Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 1388 ggr
[Miiika]
0

10 dagar från FK

Hej! Jag förstår inte alls hur detta funkar, vi har försökt få tag i försäkringskassan via mail men inte fått svar. Vet någon hur detta funkar? Det står på försäkringskassans hemsida att man ska anmäla sina tio dagar innan man ska vara ledig men att man inte behöver veta vilka dagar man ska vara ledig. Det vet ju inte vi än eftersom barnet inte är fött. Det står dock att man måste anmäla senast samma dag man vill ha ersättning för men när man klickar på "Anmäl" så måste man ha barnets personnummer. Låt oss säga att vi åker in till förlossningen natten mellan söndag och måndag, min pojkvän kommer ju inte att komma till jobbet på måndagen då utan vill ju använda sin första dag av dessa tio. Så fort barnet är fött och har ett personnummer kommer vi ju inte direkt att tänka "Vad bra, nu loggar vi in på försäkringskassan och anmäler de tio dagarna". Det kommer man ju tidigast att göra när man kommer hem men det kanske inte blir förrän på tisdagen eller onsdagen och då blir det ju ett par dagar där som det glappar. Hur gör man?

[WickedAlly]
1

Han kan skicka ett sms till försäkringskassan med texten tio dagar över hela sitt personnummer, tror det är det man skriver iaf. Det kan även anmälas i deras app. Då blir det registrerat att han vill ha från den dagen och sedan när man kommer hem så loggar man in och fyller i rätt dagar. Han kan även skicka sms några dagar innan bf tex, för man har 60 dagar på sig att ta ut dagarna :)

[WickedAlly]
0

Tio dagar OCH sitt personnummer, ska det stå. Men dubbelkolla på hemsidan så att der verkigen är just den texten.

[Miiika]
0

Man kan skicka via sms men man behöver ändå barnets födelsedatum. Man får väl helt enkelt skriva upp det så att man inte glömmer. Men tänk om förlossningen skulle ta jättelång tid? Säg att vi åker in på måndag morgon och bebisen föds på tisdagen eller onsdagen, då har vi ju inget födelsdatum förrän på tisdagen eller onsdagen och då glappar det ju ändå två dagar.

soundtrack
0

Vi anmälde innan, har inget minne av att sambon behövde ange nått personnummer..

soundtrack
0

Kollade i appen nu; du anger barnets beräknade födelsedatum bara. Men det spelar ingen roll om bandet föds för tidigt sen, det är datumet ni gör anmälan som räknas, inte datumet barnet beräknas födas om du förstår vad jag menar?

[Miiika]
0

Jaha! Jag ska ladda hem appen med en gång och kolla:-)

[Miiika]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den frågar vilket barn man vill anmäla för och så ska man fylla i personnummer regler födelsedatum…

soundtrack
0

Du kan ange ett helt personnummer eller bara år-månad-dag

[Miiika]
0

Så jag kan ange beräknar datum bara?

soundtrack
0

Du fyller alltså i födelsedatum (det beräknade datumet). Det kvittar som sagt sen när barnet verkligen föds.

[Miiika]
1

Tack snälla för hjälpen! Nu har vi lyckats:-) Visste väl att det var bättre att fråga här än att vända sig till FK;-)

soundtrack
0

Ja, FK är rätt duktiga på att inte svara på frågan :P har också använt mejlfunktionen där till nån såndär allmän fråga och blivit mer förvirrad av svaret än jag var innan..

fluffis
0

Det som jag själv tyckte var rörigt är det här med att anmäla vs ansöka. Anmäla kan man göra långt i förväg och senast första dagen. Det är ungefär som att säga till att "jag kommer att vara föräldraledig". Ansökan är mer precis och hanterar vilka dagar det handlar om. Det är ansökan som genererar pengar. Ansökan går att göra i efterhand.

Pontiac57
0

För oss strulade det som sjutton att anmäla då sonens personnr inte registrerades hos skatteverket direkt. Det slutade med att vi fick tag i dom på telefon 1 v senare och då löste det sig :)

PerhapsimAnna
0

Nu har jag bara skummat genom alla svaren men vi efteranmälde dom där 10 dagarna då min sambos jobb krånglade till det :) hon föddes en torsdag och tisdagen där efter anmälde han sina 10 dagar med start från hennes födelse och det gick alldeles utmärkt :)

[WickedAlly]
0

#15 Så vill jag minnas att vi gjorde med Wille också men jag vågade inte skriva något ifall det blev helgalet. Men då var jag inte ute och cyklade då.

[Miiika]
0

Okej, såndet är inte bara för oss det har strulat då:-p Skönt att ha det gjort i alla fall:-) Tack allihopa för de snabba svaren:-)

Sarah
0

Vi ansökte också ganska sent. Killen är inte den bästa på att ta tag i saker i tid, speciellt inte saker som kan krångla. Tror att han ansökte en vecka efter hon föddes eller ngt sådant.

[Miiika]
0

Nu har jag fått svar att det går bra att fylla i beräknat datum men att det alltid går att justera i efterhand. Vi har i alla fall anmält sambon nu, det känns ju bra att ha det gjort :)