Stressad och ledsen gravid
Under den sista månaden har min kompis mamma hastigt gått bort, en annan kompis har tagit livet av sig och nu har vi upptäckt omfattande fuktskador och mögel på vår vind som behöver åtgärdas. Jag har varit jätteledsen (och är det fortfarande) över dödsfallen och är jätteorolig för skadorna på taket och den ekonomiska sits vi har hamnat i. Till råga på det oroar jag mig för min tvillingflickor. Hur stressade blir de av att jag har ångest och gråter? Jag märker ju att min puls går upp när jag är ledsen och jag känner mig mycket nedstämd just nu, orkar inte mycket mer. Jag har läst skräckhistorier på nätet om att bebisen påverkas vid bara lite stress och det ger mig ännu mer dåligt samvete. Någon annan som har varit mycket ledsen under graviditeten eller vet vilka komplikationer det kan ge?
Har du någon att prata med?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
bebisen sägs påverkas jo, men frågan är bara hur… jag mådde kort sagt så jävla dåligt hela graviditeten att jag var beredd att rusa ut framför tåget. Jag skrek och grät hysteriskt flera gånger i veckan om inte dagligen. Jag förlöstes i förtid pga graviditetskomplikationer och ut kom världens goaste gladaste mest välmående lilla kille. Maken till solskens unge visste jag inte ens att det existerade. Visst han har humör, attityd och kort stubin, men i grunden är han helt makalös. Finns inga spår av att han skulle ha mått dåligt på något vis, eller påverkats.
Vad jag förstått det som så kan man riskera att föda tidigare om man stressar mycket men jag har ingen aning om det stämmer. Däremot så är det viktigt att man tar hand om sig när man har problem med ångest oavsett anledning, om du inte har någon som du känner att du kan prata ut med så kan det vara bra att gå via bm eller vårdcentralen och be om hjälp. Jag har haft problem med depression och trots att jag kunnat prata med min man så har det varit oerhört skönt att bara sitta och gråta och prata med någon man inte känner som inte lägger några personliga värderingar i det man säger.
Som änglamamma och då jag läser änglamammors berättelser då de väntar sina regnbågar - så kan jag säga att det går. Majoriteten av änglamammor från PSD blir gravida inom 1 år och är då gravida mitt i den värsta sorg.
Sedan har vi alla kvinnor som är gravida i krig och katastrofer.
Har dock en gammal vän som förlorade sitt barn i 7e månaden pga sorg, men det berodde på svälten som kom med sorgen. Hennes bästa vän blev skjuten och dog i hennes famn i början av graviditeten.
Det går, att det går åt h-e pga sorg och oro är en väldigt liten risk.
Tack för era svar! Jag pratar med min sambo men nu är ju han också stressad och orolig över det jäkla taket så vi deppar ihop båda två… Resten av släkten och bekanta verkar uppfatta mig som nedstämd och ledsen eftersom jag är gravid och att det beror på hormonerna. Har skuldbelagt mig mycket för min kompis bortgång och att jag inte förstod att hon mådde så dåligt. Jag har varit hos terapeut tidigare men känner mig så stressad just nu så jag känner inte att jag har lust eller ork att gå dit…Jag ska vara färdig med skolan också till den sista mars så det stressar med. Om man googlar stressad och ledsen under graviditet tycker jag det finns mycket artiklar på nätet som skuldbelägger och stressar kvinnan ännu mer ( t ex att barnet skulle bajsa i fostervattnet för att det är så stressat m m). Kan inte tänka mig vilken fruktansvärd sorg det måste vara att förlora ett barn och att då kunna bli gravid på nytt säger mycket om hur fantastisk kroppen är.
#2: Vad skönt att det gick bra och att du fick en solskensbebis:)
Jag mådde jättedåligt under första halvan av graviditeten. jag var ledsen, nedstämd och stressad. Har inte fött än, men än så länge har det gått komplikationsfritt För bebisen. De har så du kan få remiss till psykolog/kurator från BM! Att Prata med någon kan vara bra. Hoppas du kan hitta något som hjälper dig att må bättre 🌹