Gravid iFokus

Gravid

Etikett: förlossningen
Läst 2267 ggr
mollyt
1

Hur kändes det när vattnet gick? När?

Jag har lyssnat på en kollega idag som berättade lite om hur det var när henne vatten gick. Att hon först trodde att hon kissade på sig i sängen (flera gånger!) och sedan forsade det ut vatten när hon reste sig upp.

Är det en vanlig vattenavgång? Jag har en vän som födde sitt barn för några månader sedan och för henne så småläckte hon lite (så att det blev blött i en binda)  och sedan blev hon igångsatt dag 3 pga läckaget. 

Det är så himla olika!

Hur var det när vattnet gick för er? Visste ni då att det var vattnet? Hur långt innan förlossningen gick vattnet?

bohan85
1

Jag fick en stor mängd på en gång. Kastade mig ur sängen så den inte skulle bli blöt. En binda var inte att tala om, en handduk lade jag i påväg mot förlossningen (fick värkar 30 minuter efter att vattnet gick och sonen är född 10 timmar efter vattenavgång).

smurfan-13
1

Första barnet gick vattnet ca 5 timmar efter att värkarna kom igång (vi hade varit på förlossningen ca 30 min), andra barnet tog de vettnet för att kunna sätta skalpelektrod på bebis. Det blev BLÖTT. ;)

[TanatosNyx]
1

det kändes som ett popp och sen rann en stor skvätt vatten ut :) dyngsurt överallt trots skydd (blev igångsatt). Det man inte hade en tanke på var ju att vattnet som kom ut var kroppstempat precis som kiss ;) så ja, det kändes som kiss faktiskt.

typjessica
2

Det small till, jag trodde att alla hörde men hördes bara i mitt huvud sen börja det rinna. 20-30 mon efter är sonen född. Vattnet var första tecknet på den förlossningen.

[Thiah]
1

De tog hinnorna på mig då jag blev igångsatt. Sa till BM att antingen kissar jag på mig eller så gick vattnet…

Intehärutandär
1

PLASK kändes det första gången. Då var sonen halvvägs ute på förlossningen. Andra ggn lät det inget, för det fanns inget vatten.

JeFo
1

Med de två första tog de hinnorna när jag låg ner. Aldrig sett sådan vattenmängd sa de. Med nr 3 hann jag lagom in på BB och sen blev trycket ner lättare och splasch så gick vattnet. Blev dyngsurt i byxan och på golvet… Nu har jag inte kissat på mig någongång men här kom det utan förvarning och på 2 sek. Typ en ballong som smällde och sen var det över. 5h senare kom hon 😛

Ria74
1

Jag hade lagt mig på kvällen och rätt som det var formligen sprutade det ut och gick inte att knipa av så jag fattade att det var vattnet som gick :) Reste mig upp och tog mig ut till toan med en strid ström rinnande under mig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Zvintos
0

För mig gick inte vattnet spontant, utan BM tog hål på hinnorna för att få lite mer fart på värkarna efter att de blev färre när EDA blev satt (värkstimulerande räckte inte).  Så allt kom ju med ett plask i princip.

Theres
0

De stack in något i mig på förlossningen så vattnet gick. Det kändes inte så mycket. Blev lite blött ^^

golf.ifokus.se

mollyt
0

Vad olika det är! Men det låter inte som om det är vattnet som direkt ofta är första tecknet - då värkarbetet ofta redan har startat. Så jag hoppas att jag inte missar att det är Vattnet när det är dags.

JeFo
1

Jag tycker film och grejer hela tiden visar att vattnet går och sen kommer värkarna… Men så har jag inte uppfattat att det är i verkligheten. Häromkring är vattenavgång som första tecken väldigt ovanligt. Endast 10% har det så sa BVC till min syster som givetvis tillhörde de 10%.

soundtrack
1

Minns inte alla hur det kändes när vattnet gick, var redan på förlossningen så och dom tog nog hål på hinnorna, men har som sagt inget minne av det alls. Däremot gick min slempropp också på förlossningen då trodde jag att det var vattnet :P (låg i sängen och kände bara att det blev varmt och blött, såg inte vad det var som kom ut)

Theres
0

#12 Kolla Jane the virgin, det avsnittet där hon föder barn. Det är inte som i alla andra filmer. Det är verkligen som på riktigt :)

golf.ifokus.se

typjessica
0

#12 för mig kom värkarna direkt efter vattnet gick, så det händer i verkligheten med. Skulle dock tippa på att det inte är så vanligt! ☺

[Liinda]
0

Jag var nästan fullt öppen och inne på förlossningen när BM skulle känna och sa "hinnorna buktar, jag ska bara känna". Sen kände jag hur hon tröck till och vattnen rann ut. Kändes som att kissa på sig utan att kissa. Var inte beredd på att vattnet skulle vara varmt! .P

mollyt
0

Så häftigt ändå! Jag undrar verkligen hur det kommer att vara för mig! Tack för att ni delar med er!

JeFo
1

Givetvis händer det…. Grejen var den att jag var säker på när jag väntade första att vattnet skulle gå först av allt och vara tecken ett liksom. Så var det ju typ i 99% av alla filmer…. Jag var 21 med första och inte direkt påläst 😛