duschen :) Blir lite sugen på att testa men Vibjörn har nästan precis börjat uppskatta att bada så vi tar det lite lugnt. Samson är i storlek som Vibjörn var vid 5 månader (fast Vibjörn var lite längre):) Vi ska också på sexmånaderskoll nu i veckan.

em.nord
8

Jag måste få skryta över mina pojkar och särskilt William. Nästa vecka ska han opereras för sitt ljumskbråck. Imorgon skrivs vi ut från neo. 3 & 4 kg i vikt är nog passerat imorgon. Sygas har vi mest hemma för syns skull för William har klarat sig helt utan i 1.5 dygn nu. #stoltmamma #starkaungar ;)

emmans blogg

plommon1
0

Men vad stora det blivit! Så fina 🌹

fluffis
0

#81 Naaw vad fina. Tänk vad ni går genom. Klart du ska vara stolt!

[TanatosNyx]
0

Born to fight! Vilka små hjältar 😍

[TanatosNyx]
3

jättecharmigt med en liten kille som växer så det knakar, men hallå, nu växer han ur vagnen snart!!!

Pontiac57
0

#81 gud så stora dom blivit! Va roligt att dom kämpat på så bra och snabbt :)

JeFo
0

Vilka kämpar Emma! Klart du ska vara stolt 😃 De har verkligen växt på sig. Skönt att allt går framåt för er.

[TanatosNyx]
1

Idag kom första tvåordsmeningen :) han babblar på som en tok och utbrister "titta där!" Hela tiden :p sen kan han mamma/pappa, säga hej och vinka samtidigt :) och härmar gör han konstant, både ord och rörelser. Han är en smart liten rackare!

[WickedAlly]
1

Vad roligt Tanatos, så coolt när de börjar prata. Wilmer pratar hela meningar nu och det är så häftigt, och det underlättar verkligen att han kan säga vad han vill eller vad som är fel :)

[TanatosNyx]
0

Ja verkligen :D och så stolt han blev när mamma förstod vad han sa haha, maken till att vara lycklig :P

[WickedAlly]
0

#90 Haha, ja. Nästan så de svävar fram sen :p Kommer aldrig glömma wilmers min första gången Rasmus morfar förstod vad han sa och svarade. Att han inte tuppade av.

fluffis
0

#85 Han är inte så liten längre! :) Tänk att han har börjat prata :)

[WickedAlly]
0

Har aldrig vart med om blod vid tandsprickning förut, ser ut att göra hiskeligt ont. David härmar wilmer och skaffar sig fyra tänder åt gången, inte konstigt att han är sur.

em.nord
0

Vad han växer Tanatos! Hur gammal är han nu egentligen? #93 Elliot blödde vid en tand och gud va det såg ut! Haha härligt att han tar alla med en gång så det är gjort ;) Tack alla ja dom är så stora nu :) William är inne och får blod idagdå värdet var lågt men det är inget konstigt för oss då bägge fått blod många gånger. Kan vara bra inför operationen :) Känns som Elliot ligger efter i mycket i utvecklingen! Jag vill inte jämföra med andra men kan inte låta bli. Jag tror våra månader med sjukhus och olika människor här hemma har hämmat honom en del. Det märks tydligt att han förstår allt man pratar om. Han hämtar saker när man ber honom osv. Men han säger inga ord. Han kallar mig inte ens mamma eller pappa för pappa. Trots att han kan orden. Han har egna ord men dom är snarare ljud… och han går inte utan att hålla i möbler än. 16 månader om en vecka ju :( Går han inte vid 18 månader har jag läst att det blir extra genomgång hos läkaren. Känns som jag varit en dålig mamma…

emmans blogg

[TanatosNyx]
0

Nejdå han ser vaken och med ut, barn utvecklas olika och han kommer sig nog snart ska du se. Han har garanterat andra färdigheter som han har utvecklat före. Du säger att han kan, och det är det som gäller, inte vad han gör :) det som kanske har hänt är att han har blivit lite inåtvänd pga omständigheterna, det säger inget om hans utveckling. Det är en vanlig reaktion när en/flera i familjen är sjuka och behöver mycket fokus. Tålamod :) han måste få reagera utan att det är något på tok :) Alvin är snart 10 månader :P och i dag sa han sitt namn, nåja, aviiin :)

[WickedAlly]
0

#94 Usch vad jag känner med dig, känn inte så! Du är ju en grym mamma! Barn är så himla olika, klart det kan vara så att han tar det lite lugnt eftersom det varit mycket annat men vet du? Det kommer ju så småningom. Och det kan lika gärna bero på hans personlighet. En del har bråttom, andra inte :) Jag brukar fundera på detta och jämför Wille och kusinen i smyg. Wilmer har pratat tidigt, medan kusinen knappt sagt ett ord fram tills för en månad sedan och han fyller två i mars. Men nu babblar han som tusan, ena dagen sa han knappt ett ord och nästa kom det små meningar. Han gick däremot före Wille som tog det lite lugnt med det där och är fortfarande vid snart två års ålder superklumpig, hehe. Jag förstår att det är tungt, men jag tycker att du är grym i alla fall som fixar tre små samtidigt :)

[TanatosNyx]
0

Både David och Elva är före Alvin med både ett och annat :p ffa David gjorde mig förbluffad, envis måste han vara :)

[WickedAlly]
0

Och Alvin är i sin tur snabbare än Wille på en del, wilmer sa sitt namn först vid ett och ett halvt tror jag. Och då sa han dessutom wilma :p

[Thiah]
0

#94 extra kontrollen är menat som ett stöd inget om att du är en dålig mamma eller att ni gjort något fel. Joels kusin fick fysioterapi ett par gånger och kom då igång med att gå fort. Han behövde liksom en extra putt… Innan 3 års ålder är utvecklingen otroligt olika. Då finns det egentligen inget rätt eller fel. Efter 3 års ålder börjar man mera seriöst tala om vad barnen SKA kunna enligt ålder. Så stressa inte, Elliott är precis som han ska vara.

fluffis
0

Vibjörn blir sex månader om några dagar. Var på BVC idag och han var 66 cm och vägde 8610 g. Han följer sin kurva duktig så nu kan jag vara stolt mamma 🙂

soundtrack
0

Alice har inte varit speciellt tidig med något, men när hon väl börjat göra saker har hon gjort det "felfritt" direkt. När hon väl släppte taget och tog sitt första steg på egen hand så gick hon väldigt stadigt och knallade sedan på rätt obehindrat på en gång tex. Hon väntar väl tills hon känner sig säker liksom. Hon har sedan ca 1 års ålder förstått typ allt man säger till henne, men hon säger inte många ord själv. Jag tror att hon kommer bli en sån som helt plötsligt en dag bara börjar prata och då pratar massor istället.

[WickedAlly]
2

Någon här är väldigt taggad över våra fredagsplaner :D

em.nord
0

#101 haha goa tjej :) så gör faktiskt Elliot med. Han kröp sent men började krypa felfritt och snabbt direkt. Såg honom heller aldrig träna på att komma upp i soffan utan helt plötsligt kröp han upp i soffan. #102 är det simpuffar? Gud så kul! Längtar tills jag åker med Elliot till simhallen. Inte varit där än :( hade planerat sista delen av graviditeten i vattnet med honom men nä… Tack alla ♡ det känns faktiskt mycket bättre :) Elliot är ju Elliot och ingen annan :) Ni med flera barn. Hur gör ni för att räcka till alla?! :(

emmans blogg

[WickedAlly]
0

#101 Jag undrar om dessa personlighetsdrag är något vi kommer se hela livet hos dem. Wilmer gör tvärtom, han börjar försiktigt tidigt men sedan tar det rätt lång tid innan han bemästrar det hela. Han stod t ex själv vid åtta månader men sen stod han bara och svajade i fyra månader innan han tog första steget. Jag är mer som Alice, suger på karamellen i tysthet innan jag visar vad jag kan. Måste fråga mamma om hur jag var när jag var liten. #103 Japp, han hämtade dem direkt i morse. Jag gjorde misstaget att berätta för honom tidigare i veckan att vi ska till badhuset så nu har han tjatat om "badahuset" sedan dess. Hoppas ni kommer iväg snart, det är rätt kul :) Angående att räcka till så grubblar jag fortfarande på det där. Nu har jag ju bara två men visst slits man mellan ibland. Ibland får den ena gråta lite medan man snabbt byter bajsblöja på den andre. Och ibland funkar det ju inte både leka, amma och laga middag samtidigt. Det är tungt ibland men när rutinerna börjar infinna sig så blir det åtminstone lite enklare :)

Theres
0

#103 Har de simhall i E-boda eller ska du till Nybro? Säg till om du ska hit så hänger vi gärna med :) Har varit i simhallen 4 ggr på en månad nu. Superkul tycker Elly. Dyrt tycker jag :D

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
0

#105 Vad kostar det hos er?

Sarah
3

Såhär ser det ut hela tiden nu. Så fort det finns något att hålla sig i. Gissar att hon tänker lära sig gå ganska tidigt, men för vår del får hon gärna vänta med det.

[WickedAlly]
0

Oj oj, bråttom minst sagt! Ja, det är väl bättre att de tar det lite lugnt. Det finns skumgummihjälmar att köpa, så slipper hon slå sig alltför illa :) David är inte i närheten av något sådant, han vill gärna krypa dock men ålar bara än så länge. Fast det är ju väldigt tidigt att krypa vid sex månader så det är ju inte så märkligt. Wille var sju månader när han började krypa, får se om David tar efter även i det. Allt annat har han gjort vid precis samma ålder som Wilmer så :)

Sarah
0

E började krypa med kläder på, ganska exakt vid 6 månader. Hon lyckades ta några krypsteg då och då ca två veckor innan det, när hon var utan kläder och fick fäste med knäna. Men, så fort hon lärt sig ngt ordentligt, så lessnar hon och kämpar på med nästa sak. Rastlös som sin mor… Kanske får bli en hjälm, åtminstone när vi börjar vara ute mer, eller bubbelplast runt hela ungen :p Vår tomt är bergig och sluttande i etapper. Ser framför mig hur hon ramlar och rullar ner för hela tomten och bryter både armar och ben.

[WickedAlly]
1

Hehe, rastlös eller driven, hårfin linje det där :) Ja, usch vilka scenarion man kan måla upp. Men något hade jag nog haft med en sådan tomt, tills hon bekantat sig med den :) Vår tomt är också sluttande, har ett sutterängshus. Men det är bara gräsmatta, misstänker dock att de lär rulla ner en och annan gång, hehe.

Theres
0

#106 30 kr för barn och 55 för vuxna :/

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Här måste vi betala för hela äventyrsbadet för att komma åt babypoolen. 200:- per vuxen. Sug på den… så jävla värdelöst!

[WickedAlly]
0

#111 Samma som här då. Förutom att det är gratis under tre år. #112 men hjälp :o är det skaras?

[TanatosNyx]
0

arena skövde

[TanatosNyx]
0

kollade prislistan och det är visst drygt en hundring per vuxen nu, men ändå

malinroth
0

Här på badis kostar det 80kr för vuxna men då är d3t gratis fr barn under 7år. För barn över 7år kostar det 35kr. Jag köper dock årskort för 1300kr (förra året 1100). Lätt värt då vi går och badar en gång per vecka! :) Innan jag började jobba heltid nu för några veckor sedan blev det ofta 2ggr i veckan. Både jag och Svante älskar att bada och det är så mysigt att komma iväg och bada, basta, duscha, äta frukt och ha det gött! Förutom de gånger han blir för trött eller hungrig, då blir det lite omysigt i dusch och omklädning :P Men jag brukar verkligen försöka tima in så att det inte blir så tokigt i tid. :)

Theres
0

Funderade på att köpa årskort också, men det är ju snart sommar och då är vi ju på Öland istället så tror inte det är värt det i längden. Man får iofs träna på gymmet i källaren för samma inträde, men jag har ju med Elly i omklädningsrummet så det är bara Timmy som har utnyttjat det när vi hat badat klart. Fast han gymmar ju egentligen på Friskis&Svettis så det blir ju ändå dubbelt för honom isf.

golf.ifokus.se

em.nord
1

#105 Emmaboda har simhall men inte så jättekul för de allra minsta. Så hade faktiskt tänkt testa Nybro nån gång :) eller kalmar eller karlskrona. men kostar det verkligen för så små? Här har vi gratis upp till 2 år. Men billigt är det icke! Gillar han simhallen blir det ett årskort. :) 100kr per vuxen?! Alltså vad händer med vår värld? När jag växte upp ochfick börja åka till simhallen själv. Vet inte exakt ålder men 10-12 årsålder kan jag tänka mig. Då fick jag en 20lapp av mamma. 12kr inträde och antingen bubblade vi för det kostade 8kr eller köpte vi 16 st godisbitar a' 50öre. :)

emmans blogg

fluffis
0

Vad gullig hon ser ut. Och rätt nöjd också 🙂

[TanatosNyx]
0

ja de har ju lämpligt nog placerat babypoolen mitt inne i äventyrsbadet… så man måste betala för ALLT. Idioti…

soundtrack
1

Idag har vi besökt frisören för första gången :)

[TanatosNyx]
0

Men ååååh vilket vackert hår, wow! vilken underbar intensiv hårfärg! Ska man tro skrock blir den damen temperamentsfull ;)

soundtrack
0

Bilden ljuger lite, det är bara i vissa ljus det är riktigt så rött. Hon är lite mer rödbrun annars. Men ja, temperament har damen redan ;)

Theres
0

#118 Ta Nybro då. Vet folk i Kalmar som hellre åker till Nybro när de har småbarn för det är tydligen barnvänligare här :)

golf.ifokus.se

Sarah
0

Att byta blöja börjar bli lika jobbigt som ett träningspass :) Tips? Spänna fast ungen :p? Fattar inte hur man kan ha så mycket energi.

[WickedAlly]
0

#125 Distrahera med allt du kan, här tittas det på krämtuber, tandborsten, bindor och allt möjligt :p

Sarah
0

Hjälper tyvärr inte, inget är så spännande som skötbordet, eller vad hon nu ligger på. Hon har inte tid att ligga still :) E har hittat en ny favorit att äta, selleristjälkar :D

[TanatosNyx]
0

Ställ henne och låt henne hålla i sig i något. :)

[WickedAlly]
0

Ja, stå upp är nog bäst då :) Wilmer vid lunchen; - Ska vi gå hem? Eeh, missuppfattat något?

Sarah
0

Stå var en bra idé :) inte tänkt på. Måste vara enklare än att byta på alla fyra.

[TanatosNyx]
0

10 månader idag blir min lilla dunderklump 😍

em.nord
0

#125 hört det av en kompis i Kalmar också :) Elliot går bara att byta blöja på stående

emmans blogg

Theres
0

Kan byta blöja på Elly på skötbordet om hon är nyvaken eller om jag ger henne en flaska välling samtidigt. Annars byter jag helst stående :) Timmy ska ju dock envisas med att köpa vanliga blöjor, men nu har jag två paket up&go så vi klarar oss ett tag :P

golf.ifokus.se

fridaas
0

Med alwa hade vi krig varenda gång när det kom till blöjbyten, hon Var aldrig still, varken liggande eller stående. Nu med Noel är det hur lätt som helst att byta på honom liggande så länge han får sin tandborste

teezan
0

Idun blev 5 månader i helgen och vi var på bvc i fredags. Tösen är nu 67,5 centimeter lång och väger 8 kilo ❤️Hennes nattsnuttande har tilltagit igen, tror hon är i en utvecklingsfas då hon samtidigt är lite mer gnällig emellanåt.

Funderar på hur hon utvecklas… Tror hon testar en sak ett tag för att sedan testa andra saker för att ännu lite senare plötsligt kunna det hon testade först. Som att rulla runt, hon kunde rulla från mage till rygg redan vid två månader och gjorde det typ en helg. Sen hände det alltmer sällan och vid fyra månader kunde hon plötsligt rulla från rygg till mage . Det la sig dock under en månads tid men nu rullar hon runt så fort man lägger ner henne ungefär. Sedan har hon länge försökt krypa och hon drar in benen under magen, men det bär liksom inte riktigt utan huvudet faller ner och hon blir liggandes 😉Sedanhar det varit väldigt poppis att stå/hoppa ända sedan hon var yttepytte så tror att hennes ben har blivit mycket starkare än ryggen. Sitta kan hon inte utan hon faller framåt (och kan då stötta med händerna men det ser inte så skönt ut) eller åt sidorna.

På tal om bad går vi på babysim och det är så mysigt! Ska lätt fortsätta bada i typ simhall efter sommaren, eller om det är skitväder i sommar 😎

teezan
0

Glömde lägga till det som är allra populärast just nu- att skriksjunga i falsett 😃

Sarah
0

Är det bara jag, eller är ungarna här på forumet (med vissa undantag) ganska stora? Vid sex månader vägde Elva lika mycket som jag gjorde vid ett år. Och hennes vikt känns normal om man tittar här :D Inte att det eg är onormala vikter, men det känns som att våra bebisar ofta ligger på de övre kurvorna.

[TanatosNyx]
0
[WickedAlly]
0

Inte mina, haha :-D

[TanatosNyx]
0

#137 nu förstår jag

[TanatosNyx]
0

Men telefonjävel

[TanatosNyx]
0

#137 nu förstår jag inte vad du menar :P

[TanatosNyx]
0

#137 nu förstår jag inte vad du menar :P

teezan
0

#137 får också den känslan… bebisar kanske generellt är större idag än när de berömda kurvorna gjordes, var ju trots allt på 70-talet (har jag för mig) 😛i alla fall vad det verkar här och på lite andra ställen är bebisar större idag,  med vissa undantag som du säger.

Idun har i alla fall längden i generna då pappan är lång, och även knubbighet, då både  jag och pappan var riktiga heffaklumpar nånstans mellan sex månader och ett år- hon är på god väg dit 😂

Theres
0

Elly väger väl 10,5 kg nu ungefär iallafall. Ingen aning om vad jag vägde när jag var i samma ålder. Får kolla upp det :)

golf.ifokus.se

fluffis
0

#137 Jodå, Vibjörn ligger en enhet (vad det nu kallas) över normalkurvan :) Hans pappa är ganska lång. Idun ser jag är längre än Vibjörn vid fem månader så hon kan inte vara direkt liten hon heller :)

Sarah
0

#144 Elva har inte några stora gener :P Jag är kanske lite längre än snittet 170cm, men väldigt smal. Ligger på 54-55 kilo i vanliga fall. Killen är 176 cm och även han är smal, om än muskulös. Våra föräldrar har samma kroppstyper som oss. Så det här michellinandet som Elva håller på med har ingen förklaring i gener :P 

När vi var i sydafrika köpte vi massor v kläder som vi tänkte skulle passa när hon är runt året. Allt var i den storleken. Nu inser vi att Afrikanska barn är mycket mindre än Svenska barn, hon har redan vuxit ur massor. Kläderna ligger nu i princip oanvända och väntar på eventuella syskon.

teezan
0

#147 jag gillar Michelin ;) hihi. Nä, ibland är det konstigt hur det blir. Jag var en stor bebis vid födseln, Idun var liten men har växt sjukt fort! Hur stor är elva? :) #146 ja, hon ligger på +1sd både på vikt & längd just nu :)

Sarah
0

Hon ligger på ca 8,5 kg nu när hon är nästan 7 månader. Osäker på längden. Jag vägde 8 kg vid ett år :P

fluffis
0

#148 :) Sarah: 8,6 kg för Vibjörn nu vid sex månader. Låter som om Elva är rena rama skolboksexemplet mitt på kurvan, är hon inte det? :) Så var ju Vibjörn när han låg i magen och vid födseln. Sen hände något :p Jag själv var bara 46 cm och vägde 2670 g när jag föddes men blev nu nyfiken på hur jag växte första året. Förmodligen finns ingen sådan information dokumenterad och min mamma minns typ ingenting om när jag var så liten.

[WickedAlly]
0

Var på BVC med David nu och passade på att väga och mäta wilmer samtidigt. Han har hoppat upp till -1 på viktkurvan men bara vuxit en ynka cm på längden sedan 18 månaderskollen. Har han inte vuxit mer på längden tills i april så startar de utredning. F*n :(

Sarah
0

#149 Kanske är så, jag var väldigt liten :P Jag var inte med på BVC de senaste gångerna heller. Men, hon följde medelkurvan länge och sist jag var där gjorde hon ett hopp till den ovanför. Var samma när hon var i magen. SFmåttet följde medel hela tiden.

fluffis
0

Utredning om längd? Varför det? Går det ens att göra något åt det? Äsch, ge honom platåskor istället 😉

Ja, låter som om du var nätt redan som liten :)

[TanatosNyx]
0

Jo det finns många sjukdomar som kan påverka barns tillväxt, så det ska man ta på allvar :)

[WickedAlly]
0

De vill utesluta hormonella störningar. Glad att de tar det på allvar men trodde att vi får vår beskärda del av barnläkare nu :/

fluffis
0

Aha, usch, men då är det kanske lika bra att få det utrett ändå.

em.nord
0

#151 men åh strunt också :( kunde ni väl fått slippa! Men bra att det tas på allvar. Är säkert inget men ändå. William har fått påbörjan till lunginflammation så dom satte in honom på antibiotika direkt. Morfin behöver han inte längre. Men svullen nere vid pungen då bråcket var väldigt stort när det väl opererades. Tycker han kan få lite lugn o ro snart! :'(

emmans blogg

[WickedAlly]
0

#157 Ja, tycker ju det.. Tror inte heller det är något men man kan ju inte låta bli att oroa sig ändå. Stackarn brås väl bara på sin mor, hehe. 

Men usch då :( 
Tur de läker bra de små. Wilmer var svullen ett par dagar efter bråckoperationen men sen märkte vi inte mer av det :)

[TanatosNyx]
0

#157 Nej men lilla stackaren då :(

fluffis
0

#157 Naaw stackaren. Ni är starka som orkar er genom allt!

soundtrack
0

18 månskoll på BVC idag och det gick galant, Alice genomförde alla tester som ett mönsterbarn :) (hade ställt in mig på att hon skulle vägra göra allt bara för att :P). 81 cm och 12,2 kg, så ett riktigt medelbarn enligt kurvan (men jag tycker fortfarande att hon känns liten ;)) Och ett knyst sa hon när hon fick sprutan :O

teezan
2

Verkar bli tumbarn av den lilla ändå, bara att gilla läget! ;)

fluffis
0

Naaw, lilla snuttisen. Söt :) Vår bebbe kör med napp när han ska sova och tumme lite däremellan. Kan inte bestämma mig för om det är bra att varva eller om vi skaffat oss två "problem" som kan vara svåra att vänja bort. Men en sak är bra med nappen. Vi ger den ju bara när han ska sova så han har blivit rätt så lättsomnad. Han sluter ögonen bara han får nappen i munnen, typ :p

teezan
0

#163 skönt på ett sätt, Idun tar inte napp & kan inte somna själv förutom i vagnen och i enstaka fall bilen. Annars är det tutte som gäller ;P man kan ju inte göra så mycket om de tar till tummen, den finns ju där hela tiden…begränsa det lite går säkert när de blir äldre om de fortsätter, men är nog inte lätt ;)

Lilolizeit
1

Vi var hos sjukgymnast idag på återbesök. Samson har nu på 5 veckor gått från att ligga 25% efter sin korrigerade ålder (som många prematurer) till att vara helt i fatt. Alltså i fin- och grov motorik. Den lille skallasymetrin han hade är också borta. Härlig start på dagen. Kom hem å lillen har feber, stigit till 38,8 nu.. :(

Sarah
0

#157 stackars liten :( vad tungt det måste vara för er alla.

JeFo
0

Här händer det saker! Hoppas alla blir friska fort. Är nog inget tokigt med Wille Ally. Hur lång var han nu? Mina kusiner har tvärtomproblem. De är för långa. Både mor och far är runt 175-180 där. Äldsta kusinen fick medicin så han slutade växa men blev ändå 195. Mellan kusinen är normal och yngsta var vid 12 år 175. Henne kollar de ännu men hon får inge medicin ännu. Vi har sjukstuga igen. Äldsta kräktes i natt. Roligt sportlov…. Inte blivit nå mer men barn har ju en tendens att bli sjukare på nätterna så får se hur det går i natt. Holly har börjat gå på toaletten. Hon var helt hysterisk när vi prövade den förut men nu är det den och inte pottan som gäller. Knasboll!

[WickedAlly]
0

#167 81 nu, var typ 79,5 på 18 månaderskollen så han har ju utbetalning vuxit så mycket direkt. Ja, man kan verkligen ha problem åt alla håll minst sagt. Känns som att normalspannet är rätt snävt.. Usch, så typiskt att det ska vara på lovet också. Men vad duktig holly är :) Här är det bara blöja som gäller, om jag försöker sätta honom på pottan så springer han ocj hämtar en blöja istället, hehe.

JeFo
0

Är inte varje gång det blir toan el pottan. Hon börjar dock känna av mer och mer när det är på g… Hon kör vanligtvis 3h mellan kissningarna. Ibland tycker jag de oroar en ganska mycket i onödan också. Klart att man ska kolla upp saker och ting men ibland sägs det så klumpigt. Jag är glad att Tyras näsa ska bli fixad. Hon är ju född med hjärtfel och har blåsljudet kvar. Inget som ska påverka henne men hjärtat jobbar ju ändå lite extra. Tycker det kan vara en fördel å få luft då! Måste kolla Hollys längd imorgon. Vägde henne för nån vecka sedan och då vägde hon 14 kg. Han ser iaf inte så kort ut Ally!

Pontiac57
1

Min pojke som blir 8 v på måndag va på sin första läkarkontroll idag och är tydligen ett "a-barn" låg helt rätt och nästan lite före i utvecklingen och växer så det knakar. Från 2400g till 3888g på ca 7,5 v tycker jag är jätte bra :)

Intehärutandär
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

1-års dagen avklarad. Så besviken på folk att jag tror jag ska bli bitter. Förstår inte hur svärfamiljen inte kan bry sig - eller ens ha en reaktion!?

Inte ens ringa sin son och fråga hur han(/vi) mår idag!

[Liinda]
0

Åh Snovit79 jag vill skicka er en kram! <3 Så vacker eran Jasmine är!

malinroth
0

Svante var ganska stor när han föddes men sedan 2veckors ålder har han följt normalkurvorna typ han låg dock lite över på längden ett tag men det planade ut, sedan ett år ligger han lite under på båda men bara -1 och den kurvan har han följt mellan 12 och 18mån. Efter 18mån har vi inte varit på bvc men har vägt han på badis förra veckan och då vägde han kring 12 och stämmer det så följer han fortfarande den kurvan. Han fyllde två i förrgår och vi hade verkligen en toppendag och han var jättenöjd med sina presenter! Han fick sin fina cykel, en cykelhjälm, småbilar, kusinernas gamla pippihus med tillhörande figurer, ett fint örngott, leklera, lite kläder och böcker. Som bonus fick han också tidig helg från förskolan då moster och kusiner kom till stan för att fira honom och stannade till idag så han fick vara med dom på dagarna när jag jobbat. 😊 Han har också slutat med blöja (förutom när vi är ute längre stunder och på natten). Här hemma slutade började vi köra utan blöja för det mesta kring årsskiftet men den här veckan har han börjat prova att vara utan på förskolan också och hittills har det gått jättebra. En olycka hittills bara. 😄 Har också kapat håret på honom i måndags..😢lite sorgligt men det växer ju som ogräs så till sommarn hoppas jag att han kan ha knut igen. 😋

[WickedAlly]
0

#169 Jag tycker att Wilmer kissar hela tiden :s Absolut inga tre timmar mellan. Kanske ordnar upp sig lite när han väl vill börja gå på pottan/toaletten. 

Tycker inte heller att han ser speciellt kort ut, förutom bredvid jämngamla kusinen då men han ligger i sin tur på +2 på längden så det är ju inte konstigt. 

Förstår att du är glad över operationen, en sak mindre att oroa sig över ju :) 

#173 Då är våra killar jämnstora då, Wille vägde 11,750 gram i förrgår :) 

Låter som en perfekt födelsedag :)

sisela
0

Jag har en liten snart 12-veckors bebis här :). Det är så kul nu när hon börjar bli lite stadigare i kroppen och interagerar mer. Vilka underbara leenden man får, alltså. Och hon har börjat upptäcka sin röst och vilka roliga tjut man kan göra med den. Det låter typ som R2-D2 när hon sätter igång. Har just klarat av första barnsjukdomen också. Hon fick lite feber och var väldigt snorig, så vi ringde det där numret och de tyckte att vi kunde åka in till barnakuten om vi ville. Svårt att säga nej då ju. Vi kom dit halv tio på kvällen och kom hem vid tre(!) hjälp vad trötta vi var. De tror det var RS virus eftersom hon var så sjukt slemmig. Nu verkar det gå åt rätt håll i alla fall, men så läskigt när det rosslar och piper när hon andas.

[WickedAlly]
0

Funderar förresten på om vi ska köpa en balanscykel, en trehjuling eller en vanlig cykel med stödhjul till Willes tvåårsdag. Läser olika om vad som är bäst överallt.

[Thiah]
0

#176 vi köpte en begagnad balans cykel. De verkar så smidiga

JeFo
0

Balans Ally!!! Mina har gått från balans till att kunna cykla direkt. Trehjulingar har vi haft men det har inte varit nå större intresse i dom. Och cykel med stödhjul har bara ställt till det. Så jag slår hårt för balanscykeln!!

malinroth
0

Här blev det också balans. ☺ Vet flera barn som cyklat i princip direkt efter balanscykel. Vet också flera barn bla två av mina syskonbarn som haft jättesvårt att börja cykla efter att ha cyklat med stödhjul då de bara lutade sig åt ett håll hela tiden . Sen tycker jag det verkar riktigt kul med balanscykel!

[WickedAlly]
0

Då blir det balans :)

LoAEmma
1

Jahapp då är det i den här gruppen man hör hemma nu för tiden då hihi :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[WickedAlly]
2

#181 Välkommen :) *** Det finns ingen i hela världen som får mig att skratta lika mycket som Wille. Så mycket kul han säger nu, följande var igår förmiddags; Jag stod i duschen och Rasmus bytte kläder på Wille som satt på skötbordet. Wille pekar på mig och säger: - Tvätta snippan, bra mamma! Jädra gullunge :)))

em.nord
0

#181 Grattis! :) #182 HAHA jag dör! :'D

emmans blogg

fluffis
2

#182 Hihi ----- From idag är jag inte sjukskriven längre. Känns skönt men en aning nervöst nu när min man kommer att vara borta (jobba) långa dagar. Men vi har det bra jag och V så det ska nog gå bra :) Solen skiner dessutom så det lär bli en stund ute :)

em.nord
0

OMG, hämtade ut en hormonspiral idag. 1000kr!!!?! Shit, dyrt att inte skaffa barn ;) men imorgon åker den in! :)

emmans blogg

soundtrack
0

#185 Men den funkar i typ 5 år va? Så då blir det ju inte så dyrt ändå ;) jag har använt p-ring innan och dom kostar 300 (eller kanske tom 400..) för 3 månader..

[WickedAlly]
0

#185 ännu dyrare att skaffa dem :p Ska också ha spiral, fast koppar tror jag. Blir knäpp av hormoner.

em.nord
0

Haha jag vet :) hade jag inte varit 25 år så skulle jag fått betala typ 100kr :P Haha men men. Som ni säger så hållef den i 5 år och det är dyrare med barn :) Förpackningen var ju gigantisk :'D haha kunde inte hållamig för skratt när den kom! ;)

emmans blogg

[WickedAlly]
0

#188 Meh, fusk. Jag är 24 men får ändå betala över 1000 här :(

Sarah
0

Tand 3 och 4 är på väg upp nu. Han har de två nedre framtänderna sen tidigare och nu kommer en av de övre framtänderna och den bredvid den. Bebis kommer att le snett :P Har gissat att de var på g, men blev ändå lite förvånad att de plötsligt dök upp idag.

[WickedAlly]
0

Här är 3 och 4 också på väg, han har dreglat som en tok i flera månader nu och igår tittade äntligen nummer 3 genom. 4 kommer nog vilken dag som helst. 
Han är en mönsterbebis dock och kör de två framtänderna nu, de två nere har han sedan tidigare. Undrar om han kommer köra allihop i ordning. Ser att 5 och 6 är på G också, på varsin sida om framtänderna nere. Så än så länge kör han verkligen enligt "schemat" :)))

[Thiah]
0

Jag har läkartid den 14 mars för att få recept på något… Tror det blir ringar men ska se. Bara jag får något för det här funkar inte :p

[WickedAlly]
1

Måste också ringa. Tycker det är så dyrt så jag drar mig för att göra det. 
Om du väljer ringar så får du gärna berätta vad du tycker sen, har funderat lite på sådana. Gillar tanken på att hormonerna får verka mer lokalt. Hade stav innan men tappade all sexlust och fick en enorm aptit. Blev ju inte så bra. 

Wilmer är tokförkyld, snoret forsar och han är hängig. Fick natta honom i soffan tillslut när ögonen började gå i kors, han lär inte sova ikväll men den smällen får jag väl ta. 
David sover också i soffan så jag sitter här och pysslar lite för mig själv :)

[Thiah]
0

#193 ja dyrt är det. Skulle jag veta med all säkerhet agg Joel blir ända barnet skulle jg klippt ;) men nu vet jag inte… Jag kan inte äta piller mer. Blir en rabiat käring efter graviditeten. Så ringar blir säkert bra. Smidigare än kondomer och vill vi ha syskon bara slutar jag ta dom. Som det är nu bråkar mensen alldeles för mycket för att jag ska vara lugn utan hormoner :p

[WickedAlly]
0

#194 Samma här, men vill ju kanske ha en tre så småningom. Jag är dessutom för ung, eller jag tror i alla fall att gränsen går vid 25. 

Ja, det låter ju rätt smidigt på alla sätt :) Speciellt det där med att man kan sluta själv och inte behöver hjälp att ta ut den.

JeFo
0

Vi är inne på 4 dagen i rad med att kissa på toaletten! Helt otroligt hur snabbt hon gick från toaskräck till att vara kompis med toaletten! Heja heja 😃 Jag kom heller aldrig till skott med nå preventivmedel. Började på piller igen för att inte bli gravid… De fungerar men jag får migrän. Läst på och det har väl inte med pillrena å göra utan för bristen på öhhh… Var det magnesium? Tyvärr har jag "hoppa framför tåget" -dagar vilket är sjukt jobbigt. Allt blir liksom nattsvart. Finns inget bra p-medel som jag gillar. Vill inte ha nåt i mig, blir orolig av sånt. Borde finnas nåt åt killar, är ju 2016 nu! Hade en kräksjuk förra veckan och nr2 kräktes igår. Totaltömning och sen verkar det vara borta. Tycker vi varit sjuka för flera år framöver nu.

Sarah
0

Kör på "säkra" perioder. Funkade jättebra i flera år då vi inte försökte få barn och även flera år då vi ville ha barn :p Men, vi vill ju ha en till, även om jag helst väntar ett år eller två till så gör det inget om det skulle hända igen snart.

[WickedAlly]
0

Och här kör vi på att inte få till det alls just nu, blir garanterat inga ungar i alla fall :P

Wille är fortfarande tokförkyld, snoret och dreglet forsar. Har vart ute och skottat, David sov i vagnen (Över en timme!) och Wille hjälpte mig. Så lite frisk luft har vi fått i alla fall. Och motion, för hujedamej vilken tung snö. 25 cm fick vi igår och det är nollgradigt.. 

Nu sover båda barnen i soffan, David vill mest sova hela tiden så han är väl på gång med förkylning och skit han också. Urk.

[Thiah]
0

Mensen är här! Halleluja! ;)

Lilolizeit
0

Uu, sitter å räknar på försäkingskassan, börjar misstänka att jag inte kan vara hemma så länge som jag hade tänkt. Känns jävligt jobbigt..

Sarah
0

Är 4 tänder på g, inte 2. Stackars barn. Alla 4 i mitten uppe kommer nu. Dock verkar hon inte vara så brydd.

Lilolizeit
0

Skönt att hon inte verkar så brydd!

Här har första tanden kikat upp idag. :)

[WickedAlly]
0

David kör också fyra på en gång ni, två av dem bröt genom i natt och de andra två kommer nog inom några dagar. Men han är däremot brydd, arg som ett bi och man får absolut inte röra munnen eller näsan. Perfekt när han är snorig verkigen, försöker man torka blir han skogstokig.

[TanatosNyx]
8

I morse flög jag upp till lägenheten ovanför och halvt slog in dörrjäveln hos grannen som hade årets fyllesvinfest i går. Idag satt ena grannen asbakis på balkongen och spydde så det ekade i hela området när vi satt och åt frukost runt 8, och spottade spy-loskor ner på våran balkong! Jag var redan lagom sur efter att de väckt Alvin flera vändor med sitt festande under natten, och störningsjouren här är ett skämt, men vi ringde så klart (utan framgång).

Det liksom brast för mig totalt, maken sa sen att han trodde jag gick upp och slog ihjäl någon så jävligt lät det 😛 adrenalinstinn som få och skakis över att behöva gå och skälla på en främling. Det var ju en karljäkel som satt på balkongen så jag förväntade mig nån biff på 210 lång som skulle vara lagom grumpy, så jag morskade upp mig rejält och gick med stora arga tunga kliv, och när dörren öppnades och det står en liten tanig tös på knappa 20 bast där och bakfyllestanken inifrån lägenheten knockade mig så bara brölade jag av ilska att jag inte ville veta av en till sån där jävla fest, och att dom fan fick visa hänsyn. Vrålade också att jag har en unge på 10 mån som har varit ledsen hela natten osv. men sen lugnade jag ner mig lite när hon bad om ursäkt typ femhundra tusen gånger och såg livrädd ut :P så jag sa att okej jag fattar att man kanske vill festa ibland, men var iallafall en sjysst granne och skriv en lapp innan så man kan förbereda sig och i värsta fall ordna barnvakt. Jag är inte den som är den, men jösses… hänsyn var ordet…

Gläh!

[TanatosNyx]
0

idag bröt tandeländet äntligen igenom! nu återstår bara att se hur många till som tänker ploppa upp här i dagarna med tanke på hur han mår och hur han kliar sig i hela munnen..

[WickedAlly]
0

#205 Skönt! Här kom en igår natt och en idag, så två kvar nu vad jag kan se. 

Är det de första kindtänderna som kommer nu för honom? De tyckte jag såg så onda ut när Wille fick, de är ju så mycket större än de andra.

[GråHäxa]
2

#204 Jag hör ju inte hemma i den här tråden ännu men var bara tvungen att skriva, för det låter precis som här hemma 😃 Jag har stört mig på grannen över oss ett bra tag nu.  Det kommer en j*vla massa oväsen, musik, skrik, slammande i dörrar och golv, borrande kl 07:00 mm mm Tycks även vara någon som "skrik-runkar" (?!) Här om veckan så brast det när personen för 4:e gången skakade sina mattor från balkongen så att all skit hamnar nere hos oss när jag precis städat. Fick världens adrenalin påslag och gjorde mig redo för att skälla ut det här aset till granne. Hade byggt upp en ganska tydlig bild i huvudet om hur det skulle vara en stor man i 30-40 års åldern. Istället öppnar en försynt liten tjej i 25 års ålder dörren. Det är ju fortfarande hon som väsnas men vad konstigt det blev när man nästan var inställd på att slåss med en mc-knutte eller något i den stilen 🤪

[TanatosNyx]
0

#206 nej det är "bara" framtänder 😮han har haft 2 uppe och 2 nere hur länge som helst, nu är de dem brevid.

#207 😃😃😃

Sarah
2

Det nya här hemma är att vägra varva ner på kvällen. Hon blir trött vid kvart över nio, då är allt mysigt och lugnt. Vi borstar tänderna, tar på oss pyjamas, fixar välling och går och lägger oss. Då börjar det hysteriska klättrandet och pratandet och sängkrypandet och ålandet och skrattandet :p har inte tid att äta eller ligga still mer än en sekund. Efter drygt en timme av hyperaktivitet däckar hon kabom. Tur att man själv är kvällspigg :)

[WickedAlly]
0

#208 aha, ja kindtänderna kanske kommer efter de fyllt ett. Gick ju genom allt detta förra året med Wille och ändå minns jag ingenting, haha. David skickar nog en sympatikram, han kämpar med samma tänder och elände. Arg som ett bi. #209 Haha, så knäppa saker de får för sig ibland :p Jag var enormt kvällspigg innan barnen men sen de gjord entré så kan jag ofta somna vid åtta, räcker att bara lägga sig ner.

[WickedAlly]
0

En gammal klasskompis blev förresten pappa nu ikväll. "Mitt livs största ögonblick" skrev han på Facebook och vips så slungades jag tillbaka till ungarnas ankomster. Ägnade kvällen åt att kika på gamla bilder, fick allt lite hjärtsnörp när jag insåg att de redan nu blivit så stora. Det stämmer verkligen att småbarnsåren går så in i bomben fort..

Lilolizeit
0

#209 haha, det låter precis som här hemma. Han liksom kravlar upp på mig å dreglar å skriker mot mina kinder, haha. Så svårt att hålla sig för skratt! Här kom första tanden igår. :)

fluffis
0

#209 Söt bild. Klättrande och pratande låter helt okej i mina öron ;) Här vrålas det i högan sky innan han äntligen kommer till ro. Jag får ta och leta fram öronpropparna igen. Det var några månader sen sist :)

[TanatosNyx]
0

Och här gör vi allt… kryper klättrar vrålar babblar skrattar och däckar…

[WickedAlly]
0

Här bara masas det, han skriker inte men han ska åla runt ett bra tag innan han kan somna. Är väl ett tappert försök att slippa sova.

[TanatosNyx]
0

Här är vansinnesutbrotten på nivån att besökare har gått hem. Heh…

Pontiac57
0

Är glad att min är såpass liten än och inte har kommit dit ;p däremot har han börjat försöka rulla ur nestet, inte långt kvar innsn han kan rulla helt från rygg till mage :)

PerhapsimAnna
0

Våran dotter blir hysterisk så fort hon är trött/övertrött och det känns lite som en kamp varje dag. Klösas, skrika och spänna hela kroppen så det knappt går att hålla i henne. Hon är 2 månader och jag hoppas det lugnar ner sig lite med tiden!

[WickedAlly]
1

Wille tog precis på sig skorna helt själv, rätt fot och stängde dem helt :o :)))

JeFo
0

Tänkt vad tiden går… Snart är de två år! Helt galet! Med tofs ser hon rätt stor ut, iaf bakifrån 😊 Vi ska till frisören nästa vecka, var dit första gången innan jul. Hon satt i mitt knä och var såå ledsen i 1min och sen var det lugnt. Efter det har vi pratat om att klipps hår många gånger. Ska bli intressant å se hur det går. Mitt försök till att sluta med blöja har gått fint. Vi har varit magsjuka och febriga i över 2v här. Så blöjan har vi helt slutat med. Sätter på på natten men hon väcker mig på morgonen och säger kissa. Så vi är nog uppe i lite mer än 3v helt utan och utan missar. Var ju inte tänkt som nå seriöst men det blev det. Städat av huset, gått långpromenad, plockat påskris, bakat och sen varit på stan och fikat med syster, mor och far. Varit en bra dag med sååå härligt väder. Massa nya ord har kommit. Blir förvånad då Hon tycks ta in det mesta just nu. "Fixa" är så sött när hon kör med. Allt sks fixas. "Mamma dum" är mindre kul 😝 Vill gärna se tårtan sen Ally! Nu väntar fredagskvällen. Imorgon väntas besök och Melodifestivalen. Hoppas efterrätten jag förberett blir bra, dumlefluff, dumlechips å kaksmulor varvat i glas.

[WickedAlly]
0

Ja, det är ju helt sjukt. Om en månad så har vi inga ettåringar längre och definitivt inga bebisar. 

Jag tar kökssaxen, haha. Brukar få det ganska jämnt men det är ju betydligt lättare med kort hår. Brukar klippa kort på sidorna och bak, och så får han behålla lite längd på toppen. Det tycker jag blir tjusigt :) 
Och så ser han såå stor ut, Rasmus kommenterade det också. 

Men vad duktig hon är! Här är vi lååångt ifrån något sådant, han skriker i högan sky när jag frågar om han vill gå på toaletten. Allt han vill är att David ska sitta på pottan och sen hämtar han en blöja till sig själv. Jag tänker att det får bli ett sommarprojekt, så kanske han är torr tills det är dagisdags till hösten :)

Plocka påskris tänkte jag också göra förut, men jag hittade inte ett enda ställe. Finns tydligen inga björkar här, haha. Får åka ner till mamma i morgon om det är fint väder, hon brukar vilja följa med på promenad. Rasmus ska hjälpa min pappa med en sak tidigt i morgon så han lär ändå vilja sova en stund på förmiddagen. 

Haha, vad kul. Wilmer kör med Jag ska greja! istället, eller Mamma grejar/Pappa grejar. 

Lägger upp en bild om jag blir nöjd :P Har så stora krav på mig själv så lär väl sitta och svettas över detta nästa fredag, ska alltid ta på mig så stora projekt när jag egentligen inte hinner.. 
Efterrätten låter jättegod! 

Rasmus tog med sig en speedad Wille upp för ett tag sedan, och nu verkar båda ha somnat. David sover bredvid mig i soffan så det är bara jag vaken. Gråter ikke över lite egen tid, skönt att hinna tänka en hel tanke någon gång.

[Thiah]
1

Joel har börjat förstå vart kisset kommer ifrån. Han kan peka på snoppen och säga åhå när han kissat på golvet :p Men annars är det nog blöja som gäller. Det kommer när det kommer…. Han har börjat säga meningar. Han kom till mig häromdagen och sa att pappa har lite aj aj… Och jo, pappa hade lite aj aj i kroppen… :D Sen säger vi näÄ och joO!

[WickedAlly]
0

#222 Haha. Wille älskar sin snopp, pillar hela tiden. Igår låg han i soffan, öppnade lite på blöjan och killade sig på pungen. Rasmus pojk det här. Haha. Undra när man ska börja förklara att man gör sånt på sitt rum. Nu är vi på väg in i en rejäl trotsperiod tror jag. Han fick inte saft till frukost så då tittade han på mig, flinade och slog omkull mjölkglaset..

Lilolizeit
0

Hej å hå.. Varit igång med otröstlig kille sen 5-5:30 nån gång, bortsett från en kort däckning. Han har så ont, men jag vet inte var.. :( Sitter på barnakuten nu å hoppas få svar..

[TanatosNyx]
0

#224 usha men lille vännen då! Hoppas de hittar felet. Visar han något utom gråt?

JeFo
0

Nej de är verkligen inga bebisar längre. Tycker tiden går såå otroligt fort. När man var liten stod den ju still. Sommarlovet var ju så långt. Vi hade som sagt inte tänkt sluta med blöja, det gick i bara farten. Nu vill hon ha trosa. Så söt när hon säger trosa 😊 Snoppar verkar intressanta även för tjejer. Holly är väldigt fundersam över sin far när han är naken. Har rensat ut rummet som ska bli toalett. Kommer en kille som ska kakla i helgen och ska titta. Har bara toa på övervåningen just nu och det känns lite jobbigt, speciellt nu när Holly går på toa också. Så inom 1 mån hoppas jag den är klar. Eftee mycket om och men gick Richard med på att ta hjälp. Utbyggnaden har varit klar i typ 3 år…. Känns såååååååå skönt att det är på g, äntligen! Sommarprojektet blir ist å flytta köket till uterummet så vi får ett till rum. Tror det blir bra med köket ut mot altan och pool. Och vilket ljus jag kommer få! Är bara fönster där. Längtar! Köpa nya saker och få ett större kök är kanon när man typ bor där.

Lilolizeit
0

#225 inte direkt. Ledsen å riktigt ont-vrål. Lugnar sig inte vad man än gör. Har inte ätit sen i natt någongång innan 5 kanske? Dock har han lugnat sig en smula nu. Ska kolla magen till att börja med, ifall han är förstoppad.

[TanatosNyx]
0

#227 låter som när alvin var förstoppad. Tänk på att de kan bajsa en del innan det hårda kommer. Vi fick hjälpa alvin att få ut det med termometer. Det var seriöst som stenar som kom till slut.

Lilolizeit
0

#228 var mest troligt det! Fick ett lavemang å skött magen några gånger sen dess. Är hemma igen å fått lactulos utskrivet.. Han äter igen å är på bra humör, men väldigt trött. Men vem hade inte varit det efter en sån dag…

[TanatosNyx]
0

Stackarn! Det blir bättre när han kryper och rör sig. Hjälp honom att röra sig så magen håller igång.

LoAEmma
0

Undrar om min lilla också har ont i magen. Hon är inte ledsen eller så men drar ofta ihop kroppen och magen blir stenhård och hon tar i liksom.
Fiser jättemycket också!
Ska, när vi får tag i det, byta till Hipp ersättning (för att den är eko), får se om det blir någon skillnad.
Hon kräks mycket också men det är väl rätt vanligt när man bara är en plutt på tre veckor <3

*Det blir som det ska*

[TanatosNyx]
0

Ja då har hon nog magknip. Låter som att hon behöver rapa om det är en del kräk också. Stötta huvudet med ena handen mot axeln, och var inte rädd att klappa ordentligt så bebisen guppar lite så kommer det säkert en rap.

Men annars ja det är normalt med en hel del kräk :P

Sarah
1

Har man en hästtjej till mamma får man tidigt lära sig hur det funkar i stallet :)

Lilolizeit
0

#230 tycker han har hållt igång rätt bra. Bortsett från krypförsök så är han i hoppgungan flera gånger om dagen å "går" mycket med å hålla i mina händer. Men ska försöka mer :)

[TanatosNyx]
0

#234 Jag tyckte samma med Alvin, men så kröp han plötsligt och jävlar vilken fart han fick på magen :P tydligen skillnad.

Lilolizeit
0

Haha då får jag vara beredd :P

LoAEmma
0

Tanatos; ja vi rapar henne alltid efter hon ätit och någon gång mitt i matandet också men kanske behöver vara ännu mer ihärdig. Ibland kommer ju kräket med rapen också…
Uscha lillan, ont i magen alltså. Konstigt att hon inte är ledsen då!

*Det blir som det ska*

[Thiah]
2

Vi väntar på Mellon :)

[TanatosNyx]
0

Alvin var heller aldrig speciellt ledsen. :) han knorrade bara och vek upp benen, och det gör han än idag, skillnaden är bara att han gapskrattar när han fiser och säger MÄH! när han rapar.. Sen tittar han anklagande på oss 😃

Jopps ibland flyger överskottet ut bokstavligt talat. Proppmätt ;) Magmunnen är ju omogen så de är lättkräkta när de är så små. Det växer bort och lugnar sig med fastare mat sen.

fluffis
0

Usch vad jobbigt med kräk och magknip. Det kommer mycket gaser från bebis här också. Och kräk. Det är mindre roligt med kräk nu när det luktar som det gör eftersom han käkar en del mat. Idag har vi haft en jättefin dag med sol och färdigställande av garderoben. Nu är snart hallen helt klar :)

em.nord
0

#238 härlig bild! :) Så stor han ser ut ♡

emmans blogg

[WickedAlly]
2

#238 vi också!

[Thiah]
0

#241 han är ju stor! Vart sjutton tog min lilla knodd vägen?!? # 242 Joel gav upp. …;) Och jag måste få skryta om min älskling. Han slutade med napp och med kvällsmjölk utan gnäll. Nu har han själv börjat säga till när han vill gå och sova så allt vi gör är att följa honom till sängen och sen sitta i soffan bredvid hans säng tills han somnar. Hur duktigt är inte det? Sen att han t.ex. imorse var uppe och lekte kl.4…………… :p

[TanatosNyx]
1

Vi var till leklandet idag och spanade in läget lite. Jätteläskigt med massa hemska barn hälsar Alvin som grät mest hela tiden. Vi fick ge upp och åka hem…

fluffis
0

#242 Vad glada och härliga ni ser ut! :) #244 Lite skeptisk där ja :) Jag gillar det tyget. Jättefint plagg! :)

Pontiac57
0

#231 jag ger ersättning innan nattning bara men Henry fick magknip av semper och blev mycke bättre när jag bytte till hipp. Jag fick tips av läkare att rapa ofta, låta honom käka 2 min och sen rapa och det gjorde magknipet bättre och lite färre kräkor :)

Sarah
0

Elva fick också mest magknip av semper. En liten gasballong.

Pontiac57
0

Nan sensitive har jag hört ska vara bra också, har dock aldrig provat

Sarah
0

Råkade köpa nan sensitive av misstag. Bajset blev som tjära, kolsvart och kladdigt. Märkte ingen skillnad på E, men bajset alltså… Fyf*n.

[TanatosNyx]
0

#245 :)

fridaas
0

Den här plutten växer så det knakar och har börjat komma in i någon trotsperiod nu, så fort han inte får som han vill illskriker han så det skär i öronen -.- Är det någon som vet om det är BVC eller vårdcentralen man ska vända sig till om man behöver läkarintyg? Han blir urkass i magen om han får i sig havre, päron eller majs, och nu när han går på förskolan behövs intyg för att de ska kunna köpa bröd som inte innehåller havre. De mornar han äter frukost där har vi med eget bröd till honom, men så kan vi inte hålla på i all evighet..

LoAEmma
0

…skulle ALDRIG ha skrivit så där…gissa vem som vart ledsen o arg sen igår kväll??
Verkar va magen.

*Det blir som det ska*

[TanatosNyx]
0

Men nu slapp du fundera vad som var fel :)

LoAEmma
0

Haha ja sant! Men man känner sig rätt hjälplös när inte de vanliga tröst-trixen funkar.

Lite bättre idag men tycker det har  kommit fram ett annat humör på lillan måste jag säga!

*Det blir som det ska*

[TanatosNyx]
0

Åh, hon tappar väl prematurbeteendet alltmer ;) Skämt å sido har de ont blir de som förbytta. (muttrar något surt om tandsprickning)

[WickedAlly]
0

#245 Alla utom minsteman, lite skeptisk till kameran :ett vgp #244 Åh, lekland vad längesen. Var gravid med David sist :o

Lilolizeit
0

Är de någon som har koll på hur de e med tandläkarbedövning och amning.? Ska laga en trasig tand i morgon å ammar ännu till största del. Googlade å hittade att man inte skulle amma på två dagar, sen hittade jag trådar som sa att de inte var några problem. Inser ju också att jag är ute lite sent att Börja googla nu, men så kan de bli..

soundtrack
1

#257 jag lagade tand med bedövning när jag ammade, var inga problem.

Sarah
2

Haft en så rolig helg med Elva. Killen har jobbat så jag och E har varit själva hemma. Så mycket har hänt senaste veckan. Hon börjar förstå mer, säger man "nu kommer jag och tar dig" tjuter hon av skratt och kryper iväg så fort hon kan. Hon förstår några ord, säger man lampa, sträcker hon handen mot lampan och säger man hej kisse, tittar hon sig omkring för att se ngn av katterna. Hon börjar även klättra upp mot våra ansikten och lägga munnen mot oss. Om hon vill pussas eller bitas är dock lite oklart :) Hon har även börjat strunta i "nej", vilket hon mycket väl vet vad det betyder. För en vecka sedan slutade hon direkt med att ex, försöka äta kattmat då man sa nej. Nu skrattar hon åt oss och fortsätter. Skitunge :)

[TanatosNyx]
3

Alvin står numera utan stöd och vinglar en stund i taget :)

malinroth
1

Här har vi också slutat med blöja. På natten har han blöja och behöver det verkligen, han dricker rätt mycket vatten på kvällen och natten och kissar ganska mycket också. Ska vi vara ute eller åka bil längre stunder brukar jag också lägga blöja för säkerhetsskull. Hemma slutade vi kring jul och på tvåårsdagen tog han med kallingar till dagis (efter att personalen sagt att han gärna får prova att vara utan då han ändå sa till när han ville gå på pottan och oftast hade torr blöja) Det har gått jättebra, över förväntan! Som mest en olycka per dag men oftast torr. Känns jätteroligt och han är så stolt över sig själv. :D

JeFo
0

Skönt Malin! 🙂 Vi har hållt på med bajsningen här men tror vi fått kläm på det också nu. Holly är jätte duktig. Var lite strul hos dagmamman nån dag men nu går det bra där också. Hon har blöja på natten men har inte kissat i den på 1 månad nu. Hon väcker mig kl 6 och säger att hon är kissnödig. Middagen sover hon utan. Det som blir jobbigt ett tag är när man är ute på stan och så. Inte lätt att få tag på toalett då så vi får nog köra blöja ett tag till då. Holly kändes genast som stora tjejen när blöjan och rumpan försvann.

malinroth
0

Ja visst är det skönt! Nackdelen är bara att alla brallor blir så stora när man har liten rumpa.. :P Det blir mycket leggings och brallor man kan knyta nu! Ja ibland kan man ju sätta blöja när man känner att man inte har möjlighet att hinna på någon toa. En annan nackdel är att Svante inte alls vill ha någon blöja längre. Han ska inte ha någon blöja när han somnar så jag brukar lägga på en när han somnat. Men sen vaknar han på natten och tar av den.. och han kissar som sagt under nätterna så det är inte så bra. :/

JeFo
0

Holly vill inte heller ha blöjan på. Men jag har försökt visa att det finns toaletter på stan och så också fastän blöjan är på… "Tosa mamma" och då vill man inte sätta på blöjan. Och vilka pengar man spar 😃

Intehärutandär
0

#251 Börja med BVC sköterskan, så kan hon be BVC-läkaren att ta titt och i sin tur ge remiss och intyg vidare.

em.nord
0

Jag ska försöka få Elliot sugen på pottan. Det märks att han ogillar att kissa i blöjan mer ofta. Nu har det hänt. Tvillingarna har börjat vakna varje timme på natten precis som storebror… Zzzzzz :'( Men försöker hålla igångom dagarna. Idag får vi nya vitvaror :) yeay! Kul att köpa sånt ochnu när allt här hemma gått sönder mer och mer så kan man köpa utan dåligt samvete för ekonomin! Yeay! :)

emmans blogg

fluffis
0

Hjälp! Min lille sjumånaders lyckades ringa från min mobil! Mobilen var olåst eftersom jag höll på att kolla upp ett skumt nummer som ringt. Det var någon i luren som sa hallå och då hade bebis ringt till optikern från senast uppringda. Undrar om han vill ha glasögon!? :)

Lilolizeit
0

Hahah! Kanske ska kolla synen då! Väldigt självständigt att ringa själv tycker jag. :)

fluffis
0

Detta är väl bara början på de busiga småbarnsåren. Hjälp :p

[Thiah]
0

#266 Joel använder sin potta som stol. Man ska läsa bok och sitta på pottan. Blir ibland riktigt ledsen om man vill goda i soffan medan man läser bok.

em.nord
0

#270 haha :D smart! Elliot hade inga problem innan. Var nästan bara kiss på pottan när jag blev inlagd. Nu i vknter har dock pottan varit kall så nu vägrar han sitta på den! :( fullt förståeligt dock. :)

emmans blogg

Lilolizeit
0

I lördags blev Samson 9 månader (7korrigerat) Igår var vi på sexmånaderskontroll på sasschsa. Vikt å längd togs, 67cm å 8470gram. Sjuksystern som kollade det frågade om vi träffat doktorn vi skulle till innan, Stefan. Nej sa vi, bara Thomas å Mikael. Hon var lite osäker på vem Mikael var men vi konstaterade att vi ju låg inne över sommaren å det nog var en vikarie. Nå, när vi kommer till läkaren så är det ju Mikael! Haha. Både jag å sambon bara tittade på varandra. Vi var båda tvärsäkra på att han har hetat Mikael. Hade ju han under sex veckors tid nästan! Hur som helst. Allt gick bra på läkarbesöket, vi berättade dock om våra besök hos en dietist som har gjort mig arg då vi inte alls har samma uppfattning. Läkaren tyckte inte de lät som vi kommit till någon dietist med direkt koll, han tycker vi verkar ha bra koll själva, så han har skickat en remiss till en dietist specialiserad på barns kost istället. Känns väldigt bra! "Kruxet" som BVC antyder är att vi är vegetarianer och att jag inte vill ge köpegröt.. Dietisten vi gick hos anser att det inte är möjligt att han får i sig tillräckligt med järn utan både välling å gröt.

[TanatosNyx]
0

Jag ska ta fram papper på recept åt er, men snabbt sagt jo det går utmärkt att lösa!

soundtrack
0

Visst har väl bl.a. annat Thiah och Ally hoppat över köpegröten? Själv var jag för lat.. Får se om jag orkar med nästa barn :P

Sarah
0

#272 går ju absolut att få i sig järn, men är lite krångligt för oss som är vegos, spec innan man kan ge bladgrönt och innan deras magar klarar baljväxter. Jag gör aprikospureer av torkade aprikoser bla. Men, kommer börja ge järndroppar när hon inte längre äter lika mycket ersättning.

Intehärutandär
0

#272 Skitsnack! Min stenålders-bvc försökte samma sak, ändå hade hon en bok med den svenska forskningen som gjorde på svenska veg-familjer på 70-talet i hyllan. 

Är allergisk emot BVC-sköterskor för övrigt, tycker de flesta verkar behövas dammas av.

fridaas
0

Vad olika det kan vara. Här var våran nya (bytte när sonen var nyfödd) bvc-sköterska mer än positiv till att hoppa över köpegröt och välling.

[Thiah]
0

Japp jag hade både köpegeöt och hemmagjord. Var inte alls bökigt

Lilolizeit
0

Ja det är det jag menar! Jag tvivlar inte det minsta på att det kommer gå. Vår BVC sköterska tyckte också att de va bra att hoppa över färdig gröten å vällingen men sa att hon varken vågade säga bu eller bä angående järn å rekommenderade då att vi kontaktade en dietist. Jag ringde dit i godan tro om lite tips å råd, men blev uppläxad. Som om jag inte ville mitt barns bästa. :( Aprikospuré i gröten får han. Har även i lite nyponskalspulver för extra c-vitamin då de gör de enklare för kroppen att ta upp järn. Han får dessutom samma gröt som jag, en del havregryn å en del krossade pumpakärnor. (Jätte gott) Järnboost deluxe tyckte jag! Sen äter vi baljväxter två ggr/dag å han äter till frukost eller mellanmål en bit bröd med hommos - där de är hemmagjord tahini i - å sesamfrön är ju också järnrikt.. Osv osv osv. Trots mina förklaringar så fick jag bara ett "han behöver få gröt/välling för att få sitt behov tillgodosett"

Sarah
0
[WickedAlly]
0

Stackars mina ungar i sådana fall :p De äter varken köpegröt eller välling. Jag kokar gröt på havre, hirs (mycket mineraler), paltbröd och rapsolja. Mosar i banan. David får en skvätt bröstmjölk också. Aprikospure eller annat gott till. Båda är pigga och glada så misshandeln kan inte vara så grov ;)

fluffis
0

Än en gång känner jag mig lyckligt lottad som fått världens bästa barnsjuksköterska! Hade lätt kunnat umgås med henne varje dag :) Hon är öppen mot det mesta. Det enda hon har en åsikt om är att hon inte gillar framåtvända barnvagnar. Vad tråkigt att du blev uppläxad sådär Lilo! Fy. Vi ger också hemmagjord havregrynsgröt med mixade pumpakärnor och nyponpulver. Med olika fruktpuréer. Samt en skvätt grädde :) Vi ger även köpegröt men inte för att bebis måste ha det utan för att det är nimt.

Intehärutandär
0

#279 Min son har aldrig ätit välling eller köpegröt. Inte jag heller för den delen (avskyr välling). Och ja, han är ju 17 år och lever. Nu äter han visserligen kött, men de första levnadsåren var det veg som gällde.

Lilolizeit
0

Om ni visste vad skönt det känns nu. :) Stort tack alla!

Det känns skönt att det är fler som av olika anledningar inte velat ge köpegröt/välling och att det fungerat alldeles utmärkt!

Nu slipper känna mig som en "elak å dåligt mamma"

[Thiah]
0

Ja alltså ibland undrar man ju vad folk tänker. Jag kan bli helt tokig. :(

[TanatosNyx]
0

äsh tusan, det var paltbröd i receptet..

Men det går som sagt utmärkt att ge andra järnrika produkter :) aprikoser är som sarah säger jättebra.

Alltså dessa köpegrötar och välling.. nu har vi ju en som är galen i det och gärna lever på välling. Berikat i all ära men de är så förbaskat söta. "osockrat" säger paketet, "maltodextrin" säger innehållsförteckningen 😕

Lilolizeit
0

Ja de brukar vara paltbröd i recepten man hittar tyvärr.. Precis! De e socker i allt, bara olika namn på det.. :(

[TanatosNyx]
0

Aprikospuré och mixade pumpakärnor får jag fram iaf. :)

Lilolizeit
0

Tack, jo de har jag i gröten i vanliga fall :)

[TanatosNyx]
0

Fick napp i en FB grupp:

Här kommer ett recept! 

1/2 dl skrädmjöl 
1 dl vatten
1 tsk mixade pumpafrön 
1 tsk nyponskalsmjöl 

Koka upp vatten i en kastrull, blanda ner mjölet och vispa till önskad konsistens. Blanda sedan ner pumpafröpulvret och nyponskalsmjöl. 

Lägg i frukt (aprikos)puréer på slutet för jämn temperatur och servera!

Lilolizeit
0

Tusen tack! Ska leta upp skrädmjöl. :)

fluffis
1

Om gröten är för varm när den är klar så är ett tips att lägga i en fryst istärningskub med fruktpuré och röra runt tills det svalnat :)

Linusidah
0

Ni som testat olika ersättning, vad har ni för erfarenheter? Vi gav sempers när Valter var 10 dagar utan problem, sen skulle vi testa när han var knappt 2 månader men då gick det inte lika bra, han åt och tyckte om det men flera timmar efteråt kom kaskadkräk som luktade riktigt ve och fasa, samma sak igår (nu är han 3 månader) då han fick ett halvt mål ersättning, han äter och är så nöjd men efter 5-6 timmar kommer en kräkfest utan dess like. Han har ju hunnit få bröstmjölk en eller två gånger mellan ersättning och kräk också. Är det fler som har erfarenhet av detta? Tror ni det kan gå bättre med annan sort?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.