Gravid iFokus

Gravid

Etikett: tredje-trimestern
Läst 4338 ggr
[postmortum91]
0

järnbrist - skadligt?

Hur farligt är det att ha järnbrist?
Barnmorskan ringde mig imorse och sa att jag borde ta järntabletter eftersom senaste blodprovet visade för låga halter järn. Dock är jag väldigt hård, näst intill förstoppad just nu och är inte sugen på att trycka i mig järn.

Är det skadligt för fostret att JAG har järnbrist, det lär det väl inte vara?
Vad är risken med att ha järnbrist själv?

[Tuulikki]
0

Som jag förstår tar inte fostret skada av det, men du själv kan känna av det. T.ex att du är trött/hängig.

[postmortum91]
0

Jag är hellre trött än extremt förstoppad kan jag säga :P
Jag har inte "råd" med att ta järntabletter nu. Måste "lösa" mitt andra problem först, bokstavligt talat.

[TanatosNyx]
0

Du behöver det själv inför förlossningen och återhämtningen efteråt. Så det är dig dom tänker på.

Ria74
0

Jag hade extrem järnbrist som gravid och fick äta 3 tabletter per dag. Det jag märkte var trötthet, kunde sova 12 timmar per natt och 3-4 timmar mitt på dagen, hjärtklappning, andfåddhet, orkade inget, hörde min egen puls i öronen så fort jag reste mig från sittande.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tuulikki]
0

Jag är inte gravid men äter järntabletter. Har blivit mycket piggare sen dess.

Förstår självklart att du inte vill bli ännu mer förstoppad! Men om det släpper tycker jag absolut du ska prova :)

[postmortum91]
0

Nu fick jag tips om Microlax, så ska införskaffa det, använda det och SEDAN ska jag våga ta järntabletter ^^

[Tuulikki]
1

#6👍 hoppas det löser sig

LoAEmma
0

Jag äter Hemofer järntabletter, har inte blivit ett dugg hård i magen, tar fyra tabletter om dagen. Har blivit mycket piggare, och då tyckte inte ens bm att jag behövde ta egentligen men jag gjorde det för jag var så extremt trött!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

soundtrack
0

Alla blir inte hårda i magen av järntabletter. Jag åt niferex (1 tabl varannan dag) och blev istället ganska lös i magen.

Velinga1984
0

Bebis lider inte av din järnbrist så där behöver du inte oroa dig. Jag har alltid haft lågt järnvärde, och nu efter andra kejsarsnittet så hade mitt järnvärde sjunkit till 84. Min huvudansvarige BM begärde in blodtransfusion i samråd med mig eftersom jag mådde riktigt dåligt av min järnbrist.

[postmortum91]
0

Jag hade 96 från det förra testet jag tog, antar att det är rätt lågt då?

Silfervirre
0

När jag väntade barn sist har jag för mig att värden vid 70 och under även ansågs skadligt för barnet.

Zelmabus
0

Jag ligger på 95, kämpar med järnrik kost (inte det lättaste för en vegetarian ) samt att komma i håg järntablettern 96 är lågt ja

Intehärutandär
0

Värdet ska ligga på minst 116 som gravid. Jag har IBS och kunde inte äta tabletterna, utan tog brustabletterna på slutet. Innan öppnade jag dem i sylt eller fil. Fostret tar ingen skada som skrivet, men Du blir trött. Jag var utmattad sedan innan, men märkte det genom att få ont i tungan. Du behöver ork till förlossning, men också för blodförlusten då. Fråga om recept på flytande laxermedel.

Sarah
0

Man kan också ha tur och slippa bli hård av järn. I slutet av grav åt jag 2-300 mg/dag och jag blev inte hård. Snarare tvärtom.

Kerstinfalk
0

#13 Det går utmärkt att få till bra järnvärden med en vegetarisk  kost. Men det finns en del svårigheter. Försök att ställa en återkommande timer på mobilen för att ta tabletterna.

Allmänt
Mörkgröna bladgrönsaker innehåller järn. Sedan är det viktigt att kombinera det med c-vitamin, från vitkål kanske. Jordgubbar är också en bra järnkälla. Kanske kan du dricka smothies.
Försök att undvika sådant som blockerar järnupptaget. Så som mjölkprodukter, kaffe och te i samband med järnintag. Fullkorn innehåller fytinsyra som blockerar järnupptaget från själva fullkornen. Därför är surdeg genialiskt för den binder fytinsyran och möjliggör järnupptaget till kroppen.
Glöm inte av att bönor och linser är supernyttigt i detta avseende.

Intehärutandär
2

#13 Såg inte att du skrivit att Du var vegetarian förrens #16 svarade. 

Jag har varit vegetarian i 30 år och endast haft järnbrist då jag varit gravid. Så det är absolut inte svårt att få i sig järn som veg. Men som gravid är det lite kämpigare om kroppen inte vill ta upp det. 

Är Du vegan, eller äter Du mjölk och kanske ägg?

Då kan jag rekommendera att starta dagen med t ex ett stort glas svartvinbärsnektar och en grov smörgås med messsmör och klippt persilja. Då har Du fått i dig Dagens behov.

Sarah
0

Mejeriprodukter hämmar jätnupptaget, så det är bra att vara vegan. Men för de flesta, oavsett kost, så är det näst intill omöjligt att äta sig till ett bra järnvärde om det sjunkit under graviditeten.

Zelmabus
0

#16 nä ja vet, men lättare för folk som inte är. Å jag är inte så duktig på mat utan slarvar ganska mycket

Zelmabus
0

#17 jag hade ej järnbrist innan, så det är bara nu under tiden jag är gravid det har kommit. Äter mejeriprodukter dock utan löpe/vassle (och gelatin eller fettsyror från djur). Messmör mår jag bara illa av att ens tänk tanken på.. Svartvinbärsnektar lät dock intressant, vart får man tag på det?

Intehärutandär
1

#17 Du kan köpa t ex JOKK Svartvinbärsdryck. Vi köper på Lidl då och då, den har en djup fyllig svartvinbärssmak. Märke vet jag dock inte. 

Blåbär, spenat, torkad aprikos, sojabönor, råris och fullkornsprodukter samt musli innehåller också järn - för att ge några exempel.

(Samt en bunt livsmedel där det är tillsatt. )

Du kan göra en smoothie varje morgon (eller mellis) med som innehåller t ex blåbär, banan, nötter m.m. 

#18 Det stämmer att laktos hämmar, fast å andra sidan är det bättre att kroppen tar upp lite - än inget.

Zelmabus
0

#21 toppen tack :-) Har blivit rekommenderad av bm att äta hallon och broccoli…även grön och brysselkål

NatasjaHemby
0

#21 Laktos hämmar väl inte järnupptaget? Däremot kalcium, men det finns ju i alla mejeriprodukter, laktosfria eller ej.

SE*Simbelmynes

Sarah
0

Ja det är kalciumet.

mollyt
0

#18 jag lyckades äta mig till ett bra järnvärde och behålla det med Järnrike (tunnbröd som är järnberikat, lite som palt antar jag). Nu är inte det ett alternativ för en vegan kanske… Men jag tyckte att det har varit super för mig!🙂

mjioo
0

Jag är i vecka 19+5 och har ett järnvärde på 145, min bm sa att det var högt men rekommenderade ändå att jag skulle börja med en järntablett i veckan för att vänja magen (för att inte bli hård i magen).

[TanatosNyx]
0

Man ska dock vara medveten om att det kan innebära en risk att ha för högt blodvärde. Jag kommer inte ihåg men jag låg på gränsen när jag hade 145, och åt inte järn under graviditeten. (ökad risk för proppar i bland annat moderkakan som kan leda till missfall). Inte många barnmorskor vet detta, utan de strör sina piller hejvilt efter en bara "för att". Men som med allt ska även järnnivån vara i balans, varken över eller under.

mjioo
0

#27 jag har en vän som jobbar på blodcentral och nyligen fått barn, dvs mycket bra kunskap kring järnvärden, hon sa att det var bra med järntabletter någon gång i veckan med 145 i värde så jag känner mig lugn :) antar att det kan hänga på andra saker i kombination med högt järnvärde som kan leda till proppar mm.

soundtrack
2

Nu ska vi nog dock skilja lite på blod- och järnvärde här. Det många pratar om här (och anger siffror på) är blodvärdet, dvs Hb, och det är inte samma sak som järnvärde! Man kan ha ett rätt bra blodvärde, men ändå ha ett dåligt järnvärde, även om det oftast är så att det hänger ihop (dvs lågt Hb = lågt järnvärde).

[TanatosNyx]
0

det har du ju helt rätt i Soundtrack :) jag tror jag ska lägga mig och sova :P

soundtrack
1

Ska tillägga att man kollar både Hb och järnvärde hos barnmorskan (iaf hos oss, men gissar att det är likadant hos alla).