Gravid iFokus

Gravid

Etikett: komplikationer
Läst 1312 ggr
[TanatosNyx]
1

Infektion ökar risken för CP-skador

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/infektioner-okar-risk-for-cp-skador

"Tidigare trodde man att syrebrist i samband förlossningen var den största orsaken till cerebral pares men enligt forskarna vet man numer att endast en del av fallen kan förklaras med syrebrist."

"Enligt studien finns det koppling mellan cp-skador hos barn och relativt vanliga infektioner som urinvägsinfektioner och njurbäckenbotteninfektioner hos gravida kvinnor. När det gäller infektioner hos barnen så handlar det om allvarliga infektioner under barnets första levnadsmånad såsom hjärnhinneinflammation eller blodförgiftning."

densomundrar
0

Och nu läran ju inte bli något nojig? :-o

NatasjaHemby
0

Intressant!

#1 Risken för CP-skador blir ju varken högre eller lägre, det är ju bara ny kunskap om själva anledningen🙂

SE*Simbelmynes

[TanatosNyx]
5

Om något så blir det ju lägre om man uppmärksammar detta och snabbt som attan kommer under behandling om det blir något, i stället för att t.ex. försöka kurera UVI hemma med typ tranbärsjuice.

NatasjaHemby
0

Jamen precis, ökad kunskap är alltid bra 🙂

SE*Simbelmynes

densomundrar
1

#2 nejdå, det vet jag, men snacka om att någon (läs jag) kommet tro att jag har urinvägsinfektion titt som tätt nu :-P Men absolut, det är jättebra att man får vetskap om detta för att lättare undvika komplikationer :-)

Rebornmamma
2

Jag har Själv en CP-skada men den uppkom av att jag är född i vecka 27.

plus att en sjuksköterska gjorde ett fel… istället för att öka syrgasen så sänkte hon den vilket ledde till syrebrist.

Jag tror att syrebrist och cp-skada är ett större hot än urinvägsinfekt