Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 1665 ggr
[Synnerlig]
1

Napp till bebis?

Det står att man ska ha nappar till bebis när jag kollar olika listor på vad man behöver ordna innan bebis kommer. Vad har man nappen till egentligen och ska man verkligen ha det? Det förstör inget när det kommer till sugförmågan vid amning va? :)

[Anata]
0

Vår dotter började med napp när hon var 6 månader! Då var de när vi åkte bil och när hon sov samt var ledsen. Idag använder hon nappen mer men de är lättare att bestämma när

Karmatarerskanise
0

Jag har hört att napp kan flytta tänderna.  Varken jag eller min bror hade det.

tlover
1

Rekommendationen i amningsboken jag har (amning i vardagen, en jättebra bok) så rekommenderar dom att man inte ska ha napp de första (ca 3) veckorna. Annars rekommenderas att man inte använder napp tills amningen fungerar. Det är fel slags "sug" vilket kan ge problem vid amning (sen så är det just snuttesuget i början som behövs för att sätta igång mjölken).

Därför hade vi inte napp i början men eftersom amningen funkade från första försöket (vi hade tur) och jag hade mycket mjölk tidigt så började vi efter två veckor tror jag det var.

l'm back

[Synnerlig]
0

Okej! Det var vad jag misstänkte. Men varför börjar man med napp över huvudtaget om det inte behövs? Bara som tröst eller? :)

OlgaMaria
1

#4 Om det inte behövs börjar man inte med det. Det kan vara otroligt underlättande att ha napp med vissa bebisar, medan det inte direkt behövs för andra. Många bebisar har ett otroligt starkt sugbehov, även om de är mätta. Då kan det underlätta väldigt mycket att ha en napp t ex i bilen eller när man ska söva.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
2

#4 Min dotter snuttade på bröstet nästan hela tiden (flera gånger per timme), att inte kunna lämna bort henne för att ens gå på toa är jobbigt i längden.

l'm back

Intehärutandär
0

Nej, det behövs inte. Är nytt påfund. Jag har aldrig haft och tänker aldrig köpa om man får ev syskon.

[TanatosNyx]
0

nej man behöver inte napp. Det distrarherar avleder bebis från att snutta "för mycket" på mamman (enligt henne själv då). Det kan påverka amningen negativt jo, framförallt kan det kamouflera bebisens hunger och trötta ut nyfödda så de inte orkar äta.

Men å andra sidan skyddar det mot PSD, kan vara skönt att ha som tröst och det är lättare att avvänja från napp i stället för tummen.

Inte alla bebisar accepterar napp. Alvin tog det så länge jag hade såna där silikonskydd på brösten som jag har totalt glömt bort vad de heter.. men som hjälpte honom med att få grepp. Suck snacka om hjärnsläpp. men sen blåvägrade han napp.

[WickedAlly]
1

Storebror här hade aldrig napp, då hade jag tid att agera mänsklig napp och han snuttade typ dygnet runt. Med lillebror erbjöd jag napp när han var två dagar gammal, med två så små barn så kände jag inte alls att det funkade att amma dygnet runt. Men då hade amningen kommit igång och han hade fint grepp från början. Fast ärligt talat ångrar jag mig lite. Tycker det är skitjobbigt att alltid försöka komma ihåg att ta med napp, tappar bort dem hela tiden dessutom.

malinroth
1

Svante började med napp direkt på BB, vet inte varför egentligen men det blev så iaf. Trots det gick det oförskämt bra med amningen från första stund, han hade rätt tag direkt och mjölken rann till i alldeles normal tid och jag har hela tiden haft lagom mängd mjölk för hans behov. Han slutade med napp helt oväntat av sig själv vid 6månader (den tid då det sägs att sugbehovet minskar drastiskt om jag kommer ihåg rätt).

[WickedAlly]
0

#8 amningsnapp? :-P

[TanatosNyx]
0

#11 Tack 😂

jackiejohn
1

Min dotter fick napp redan på sjukhuset av personalen. Och hon är född 9 veckor förtidigt, orkade amma sig mätt på bröstet när hon nästan var 1,5månad. Nappen hjälpte henne mycket att komma igång med amningen såpass snabbt som hon gjorde.. Barnsköterskorna såväl läkarna rekommenderade starkt napp, men det kanske är annorlunda för oss som får barn såpass mycket förtidigt, vad vet jag! Tycker inte man ska råda varken för eller emot utan se från barn till barn. Och för oss förstörde aldrig nappen amningen snarare hjälpte om man ska tro på all personal på neonatalen.. Hon använder fortfarande napp när hon ska sova eller är ledsen och hon är 1år och 3månader, men inte däremellan och det är inga problem att ta nappen ifrån henne 9 av 10 gånger. Jag känner att hon kan lugnt så ha napp till natten/när hon är ledsen till iaf 2 års ålder min mamma är tandsköterska och har frågat sina tandläkare och de säger att fram till 2 år behöver man inte oroa sig för snedställda tänder och sen är det ju skillnad på att ha nappen i 24/7 eller enbart 15min när de slagit sig eller ska somna för natten tex.

[TanatosNyx]
1

vi hade också hjälp av napp för att få igång sonen att amma. Jag fick dock tjata om napp då personalen inte ville ge honom den då det inte var bra för amningen fick jag höra.

Pontiac57
1

Våran kille fick napp av personalen på neo så fort andningsmasken va borta. Frågade aldrig varför men för oss funkar den bra vid insomning, vagåkning, bilåkning och när han inte vill sluta snutta på bröstet och man måste få annat gjort :)

tlover
1

Ang napp på neo kanske det har med plötslig spädbarnsdöd att göra? Risken för plötslig spädbarnsdöd är ju större för förtidigt födda barn om jag förstått det rätt och napp minskar risken litegrann.

Den lilla extra procenten kanske hjälper mycket när det gäller för tidigt födda?

l'm back

soundtrack
1

Ang om tidig användning av napp kan störa amningen så var jag o Alice med i en studie om just det :) (vi bidrog dock inte så mkt då blev vi lottade till gruppen som skulle börja använda napp dygn 1 och Alice vägrade napp…) Vet inte riktigt när den kommer publiceras men det ska bli intressant att få läsa resultatet sen.

[TanatosNyx]
1

#16 Ja antagligen, då nappen ska förhindra att bebisen faller i alldeles för djup sömn och glömmer av att andas. Just den risken är betydligt högre hos prematurer, som sover väldigt mycket, och tungt.

Zelmabus
0

På föräldrakursen jag var på så rek de ej napp , men på BVC så rek de napp vid sovning för att minska psd. Så vi kör napp, om hon vill . Inte alltid hon tar nappen

Pontiac57
0

Har för mig att det va socialstyrelsen att man tror att det hindrar psd för att den håller andningsvägarna öppna :)

Velinga1984
0

#16 Vårt mellanbarn är född veckan innan BF men fick ändå napp på BB. Vi valde att behålla napp då han sov lugnare med den.

LoAEmma
0

#18 Å fyyy nu skrämde ni upp mig kan jag säga!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TanatosNyx]
0

#22 men ni är hemma ifrån neo så du behöver inte oroa dig :) och din tös behöver inte ens sond väl? :) det är tidigare bebbar främst, och de som behöver apnelarm mm

LoAEmma
0

Okej :) Nää ingen sond…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[TanatosNyx]
1

då är det samma som för en vanlig nyföding :)

Velinga1984
0

#21 På Neo menar jag givetvis ^^

Pontiac57
0

Min va ju fullgången på neo och ändå fick det :)