Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 2151 ggr
[Synnerlig]
0

Överviktig, gått upp för mycket?

Jag var ju sedan tidigare innan jag blev gravid väldigt överviktig med ca 30 kilos övervikt och när jag blev gravid fick höra att jag helst inte skulle gå upp mer än 6 kilo under min graviditet. Men jaha, nu i vecka 24 (23 + 3) så har jag gått upp 6,1 kilo och jag tycker inte att jag har vräkt i mig mat, visserligen äter jag lite mer fett (i form av avokado och nötter) nu än tidigare just på grund av att jag är gravid och vill få i mig nyttiga fetter, men annars äter jag inte sämre eller så mycket mer.

Jag tycker inte att jag ser tjockare ut förutom min gravidmage såklart.

Jag märkte igår att mina anklar var lite svullna när jag tog av mig mina strumpor på kvällen så jag börjar fundera på om en del kanske kan vara vattenvikt. Brukar man samla på sig vattenvikt redan? Tar BM hänsyn till vattenvikten när hon räknar ut hur mycket man helst ska gå upp när man är gravid eller räknar hon bara med bebis, blodvolym, moderkaka osv?

Vet ju att man inte alltid kan hålla sig till exakta målvikten när man är gravid då mycket spelar in, men jag vill ju såklart det bästa för både mig och bebis och jag vill inte ha en massa extrakilon som jag måste kämpa bort senare 😛

Ni som var överviktiga innan ni blev gravida, hur gick det för er och vikten? Hur åt ni då? Sämre, bättre, som vanligt?

[TanatosNyx]
0

Bara själva graviditeten väger mer än 6 kg, så med det målet har man en viktnedgång. Jag skulle inte bry mig, bara tänka på vad jag åt.

[Synnerlig]
0

#1 Men då undrar jag varför BM brukar säga till överviktiga att inte gå upp mer än 6 kilo. Har nämligen hört fler överviktiga fått höra det från sina BM 🤔

Ja, jag tänker att om man inte sitter i sin bil utanför McDonald's varje dag och inte äter så mycket mer än vad man brukar (visst, det händer att jag tar mig några extra knäckemackor eller frukter mer när jag blir sådär vrålhungrig mellan målen nu som gravid 😛) så borde det ju inte vara några "dåliga" extrakilon man lagt på sig 🙂

[WickedAlly]
1

Jag började med 15-20 kg för mycket, gick upp 9 kg nu sist. Ingen sa något om det. Åt som vanligt, lite mer socker kanske. Nu fem månader senare väger jag sex kg mindre än när jag blev gravid :)

[Synnerlig]
0

#3 Oh, grattis 😃Hur mycket gick du upp när det närmade sig slutet? Jag har hört att man går upp som mest i slutet av graviditeten vilket gör mig lite orolig då jag redan gått upp 6 kilo typ och är bara i vecka 24 😛

[Synnerlig]
0

Har googlat runt lite och läst att en graviditet (bebis, fostervatten, blod, moderkaka etc) väger ca 10 - 13 kilo. Men hur kommer det sig då att man säger åt överviktiga att helst inte gå upp mer än 6 kilo? En graviditet väger väl ca 10 - 13 kilo oavsett hur stor eller liten man är från början, eller? 🤔

[TanatosNyx]
1

Det är bara "skitnödiga" slipsnissar som har bestämt en optimal siffra. Nån statistik har väl visat att det är optimalt (man ska ju inte banta heller som gravid).

fluffis
0

Hänger verkligen barnmorskan upp sig så mycket på vikten? Eller är det du själv? Du verkar ju äta bra och det är det viktiga kan jag tycka. Sen håller jag med om att det är förstås bra att inte sitta med en massa extrakilon sen efteråt… Jag tycker du ska vara nöjd med att du inte har gått upp mer. Själv gick jag upp två kilon typ de tre sista veckorna som jag sätter i samband med svullnad (vatten). Andra verkar bli svullna mycket tidigare.

jackiejohn
0

Är inte överviktig själv men min bm var på om vikten ändå, skulle inte gå upp mer än 10kg absolut max 12kg totalt sa hon.. Jag hann gå upp 16kg men hade säkert landat på runt 20kg om jag inte blivit förlöst 9 veckor förtidigt ;) En vännina som var gravid samtidigt hade en viktminsknings operation i ryggsäcken (hon var inte överviktig när hon blev gravid) hon fick gå upp max 5kg annars skulle henne operation varit förgäves…hon gick upp ca 8-10kg och de + lite till försvann direkt. Vi hade samma barnmorska! Bry dig inte om siffran så mycket är mitt råd, du kan ändå inte göra så värst mycket åt det nu när du är gravid ändå. Njut och försök äta nyttigt (så som du redan gör) så får man ta tag i kilona efteråt om de inte ramlar av av sig självt :)

Sarah
0

Är inte överviktig och har aldrig varit, men jag gick upp ca 14 kg till v24 ca och sen bara 4 kilo efter det. Så det behöver inte vara så att man går upp mest i slutet.

Lilolizeit
0

Ja gick upp 14 kilo totalt - men var bara gravid till v 30+6. De kvinnor i min familj har alla berättat att de gick upp mest i början och att magen blev stor tidigt (som min) men att de sen inte hände så mycket mer varken i storlek eller i kilon.. 

Jag vägde också lite för mycket redan när jag blev gravid, min BM sa inte ett ord om hur mycket jag bör eller inte bör gå upp.

Äter man som man ska/bra så går man upp det man behöver och ska gå upp..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Synnerlig]
0

#7 Det är faktiskt mest jag som hängt upp mig på det faktiskt. Jag fick det nämnt för mig EN gång och efter det har jag tänkt på det en hel del. Men det är väl för att jag vill det bästa för bebis och mig + att jag inte vill behöva kämpa med ännu mer onödiga kilon. Hade redan svårt att gå ner som det var innan och det lär inte gå lättare när man har en liten bebis 😃

Jag tycker såklart att det är bra att de berättar att man inte ska gå upp för mycket för då har man nog mer koll på vikten, men man blir ändå nojig och ibland finns det ju risk att man klankar på sig själv om man går upp mer än vad BM sagt och så kanske man inte kan göra någonting åt det liksom 😛

Okej, så du gick upp som mest i början då? För jag har hört att man går upp mest i slutet mot graviditeten och nu när jag sitter här med +6 kilo i vecka 24 så blir jag lite nervös 😞

[Synnerlig]
0

#8 Hahaha, bra där 😃 Men det har ju gått bra för er i alla fall 🙂

Ja, jag försöker tänka så mycket som möjligt på hur jag äter (även om jag är lite mer sötsugen nu än tidigare 😊) och vill väl helst slippa extrakilon som inte faller av då jag redan hade svårt att gå ner i vikt sedan tidigare 😛

[Synnerlig]
0

#9 Känns skönt att höra. Hoppas det blir liknande för mig 🙂

[Synnerlig]
0

#10 Skönt att höra 🙂 Min mage växte faktiskt ganska snabbt i början och jag gick upp ca 4 kilo ganska snabbt, sen har det stått still ett tag och nu de senaste veckorna har jag varit mellan +5 och +6 kilo. Hoppas att jag inte går upp så mycket mer nu även om det är lång tid kvar 😃

[GråHäxa]
0

Att bara gå upp 6,1 kg i vecka 24 tycker jag riktigt bra jobbat oavsett vad startvikten har varit. Vad olika alla bm tycks se på det här med vikten. Jag har gått upp mer en 10 kg i vecka 28, kanske ännu mer har inte riktigt velat väga mig det senaste veckorna. Var normalviktig innan. Bm tyckte inte det var någon fara, bara att det kan bli tungt för min egen del. Min mamma gick upp nästan 20 kg när hon väntade mig, men hon gick ner mer en 20 kg under amningen.

Lilolizeit
0

Får hålla med #15 I vecka 24, hade jag gått upp säkert 11-12 kilo. Jag tror att det är farligare att oroa sig för vikten än att gå upp några kilo mer än tänkt.. n:)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Synnerlig]
1

#15 och #16 Tack snälla ni för att ni lugnar mig 🙂

fluffis
0

Jag håller med #16 :) Det är så olika för alla… Själv var/är jag överviktig (mer än dig) och har även diabetes typ 2. Jag fick börja ta insulin och kolla mitt blodsockervärde i tid och otid. För mig löste det sig själv eftersom jag tidigt under graviditeten fick problem med syra i magsäcken. Jag hade ont ett tag och var inte alls pigg på att äta. Sen hjälpte omeprazol mig så att jag slapp ha ont. …I alla fall…. Jag gick ner två kilon i början när jag mådde dåligt, sen upp fyra till v 35 och sen ytterligare två som jag tror var mest vätska. Så jag gick upp fyra kilon totalt under graviditeten. En vecka efter förlossningen vägde jag fem kilon mindre än i början av graviditeten. Sen blev jag sjuk med förlossningsdepression och gick ner ytterligare åtta kilon. Så för mig har graviditeten varit rena bantningskuren :) Fast sjukdomarna hade jag förstås kunnat klara mig utan… men inget ont som inte för något gott med sig brukar man ju säga.

Ria74
1

Jag var inte överviktig när jag blev gravid men gick upp nästan 30 kg. Mycket av det var vätska som försvann en vecka efter förlossningen ungefär.

Har något kg kvar men kan säga att 25 av kilona är borta och försvann utan problem :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

bohan85
0

Jag började med ca 20 kg´s övervikt.  Gick upp ca 4 kg fram till halva graviditeten ungefär. Totalt sedan gick jag upp 14 kg. Ingen märkbar vätska i kroppen såsom på händer och fötter.  8 veckor efteråt hade jag 1 kg kvar och 4 månader efteråt låg jag på 4kg mindre än startvikten.

JeFo
0

Jag är inte heller överviktigt men tänkte berätta ändå. Alla sa att runt 9kg var det normala att gå upp. Blev lagom paff när jag själv gick upp 30kg! Jag har med alla tre gått upp så mycket. Trots att jag inte ätit mer än vanligt, snarare bättre. Med nr 3 kräktes jag dygnet runt i ca 13v och tänkte "Ha, denna gången lär jag iaf inte gå upp så mycket!" Men ack vad fel. Har inte behövt göra nåt för att det ska försvinna efter heller. 4 mån efter har allt varit borta. Ibland hetsas det lite väl mycket. Med första påpekade de att jag gick upp mycket. Var hemskt och ställa sig på vågen. Jag var liksom inte normal. Med nr 2 och 3 berättade jag detta för nya barnmorskan. Valde att inte titta på vågen utan låta henne kolla bara. Hon sa däremot att alla går upp olika och att man inte ska bry sig. Jag mådde dock bäst av att inget veta. Var lugnast.

Pontiac57
0

Gick upp 12 kg och har nu 2,5 v efter förlossningen gått ner 11 kg så det mesta försvinner fort :)

tjoopa
0

Jag hade många kilo extra redan innan jag blev gravid. Min bm sa att jag helst inte bör gå upp mer än (tror de var) 6kg. Spydde massor och mådde väldigt illa nästan hela graviditeten = slutade väga mig när jag passerade 22kg ;) Och 10 dagar efter att min son föddes var jag i stort sett nere på startvikt. Någon månad senare vägde jag -2kg :) Så stirra dig inte blind på vågen, vätskan t ex går ju inte att göra mycket åt :)

Sparven88
0

Även jag var (eller ja.. är väl…) lite överviktig när jag skrev in mig. Min BM sa att jag "absolut inte fick gå upp mer än 8 kg", pch om jag villeskulle hon remittera mig till en dietist. Nu ska också sägas att jag faktiskt inte är sååå stor, men jag har lite att ta på. Jag var helt knäckt efter det samtalet, speciellt eftersom BM var större än vad jag var.. :p Jag trodde aldrig att jag skulle hålla migtill en så låg viktuppgång. Men jag gick upp 9 kg, och när bebis var ute var jag nästan som vanligt igen.. Sen har jag ju som sagt extraakilon sen innan som jag slåss med, och jag tror också att det är därför BM säger en ungefärlig viktuppgång, just för att det är så jäkla svårt att gå ner sen.

[WickedAlly]
0

#4 mellan vecka 35 och 42 var det väl på son höjd tre kg, och det var vatten. Kom typ över en natt och det gör det ju inte annars.

Destany
0

Jag gick ner i början av graviditeten med sonen o sen gick jag upp 11 kg o veckan efter han var född hade jag gått ner 21 kg. Min bm då var dum i huvudet o tyckte det var bra att jag kräkte o gick ner i vikt. Med denna grav så har jag gått upp 3 kg o min nya bm är mån om att jag mår bra o har inte sagt nåt om hur mycket jag får gå upp utan fokuserar på att jag mår bra.

mollyt
0

Jag startade också med övervikt, har en lång historia av ätstörningar och pratade om detta med min BM när jag var på inskrivning. Jag har själv mått dåligt till och från ang. övervikten nu då jag läste om att det var förknippat med större komplikationer under graviditet/förlossning. Min barnmorska verkade däremot väldigt nöjd och ville snarare "förvarna" mig om att man normalt går upp ca 10 kg vid en graviditet. Hon är inte anklagande på något sätt. Sedan har jag också läst online om de där magiska 6kg. Jag går in i v33 imorgon och har gått upp strax över 4kg sedan inskrivningen. Jag har inte ändrat på mina matvanor då jag redan innan graviditeten åt tre huvudmål + två mellanmål (sedan tidigare ätstörningsbehandling). Jag har förvisso börjat äta kolhydrater nu som "vanligt mat" alltså smörgås, potatis osv vilket jag inte gjorde innan graviditeten utan då höll jag mig till mer kolhydratsnåla alternativ. Men jag har ätit semla, glass och godis nu också på helgen eller sådär. Försöker liksom vara "som vanligt". 

Så jag tänker att jag inte tänker så mycket på vikten utan försöker leva så som det känns bra. För min egen del är jag inte orolig för vikten efteråt utan tror att mycket försvinner av sig själv efter förlossningen, har förstått att mycket "reserver" går åt vid amning sedan. 

Min barnmorska har inte alls lagt något fokus vid min vikt nu, sist så tog jag upp vad jag nu vägde och då sa hon bara "vad bra" och skrev in det i min journal. Men inte så att hon själv har frågat eller väger mig på plats. Vilket jag förvisso är väldigt glad för, det smittar av sig lite på mig så jag har inte känt ångest över besöken.