Vi som ska ha barn 2016 #4
Dags för en ny tråd!
Gamla har vi här:
http://gravid.ifokus.se/discussions/56391094ce12c4079100173d-vi-som-ska-ha-barn-2016-3?discussions-1
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Oj vad vi pratar, dags för ny tråd igen!
Sorry om jag tar över "ditt jobb" Tanatos men tänkte jag kunde bidra lite nu när ni varit sjuka å allt :)
Själv har jag varit förkyld nu i 1,5 månad, tre förkylningar på rad och är sjuuukt less nu!
Så har ni nå bra tips för en sliten förstagångsgravid i tredje trimestern med en envis förkylning??
*Det blir som det ska*
Det är jätteuppskattat 🌺 tack!
#1 Om du har möjlighet, sov extremt mycket!! Fick själv en jädra förkyldning på julafton med täppta bihålor o slemhosta. Jag har sovit massor, använt koksaltlösnings spray konstant och druckit otroligt mycket vatten (enda bakslaget är la att man måste kissa konstant) men jag är nästan frisk nu!! ( är i v38) :)
Jobbar bara en dag av sju nu så kanske ska testa sömnmetoden! Låter ju väldigt skönt i vilket fall 😉
*Det blir som det ska*
Jag skulle också säga vila, vila, vila. Och drick mycket!
Här har vi 11 veckor kvar men jag upplever redan att det börjar räcka.. Tungt som sjutton att hjälpa sonen klä på/av ytterkläderna och fogarna skriker varje gång han vill ha hjälp upp i bilen (lyftas). Dessutom har jag senaste tiden börjat få ont/ömt i mellangärdesområdet. Kommer och går, i början var det om jag legat en stund på sidan utan att stöda magen men nu kommer det lite hur som. Bäst känns det att halvsitta med armarna över huvudet. Nån som haft nåt liknande?
#5 Det där med ont/ömt i mellangärdet har jag också från och till. Känner av det lite smått just nu och testade att ha armarna över huvudet som du skriver och då blev det faktiskt bättre. Vet inte vad det kan vara, men det känns som att det blir värre när man sitter eller ligger konstigt. Som att något blir klämt av revbenen nästan.
#1 Har tyvärr inga tips men hoppas att du blir bättre från förkylningen snart, jobbigt att vara dålig så länge!
Har vilat idag! Men än så länge mår jag lika haha, får fortsätta vila bara…
Japp allt blir ju klämt där inne så att det blir ont i revben o mellangärdet låter inte konstigt…
Ja jag håller med om att man är ganska nöjd på detta nu, med 11 veckor kvar.
*Det blir som det ska*
Åh, jag blir alldeles snurrig av alla helgdagar. Försökte ringa BM idag. Haha.
Min BM gick på mammaledighet när jag var någonstans i v.14 och nu är jag i v. 21 (20+2) och har fortfarande inte fått någon tid eller kallelse till BM. Borde ju börja vara dags för mer regelbundna kontroller snart. Lite fundersam på om de glömt bort mig iom första BMs mammaledighet. Jag får väl ringa dem i morgon istället och se vad de säger.
#8 Det vanligaste verkar vara att man har första besöket (efter inskrivningen) i v 25 så det är nog lugnt :)
Jag har lagt in om föräldraledigt från och med 1/3 (bf 13/3) men jag börjar ångra att jag inte valde ett tidigare datum, jag är så trött hela tiden och så har jag sammandragningar och förvärkar som gör det väldigt jobbigt till och från. Jag var hemma från jobbet två dagar förra veckan för jag hade så ont, jag fick en tid hos en läkare som bara konstaterade att förlossningen inte satt igång och sedan var det bara "tack och hej". Jag kände att jag inte fick kontakt med läkaren, han bara stressade och jag kände mig i princip utsparkad ur rummet innan jag fick chansen att ställa några frågor. Jag hade velat fråga om sjukskrivning, läkaren jag var hos sist sa ju att jag kunde bli sjukskriven på halvtid eller 25 %. Jag vill inte gå till den manliga läkaren igen, han var klumpig och jag fick inget förtroende för honom, jag vill prata med den kvinnliga läkaren jag var hos innan. Kan man ringa barnmorskemottagningen och säga det?
Absolut, du har rätt att byta läkare! Jobbar han alltså på bvc?
*Det blir som det ska*
Det var på barnmorskemottagningen, både den manliga och kvinnliga läkaren jobbade där. Jag tänker ringa och fråga efter den kvinnliga läkaren, jag väntar hellre ett tag och få gå till henne igen!
Ja gör det, absolut! Viktigt att det stämmer :)
*Det blir som det ska*
Haft ont i nederdelen av högra sidan av magen även samma fast på ryggslutet. Genom förkyld och hostig sedan nyår så har fått handla nässpray och bisolvon för att få sova. Liten har legat längst ner i magen så det trycker på alla nerverna orkar knappt göra något idag. Var och handla lite i 30min var vi borta och jag hamnade i soffan efter maten legat sen 4 utan ork. Dricker honung vatten och vilar nog det ända man kan göra.
Ja usch jäkla förkylningar!
Jag är mycket piggare med det idag, har donat på hemma hela dagen (efter en rejääl sovmorgon) så jag hoppas att det kommer ge med sig nu!
Nästäppan lär man dock få ha med sig ända till BF gissar jag…
*Det blir som det ska*
Inatt fick vi göra akutsnitt och ut kom en liten pojke på endast 2400 g och 47 cm lång. Eftersom lillen är så liten/smal får han sondmatas och andningshjälp på neo. Läskig upplevelse tycker jag men helt klart värt det :)
Grattis Pontiac och välkommen till den lille :)
När var du beräknad egentligen?
Nämen grattis till lilla kämpen! Säg till om du behöver lite prematurkläder :)
Grattis till er son #17 😊
Tipsar om järnrikt tunnbröd! Jag testade idag för första gången efter att jag fått tipset av två kollegor på jobbet - den ena åt ser som gravid och den andra har en dotter som äter det. Jag åt jörntabletter en tid men efter att min järnvärden gick upp igen så slutade jag med tabletterna och äter den nu mer sporadiskt med några dagars mellanrum. Men i vilket fall, det här är ett tunnbröd som innehåller 3,5g järn per skiva (rekommenderar järnintag för gravida kvinnor är 9/dag). Jag hade aldrig hört talats om det tidigare, så tänkte dela med mig. Det smakar gott, som vanligt tunnbröd men är väldigt mörkt i färgen. http://www.mjalloms.se/produkt/palt-jarn-och-proteinrikt
Messmör är jättebra komplement på dessa tunnbröd, och det är gott ;)

#21 det tunnbrödet äter min son. Är svårt att få tag i här i Skåne bara. Måste köra långt för att köpa det. Jag tycker inte om det men sonen älskar det
#18 jag va beräknad idag så han kom ju på bf :D #19 vi ska in och kolla till den lille i em och se vilken storlek han behöver. 1:or i blöjor drunka han i iaf :p
Idag har jag pratat med barnmorskemottagningen och fått en läkartid hos den bra läkaren jag var hos för ett par veckor sedan. Jag ska dit på torsdag men sköterskan jag pratade med i telefon sa att läkaren kan justera sjukskrivningen i efterhand om jag känner att jag inte klarar av att jobba. Det har blivit väldigt mycket jobbigare, det är spänt hela tiden och det är inte så kul att få så kraftiga sammandragningar på jobbet att man mår illa. Jag kan ju inte direkt gå iväg och lägga mig en stund heller, inte när det står 30 personer i kö. Jag hoppas verkligen att hon kan sjukskriva mig, jag orkar inte gå längre och jag sover så dåligt för att magen är så spänd och lilla tjejen där inne har börjat sparka hej vilt och hårt som Zlatan :P
Hej på er!
Hoppas ni haft en fin jul- och nyår 🙂
Grattis #17, Pontiac57 till er kille! I vilken vecka födde du?
Min foglossning har varit ok ett par dagar, visst, ont har jag men om jag ska jämföra så har det varit okej 😃 Hur mår ni andra? Jag har gått in i v14 redan, tiden har verkligen gått fort. Magen känns stor som ett hus, haha, men det beror väl på de tre hinnsäckarna som varit samt att jag är omfödersak (ja enligt bm). Ska visa kort en dag för er.
#25 Det kan jag svara på redan nu, 44 och 44/46 ;) 40/44 kommer att passa, men det växer han fort ur när han hämtar sig. 48 kommer han nog att ha en stund sen om några veckor.
Grattis Pontiac!
Va bra att foglossningen lugnat sig lite iallafall SoeN!
*Det blir som det ska*
Grattis Pontiac!🎈Förstår att det måste varit läskigt, men skönt att allt verkar ha gått bra i alla fall! :)
Vad skönt att du fått ha lite mindre ont SoeN :) Här har det också varit helt okej får jag säga :)
#27 v 40+0 :) #28 ja det sa dom också :D så det måste handlas in så jag köper gärna av dig :)
Jag skänker en del prematurkläder, tanken var så även till dig 🙂 behövs det mer sedan så vet du vart jag finns 🙂 Det går åt mycket lite tyg så jag kommer inte att ta särskilt mycket betalt, utan det blir självkostnadspriser. Har inte räknat än på vad det kommer att kosta, men det blir några kronor per plagg bara.
Oj! Var du beredd på att hamna på neo? Spontant känns det ju inte som det första jag själv hade väntat mig om jag gått full tid, om jag inte fått veta av BM att det nog skulle bli så. :)
Åh, det missade jag! Grattis till er lilla pojke! Vad skönt att allt har gått bra ändå, och på bf och allt :P
Har någon ett tips på nån bra hemsida med billiga babyprodukter?
Jag avskyr att gå i butiker, speciellt nu med foglossningar som bråkar väldigt mycket. Vi har redan köpt dom "stora" grejerna som barnvagn osv :P

#35 vet inte om de är billigast men babyland har alltid fri frakt o jag tycker de har ett bra sortiment
#35 det beror nog lite på vad du är ute efter! Jag har letat mestadels ekologiskt och en del begagnat på blocket.
#32 oj va snällt! <3 #33 nej det hade man verkligen inte räknat med då barnmorskan sa senast i onsdags att allt såg bra ut :o
#17 Grattis till barnet.
2400 g är en stor och fin bebis på neo. 🙂
#39 tack :) ja det har du rätt i, han är ju ändå fullgången och fullutvecklad dessutom :) Han får sova hos oss nu iaf så neo kommer bara med mat var tredje timme och tempar. Han har även tagit tutten för första gången nu :)
#40 Hejja hejja! ✨
Det kan hända att dom vill sätta sond på honom igen om han är trött vid nästa matning, men han ju hittils fixat det sedan kl 11 så det borde inte behövas :D
#29,30 Ja det känns jätteskönt, hoppas det kan hålla sig stabiliserat :) Härligt för dig också, GråHäxa :) Pontiac57, min son kom också i v40 men vägde bara 2850g. Jag har funderat på om jag antingen gick över och han inte fick näring eller om han kom för tidigt. Ja jag vet inte. Vad bra att det fungerat utan sondmatning hittils :)
Ja det är ju svårt att veta varför tyvärr :/ Men idag har han enbart ammats och det har funkat kanon! har hans billyrubinvärde (stavning?) inte stigit till imorrn får vi nog åka hem :)
Jag får också små barn, 2720 på bf och 2950 på bf+11. Ingen som vet varför för allt har sett fint ut. Antar att några bara får små bebisar :)
Min tjej föddes på bf+14 och var 51 cm o 3310 gr vilket väl får anses som rätt litet när man gått över tiden så pass. Men hon mådde väldigt bra när hon kom ut, inga tecken på att hon hade fått för lite näring, så hon var nog bara liten helt enkelt. Jag var också liten (2,8 tror jag, men född 1 v för tidigt), så det är nog som Ally säger att vissa får små barn helt enkelt.
Ja jag tror det jag med och då både gubben och jag va små också så är det ju inge konstigt men läkaren som beslutade snittet fick det att låta som att det va otroligt litet och konstigt så man får ju dåligt samvete tyvärr
Samma här när vi fick vår första Pontiac, inte så roligt när alla läkare kring operationsbordet ser fundersamma ut och börjar prata om navelsträngsflödet och grejer. Dåligt samvete minst sagt.
Tycker det är fult gjort :/ men huvudsaken att bebis visar att den är frisk när den kommit ut :) våran lilla kille gick endast ner 6 g första dygnet och andra tygnet hade han gått upp 58 g så mottaglig för maten är han :)
Tycker jag med, både hormoner och känslor härjar ju fritt så det är ju inte riktigt det första man vill höra.. Oj, vad bra. Wilmer gick ner till 2500. Ett gram till sa sköterskan och de hade velat hålla kvar oss, haha. Men sen gick han spikrakt uppåt istället, der gör oftast så små tydligen :)
Ja men precis! Gud va skönt att han höll sig inom gränsen! :) Vi fick åka hem idag, 3 dagar blev på neo så det va skönt att det inte blev mer :)
Så himla skönt, jag blev sjukskriven på 25 % i en månad på prov, om jag tycker att det funkar så fortsätter det tills jag ska gå hem annars ökar läkaren på det till 50 %. Idag provar jag för första gången hur det känns att jobba 75 %. Dagen är planerad, jag fick skjuts till jobbet för att jobba 7.50-14.20 med 30 minuters lunch, efter jobbet så går jag hem (om det går, annars kör pojkvännen ifrån jobbet lite och hämtar mig) och därefter vilar jag till pojkvännen slutar jobbet och så äter vi fredagsgott och sedan blir det sovning tidigt. Imorgon vankas Ullared :P
Hoppas det hjälper med lite kortare arbetsdagar :)
Sitter och ska fylla i ansökan för graviditetspenning…inte det lättaste!
*Det blir som det ska*
Är i v 16 och blev tvungen att berätta på jobbet för att slippa jobba med cellgifter.
I dag kunde jag inte knäppa arbetsbyxorna.
En manlig kollega ropade på mig i korridoren och sade åt mig att träna magen bättre då den tydligen syns. Sedan sade han grattis lite generat medans jag gav honom mödarblicken.
Jag blev helt paff för det syns faktiskt inte.
Men jag blev så himla sårad och förvånad.
Usch vad osmakligt av din kollega #56 😢
Ja verkligen superdumt sagt. Jag tänkte några väl valda ord och flertalet mindre väl valda ord om honom. Som tur är så orkade jag inte säga någonting.
Men eftersom det är en kvinnodominerad arbetsplats ( vården) så lär han snart trampa på en rejäl mina i fall han fortsätter lika klumpigt. Jag hoppas att jag får bevittna den händelsen när någon mer frispråkig än mig är i närheten.
#56 Vilken dum grej att säga. Att en del inte kan tänka sig för innan de öppnar munnen 🥵
Min pappa tycker de är jätteroligt att säga på skämt "Vad tjock du har blivit, har du druckit mycket öl eller?" Min mage syns ju visserligen nu men jag uppskattar inte den humorn direkt.
Det gäller att säga ifrån tidigt för annars fortskrider det gärna. På mitt jobb är det mans dominerat då jag är lastbilschaufför och fick dagligen bli kallad tjockis. Dock inget jag tog illa upp av men många andra gör ju det
Men suck vilken tyken sak att säga! graviditet eller inte så har han ingen som helst rätt att ta sig friheten att döma din kropp!
#60 Jag tänker säga det till chefen istället, då jag känner att jag får lite ut av att uppfostra karlar. Det är bättre att hon talar med honom om hur man uppför sig.
Vecka 27 idag då :) har hosta från helvetet ont i halsen huvudvärk och täppt inte alls vad jag hade hoppats på :( sömnbrist blev det inatt med max 3timmar sov jag. Så nu har jag legat i soffan hela dagen och försökt med allt dricka och äta men allt jag äter kommer upp igen pga hostan. Jävla skit slemhosta som inte försvinner. Nu har jag iallafall fått 1timmes sömn i soffan och iallafall fått i mig en piggelin och en banan som jag hoppas få behålla iallafall. Sambon blir skickad till affären när han kommer från jobbet, han får handla lite fruktsoppa och sånt som inte är sååå jobbigt att få upp ifall det fortsätter.
Vecka 32 (31+2) idag och är helt färdig. Har sammandragningar oregelbundet på nätterna så jag har legat vaken hela natten, ibland kommer de en gång i halvtimmen och ibland var tionde minut. Hur ska man orka? Jag gråter för att jag är så trött, har varit vaken flera nätter i rad nu. Hur länge orkar man det? Jag är nog nära bristningsgränsen…
Fy va jobbigt! Hur var det, är du sjukskriven?
*Det blir som det ska*

Var på ultraljud idag o det var en väldigt aktiv bebis. Den snurrade rundor, klappade händerna o sög på tummen. Bm utbrast några gånger oj vilken buse ni kommer ha o göra :) e magiskt o se sitt barn på ul :)
Åh skulle vilja göra det igen nu!!
*Det blir som det ska*
Är det vanligt att man får som molande värk nere vid livmodern??? Har kommit och gått hela dagen beroende på vart lillen har legat Är i vecka 27 känns ungefär som växtvärk jag hade i början av graviditeten
7+5 idag och jag är skitnojig att jag fått MA för jag har inga symtom nu.. Den där yrseln och illamåendet för ett par veckor sen är som bortblåst. Borde väl njuta och vara tacksam men jag har lite svårt att tro att jag skulle ha förmånen att få gå igenom ytterligare en graviditet utan några direkta symtom!? När jag var såhär långt gången med dottern så hade jag iaf rejält morognillamående… Känner inte ens av nån växtvärk oxh är int det minsta svullen om magen. (Jag har iofs fått tillbaka finnarna på bröstkorgar och ryggen och måste småäta hela tiden för att jag blir hungrig annars, så lite symtom har jag väl…) Har kub först den 15/2, är låååångt dit just nu :/
#68 Jag har också haft molande värk lite då och då nu under senare delen av graviditeten, precis som man hade i början. Blev orolig att något var på tok men vad jag fått höra så är de växtvärk som kan kännas precis så till och från under hela graviditeten.
#69 Man har väl så där av och till, att symptomen försvinner. Och några har du ju ändå kvar :)
*Det blir som det ska*
#70 åh skönt att höra att man inte är ensam, såg att du har bf i april :)
#72 Ja precis, har bf 18 April🙂 När har du bf?
Grattis Pontiac! Har varit lite dålig på att gå in här senaste veckorna, har varit så mycket annat runt omkring. Men det är lätt hänt att man missar en del grejer då, och det går ju inte för sig ;-) måste bli mer mobilberoende tror jag :P Själv var jag på första "riktiga" barnmoskebesöket i dag och fick höra hjärtat och mäta magen, så mysigt! Har gått upp 6 kg och har ett SF mått? tror jag det heter på 25, det var tydligen normalt i alla fall :-) Sen var vi och hämtade vår barnvagn och babyskydd i helgen, har köpt ett Briopaket där allt ingick, mycket smidigt :-)
#73 har oxå bf 18de april :)
Ja, jag är sjukskriven på 25 % så jag jobbar 75 %. Igår kväll däckade jag i soffan och pojkvännen bar mig till sängen (en fåtölj som står bredvid sängen eftersom jag mår illa när jag ligger ner så provar jag att sova i en fåtölj) utan att jag vaknade. Jag sov från 22.00 till 23.20 så jag ska väl inte klaga på att jag har inte har sovit inatt… Jag har ju faktiskt sovit en timme och tjugo minuter. Men jag är så trött, buhuhu. Jag orkar inte mer, jag vill sova!
Idag kände kah att det blev blött i trosorna, "shit, har jag kissat på mig?" tänkte jag och tassade in på toaletten på jobbet. Det var inte kiss och det var heller ingen flytning, det var liksom inte tjockare än vatten och jag kunde inte se att det var någon färg på det (mina mörklila trosor dolde i så fall det). Jag tog lite papper och torkade upp det, pappret blev ganska blött ändå men det hade inte gått igenom på byxorna. Jag tänkte inte så mycket mer på det förrän nu när jag kom hem, jag ringde min syster som sa att det säkert bara var en flytning men att jag borde ringa förlossningen för säkerhetens skull. Det gjorde jag. De är så himla gulliga. Det är säkert ingen vattenavgifterna, i så fall hade det fortsatt att komma men det har det inte gjort. Men lite adrenalin pumpades minsann ut när tanken kom "tänk om det var vattnet som gick!"
Hade oxå något liknande men var flytning, vaknade på morgonen och skulle resa mig upp då rann det kändes som man kissa på sig men vissa sig vare en blött flytning men man blir lite nojig vill ju inte att det ska starta redan det kan få komma om 10-11veckor isåfall
Åkt på en ruggig urinvägsinfektion. Är för en gångs skull nöjd med läkarna på vårdcentralen som tog mig på verkligt allvar denna gång, troligtvis pga att jag är gravid. Nu var det inga problem alls att få medicin utskriven. I vanliga fall så tycker dom att jag ska sjukskriva mig och dricka mycket… 🤔
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Tips på aktiviteter man kan hitta på med en liten, liten bebis? Alltså typ från en månad :)
Sova?? ;)
*Det blir som det ska*
Vi har bf 13 mars så det närmar sig nu :) Jag sitter och funderar lite på dopet. Jag vet att det är ett par månader till dess men jag gillar att planera och tycker att det ska bli väldigt roligt.
För det första vet vi var vi vill ha dopet, det är ett kapell dit vi har personlig koppling (hur bokar man? Vem tar man kontakt med?).
Det finns också ett församlingshem där, där tänkte vi att vi kunde vara efter dopet och fika tillsammans. Vi har varit där en gång innan men jag kommer inte ihåg hur det funkade med tallrikar, koppar osv. Det måste jag fråga om!
Vi har en dopklänning som har gått i familjen, så den blir det. Check :)
Vi tänkte bjuda på fika, det blir alldeles för dyrt att bjuda på mat. Vi kommer bjuda runt 60 personer. Jag tänker baka kakor och bakelser (tänker ta hjälp av min mamma, mormor, farmor och svärmor) men vi kanske beställer tårta - det får vi se :)
Vi vet vilken präst vi vill ha, problemet är bara att han är väldigt populär och upptagen och han tänker dessutom gå ner i tid och inte ta på sig så många uppdrag längre. Jag hoppas verkligen att han vill döpa vår lilla flicka. Han ska hålla i dopet för min systerdotter snart, jag tänkte passa på att prata med honom då :)
Ojoj vad ambitiös du är Miika!
Vi kommer bjuda våra familjer bara, får bli nån gång i sommar. Hålla det litet och enkelt :)
*Det blir som det ska*
Hihi, ja, jag vet :P Vi har ganska stor släkt så 60 personer blir i princip bara släkten och så ett par av våra närmaste vänner. Det är visserligen kusiner, mostrar, morbröder, fastrar och farbröder och respektive men vi vill gärna bjuda alla om vi har möjlighet. Det är ju smaksak hur man vill göra men vi står varandra väldigt nära i vår familj så jag vill gärna bjuda mina kusiner också och då tillkommer ju liksom lika många, plus några kusinbarn :P

Idag har jag en riktig skitdag. Har varit övertygad hela dagen typ om att allt bara är hjärnspöken, att det inte finns nått där inne och att jag kommer börja blöda när som helst. Känns så hopplöst långt till vecka 12, när jag kanske kan slappna av lite i alla fall. Till på köpet jobbar jag natt, och är så trött så jag tror jag ska gå under. Mår illa, har mensvärk som molar och håller mig på helspänn… Jag hoppas verkligen att morgondagen blir bättra, för idag är det inget kul att vara gravid… :P
#86 Jag tror det är ganska vanligt att känna så som du känner faktiskt. Jag han få för mig att allt bara var inbillning många gånger innan UL och sparkar. Var totalt livrädd de första 12 veckorna för att något skulle hända. Det kanske inte är till någon tröst men det flesta gångerna går det ju faktiskt bra, även om man lätt hakar upp sig på den % där det inte gör det. Hoppas att du mår bättre imorgon iaf :-)
#86 förstår dig precis. Är i v 9 och är så gott som symtomfri sedan några veckor och nojar som fan för att jag fått MA.. Har UL 15/2 så bara att bita ihop tills dess.

Tack snälla ni. Känns så skönt att höra att känslan inte är helt upp åt väggarna :P det är ju första gången och allt är så nytt och stort. Tyvärr är jag en Googleknarkare, och det är ju inte oftast de bra berättelserna som hamnar på internet… Jag försöker vända på det och tänka precis som du säger #87, det är ju trots allt 75-80% av graviditeterna som slutar med bebis. Idag var det dock hemskt svårt att tänka så… Trötthet och hormoner… Vilken cocktail!!
Jag väntar på att bm ska ringa upp.
Har under en tid, till och från haft fruktansvärd huvudvärk med en puls som jag vet inte vad. När jag också läste om klåda (kliar en del på magen) blev jag lite orolig. Jag hade ju högt blodtryck och fick havandeskapsförgiftning i min senaste graviditet (dock i slutet). Jag är bara i v17. Känner att det är lite mycket nu 😕
Någon som har erfarenhet av liknande?
Klåda kan bero på bristningar. Personligen fick jag hopplös klåda i slutet av grav på brösten som sen satte fart igen när mjölken rann till :/
Jo, läste att det kan vara att huden töjer sig, men missade att skriva att det inte bara kliar där. Kliar mest överallt.
Usch, är det bättre för dig nu?
Det kan vara hepatos tyvärr. Havandeskapsförgiftning kommer inte så tidigt :)
Mm, jag läste lite om det. Men blir liksom gråtfärdig :( Jag har inte bara fått foglossning tidigt, och hypotyeros. Ska detta komma också :(
Hon ringer ju aldrig heller. Försökte nå henne i förrgår. Hon ringde igår eftermiddag men då missade jag samtalet. Hon sa att hon skulle ringa idag, om inte annat, vid akut, kunde jag ringa 1177. Men jag hade inte sagt vad ärendet gällde.
Jag känner mig missnöjd med min bm. Hon snurrar alltid till det. Hon tar fel på mina veckor, vad jag har för problem (alltså smärtan) osv.
Nu har jag pratat med henne. Att hon säger att hepatos är ovanligt så tidigt är väl bra, men när hon sa "du får komma på Måndag" blev jag lite sur. Frågade om det är fara för barnet om jag mår så här. Då satt hon tyst i en evighet och hittade sedan en lucka imon, men hon får ta alla prover själv sa hon.
Hon trodde också att jag snarare hade lågt blodtryck då jag inte kunnat röra mig. Att huvudvärk är vanligt och bla bla.
Var på TUL i tisdags, det visade sig att lillplutt var rätt liten för sin ålder. -22 under kurvan. Ska tillbaka om två veckor och göra ett nytt ultraljud, hoppas liten har vuxit på sig då. Alla värden såg bra ut, bra flöde i navelsträng mm så det är inga problem där tack och lov. Fick ligga uppkopplad på CTG en stund, det visade bra värden där med.
Solbackens kaniner
Varför fick du göra ett TUL? Sitter o funderar lite på sånt nu, därav frågan :)
*Det blir som det ska*
Jag har en sjukdom som kan ge problem under graviditeten, så de vill ha lite extra koll. =)
Solbackens kaniner
Pratade precis med en otrevlig kund, tur att det bara är via telefon och inte ansikte mot ansikte. Han, i princip, skrek i luren i tio minuter. En massa rasistiska kommentarer och saker som "alla vet ju att det inte var svenskar som ofredade de där flickorna man läste om i tidningen". Jag blev chockad, hur ska man hantera det liksom? Hade det varit på mitt förra jobb hade jag bett om dra… Men här, på det här jobbet, jag vet inte. Jag ska prata med chefen om det imorgon. Jag vill inte prata med sådana kunder som utrycker sina åsikter så. Jag kan inte göra något åt att han tycker så men jag vill definitivt inte medverka i en diskussion med honom!
Okej MarHai då förstår jag :)
*Det blir som det ska*
Men åh vilken idiot du råkade ut för på jobbet. Vad bra att du tänker ta upp det med chefen. :D
Jag hade behövt era råd nu 🙂
Som jag nämnde i inlägg högre upp så har jag under några dagar haft huvudvärk, att jag är mer törstig och kissar ofta har jag faktiskt inte kopplat ihop själv (eller tänkt på). Men ringde min bm pga av klåda.
Idag var jag där på fastande mage (det hann gå 12 timmar). Blodtryck och hb bra. Men en puls på 100 och en socker på 6,7 sa hon inget om utan det "är normalt". Men det är det väl ändå inte?
Jag ringde i alla fall min vårdcentral för att rådfråga. Hon undrade, hörde man, vad det var för bm. Även om 6,7 inte är jättehögt så är det åt det högre och måste utredas. Blir ju orolig för detta nu. Hon sa att jag under helgen inte ska äta något med socker i (bröd osv) och röra mig mycket. Ja det är ju lätt med foglossning. Men det är inget som kan bli allvarligt menar jag? Om jag ska vänta till Måndag med läkarbesök?
Nej värdet är normalt :) det ska över 8 för utredning, sen tror jag det är 12 som är gränsen.
Okej, min vårdcentral tyckte det inte var något hon kunde säga "normalt" åt eftersom jag brukar ligga på 4.5 när jag har ätit. Nu hade det gått 12timmar utan att jag hade ätit. Men då kanske jag inte behöver oroa mig? Läste någonstans att upp till 6 på fastande mage kunde det vara?
Vårdcentralen menade i alla fall på att när det närmar sig 7, under graviditet, så skulle man kolla det. Speciellt med huvudvärk, törst och toabesöken som ökat.
Ja huvudsaken är att jag inte behöver oroa mig nu i alla fall.
Så här står det på 1177
"Hos friska personer som har fastat brukar P-glukosvärdet ligga på 6,0 mmol/L eller lägre. Om man inte har fastat kan det vara normalt med värden upp till 8,7 mmol/L.
Får man trots att man fastat värden mellan 6,1 och 6,9 mmol/L vid flera tillfällen kan man få göra andra undersökningar, till exempel en så kallad glukosbelastning. Då får man dricka en sockerlösning och sedan lämna ett nytt blodsockerprov efter två timmar. denna undersökning kan ibland hjälpa läkaren att se om man har diabetes eller inte."
Det är alltså inte jättehögt men det är på väg upp. Det var väl så vårdcentralen menade.
Just det, jag har rört ihop fastande/icke fastande, då behöver det kollas upp ja. Bra att du kollade vidare själv 🙂
Men nu är jag ledsen nästan. Hon ringde upp, då jag ringde henne för att fråga om det verkligen var okej, och hon nästan dumförklarade mig. "Ja men då får jag rådfråga med min läkare så tar vi kontakt någon gång i nästa vecka". Hon ansåg inte att det var åt det högre hållet alls. Jag säger inte att det är skyhögt men det kanske är på väg.
Jag förstår verkligen inte vad de får ut av att bemöta dig så himla otrevligt. Det är ju superviktigt att vara försiktig med socker under en graviditet, då man faktiskt är i riskzoonen för graviditetsdiabetes. Det är ju mer ekonomiskt riktigt att arbeta förebyggande och utreda dig nogrannt istället för att dumförklara dig och utsätta dig för onödigt lidande. Tänk om du inte söker vård när det verkligen gäller, det kan ju få extrema konsikvenser.
Jag vill egentligen bara säga att du är duktig som står på dig när det känns fel. Får du inte dina undersökningar så byt bara läkare och vårdcentral. Ge dig inte, acceptera inte att det känns fel. Du har bara en kropp och du känner den bäst. Lycka till!
#109 Väldigt bra skrivet
Håller med om att 6,7 är högt fastevärde, men förhoppningsvis är det bara en engångsföreteelse. Jag hade et högt värde ett gång förra graviditeten (runt 7-8, dock inte fastevärde), men alla andra gånger var det helt normalt. 100 i puls är ju gränsfall för en frisk, ogravid kvinna, men med graviditet kommer ju ökad blodvolym och då kan pulsen bli högre.
#109, Tack för fina ord! Jag har faktiskt ringt den mvc-mottagning jag gick hos för några år sedan och ska byta dit, mest för att det är så rörigt där jag går nu, och min bm som blandar ihop en massa. Det är en lång historia men idag fick jag nog. Tack igen! #111, Ja hoppas det är tillfälligt bara, ska ringa mvc som jag går hos nu (byter till nästa besök, har redan fått en tid) och ska faktiskt kräva att det tar ett nytt test. Den nya barnmorskan jag pratade med idag tyckte jag skulle äta en stund innan så man kunde jämföra. Tack så mycket!
Jo en sak, ja nu när jag inte riktigt vet om min bm gör "rätt". Man testade ju för att kolla sköldkörteln och såg en liten föehöjning, minimal egentligen sa hon, något man inte behandlat om jag ej var gravid, så jag blev insatt på 50 mikrogram. Nu vid senaste provet verkar det ligga normalt men hon tyckte jag skulle fortsätta för att bevara det. Då undrar jag, är det skadligt om jag äter och egentligen inte "behöver"? Alltså i förebyggande syfte typ?
Sköldkörtelprover ska du lämna var 6e vecka hela graviditeten om du är insatt på levaxin/erytox. Och efter förlossningen ska du lämna prover, mycket viktigt! jag fick ingen hjälp alls efteråt, så jag blev svinsjuk! (jag fick en följdåkomma som missades).
Det är viktigt att sköldkörtelvärdet är bra, annars är det risk för missfall/fosterpåverkan.
Du bör fortsätta behandlingen om proverna ser bra ut på 50mcg.
Och att du mår dåligt kan bero på levaxinet. :(
Jag mår också dåligt av mitt levaxin men det är nog inte mycket att göra åt det. Förhoppningsvis behöver man inte äta efter förlossning.
Sajtvärd på Övernaturligt
#114 Så då behöver jag inte oroa mig då? Tänkte också på att hon säger att det är en låg dos, men det finns ju också 25mikrogram? Usch för att de inte kollade dig? :( Mår du bra nu? Vad är det för följdsjukdomar? Ja jag läste att en del fått klåda av levaxin.
#115 Nej hoppas det är övergående.
#116 Det stora problemet med sköldskörtelsjukdomar idag är undermedicinering, den lyxen slipper gravida för då ska värdena vara perfekta för barnets skull. Men du kan begära ut provsvar om du vill ha svart på vitt hur det ser ut. Du behöver TSH, fritt T3 och fritt T4 värde.
50mcg är en låg dos ja, ofta startdos för gravida. Det är rätt vanligt att ligga runt en 150-175mcg inställd. Så är 50 lagom för dig så är det som dom säger bara finjusteringar för bebisens skull.
Efter förlossningen fick jag post-partum thyreoidit, inflammation i sköldkörteln. Jag fick en extrem överproduktion i stället för underfunktion. Jag fick så ont i kroppen och först kunde jag inte sova, bara speedade, sen sov jag 20 timmar per dygn i stället. Nu 9 månader efter förlossningen mår jag hyfsat och har äntligen börjat kunna ta hand om min son ensam utan maken i närheten.
#118 Men vad är det du säger? Hemsk upplevelse, och när sonen kommit och allt. Härligt att det är bättre för dig! Tack igen för att du påminner mig. Ja det kan jag ju be om. Vet att hon nämde något med 2,70 men det säger mig inget. Fortsätter som vanligt då.
2,7 är ditt TSH, då ligger du inom referensramarna och är okej behandlad. Skulle du ha besvär av din underfunktion med hypothyreossymptom så skulle du kunna vara aktuell för doshöjning faktiskt, men för bebisens skull så ser det bra ut.
#120 Jaha, tänk vad man lär sig. Tack för att du förklarar så bra! Bm sa att jag hade 2,70 vid första testet, då de satte in levaxin, men att det nu såg bra ut. Vad hon menar vet jag inte. Men skulle som sagt fortsätta tills i Mars då ett nytt prov skall tas. Det är mer än 6 veckor men det kanske inte gör något. Ja inte från dagena datum, utan från förra veckan när jag var där. Tack igen för dina svar!
Oj då har dom verkligen varit noga, bra! :) ofta är de nöjda om värdet är under 4, men egentligen ska det vara under 2. Optimalt med levaxin är runt 1. Så länge det inte är över 4 så är det absolut ingen fara.
Ligger du bra så gör det inget, men skulle värdet börja bli dåligt (kan hända) så ska du stå på dig om var 6e vecka.
Ja de har kanske varit noga då :) Så länge det inte är någon fara är jag glad. En annan sak. Tänkte tänka på kosten lite mer nu i och med det lite förhöjda sockret, men hittar ingenstans, typ som livsmedelsverket har för gravida "det här kan du äta som diabetiker"? Någon som har tips eller hittat en bra sida?
Lchf är fantastiskt bra just till diabetiker. Jag är annars absolut inget fan av dieten, men just för diabetiker är det bra. Även om man inte äter set fullt ut så är det tänket med kolhydrater som är grejen.
Nej jag är heller inget lchf-fan men får väl titta lite på hur tänket är. Tack! :)
Ja satt och räknade/funderade på när jag kan ha blivit gravid. Är ni bra på att räkna ut? :) Jag vet att de i mitten av November inte ser om graviditeten sitter rätt men veckan efter ser tre hinnsäckar, ett foster och återigen ett foster en vecka senare (med andra ord 2 säckar tillbakabildades). Då är min fråga, kan jag ha varit gravid längre men att kroppen varit inställd på tre och med det blir fostren mindre? Varför jag frågar är för att jag i början av November, den 3:e testar positivt på en vanlig sticka hemma (alltså ingen som säger veckor etc) och ett tydligt sådant. Innan dess hade jag känt symtom i någon vecka, från Oktober alltså. När har jag då blivit gravid? Tog ut hormonspiralen för ett bra tag sedan (eftersom jag haft en i så många år och ville vila kroppen), och i och med det hade jag "mens" i början av varje månad, i en dag. Lite lite. Men i början av Oktober hade jag ingen mens. Minns att jag reagerade på det. Någon liten blödning, kanske om jag minns rätt runt den 20 September. Rörigt men ni kanske får ihop det?
Om du hade mens 20 september så är du ju jämngravid med mig. ca 4 månader då :)
#127, Ja enligt bm är jag i v17, ska snart på stora Ul, men jag tänkte mer på vad de såg/inte såg och att jag testade positivt graviditetstest i början av November. Då kan man väl inte räkna min sista mens i Oktober, ja jag vet inte :)
#128 Jag ska också på stora UL snart. Den 2 Februari är det dags för mig.
Jag hoppas att både du och jag får mera klarhet över hur vi ligger an.
Det känns så spännande.
#129, Verkligen spännande :)
Nu är det jag igen. Vaknade imorse med ont i hals, huvud och öra. Fick ta en panodil, inte två som det stod. Nu ikväll mår jag riktigt uruselt, jag har nog aldrig mått så här. Blir i princip aldrig sjuk, och absolut inte feber som jag har nu, 39. Känns ju sådär att knapra tabletter :( Hur illa är det egentligen? Jag var på vårdcentralen idag för att kolla sockret. Läkaren valde att lyssna och klämma på magen. Jag kan ju bara ligga på sidan, även om jag har extremt ont, märkligt. Känns som när jag hade cystor. Liksom nere på en sida. Jag sökte inte för det men då började hon prata om blindtarmen och fick ta in en kollega. Han kände också och konstaterade ej blindtarm men att livmodern ligger mer åt höger, därför känns det mer där. Aldrig hört det tidigare men han sa att det inte var någon fara. Någon som känner till det?

Nån som vet här inne hur man gör med havandeskapspenning. Jag har bf 17/6 o läste att man får ta 60 dagar innan men man får ej betalt de sista 10 dagarna. Kan man då ansöka om fp 7/4-7/6 o ta semester de 10 dagarna?
#132 Ja det kan du. Du kan också ta FP om du hellre vill det. Eller inget av det och vara inkomstlös dom dagarna.

Aha ok tack för svar. Får prata med mitt jobb så jag får semester beviljad då. Vill inte ta fp de dagarna innan barnet e fött
Du kan ju ändå inte jobba då så det borde ju inte vara några problem :)
Vilken fin bild #136

Ny har vi varit på ett tidigt ultraljud och sett en liten parvel på 18 mm och ett hjärta som slår. Allt såg fullkomligt normalt ut och jag har varit gravid ganska precis så länge som jag trott, plus 2 dagar ungefär. Det är så obeskrivligt skönt att veta att det lever såhär långt i alla fall. Det känns som man kan slappna av lite…
Vecka 30 :) bara några veckor kvar, känner mig verkligen gravid haha ont i benen svullna blir dom med, förvärkar, nerv i kläm illamående som kommer tillbaka och ont i ryggen, dålig sömn. Suck och arbetsförmedlingen vill ha ut mig på praktik fattar inte hur dom tänker, kan ta upp till 6veckor innan jag får någon plats oxå.
V 10+5 idag, dagarna rullar på riktigt fort. Idag har jag varit på inskrivning, verkar ha fått en bra barnmorska denna gången också. 13 dagar kvar till kub, känner mig lite mer gravid nu än jag gjorde för några veckor sen men jag kan ändå inte släppa oron att det kanske inte är nått där helt.. En rolig grej är att jag kommer bli moster i sommar också. Min lillasyster väntar sitt första barn och har BF drygt 2 v före mig :)
#138 Vad härligt att allt såg bra ut! Hoppas att du kan känna dig lite lugnare nu då :)
#139 Vecka 30 här med nu woho! Känner mig också väldigt gravid och obekväm. Känns skönt att det inte är en evighet kvar nu iaf.
Men nej vad jobbigt att de vill ha ut dig på praktik nu! Jag skulle egentligen ha deltagit i arbetslivsintroduktion men är väldigt glad att det ända dom kräver av mig just nu är några telefonsamtal och 2 möten under 3 månader. Kanske kan du ta ut föräldraledighet lite tidigare om det blir för tungt?

#141, oh ja! Jag har känt mig lugnare sedan vi bokade in ultrat, och nu när vi sett att det faktiskt finns något som lever och utvecklas som det ska känns det jättebra. Har aldrig varit nervöst lagd innan så nu hoppas jag att jag får njuta av graviditeten utan ångest. Det kan ju fortfarande gå åt skogen, men det känns bättre :)
#140 Vad skönt att du snart får göra kub så du verkligen får bekräftat att bebisen är där, det kommer säkert att gå bra :) Åh vad mysigt att du och din syster har bf så tätt!
#142 Härligt! Jag vet precis känslan, var så orolig innan ul sedan skuttade vi på moln därifrån när vi fick se att allt var som det skall haha. Jag tror nervositeten kommer som ett brev på posten ihop med pluset oavsett hur man var innan faktiskt :P
Är det någon som upplever att det känns som att ni har något i halsen? Vet inte hur jag skall förklara riktigt men om man tänker sig så som det känns när man sväljer ned en stor bit mat, fast det här känns som att det kommer ned i från och upp istället. Känns nästan som att magsäcken sitter i halsgropen :P Någon vet vad det kan vara? Är det någon variant av sura uppstötningar tro?
#141 det är helt sjukt faktiskt hehe, blir det för tungt kommer jag troligtvis få värre förvärkar och bli sjukskriven till förlossningen enligt bm ska det inte vara några problem men skulle få en praktikplats på secondhand butik och hänga kläder och sånt så det fixar jag nog om det inte blir allt för jobbigt och tungt. Hoppas jag inte är som mina syskon och min mamma som fick förvärkar i vecka 30 och blev sängliggande i vecka 36 för att undvika förtidig födsel.
#143 jag har sura uppstötningar och upplever ibland bara en tryckande känsla så skulle gissa på att det är det om det inte är något annat som spökar..
Jag har länge (sedan v 8) haft ont i höger sida av magen när jag reser mig eller vänder mig i sängen och har förstått att det är ligamenten och helt normalt men nu har det blivit värre. Jag måste ta det väldigt långsamt när jag ska upp ur sängen och det gör ont mer i mitten ganska långt ner i magen, det värker och spänner även där när jag går (är vi v 20+0). Är det någon som har likadant? Kan det också vara ligamenten som bråkar? Är rädd att det är foglossning på gång eftersom jag praktiserar som lärare just nu och rör på mig väldigt mycket..
#144 Det är ju jättebra att du kan bli sjukskriven om det blir för tungt iaf. Ush det låter inte roligt att bli liggande med förvärkar så länge. Hoppas att du slipper få det så jobbigt!
#145 Då är det säkert sura uppstötningar jag har med. Allt känns ju lite annorlunda mot vad det brukar nu när kroppen är om möblerad :P
Jag upplever att ligamenten känns mer och oftare nu med. Kände av dom som hugg i sidan i början när jag hostade eller reste mig upp snabbt. Nu kan jag även känna det när jag går, ungefär som du beskriver även in mot mitten av magen långt ned. Tror iaf att det är ligamneten. Foglossning tycker jag känns på ett annat sätt, mer som isande tandvärk i bäcken området.
#147 Jag hade nog också blivit prillig! Inga tecken än? Hur långt brukar man gå över innan de sätter igång en?
Jag ska ha i slutet på Maj och både Sambon och hans Chef säger skämtsamt att de tycker att jag kan vänta tills skolavslutningen med att föda. Helskotta heller. För min del får bebisen gärna titta ut i v.38!
Jag börjar bli lagom rastlös - jag vill ut och rida unghästen, men han är sprattlig och lagom studsig när man rider själv och han inte är igång, så det känns helt ärligt som en ganska dum risk att ta. Tanken på att behöva vänta kanske ända till Juni gör mig mer eller mindre knäpp. En dag i taget… en dag i taget. Och än så länge har jag bara ont i ryggen så jag ska verkligen inte gnälla!
#148 Efter 14 dagar sätts man igång. Inga tecken i över huvud taget på att det är någon som vill ut 😩 Jag är också grymt ridsugen, så igår tänkte jag faktiskt ha ridit, men de andra i stallet förbjöd i princip mig, de tyckte att det var onödig risk… De har säker rätt, men har ju inte ridit sen november så där blir man också otålig .

#149 Jag hopade upp i sadeln en snabbis ca 6 veckor innan bf. Hade då inte ridit på flera månader pga alla sammandragningar, men var tvungen då jag lite akut behövde köpa en ny sadel. Medryttaren provred mest, men jag var ju tvungen att provsitta och känna lite. Var en hemsk upplevelse :D Trodde att jag skulle få barn på stallgolvet :P Kanske borde du hoppa upp ;)
#149 Låter ju som att Sarah har ett bra tips där ;) Upp en liten sväng på hästryggen och så kanske det kickar igång. Måste ju kännas som en evighet att behöva vänta tio dagar till i värsta fall.
Än så länge så har jag (peppar peppar och tack alla gudar för det) varken sammandragningar eller foglossning så jag har inga fysiska hinder. Så sjukpensionärshästen som är polishästtränad på både raketer, kanoner, smällare, presenningar och som är den stabilaste av de stabila - han får faktiskt ut och skritta lite i skogen med mig på. Så länge han inte haltar tänker jag att det egentligen bara gör honom gott att motionera av den där hängmagen han lagt sig till med sen pensionen 😎
Men han ska ju inte gå varje dag och det är unghästarna och framtidshoppen jag vill ha igång! De blir ju inte magiskt "färdiga" av sig själva där ute i hagen, och svåra är de båda två också, så det är inte så lätt att hitta någon man har förtroende nog för att låta dem hjälpa till och som kan det utan att det riskera att träningen går fel.
Vet inte om ni kikat på horsenalitys, men den ena är RBI och den andra RBE.
Får åka till stallet tidigare innan "tanterna" hinner dit och kan stoppa mig 😉 Min häst är aningen speciell, men skulle inte hoppa upp på någon annan än honom just nu eftersom vi känner varandra så bra. När jag red i nov och fick ont i magen så märket han det fast vi galopperade i en galoppbacke och stannade självmant. Men enligt ryktet inann jag köpte honom så var han en "Mördarhäst" som bara skenade och kastade av folk.. Men undrar om det kommer starta snart, försökte sova (bara sovit 1 timme i natt) men min kropp var så nervös så det gick inte
Man får planera helt enkelt! Det viktiga är väl att man har någon med sig om i fall att.
Det handlar ju så mycket om hur bra man känner varandra! Vilken go herre som tar hand om dig ❤️
Nackdelen med unghästarna är ju att jag inte har hunnit träna dem så mycket att jag kan lita på dem fullt ut och de är båda väldigt explosiva, hyperkänsliga och lite… labila? Den ena är väldigt rädd och osäker, mindre bra erfarenhet av människor och fortfarande inte helt lugn. Den andra är explosiv, överreagerar ofta och är så väldigt atletisk att han är lite svår att hinna med alla gånger, räknar med att det skulle vara värre nu med större mage 🤪
Åh, jag håller tummarna då!
Ja han är snäll :-) Ja, det är ju lite riskfullare med unghästar som man inte riktigt vet vart man har. Var hos bm idag, fortf aningen högt blodtryck, sen ska jag på tul på fredag om Jon ej har kommit ut än
Jag var på mitt rutin ultraljud i går och fick höra att allt var bra. Det är ju helt galet vad orolig jag var inför det. Sov nästan ingenting natten före.
Känner ändå att det var bra att jag gick och tog ett privat ultraljud i v 12. För att behöva vänta till v 19+4 dagar som jag fick göra var väldigt jobbigt.
Ungen stod på händer och skrevade med benen. Det blir troligen en pojke.
Hur säker är könsbestämningen man får på ultraljud?
Fen är väl ganska säker, dock gjorde min sambos systers barn samma två gånger och dom sa att det skulle bli en pojke men ut kom en flicka så finns nog en liten chans att det inte stämmer. :p
Här har man varit på stan en stund och lämna papper. Nu ligger jag i soffan med förvärkar var på stan i 3timmar vilket var lunch i 1timme så inte gått hela tiden heller
#155 Härligt att allt är som det skall :)
Till oss sa dom att det är 90 % chans att det stämmer. Men att det är ännu större chans att det stämmer om dom säger att det är en pojke.
Havandeskapsförgiftning 😭
*Det blir som det ska*
#159 men nej ! Så tråkigt
Usch, nej! Vad innebär det egentligen? Är inte så insatt…
Igår kväll hade jag väldigt intensiva förverkar. Fyra gånger på kanske tjugo minuter. Min pojkvän frågade om han skulle börja skriva upp tiderna och räkna :) Det var väldigt jobbigt, jag var alldeles svettig och kunde inte prata under tiden. Jag mådde illa och kunde knappt röra mig. Phu. Men det var lite spännande ändå :) Efter det har det varit lugnt hela natten. Bebisen har varit väldigt lugn, har känt lite sparkar inatt och imorse har hon hållit igång lite mer än vanligt. Skönt, för jag blev lite orolig!
"Om du får högt blodtryck och protein i urinen när du är gravid kallas det havandeskapsförgiftning eller preeklampsi. Havandeskapsförgiftning beror på att du blir överkänslig mot partiklar från fostret och moderkakan. De flesta som får havandeskapsförgiftning får en lindrig form, men det finns också mycket allvarliga former som kräver akut sjukvård."
Från 1177.se
*Det blir som det ska*
Usch då, hoppas att det är en lindrig form då! Hur långt gången är du? Sätter de igång förlossningen tidigare för att inte riskera någonting i värsta fall?
Ja det är en mild havandeskapsförgiftning, men det kan vända fort. Ja mår jag o bebben för dåligt så tar de ju ut bebben.
*Det blir som det ska*
Jag är i v 33+2 idag Miiika.
Verkar ändå som att medicinen hjälper på blodtrycket!
Har skrivit mer i min tråd…
*Det blir som det ska*
Idag går jag in i "magiska" v 13. Känner mig inte mycket lugnare för det, men snart är det måndag och dags för kub och förhoppningvis får vi se ett levande litet pyre då så kanske jag börjar känna mig mer gravid sen.
En fråga… Jag går in i vecka 37 på måndag och de senaste dagarna (snart en vecka) har jag mått väldigt illa och kräkts ett par gånger. Är det vanligt att man gör det? Hoppas ju att det beror på graviditeten och inte att man börjar bli sjuk. Har ju inte feber eller hostar eller så…
Se andra tråden :)
*Det blir som det ska*
Hej alla,
Jag har en fråga vad gäller hypotyreos. Försökte få fram vad riktmärket för hypo vs hyper var via undersköterskan som ringde idag (ifrån min mvc), men antingen visste hon inte eller så förstod hon inte frågan.
Jag äter levaxin 50mg, en tablett om dagen. Första gången de tog provet hade jag 2,7. Då sattes levaxin in. Vid andra provet hade jag 1,8 något men skulle fortsätta. Nu hade jag 2,6 och ska fortsätta. Då är min fråga. Är det vid höga värden, som till exempel 4 som man pratar om hyper och läger, mitt 2,6 som hypo? Eller vad hade jag vid 1,8. Hypo eller hyper? Hon sade i alla fall att man äter levaxin oavsett om man har hyper eller hypo.
Vi gjorde rutinul. idag och vi är i v20. Ungefär som man trodde då 🙂
Fan, jag blöder lite :/ är säkert ingen som helst fara (typ brun flytning just nu och ingen magsmärta) men jag blödde inte en droppe förra graviditeten så lite panik får man ju :(
#170 Precis så blev det för mig med, hade inte blött en droppe med Wille men med David blödde en del i vecka tolv. Höll på att gå under, usch vad läskigt det var.
Och eftersom att jag känner mig så ogravid i övrigt (är ju totalt symtomfri sedan veckor tillbaka) så känns det hemskt just nu :( Tur att vi har kub på måndag iaf, så snart är ovissheten över..
#169 hypo ger högt tsh obehandlat, och hyper ger lågt medan t4 blir högt i stället. Behandlad hypo ska tsh vara runt 2 som högst. Gärna runt 1 men inte många läkare är så noga.
#170 visst fryser man till is inombords :( usha! Håller tummarna.
Tack för svar TanatosNyx!
Så först hade jag mer åt hypo, alltså 2.7 och sedan mer åt hyper när det gick under 2?
Jag hade i alla fall 2.6. Gör det något om man äter levaxin då jag är precis på marginalen enligt henne? 50g.
Efter att det hållt sig lugnt igår eftermiddag/kväll har jag nu under morgonen börjat blöda mer och nu känner jag nig rätt säker på att det är kört :( vi har gråtit en skvätt här hemma nu på morgonen och förlikat oss med tanken och eftersom att jag är säker på att det är ett MA så är jag ändå glad att jag hann börja blöda innan kub:et. Det hade varit väldigt tufft att komma dit och få veta det då. Nu kommer det mer bara bli en bekräftelse.
Åh nej :(
Åh :(
Tanatos, du som vet allt ;) genombrottsblödning under graviditet, kan man få det bara helt plötsligt? För hade jag inte varit gravid nu så skulle jag ha haft mens enligt min cykel. Men dom som har "mens" under sin graviditet, har inte dom det varje månad då? Just nu blöder jag väldigt sparsamt, men det är färskt blod som kommer. Har lite molvärk, känns precis som den växtvärk jag hade mycket i början när jag väntade Alice. Bah. Vet inte vad jag ska tro eller hoppas på egentligen.
Jag blödde färskt blod med David i vecka tolv som sagt, inte så att det kom i trosorna men det blev rejält rött på pappret. Borde ju också vart runt mens nu när jag tänker efter, hm.
Nu är det inte bara på pappret, men det är så det forsar ur mig direkt. Äh, kan ju inte göra annat än att vänta ändå. Men det är rätt svårt att inre grubbla och fundera och leta ev förklaringar.

Jag har med mig vad min barnmorska sa till mig på hälsosamtalet. Under en graviditet är livmodern så blodfylld och har så mycket nya kärl samt växer hela tiden. Det räcker att ett blodkärl brister, eller att en liten kant på moderkakan lossnar så kan man blöda som en gris. Hon sa också att genombrottsblödningar är vanligare än man tror första trimestern. Jag håller verkligen tummarna för dig! Känner du dig väldigt orolig är blödningar i början av graviditeten en orsak att få ett ultraljud. Det är många som kommer till gynakuten med det. Som sagt, här hålls tummar och tår. Jag är så nojig själv så jag känner verkligen med dig. Även ovisshet är hemskt…
Hoppas att det inte är någon fara! Men ush vad jobbigt jag förstår att du är orolig :( Håller tummarna!
Ja, min moster hade regelbunden "mens" till och med v16. Jag blödde sista gången i v18 tror jag. Då såg läkaren ett trasigt blodkärl med blotta ögat, och det gav molvärk. Min missfallsblödning gjorde riktigt ont. Det var som att bli sparkad i magen av en häst när det startade. Hade stänkblödning länge innan det startade.
Det jag är orolig över är din magkänsla, du har oroat dig och haft denna känsla länge :( det bådar inte gott.
#182 Jag har kub-ultraljud på måndag, hade jag inte haft det hade jag nog sökt gyn nu i helgen, men nu känns det att jag kan vänta till måndag. Det lan ju mycket väl vara ett brustet kärl eller nått, det är ju bara det där att jag oroat mig lite för MA redan innan pga syntomfribristen.
(Jag blödde inte regelbundet)
Vi har börjat prata om faddrar till barnet och jag vet inte riktigt hur man ska tänka. Vi har tre klara men sen vill pojkvännen fråga en kompis också. Jag håller med om att kompisen vore en väldigt bra fadder, det enda "problemet" är att jag är bästa kompis med hans tjej så då känns det som att vi "måste" fråga henne med. Är det dumt med så många faddrar?
#188 brukar man inte bara ha två? Hur som haver så tycker inte jag att man måste flickvännen, jag har två män till faddrar och båda hade fast förhållande när jag föddes, varav den ena var mammas bästa kompis, men hon tog inte illa upp av att inte bli tillfrågad.
Blöder fortfarande :( men det är oförändrad mängd, vilket är rätt lite. Inte på långa vägar som när jag har mens. Klarar mig på ett trosskydd per dag. Lite mindre molvärk idag, men den kommer och går lite. Vi slits verkligen mellan hopp och förtvivlan här hemma just nu.
När jag blödde ut mitt missfall så forsade det, alltså rann som en kran så jag inte kom upp från toaletten. :) Såna där pytteblödningar hade jag flera ggr med Alvin.
#191 Ja det känns ju inte som en missfallsblödning just nu, men jag tänker att det kanske är på G (jag tror ju att det är ett MA i sånna fall, och eftersom kroppen redan varit trög i några veckor då så kanske själva utdrivningen också är trög?).
Ja risken finns, mitt betedde sig så. Rätt var det var bara tvärhögg det i magen sen var det i full gång. :/ men nu ska vi inte tänka så :)
Har läst mycket under helgen och är det inte MF så gissar jag själv på lågt sittande moderkaka… Verkar vanligt att börja blöda kring v 12-14 då. Tönker att om det bara är nått brustet kärl så borde det ju ha slutat nu.
Håller tummarna för lågt sittande moderkaka :)
#192, Håller tummarna för er att det är en vanlig liten blödning. Idag upptäckte jag en ljus liten rosa fläck, om man kan kalla det så, på min ena vårtgård. Lite som en "pigmentförändring" kan se ut som kanske. Den var inte där för någon vecka sedan. Någon som känner igen? Får väl fråga mvc-läkaren när jag ska dit om ett par veckor.
Tycker det händer mkt konstigt med bröstvårtorna under graviditeten haha. Fått fler födelsemärken på själva brösten också.
*Det blir som det ska*
#196 japp, jag känner igen mig
#198, Kan man få så, fläckar?

#194 jag har lågt sittande moderkaka o jag blödde i början av graviditeten kommer tyvärr inte riktigt ihåg vilken vecka. Tror det var runt 10/11. Nu sparkar där en livlig liten en i v 23. Håller tummarna för er
40 min kvar till ultraljud. Har aldrig varit såhär nervös i hela mitt liv.
håller tummarna stenhårt!
#201 håller tummarna och hoppas det ska gå bra
Det var ett missfall :( hon kunde endast se en uppklarning i livmodern, och fostret dog runt v7. Det stämmer rätt bra tidsmässigt, för det var runt årsskiftet dom få symtom jag hade försvann. Ska till gyn på torsdag och se så allt kommit ut ordentligt (vilket hon trodde idag. Så tydligen kan man ha väldigt smärtfria missfall där man inte blöder så mycket…), sen blir det nya tag.

#204 beklagar verkligen :(
Vad tråkigt #204 :(
Va tråkigt :( hoppas det tar sig på nytt och håller sig :)
Beklagar!
Sajtvärd på Övernaturligt
Usch vad tråkigt Soundtrack :(

Beklagar soundtrack :(
Vad tråkigt :( Beklagar 🌺
Nej, vad trist :/
Jag använder ekologisk kokosolja på kropp/mage, känns extra bra då min mage kliar emellanåt (av växa-anledningen) och läste bara runt om den. Fann det här om att man som ammande/gravid ska fråga läkare innan. Är det om man äter den då, inte kan det väl vara för att man smörjer? http://www.bodystore.com/kokosolja-eko-425-ml "Denna produkt bör ej användas som ett alternativ till en varierad kost. Förvaras oåtkomlig för små barn. Tänk på vikten av en mångsidig och balanserad kost och en hälsosam livsstil. Produkten är avsedd för friska personer över 18 år. Om Du är gravid, ammande, lider av sjukdom eller behandlas med läkemedel bör Du alltid kontakta läkare innan Du använder produkten."
#213 Jag använder också kokosolja, både på kroppen och i bakning/mat. Har aldrig hört att det skulle vara skadligt om man är gravid eller ammande. Undra om dom inte bara skriver så för att vara på den säkra sidan? Förstår inte vad som skulle kunna vara skadligt med kokosolja? 🤔
Jag har kung markatta just nu och den står det inget sånt på.
Detta måste jag undersöka.
#214, Måste ju vara för att de ska se "bra" ut, ungefär som man helst inte ger akupressur och liknande innan v12. Jag smorde mig med kokosolja i min förra graviditet. En från bodyshop. Den var nog inte i närheten så ren som dessa vanliga, alltså som man kan äta.
När det handlar om gravida så är allt och alla rädda att bli anklagade/åtalade om något händer med barnet/kvinnan. Det går inte ens att få vettig vård som gravid, möjligen akutvård, OM det kan påverka barnet att inte vidta åtgärder typ.. Ibland känner man sig nästan pestsmittad som gravid (jag gjorde iallafall).
#216, Haha. Ja men så är det, men då kanske vi vågar släppa detta med kokosoljan? :) På min står ingredienserna "jungfrukokosolja", på kung markattas står det "kallpressad kokosolja" men jag vet inte vad det är för skillnad.
Ja det är nog precis så det är. Samma sak med tigerbalsam som de avråder från utan att det egentligen finns någon känd anledning. Känner igen det Tanatos, ringer man vårdcentralen så säger dom alltid åt en att kontakta antenatalen nästan oavsett vad det gäller.
Jag tror att jungfrukokosolja bara är ett annat ord för kallpressad. Är inte helt säker men om dom med "jungfru" menar "virgin" så borde det vara samma sak.
Jag tror inte vi behöver vara rädda för kokosolja iaf :-)
#218, Nej det behöver vi nog inte. Kan inte se vad som inte skulle vara bra, snarare att det är bra :)

Kallpressad är att oljan är frampressad under låg temperatur. Jungfru innebär att det är första pressningen. De pressar flera gånger och kvaliteten på oljan går ner för varje press.
#220 Aha det är så det ligger till :)
Då är man i vecka 31+3 i dag och har dragit på mig en rejäl förkylning. Ingen feber än som tur är, men mår riktigt dåligt ändå. Förstår inte vart tiden försvinner, är bara 5-6 veckor kvar att arbeta om jag klarar mitt mål att jobba fram till 1 April. Har fortfarande ont av illamående då och då, och börjat tycka det är jobbigt att andas ibland. Men måste säga att än så länge mår jag bättre än jag hade förväntat mig att göra.

Fick godkänd graviditetspenning idag så nu har jag bara 1,5 månad kvar o jobba
Gick in i Vecka 33 i måndags, sjukt vad det har gått snabbt nu, förvärkar har jag från och till, förkylning som absolut inte vill ge sig och illamående som börjat komma tillbaka, spytt en gång om dagen sen i söndags vilket inte är nice vill inte börja med tabletterna igen så står ut så länge jag orkar och det inte blir värre. Lillen sparkar som aldrig förr och mina revben är tränings objekten så har ständigt ont i dom. Brösten har börjat läcka lite från och till blir mest som en hinna typ så nu är det dags att leta efter bra inlägg ont och öm är jag i dom med så mannen får absolut inte röra dom haha Verkar inte som att lillen har fixerat sig ännu då den helt plötsligt ligger rakt över magen på sidan vet inte hur den får plats ens och inte är det skönt heller men för det mesta ligger den med fötterna uppåt och sparkar. Alla frågar om jag är nervös inför förlossningen borde jag vara det??? Känner mig inte alls nervös mannen är ganska nervös han har konstiga drömmar och sånt har inte haft några konstiga drömmar ens mer än en gång för flera veckor sedan.
Jag har också gått in i vecka 33 nu. Tycker att tiden går otroligt snabbt! Misstänker att det kommer börja gå långsamt snart. Jag vet inte ens om jag har haft några förvärk alls faktiskt. Skulle ändå vilja "prova på" lite hur det känns innan det slår till på riktigt. Men jag skall väll å andra sidan vara glad att jag inte behövt dras med massa förvärkar ännu.
Min lilla där inne är heltokig, ibland tror jag nästan att hon skall ta sig ut genom huden, som något ur alien filmerna haha :P
Jag undviker att läsa för mycket om förlossningen nu. Läste massor i början men jag tror bara jag hittar nya saker att oroa mig för när jag läser för mycket. Jag brukar vara av åsikten att man aldrig kan vara för påläst om något men här börjar jag faktiskt tro att man kan vara det. Jag tänker att jag tar det som de kommer nu. Kvinnor födde ju barn innan informationssamhället också :P Det verkar ju som att folk var mindre rädda för att föda förr trots att det faktiskt var farligare att föda då.
Nu börjar det bli mer och mer verkligt. 12 veckor kvar till bf ganska exakt. Vad har tiden egentligen tagit vägen? Följer ju er andra här inne och många av er som varit mycket aktiva sedan jag började hänga här har ju redan fått era små bebisar. Ligger i sovrummet och känner mig lagom ensam. Vi har bara en 1,20säng och där har normalt jag, sambon, hunden och katterna sovit. Det går verkligen inte att ligga bekvämt längre och jag har fått ett rejält ökat platsbehov för att kunna stötta upp kroppen. Så i natt sover han på soffan med hunden. Ska se om det fungerar bättre. Men jag saknar redan att sova ihop… Känns som att jag gärna kunde skippa de här sista tre månaderna, snabbspola dem eller något sådant. Börjar bli rastlös av att vilja göra saker men inte klara av dem på grund av dålig ork, ryggont, blodsockerfall, illamående som börjar komma tillbaka och så är jag lagom täppt i näsan vilket gör att det känns svårt att syresätta kroppen. Gnäll gnäll helt enkelt. Vet att det kunde varit så mycket värre och tre månader är ju inte så långt… Men just nu hoppas jag verkligen att det går fort. Är inte ett dugg förtjust i att vara gravid. Alls faktiskt
Den här förbannade halsbrännan alltså hur man än försöker ligga/sitta så är den där och alltid ska det vara på kvällen när man ska sova. Varför :/ är sjukt jobbigt att det först tar 3timmar att somna pga av den och sen vakna efter ett par pga av den :(
#227 Har du testat galieve mint mot halsbrännan? Den är verkligen min räddare i nöden! Det skall vara den man dricker inte tuggtabletterna. Riktig toppen grej mot halsbränna!
#228 bara provat tabletterna, håller på och spyr varje gång jag ska ta dom så händer inte så ofta. Får nog ta och prova den i flytande,är den jätte stark tänkte eftersom det är mint???
#229 Den smakar som väldigt stark tandkräm ungefär. Inte speciellt god men jag tycker faktiskt tabletterna smakar värre.
Jag får ingen lindring alls utav tabletterna, men den man dricker gör att halsbrännan försvinner helt på någon minut.
#227 Testat Samarin? Det och nässpray är mitt knark just nu ;) Är också helt galet less på att vara gravid nu (varit hemma i 12 veckor pga foglossning så man klättrar ju på väggarna. Mentalt iaf, i verkligheten har nu dusch blivit en "aktivitet" för en dag). Men nu är BF om 2 dagar så jag hoppas att det inte är alltför lång tid kvar! Har börjat samla på mig vätska nu senaste veckorna och hela kroppen kliar nåt så fruktansvärt! Värst är mage, lår, knä och armveck. Någon som har några tips på lindring?
#230 okej ja alltså tabletterna är jätte konstiga och svåra att svälja utan vatten man kan ju tugga hur länge som helst på dom. Ska köpa den flytande och prova, värt ett försök iallafall. #231 nä har inte provat samarin tror inte jag får imig det utan att få upp det. Funkade inte ens innan jag var gravid utan att det kom upp ;)
Jag har en fråga! Jag och min pojkvän har skrivit på papper om delad vårdnad men vad skulle hända med barnet om vi både dör? Vem får vårdnaden då? För fadderskap är väl egentligen inget juridiskt längre?
Jobbade sista dagen idag, så nu blir det till att förhoppningsvis ha lite semester före bebis kommer. Röja lite hemma och förbereda oss med det sista - och vila! 😊

Idag vart det KUB! Har varit så himla nervös över att det inte skulle vara något där inne. Oj vad glad jag blev när vi fick se vårt lilla sprattel gryta runt där inne, sparka, vända sig och vifta med armarna! Vilken känsla! Att det sedan såg kanon ut, både med tillväxt, hjärta samt att sannolikheten för downs var jätteliten, 1:4100 kändes underbart! Nu går jag bara runt på moln. Jag trodde aldrig att en graviditet skulle vara så mycket känslostormar så tidigt. Och jag gråter för ingenting. Imorse satt jag och grät i bilen till Håkan Hellström, helt utan anledning! Det var nått med "vill du ha en idiot lägg din hand i min" som träffade rakt i the feels :P
#235 Det här med känslostormar känner jag igen. En av mina kollegor gick i pension i söndags och hon satte ett klistermärke med olof från frost på mitt garderobskåp. Självklart blev jag rörd till tårar när jag såg det i tisdags.
Hoppar in här då jag äntligen lyckades plussa nu på morgonen, hoppas att jag får behålla barnet efter allt jobb med att bli gravid :-)
#238 stort grattis!!! håller alla tummarna och tår nu!
#238 Stort grattis, jag hoppas verkligen allting går bra för er. Lycka till :D

#238 grattis!!! Det var det första jag jag ville kolla nu när jag vaknade, hur det gått :)
#238 Åh vad fantastiskt!! Stort grattis 🥳 Extra roligt med tanke på allt jobb! Lycka till ^^
Tusen tack, hoppas på att vi nu får behålla det och utan större komplikationer :-)
Hej tjejer! Jag är ny här, tänkte bara dela med mig att jag är gravid i v17 och de är första barnet 😁.. Och idag var första gången jag kände bebisen sparka! Kan inte förklara känslan, jag grät av lycka.
Hej tjejer! Jag är ny här, tänkte bara dela med mig att jag är gravid i v17 och de är första barnet 😁.. Och idag var första gången jag kände bebisen sparka! Kan inte förklara känslan, jag grät av lycka.
#244 grattis och välkommen :)
#244 grattis och välkommen :)
Puh! Glukosbelastningen avklarad! Jag överlevde, och alla runtomkring mig med :P Jag har verkligen fruktat för den här dagen, jag är inte bra på att vara hungrig och jag har fått höra hemska historier om den där sockerlösningen… Men det gick bra! Allt såg fint ut och även om jag mådde lagom illa av lösningen så fick jag behålla den. Skönt när alla värden och allting ser bra ut :)
#249 skönt att höra :-) Så typiskt, köpte en vinflaska som jag tänkte dricka lite av nu i helgen om jag inte var gravid, för jag var så himla sugen och det var ett bra tag sedan jag intog alkohol. Nu står den ju där i kylskåpet och frestar, men det kan det vara värt nu när jag är gravid, om det var en smaskig vinflaska som skulle inhandlas för att vi skulle lyckas så skulle jag köpt den för länge sedan :-P
#244 Grattis och välkommen :)
#249 Vad skönt att det gick bra :)
#250 Hur känns det nu? Är det helt overkligt eller har det börjat sjunka in att du faktiskt är gravid? ^^
#250 Är det nu man får retas med gott samvete? 😃
Tack så mycket fina ni! Jag kan forfarande inte fatta att jag är gravid faktiskt, de känns overkligt! Men de är så spännande jag längtar tills jag kan känna bebisen helt och tydliga riktiga sparkar utanför också.. Jag vill så gärna veta vilket kön det blir. Har tid om 2 veckor för ultraljud. Ville ni veta könet? Eller var de värt och vänta till förlossningen? 😀
#253 jag väntade till förlossningen och helt klart värt väntan och hur man bollade fram och tillbaka vilket kön man trodde det va var riktigt roligt :)
Ohhh! Jag vet inte om jag har tålamod och vänta tills dess! Hade varit spännande men vet jag inte har tålamodet
Jag hade inte heller tålamod att vänta till förlossningen haha :P Vi väntar en flicka och jag tycker det är jätteroligt att veta . Då kan vi kalla bebisen för henne eller namnet vi har tänkt och inte bara den. Det har gjor att det känns mer verkligt för oss. Tycker att det är roligara att handla och sy grejer till bebisen när man vet också :)
#251 jo, det känns fortfarande overklig och jag kan inte fatta att vi äntligen lyckats, jag har ju ännu inga graviditetstecken förutom ömma bröst som jag ändå har runt mens så jag har ju inget annat som bekräftar det än plusset på stickan. #252 haha, jo, precis :-P #253 förstår dig, jag vet inte heller om vi vill veta eller ej, om vi kommer så långt. Det finns ju för och nackdelar…. Men vi har ju några månader kvar tills vi kommer dit iallafall :-)
Hej! Jag hoppar in här jag med. Plussade för 1,5 vecka sedan och går in i vecka 6 imorgon! Detta är min första graviditet.. Någon som har tips på hur man ska sluta vara så rädd för att få missfall?
#258 då är vi ungefär lika långt gångna, välkommen :-)
#253 Jag hade tänkt vänta med att veta könet på min bebis. Men ungen stod ju på huvudet och skrevade med benen. Det var ju omöjligt att inte se att jag väntar en pojke.
Jag blir lite irriterad att folk är så galet intresserade av kön. För jag vill att mitt barn skall få utveckla sin personlighet utan massa påtryckningar från omgivningen om hur barnet skall se ut och agera. Jag vill ju ge barnet så bra förutsättningar som möjligt. Vilket man kan göra även om man vet könet förståss. Men omgivningens press och förväntningar är verkligen större än vad jag någonsin kunde tro. De vill verkligen placera in mitt barn i en mall och ruta in honom. Självklart menar de väl, men det gör mig ändå orolig.
#260 Jag instämmer!
Vi vet inte vad det kommer att bli och det är inte som så att barnets kön kommer att spela någon roll alls vad gäller färger eller kläder. I alla fall inte om inte barnet, efterhand som det blir äldre, själv visar att det föredrar och vill ha vissa färger/kläder.
Jag kan också bli vansinnig på de här förtryckta mallarna. Drabbats en hel del av det själv kan man lugnt säga.
Framförallt råkar jag ständigt ut för folks åsikter om mina hästar och mängden av dem (4st). De är extremt glada i att påpeka för mig att jag aldrig kommer att kunna ha kvar dem, att jag måste sälja minst två, prioritera min tid rätt, inte kan räkna med att kunna fortsätta rida etc etc. Oftast är det människor som inte känner mig alls. Min sambo får aldrig höra något om att han behöver prioritera bort sina intressen, sitt tv-spelande, sina djur, sina odlingar, sitt jaktintresse mm. Jag förväntas liksom gå in i någon variant av självuppoffrande roll där jag inte får existera för något annat än barnet, och de verkar älska att sätta mig på plats. När jag säger att min sambo är den mest barnkära och hemmatypen av oss, att han verkligen vill ha barn och att vi har kommit överens om att vi ska dela så lika som möjligt så att båda får utrymme för sina hobbys (och ja, jag lite mer än honom) så får jag kommentarerna: "Du ska nog få se att du kommer att ändra dig och inte släppa ifrån dig barnet" och "Ja, men det där med att hjälpa till lär han glömma efter ett par sömnlösa nätter". Merparten av de som uttrycker sig såhär känner oss dessutom inte särskilt väl. Jag blir skitförbannad.
Jag är fullt medveten om att hästarna får gå på sparlåga en period och att barnet kommer i första hand är en självklarhet. Det kan komma ut en liten människa som är enkel och lättsam, och det kan också komma ut någon som behöver mycket extra omsorg och tid. Time will tell, men inget av det behöver innebära att jag måste göra mig av med någon häst eller något intresse. Mutter!
Vi var supernyfikna på könet och tog glatt reda på så fort vi kunde. Bara för det trycker vi inte in honom i nån stereotypmall, det kallar jag fördomar. För oss var det mer kontakt med "magen", det blev en person på ett annat vis. Smaken är som baken.
Jag hoppas att jag missförstår er…. Bara för att jag kanske vill veta kön är det ju inte för att jag vill trycka in ungen i någon mall utan snarare av mer praktiska skäl, tex för att lite bättre kunna klura på namn tex. Dessutom så kommer inte jag från början att köpa en rosa ballerinakjol till min kille eller en blå jacka med gröna dinosaurier till min dotter, vill dom sedan ha det så är det självklart att jag låtet dom ha det men det kan ju vara kul att ha något annat än könsneutrala saker även om det inte är jätteflickigt eller jättepojkigt. :-) Jag tycker det har blivit minst lika mycket häxjakt på att man inte ska dela in barn i känsmallar som att man faktiskt ska det, vilket för mig är jättetråkigt. Ja, ni får bli jätte ledsna och arga på mig för detta, det tar jag gärna om det får er att må bättre, men så tycker jag. Och jag är jätteledsen om ni tog illa upp av det jag skrivit, men jag kände att jag var tvungen att få ur mig det…
Hej , du har helt rätt. Du har missförstått mig. Jag tycker inte alls det är fel att ta reda på könet på barnet. Det är smidigt när man ska välja namn och kan göra det enklare för många. Jag tänker inte döma andra för det.
När jag pratar om omgivningen så menar jag de jag har i min krets. En del är lite mer gammaldagsa när det gäller könsroller. En dam sade till mig att jag borde vara hemma minst 4 år med barnet obetalt just för att jag kommer bli mamma. Jag tycker att den där damen placerade in mig i en mall jag inte trivdes i.
Det är bland annat denna typen av krav som skrämmer mig.
Med det sagt så tänker jag inte lägga några ord i munnen på någon. Jag tänker att ni säger vad ni vill och så lyssnar jag gärna. Jag vägrar att säga hur andra skall tänka, det är ju högst privat.
Jag tycker även att det är fint med flickiga kläder på flickor och pojkiga kläder på pojkar. Jag gillar även könsneutrala kläder. Det är kul att klä upp barn och om man gillar det så är man enligt mig en förälder med intresse för kläder. Inte nödvändigtvis bättre eller sämre förälder på något sätt. Kläder är bara kläder.
Jag blev inte alls ledsen av dina åsikter.
Finns det fler oklarheter så reder jag gärna ut just sådana. Jag trivs på detta forumet och känner mig inte dömd av er.
🌺
#264 ja, då missförstod jag dig nog och jag ber om ursäkt för jag överreagerade nog en smula :-) har haft en rörig, jobbig men ändå glad vecka och alla känslor åker nog tyvärr lite berg och dalbana just nu.. Man får givetvis tycka vad man vill men ibland känns det som att andra ska döma andra för val som egentligen inte är så relevanta och det tycker jag är tråkigt. Men absolut, jag blir oxå skrämd av hur man förväntas vara, både som kille och tjej. :-(
Med första barnet tog vi inte reda på könet, kändes roligare med en överraskning. Med nästa kommer vi nog göra det, av lite praktiska skäl
Vi har tagit reda på könet båda gångerna, främst för att jag är så himla nyfiken så skulle nog inte överlevt 9 månader i ovetskap 😃
Vi vald att ta reda på könet för att vi var nyfikna men har valt att inte berätta för nån för att vi inte vill att alla eventuella gåvor ska vara rosa eller blåa. Jag har inget emot att andra följer de könsroller som finns idag men jag personligen vill inte att det ska vara antingen barbies eller bilar beroende på kön. Jag kan bli lite upprörd över att min svärmor vägrar acceptera att vi inte berättar vad vi vet om könet, när jag sydde en rosa pyjamas så var hon säker på att det är en flicka trots att vi sagt att rosa funkar lika bra på en pojke. Så kort och gott, alla får göra som de vill men närstående ska inte trycka på saker på ens barn som man själv inte vill oavsett om det är kläder, leksaker, om man samsover, ammar osv. :)
Vi har tagit reda på könet båda gångerna. Första gången för att maken gärna ville och andra gången för att jag ville ha bekräftelse på att min väldigt starka magkänsla stämde. Tyckte det var enklare att föreställa sig bebisen där inne när vi visste kön.
Jag ska säga som jag har sagt till alla som rasade när jag berättade att jag tog reda på könet. Det är ju absolut inte könet som spelar någon roll utan INDIVIDEN som faktiskt kommer ut. :)
Ja förlåt mitt lilla gnällutbrott också! :P Jag menar inte att döma någon, jag är mest så urbota trött på att bli dömd själv. Jag blir dock mer eller mindre mörkrädd när man ser siffror som pekar på att små flickor redan i treårsåldern börjar oroa sig för om de är snygga eller för tjocka. Låt barn vara barn och som de är. Det är när folk börjar förvänta sig att man ska vara på ett visst sätt, eller tillskriver en olika egenskaper för att man är tjej eller kille som gör mig så frustrerad - och ibland känns det som att det börjar redan innan bebisen tittat ut. Om man sen klär sina barn i klänning eller kavaj spelar nog ingen större roll :)
#272 En stor bov i det problemet återfinns hos BVC med deras nya "fina" BMI-skalor för barn. Det är bland det sjukaste jag nånsin sett. Normalstora barn anses tjocka och sätts på diet samt nekas försäkringar!
Men va? Seriöst? Vad ska det vara bra för? Självklart är det ju inte bra för ett barn att vara överviktigt, men när man är så liten och medan man fortfarande växer är det ju lite skevt att mäta BMI kan jag tycka. Kroppen är liksom inte färdig. Det jag ställer mig frågande till är varför motsvarande siffror inte visar sig hos pojkar. Är det för att man utgår från att de inte har sådana problem och därför inte undersöker saken, eller är det för att de inte får höra det i samma utsträckning som tjejerna? Bara en fundering såhär mitt i sömnlösa natten…
Så roligt och höra. Då är jag inte ensam om det. Ska nog ta reda på könet som sagt tror inte heller jag kan vänta så länge och däremot min man blir snart galen han vill bara veta könet haha
Nu med tredje barnet tog vi reda på könet, både på RUL och TUL. Det gick inte ta fel på könet när vi gjorde TUL men vi valde att hålla det hemligt samt inte ta det 100%. Jag ville ta reda på kön då min magkänsla sa tjej och ville inte bli chockad om den var fel -vilket den var för ut kom en pojke :)
#273 men jösses :-o
Jag har haft föräldrar som oroat sig för om deras barn ännu är tjocka när de är 4. Nån tant har då kommenterat barnets vikt. :( Å de enda riktigt feta barn jag sett är sådana som jag sett i tidningen. Där en 3 år ing väger helt otroligt mycket
Vi var överens om att vi ville ta reda på könet, det visade sig att vi hade gissat helt fel. Vi var övertygade om att det låg en liten pojke dör inne och skvalpade men det är en flicka! Det spelar absolut ingen roll alls men vi gillar att kalla henne vid namn och säga "hon" och "henne" när vi pratar om henne. Svärmor har redan köpt bokstäver att sätta upp på väggen med namnet, vi har sagt att vi in inte kan vara hundra på namnet förrän vi ser henne men det gör inte så mycket, det var så roligt att köpa sa hon. Vi har målat en fondvägg i rummet rosa och vi har nog ganska mycket "flickiga" kläder som klänningar och så men det visar ju sig sen när hon blir lite äldre vad hon tycker om för saker, om man fortsätter med rosa och så eller om hon tycker mer om andra färger. Jag tycker i alla fall att det är gulligt med rosa och klänningar på flickor:-)

Vi kommer ta reda på kön. Både av praktiska skäl (namn) och för att tålamod inte är min starka sida :P jag är själv uppvuxen mef rosa, dockor och tjejligan saker. Min mamma var hemma länge och pappa jobbade. Däremot har mina föräldrar alltid uppmuntrat mig i det jag vill, oavsett vad jag vill, och aldrig begränsat mig. Jag tror inte på att färger eller leksaker vallar in oss i könsstereotyper. Barn föds inte med fördomar och begränsningar. Det är det vuxna som prackar på dem. Om vi gör något tabu blir det tabu, och det gäller åt båda hållen. Låter man barnen bara vara tror jag det reder sig. Jag är ju uppvuxen med tjejiga saker, jag jobbar ändå i uniformsyrke med myndighetsutövning och beslutsfattarna som skapar konflikter. Jag har tränat och tävlat kampsport. Jag reder mig och kan hävda mig. Jag tackar mina föräldrar som lyfte mig som person och inte la fokus på ting. Jag hoppas jag kan stötta vår lilla ärta på samma vis… Förresten! Ni tjejer som tränat under graviditeten. Hur länge kunde ni köra på? Jag springer och styrketränar tre ggr i veckan, runt 1,5 h per pass. Kör mycket stora muskelgrupper, marklyft, frivändningar, squats, utfall, skivstång. Lyfter ganska tungt. Det enda jag undviker nu är nedre buk, för det känns obehagligt. Min bm tycker att jag kan köra på, och att kroppen säger ifrån. Än så länge känns det som vanligt, men är ändå nyfiken på när ni andra har börjat trappa ner? Funderar på lätt gruppsamtal, kanske lätt spinningen senare.
Uh, aldrig trodde jag, som knappt några tuttar har, skulle få ont i tuttarna utav att det skuppar och har sig i bilen. En helt ny erfarenhet, nu vet jag hur dom med stora tuttar kan känna sig ibland. Bhn är för tillfället min bästa vän, det skyddar mina otroligt ömma bröst en hel del.
Vecka 14 på g (13+4)! Vår första och vi är så glada.
Nu måste jag bara läsa igenom hela tråden så jag hänger med haha 😃
Jag brukar träna mycket i vanliga fall men sedan mitten av graviditeten har jag inte kunnat vara speciellt aktiv utan att få sammandragningar. Saknar det väldigt mycket och längtar efter att få komma igång igen!
Grattis:-)

#284, jag förstår det! Hoppas verkligen att man kan träna även senare, om än försiktigt. Känner att det gör så mycket för min nervösa hjärna att få röra sig.
#283 välkommen :-) Det räcker nog att läsa de senaste inläggen i denna typ av tråd så vet du nog på ett ca vad vi för tillfället pratar om :-)
Någon som rider nu under graviditeten? Hur tycker ni det funkar ? ☺️
Vecka 35 imorgon :) Blir bm imorgon 6veckor sedan senast pga dåligt med tider:/ Sen blir det föräldrarkursen på onsdag får se om den är något att ha hört både positiva och negativa saker om den. Helgen har varit bra förutom förvärkar och en sparkglad bebis, igår var vi till mina föräldrar och blev bjudna på mat min bror och hans två charmtroll var där och undrade varför jag var så tjock haha dom är 5 o 2år då fick dom veta att det är en bebis där inne och dom klappade så fint på magen och lillen buffade tillbaka. Funderar på vad som ska packas i BBväskan blir att skriva en lista så man inte glömmer med mitt minne haha, sambon och jag är inte riktigt överens om vilka kläder vi ska ha med åt lillen :P
#288 Finns många här på sajten som är hästtjejer och som ridit under graviditeten. Jag red 2-4 dagar/vecka fram till typ v 30 (sen gick hästarna på bete, hade nog kunnat rida in i det sista annars). Hoppas att kunna hålla igång minst lika länge nästa gång också.
#289 du gör rätt i att skriva en lista! Jag sköt hela tiden upp det så när det väl var dags och bråttom så glömde man hälften :p
Nåjaa.. 38+3 idag och nu har jag faktiskt börjat på med BB-väskan 😛 Blivande storebror fick välja hemfärdskläderna. Ska väl göra en lista på resten som ska med… sen.. 😃
Åh, vad mysigt att packa BB väska :-) Längtar så till vi kommit längre i graviditeten så att vi törs börja "boa" och köpa grejer.
Här är man genom förkyld igen :( är såå less på det här nu. Sitter och väntar på att gå till bussen, tar ca 1timme upp till bm. Nu ska man börja dagarna med att dricka hallonbladste och se om det funkar som alla säger haha värt att prova iallafall
#294 vad segt! När jag åkte på en förkylning så tipsade min bm om c-vitamin, såndär brustablett. Hon sa att de är bra att dricka en sån precis innan man går och lägger sig på kvällen så hinner kroppen ta upp mer av vitaminerna (så man inte kissar ut det direkt).
Vecka 40 idag, helt galet vad tiden har gått fort nu i slutet av graviditeten!
Beräknad födsel på söndag, 13/3, men jag gissar att lilla sessan vill stanna till 22/3 :) Vi har slagit vad med några kompisar om när bebisen kommer - vi får se vem som kommer närmast!
Jag red i början av graviditeten men sedan (vecka 16, tror jag det var) började jag få så kraftiga sammandragningar att jag inte kunde fortsätta. Min kompis, som äger hästen, går in i vecka 18 idag och hon rider fortfarande och har inga planer på att sluta förrän kroppen inte tillåter det längre.
Nu är hälsosamtal på bvc inbokat på fredag, innan det ska jag lämna körtel och ämnesomsättnings prov. I slutet av månaden ska jag på tidigt ul på fertilitetsenheten. Det vart mycket nu :-P
Åkte in akut igår till gynakuten pga av groteska magsmärtor .. Trodde det var missfall men när vi kom in så såg vi att det inte var någon fara utan bara mina ligiment som spökade. Var dock väldigt fantastiskt att få se den lille krabaten redan! ( även fast det bara var en svart prick haha ). Läkaren förklarade att jag känner min kropp för bra och kommer därför att känna minsta lilla grej som händer i kroppen = kommer nog ha en ganska plågsam graviditet haha ..
Var till bm idag Sf-mått låg på 34 Hb 133 Blodtrycket på 142/82 lite högt Fick lämna både kissprov och blodprover för att kolla levervärdena och havandeskapsförgiftning just för jag haft sån huvudvärk och nästan svimma 2gånger i fredags och att det kliar på händerna och fötterna ständigt. Gått upp 1kg på 6veckor vilket inte var så bra heller så bm tyckte jag skulle försöka äta oftare. Annars hade lillen lagt sig med huvudet neråt men i fixerad, bm trodde inte att det var så lång tid kvar innan den är det troligen till nästa besök den 24 då vi ska göra tul.