Gravid iFokus

Gravid

Etikett: hälsa
Läst 7302 ggr
SoeN
0

Ont på ena sidan av ryggen?

Jag vet att jag läste där någon medlem beskrev en smärta på ena sidan ryggen där hon kände som om hon ville ha något liggandes emot (eller om det var så) som ett tryck för att underlätta. Någon som känner igen vad jag kan mena?

Nu har jag legat något influensaliknande, men jag tror det här är vanlig ryggvärk (inte från hostan eller liknande). Det gör ont ungefär vid revbenen bak på vänster sida rygg. Det känns såklart neråt också men det är en specifik punkt och jag vill bara hålla något hårt emot. Kan det bero på att jag enbart kan och har legat på sidorna hela tiden (har inte kunnat ligga på mage på länge)?

Achatina
0

Det jag tänker på är om något organ har hamnat i kläm. Men jag har ingen jättestor pejl på vad som ligger just där.

VildaVittra
0

Där sitter en av dina njurar. Scrolla ner till "Kissnödighet": 
http://www.tryggabarn.nu/gravid/under-graviditeten/sa-paverkas-din-kropp

Så har du legat på vänster sida, så kan du få just besvär på den sidan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SoeN
0

Så högt uppe, höll jag på att säga? Borde jag ringa och fråga eller kan vänta tills imon (vårdcentral etc stängt). Jag är i v18 så förlossningen tar väl inte emot. 

Jag tog en panodil i morse, mest för att jag har varit febrig (på grund av hosta och halsont) och då släppte värken. Men det onda har kommit tillbaka nu.

VildaVittra
0

#3 Jupps, så högt upp sitter dom trygga bakom revbenen. 
http://njurar.se/files/2013/02/Njurar.jpg

Ring sjukvårdsupplysningen och rådgör med dom, de har up to date-information om vad rekommendationen är just nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

SoeN
0

Tack snälla!

SoeN
0

Uppdatering.

Jag ringde 1177 och med mina symtom ansåg de att jag först skulle kolla lungor. Väl på primärakuten, väldigt rörigt, behöver inte dra allt det, så tar läkaren emot i 2minuter. Han lyssnar på lungor och säger att det låter bra men han ska ta en sänka.

Efter 15 min i väntrum, där jag hörde sköterskorna fika inifrån ett rum (och ja det får man göra, men det satt en massa sjuka och väntade, varav ett barn som jag lät gå före) och han kommer ut och frågar om jag fått hjälp. När jag säger nej, öppnar han dörren till dem och då hjälper de mig. Ytterligare 15 minuter senare får jag komma in till läkaren igen (där emellan frågade jag om njurar och så, när han ändå passerade mig i korridoren, men det fnyste han åt och sa att något sådant är det inte) men sänkan visade 39 - för hals, öron eller vad, vet jag inte för han kollade inget annat. Jag frågade så klart och han sa bara luftrören. Ja nu måste jag ändå äta något för det, kåvepenin, men ändå. Jag som inte vill äta en "massa" men det är ju viktigt att jag mår bra också.

Om det skulle vara njurarna hade sänkan gått upp då eller kan jag släppa det?

VildaVittra
0

Skulle det inte bli bättre eller det förvärras så åker du in igen. personligen skulle jag ringa barnmorskan imorgon bitti för rådgivning, hon har ju tillgång till din journal. 

Här kan du läsa om sänkan: http://www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-visar-egentligen-sankan/?ar=True

SoeN
0

Ja, tack för omtanken. Får hoppas det känns bättre imon, i alla fall mot eftermiddagen.

SoeN
1

Ont på ena sidan ryggen, antibiotika osv slutade med allergisk reaktion, övernattning på gyn och sen medicin. Först trodde de tidig havandeskapsförgitning men när de uteslutit det ville de ha mig för observation för hjärtat. Det visade sig inte vara några fel men ett "belastat sådant" med tanke på allt som varit och sedan influensa på det. Hemma igen i alla fall :) Fick se bebisen, oj så stor den kändes. Läkaren där passade på att mäta och fick det till nästan två veckor längre gången, fast man har ju följt mig sedan v6 fast iofs inget vul/ul sedan v 10, men i och med de tre hinnsäckarna och osäker mens vet jag inte. Ja ja, nästa vecka riktiga ul. Då i v19 enligt bm men 21 enligt senaste ul då, men det visar sig :)

[GråHäxa]
0

Men oj vad obehagliga saker du varit med om 😮 Vilken tur att det inte var havandeskapsförgiftning eller något fel på hjärtat, men läskigt ändå! Skönt att du är hemma igen iaf :)

SoeN
0

Ja men visst är det inte klokt? Blir tokig snart. Hur mår du?